Author Topic: Tex Willer kirjasto  (Read 268225 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hannu

• Jäsen
Vs: Tex Willer kirjasto
« Reply #495 on: 15.02.2013 klo 22:09:28 »
Mosabacka puhuu täyttä asiaa. Värikirjasto on se DELUXE-versio joka kyllä ajaa muiden edelle, etenkin kronikan, joka on skannattu (Jannen) lehdistä; suomen normisarja tuolloin 70- 80-luvulla oli niin epäjohdonmukainen valikoima kuin olla ja saattoi, en ymmärrä lainkaan miksi siihen niin pitäisi takertua. Mustavalko-printeistä nuo klassikkomaxit ovat mielestäni oivia kokonaisuuksia, mutta jos tuplia haluaa vältää niin kyllä minä ainakin nämä kirjastot etusijalle asettaisin. No, omissa kokoelmissa alkaa olla joitakin seikkailuja jo ties kuinka monta kertaa ja usealla kielellä, mutta niin kauan kuin talossa seinät ja lattiat kestää niin ei hätää.  
« Last Edit: 15.02.2013 klo 22:12:00 by Hannu »
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Secos-Bill

• Jäsen
« Reply #496 on: 15.02.2013 klo 23:23:50 »
Ilman muuta värikirjasto on se oikea sarja hankittavaksi, puristi voisi sanoa, että se menee jopa perussarjan edelle. Itse hankin kaikki, mitä vain tulee, myös kronikat, vaikka viimeisin puuttuva perussarjan numero tulikin jo kronikassa  19.
Joten hankkikaa ihmeessä kaikki kirjaston osat, muuten vuosien kuluttua kaduttaa.

TexKiller

• Jäsen
« Reply #497 on: 15.02.2013 klo 23:51:04 »

Kronikoiden ostamisesta voi tinkiä tai myydä tarpeettomat maxit pois, jos häiritsee tarinat tuplana. Tai myy vaikka perussarjasta pois ne, mitkä tulevat värillisinä kirjastoversioina.
Henkimaailman juttuja. Pidän mieluummin täyden setin kronikoita ja maxeja vaikka tarinoita uupuisinkin kuin alkaisin pikkomaan niitä ja korvaamaan kirjastoilla.

Hannu

• Jäsen
« Reply #498 on: 16.02.2013 klo 00:25:53 »
Näinhän se on. Jos pitää tehdä valintoja, niin niitä pitää tehdä, ja perusteet voi olla erilaisia. Itse pidän kronikoita - vaikka tähän mennessä nekin kaikki olen ostanut - selkeästi b- tai ö-sarjan edustajina; kopiot Suomen sikin-sokin normisarjasta vuosina se ja se, joissa paino(tai: kuvan)laatu on heikko. Pointtina näiden keräämiseen on se, ettei ole niitä alkuperäisiä. No se lämmittää varmaan tietyllä tapaa, kun saa edes nämä kronikat. Minulla kronikat on lukukappaleita, siis käyttöä varten, alkuperäisiä kun ei paljon viitsi availla.

Sinänsä en pidä minään arvona sitä, että kronikoidaan suomen vuodesta 1971 alkanutta sarjaa; yhtä lailla kronikoissa olisi voitu aloittaa (italian malliin) koko homma alusta, niinkuin värikirjastossa tehdään.

Ja on minulla vielä kaikki ne 1953-65 liuskatkin tallessa, enkä ole niitä ainakaan toistaiseksi pois heittämässä, vaikka niistä suuri osa varsin monessa formaatissa, niin mustavalkoisena kuin väreissä. itse asiassa, aina joskus on oikein mukavaa lukea just noita liuskoja.     
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Reply #499 on: 16.02.2013 klo 04:12:26 »
Itse pidän kronikoita - vaikka tähän mennessä nekin kaikki olen ostanut - selkeästi b- tai ö-sarjan edustajina; kopiot Suomen sikin-sokin normisarjasta vuosina se ja se, joissa paino(tai: kuvan)laatu on heikko.

Minulle Kronikat ovat puolestaan Tex-nostalgiaa sopivan tuhdisti annosteltuna ja oikein hinnoiteltuna. Kun vielä käyttöarvo tällaisella tuplapokkarilla on sama kuin Maxeilla, Kronikat on kuin juuri minulle tehty.

Kirjastoja hankin tiettyyn rajaan saakka, sitten tuli raja vastaan kympin tienoilla. Minulle tuo formaatti ja värit eivät tuo mitään lisäarvoa, vaikka innokkaimpien willeristien näkökulman ymmärränkin.

TexKiller

• Jäsen
« Reply #500 on: 16.02.2013 klo 09:01:33 »

Sinänsä en pidä minään arvona sitä, että kronikoidaan suomen vuodesta 1971 alkanutta sarjaa; yhtä lailla kronikoissa olisi voitu aloittaa (italian malliin) koko homma alusta, niinkuin värikirjastossa tehdään.

Tuossa olet täysin oikeassa :)

OM

• Jäsen
« Reply #501 on: 17.02.2013 klo 00:09:18 »

Tex Willer kirjastossa oli mielenkiintoista historiaa todellisesta Kit Carsonista, joka tappeli oikein urakalla intiaaneja vastaan jne ja muutenkin liipasinsormi oli herkkä. Historia ei anna hänestä samanlaista kuvaa, kuin Bonnelli luodessaan Tex Willerin. Texissähän Kit Carson on miellyttävä ja huumorintajuinen oikea intiaanien ystävä, mitä hän ei todellisessa elämässään aina ollut.
Mutta tosielämän Kit Carsonilla ei ole mitään tekemistä Tex Willerin Carsonin kanssa muutakuin nimi kait.
« Last Edit: 17.02.2013 klo 00:12:04 by Orjan May »

Dennis

• Jäsen
« Reply #502 on: 17.02.2013 klo 00:25:39 »
Itse priorisoin Kronikat juuri sen takia, että niitä alkupään Texejä ei ole tai ovat tosi huonossa kunnossa ja niitä on vaikea saada järkevään hintaan.

Kirjaston tahti on hidas ja vaarana on, että sen julkaiseminen loppuu jossain vaiheessa.

Ostan tai tilaan kaiken Tex-sarjakuvan mikä vaan ilmestyy suomenkielellä.
Je suis alle kuuden euron pizza!

hatinufer

• Jäsen
« Reply #503 on: 01.03.2013 klo 12:49:30 »
Ostin taannoin Tex-kirjaston osat 1-3.
Olen vähän vihreä tässä: montako opusta (16?) on julkaistu, ja minkä nimistä( eli linkki?).
Kiitos.

mkivimaki

• Willeristi
  • Jäsen
  • Hari hari, Aryman!
« Reply #504 on: 01.03.2013 klo 13:15:23 »
Ostin taannoin Tex-kirjaston osat 1-3.
Olen vähän vihreä tässä: montako opusta (16?) on julkaistu, ja minkä nimistä( eli linkki?).
Kiitos.
Tässä lista:
1: Salaperäinen toteemi (2009)
2: Kiero vakooja Mefisto (1/2010)
3: Satanian sudenpesä (2/2010)
4: Intiaaniprinsessa Lilyth (3/2010)
5: Pelätty Dalton-kopla (4/2010)
6: Kelmijahti Kanadassa (5/2010)
7: Kit Willer - Texin poika (1/2011)
8: Pantterien vartioima maa (2/2011)
9: Petturi (3/2011)
10: Kuoleman varjossa (4/2011)
11: Carson puuttuu peliin (5/2011)
12: Kotkavuori (1/2012)
13: Ei armoa (2/2012)
14: Tex iskee (3/2012)
15: Kivitiikeri (4/2012)
16: Kaivoksen salaisuus (5/2012)
17: Peli on pelattu (1/2013)

Tässä muutama osoite muita mahdollisia sarjakuvakysymyksiä varten. Näistä löytyy suurin osa kaikista ilmestyneistä sarjakuvista Suomessa.
http://www.perunamaa.net/sarjakuvat/
http://koti.welho.com/z14/sarjakuvat/
http://www.antikvariaattimakedonia.fi/moog/index.php?sivu=sarjat

hatinufer

• Jäsen
« Reply #505 on: 01.03.2013 klo 15:37:00 »
Kiitos ja kumarrus todella nopeasta ja oikein hyvästä  ja kattavasta vastauksesta.
Olen ällistynyt, ja hyvästä syystä.

mkivimaki

• Willeristi
  • Jäsen
  • Hari hari, Aryman!
« Reply #506 on: 01.03.2013 klo 15:46:48 »
Kiitos ja kumarrus todella nopeasta ja oikein hyvästä  ja kattavasta vastauksesta.
Olen ällistynyt, ja hyvästä syystä.
Heh, copy paste on hyvä kaveri :D
Tuolta Moogin arkistosta näet myös kansikuvat, jos on tarvetta.

TexKiller

• Jäsen
« Reply #507 on: 02.03.2013 klo 08:45:58 »
Nyt on kirjastot hankittu volyymiin 16 asti. Muutamia vuosia sitten vierastin aika tavalla väritexejä mutta asenne muuttui pikkuhiljaa. Ja varsinkin viime aikoina kirjastot ovat iskeneet kuin metrihalko. Taidan lukaista alusta lähtien kaikki enkä koske vielä lukemattomiin kirjoihin.

Noissa wanhoissa Willereissä muuten (mielestäni) kohtalaisen usein käytettiin tarinaan melko mukavasti aikaa mutta tarina loppui kuin ns. veitsellä leikaten muutaman ruudun pyssynpaukkeeseen. En sitten tiedä onko se niin huono asia, sanoohan sananlaskukin "lyhyestä virsi kaunis".

Dennis

• Jäsen
« Reply #508 on: 15.03.2013 klo 22:03:49 »
Seuraava kirjasto on: Vindixin vangit

http://www.bookplus.fi/kirjat/vindixin_vangit-22872318
Pitäisi ilmestyä 26.4.2013
Je suis alle kuuden euron pizza!

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Reply #509 on: 15.03.2013 klo 22:37:22 »
Täytyy olla kirjoitusvirhe. Oikea nimi on Vindex. Toivottavasti albumin kannessa nimi ei ole väärin kirjoitettu.
"Tex-tieteen yli-morisco"