Digitaalisella puolella opetuksen tarve on enemmänkin "miten SÄ teet ton"-tapaista, eli parilla tutoriaalilla saa irti paljon enemmän kuin kyseinen henkilö vääntäis hirveen perustavanlaatuisen oppaan. Kuitenkin yksin Photarilla saa todella monipuolista jälkeä, niin mitä ihmeen järkeä olisi tehdä Photarin perusteiden opettelusta niin montaa kirjasta?*
Tämän takia itse olen päätynyt usein ostamaan digitaalista piirtämistä käsitteleviä lehtiä enemmin kuin kirjoja, koska kirjoissa todennäköisesti ajan kuluminen näkyy herkemmin. Myös sekin, että lehtiin useimmiten otetaan myös asiansa osaavia ammattilaisia. Oppaissa tahtoo olla sekin ongelma, että pienen tekijätiimin takia täytyy joko valita todellakin sellainen aihe, mistä tietää paljon, tai sitten tehdä päällisin puolin pintaraapaisukirjanen. Pintaraapaisukirjaset ovat näemmä yleisempiä, koska kohderyhmä erikoisosaamisesta on niin perin pieni. Myös tämän takia osa oppaista kärsii hirveistä uskottavuus ongelmista, koska osaamattomuutta on jouduttu joko paikkaamaan toisten osaamisella tai sitten yritetty väkisin jotain hirveää vääntää (valitettavasti olen tätä koulukuntaa, että kyllä sitä nyt pitää osata tehdä siitä, mistä puhuukin, tai sitten osoittaa muualta se, että todella tietää mistä puhuu). Tämän takia itse olen tökkinyt Mangan värit-opusta pitkällä tikulla jonnekin kauas, koska ne esimerkkikuvat "näin teet tämän" on vaan jotenkin...kyseenalaisia.
Se, millaisia oppaita todella tarvittaisiin omasta mielestäni, olisi juuri näitä erikoisosaamiseen keskittyvien oppaita, koska perusteoksia tarvitaan vain tiettyyn pisteeseen asti aktiivisesti (toki niihin tulee aina välillä palattua, kun sormi menee suuhun). Esmes teini-iästä on jäänyt mieleen esmes just Ray Smithin tekemät kirjat...johonkin sarjaan, ainakin häneltä oli mielenkiintoisimpia oppaita perinteisistä menetelmistä. Eräässäkin kirjassa näytettiin aika hyvin ja perusteellisesti, mitä kaikkea guassilla ja vesiväreillä oli tehty.
*Ymmärrän kyllä, että jokainen Photariversio on tuonut jotain uutta ohjelmaan, mutta vasta seuraava CS5 näyttää tuovan jotain uutta piirtämiseen itsessään, muutoin nykyinen systeemi on pysynyt saman jostain...6/7-versiosta lähtien?