No suurin osa kuvista, jotka on tehty kirjaa varten, näyttää sellaisilta, että ne on äärimmäisen nopeasti ja viimeistelemättömästi tehty. Se ei ainkaan anna takeita mulle siitä, että teksti olisi mitenkään sen enempää mietittyä, vaan myös räiskitty samalla tavalla kuin kuvatkin.
Tämä oli erittäin hienoa palautetta. Taas yksi osoitus siitä miten eri tavalla ihmiset voivat järkeillä asioita (ja siitä, miten haasteellista minkä tahansa oppaan tekeminen on). Toki kävi mielessä että mallikuvat pitäisi ehkä tehdä huolellisemmin, mutta en tajunnut että niiden merkitys on noin suuri.
Oppaiden kuvilla on muuten nähädäkseni sama mielenkiintoinen piirre kuin sarjakuvien kuvilla. Niiden tyyli jakaa ja valikoi yleisöä, siis ihan riippumatta siitä mikä on tekstin sisältö, kuvien miellyttävyys vaikuttaa paljon ostopäätökseen. Hyvin harva ostaa mielestään tyhmän näköistä tai rumaa, ja nämä ovat juuri makuasioita. Silloin myöskään hyvin/huolellisesti tehty kuva ei riitä jos tyyli on väärä (siis vaikka japanista ammentava jos joku sitä inhoaa...).
Kirjan lopun tutoriaaliaaleissa ei todellakaan ollut tarkoitus näyttää miten tehdään coolin näköinen kuva. Tarkoitus oli kertoa tietokoneohjelmien perustyökaluista ja esittää ne työvaiheet joiden kautta esim. tietokoneväritys syntyy. Idea oli se että jokainen tekee oman näköisiään sarjakuvia ja se on ihan sama mitä mallikuvassa on kunhan siinä on joku hahmo, joka pitää värittää...
Yksinkertainen kuva (jossa huomio ei kiinnity sen sisältöön) toimii mielestäni työvaiheiden esittämisessä parhaiten. Ajatus oli kiinnittää lukijan huomio pikemminkin
ohjelman käyttöliittymään ja siihen mitä tehdään kuvan "ulkopuolella".
Uskoin että otsikointi olisi toiminut selaajalle riittävänä viitteenä siitä onko sisältö itselle tärkeää. Tekstiä taas voi arvioida lukemalla sitä kaupassa. Tämä toiki vaatii hieman keskittymistä, mutta silti. Ja tämän sanottuani tajuan nyt että kaikki eivät ajattele samalla tavalla kuin minä.

Mangan värit ei siis todellakaan ole
Christopher Hart -tyylinen juttu jossa on ideana opetella piirtämistä kopioimalla mallikuvia tai toistamalla tutoriaalien työvaiheita (vaikka näitä onkin muutama mukana). Mutta jos yleisö on tottunut siihen että niin oppaat toimivat, onko yleisö oikeassa ja muunlainen lähestymistapa väärä? Vähintään kaupallisesti on todellakin tyhmää yrittää muuta.
Tässä ketjussa on ollut tosi hyviä huomioita. Video-oppaat ovat todellakin hyvin tehtynä mainioita, mutta niissä ehkä hämääntyy entisestään se vaivan ja ajattelun määrä mitä helpon näköisen tuotteen taustalle vaaditaan. Siis kaikki suunnittelu ja käsikirjoittaminen. Ja jos oppaat ovat netissä, montako sellaista lopulta tarvitaan? Tulevaisuus on selkeästi juuri tällaisten oppaiden joissa joku huipputekijä avaa oman tekniikkansa. Ne ovat kyllä mielenkiintoisia. Haasteena on kuitenkin se täälläkin mainittu juttu että osaako lahjakas ihminen avata sitä tekemistään analyyttisesti, siis niin että muut ymmärtäisivät miksi hän tekee asiat niin kuin tekee. (Kuitenkin esimerkissä puhutaan aina yhdestä tai muutamasta kuvasta, eikä kukaan kai halua oppia vain tekemään YHTÄ kuvaa hyvin.)
How to draw manga -oppaat (suomeksi
Manga Studio) ovat kyllä esimerkki siitä miten ihan yksinkertaisiakin asioita voidaan käydä läpi myös hyvin seikkaperäisesti. Siellä tekstipaljouden seassa on sitten aina jossain jotain mitä itse ei ehkä ole tullut ajatelleeksi. Minusta on vaan surullista että ennen näitä "hyvia oppaita" on julkaisti 20 huonoa (lue pintapuolisempaa) opasta, niin että aiheesta kiinnostuneella on jo valmiiksi hylly täynnä huteja ja kynnys vielä yhden oppaan ostamiseen aika iso. (Sama koskee muuten myös jälleenmyyjiä eli kirjakauppoja)
Itse olen huono jaksamaan tutoriaaleja, vaikka niitä onkin mielenkiintoista katsoa, askel askeleelta juttuja on tuskaista seurata tekemällä. Minua kiinnostavat ne perusteet ja lainalaisuudet joihin kuvanteko nojaa, sekä tietenkin välineiden mahdollisuudet. Loput tykkään kokeilla itse. Välineitäkin voi tietenkin käyttää "väärin" halutun jäljen aikaansaamiseksi, mutta useimmiten on tärkeää tietää mikä on minkäkin välineen "ilmaisuskaala".
Sarjakuvaa taas pidän aika pitkälle kielenä tai äänenä joka on ja saa olla kullekin tekijälle oma ja ominainen. Mitä kauemmin sitä on opettanut ja tehnyt, sitä enemmän on korostunut ajatus siitä että perusteiden (ruutu, puhekupla, tekstaus, lukemisen järjestys)oppimisen jälkeen jokainen on siinä omillaan. Ihan mitä tahansa sarjakuvia (analyyttisesti tai tosi paljon) lukemallahan oppii riittävät perusteet aiheesta.