Kirjoittaja Aihe: Eurosarjakuvan tila Suomessa  (Luettu 54937 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 110
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #90 : 10.12.2009 klo 22:54:55 »
Eikö?

Jos kustantaja toimii typerästi, se katoaa julkaisuineen markkinoilta. Joten kustantajaa tulisi päinvastoin kannustaa karsimaan heikosti kannattavat julkaisut valikoimastaan.

Vastaavasti sarjakuvan lukijat ovat oma segmenttinsä, joten kirjoihin keskittyväkin julkaisija voi pitää tuotevalikoimassaan heikommin kannattavat sarjakuvat, koska ne eivät kannibalisoi sen muita tuotteita (kirjoja ja mitä kaikkea mediataloilla nyt onkaan).

Lisää tervettä markkinataloutta ja kohderyhmäajattelua sarjakuvamarkkinoille!

Parhaassa tapausessa tämän maan kustantajat lukevat viestini tästä ketjusta huolella ja sen perusteella hiovat tuotevalikoimaansa. Maailma Jiksin mukaan...

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #91 : 10.12.2009 klo 23:03:26 »
Jos kustantaja toimii typerästi, se katoaa julkaisuineen markkinoilta. Joten kustantajaa tulisi päinvastoin kannustaa karsimaan heikosti kannattavat julkaisut valikoimastaan.

Jos tuo olisi totta se olisi hienoa.
Maailma ei mene Jiksin mukaan.

Kohderyhmäajattelu on muutakin kuin sanahirviö, se on trendikäs tapa tyhmentää maailma.
Valmiiksipureskeltua ja designattua jotta voit olla ylpeästi samallatavalla erilainen kuin muutkin.


Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #92 : 11.12.2009 klo 08:52:09 »
Siinä mielessä sinulla kyllä oli pointti aiemmin sen suhteen, että toki kustantajat arvioivat tuotevalikoimaansa liiketaloudellisin perustein. Kannattavakin tuote voidaan pudottaa, mikäli se sopii huonosti valikoimaan, se kannattaa muita heikommin, sillä on väärä kustannusrakenne jne. Kustantajia tästä on kuitenkaan turha syyttää.
Eikö? Ennen ajateltiin että taloudellinen tuottokin  on tärkeää, nyt mikään muu ei merkitse kuin kohtuuttoman suuri  nopea voitto. Nimenomaan tätä audikusipääosastoa voi syyttää monesta asiasta, painot jalkoihin ja Geneven järven pohjaan.
Kustantajat tekevät myös strategisia päätöksiä. Perinteinen kustantamo on yritys eikä mikään hyväntekeväisyyslaitos. On naurettavaa odottaa yritykseltä sellaisia toimia jotka johto katsoo jostain (ihan mistä vaan syystä) yrityksen toiminnan linjaan sopimattomiksi. Toki raha ja voitonpyyteet ohjaavat päätöksiä, mutta on muitakin linjauksia, lyhyen ja pitkän tähtäimen sellaisia. Sponsorointi ja good will -toiminta on erikseen, mutta periaatteessa yritys toimii aina niin että kaikelle panostukselle uskotaan tulevan ennemmin tai myöhemmin tuottoa. Tämä on ainoa tapa pyörittää yritystä ja työllistää ihmisiä. Harrastaminen on erikseen. Nykyisin tehdään tosin niin paljon kaiken laista "ilmaistyötä" (starttirahalla tai muulla tuella) että koko kuvio on hieman hämärtynyt.

Markkinoille tullaan (kustantamaan) oikeastaan kahdella tavalla. Joko iskemällä markkinarakoon (esim. Pauna Media ja Punainen jättiläinen) tai rakentamalla kataloogia ja kasvattamalla yleisöä hissun kissun. Eurosarjakuvan suhteen jälkimmäinen vaihtoehto lienee ainoa järkevä, sillä mitään markkinarakoa ei taida olla (tai kukaan yrittäneistä ei ole sitä vielä löytänyt). Ja tämä jälkimmäinen vaihtoehto vaatii sitten joko jumalattoman paljon työtä (siis yrittäjän työtä) tai todella syvät taskut (jolloin osan markkinointityöstä voi ostaa). Eipä sillä, kyllä edellinenkin vaihtoehto kysyy myös pätäkkää.

Kustannusala on tosiaan muuttunut niin että sielläkin tuijotetaan voittomarginaalia entistä tarkemmin. Sanoisin kuitenkin että mielikuva kustantamoista ns. yleishyödyllisinä toimijoina ja kulttuurilaitoksina on osin väärä ja turhan romanttinen. Kustannustoiminta on koko 1900-luvun ollut meilläkin ihan silkkaa liiketoimintaa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

ksakke

  • Vieras
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #93 : 11.12.2009 klo 09:34:21 »
Kustantajat tekevät myös strategisia päätöksiä. Perinteinen kustantamo on yritys eikä mikään hyväntekeväisyyslaitos. On naurettavaa odottaa yritykseltä sellaisia toimia jotka johto katsoo jostain (ihan mistä vaan syystä) yrityksen toiminnan linjaan sopimattomiksi. Toki raha ja voitonpyyteet ohjaavat päätöksiä, mutta on muitakin linjauksia, lyhyen ja pitkän tähtäimen sellaisia ... Kustannusala on tosiaan muuttunut niin että sielläkin tuijotetaan voittomarginaalia entistä tarkemmin. Sanoisin kuitenkin että mielikuva kustantamoista ns. yleishyödyllisinä toimijoina ja kulttuurilaitoksina on osin väärä ja turhan romanttinen. Kustannustoiminta on koko 1900-luvun ollut meilläkin ihan silkkaa liiketoimintaa.
Ei kai kukaan kuvittelekaan, että kustantajat ovat yleishyödyllisiä kulttuurilaitoksia. Toisaalta panee ihmettelemään, jos kustantajat eivät todellakin maksimoi voittojaan ja hae niitä agressiivisesti. Valveutuneen (siis omaan napaan tuijottavan) omistajan luulisi panevan toimivan johdon aika nopeasti kävelemään, jos näin ei ole. Eli kaiken kannattavan (rahaa tuottavan) kustannustoiminnan luulisi olevan omistajan silmissä oikean suuntaista. Elleivät omistajat sitten katso voivansa pärjätä vähemmilläkin tuotoilla.

Eli luulisi kustantajien etsivän agressiivisesti uusia, markkinoilta puuttuvia tuotteita uusille kohderyhmille ja karsivan sitten ne pois, jotka eivät osoittaudu kannattaviksi.

Mikäli täällä esitetyt puheet kassakaappisopimuksesta, jolla kannattavat Ruutu ja Zoom yhteissopimuksella lopetettiin, pitävät paikkansa, niin nämä pellet saisivat nyt kenkää.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #94 : 11.12.2009 klo 10:02:04 »
Ei kai kukaan kuvittelekaan, että kustantajat ovat yleishyödyllisiä kulttuurilaitoksia.

Mutta ovat ne joskus sitäkin. Monet kustantamot kustantavat kulttuurin merkeissä teoksia, joista jo etukäteen tiedetään, että tuotto jää varmasti miinuksen puolelle. Sen verran on vielä sivistysideologiaa jäljellä. Kyse on siis isoista kustantamoista, joilla on varaa ja voimia kerätä se tarvittava tuotto muualta tähän kansanvalistukseen.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #95 : 11.12.2009 klo 17:38:34 »
Eli luulisi kustantajien etsivän agressiivisesti uusia, markkinoilta puuttuvia tuotteita uusille kohderyhmille ja karsivan sitten ne pois, jotka eivät osoittaudu kannattaviksi.
Minulle jäi vähän epäselväksi että miksi luulet että noin ei nyt toimittaisi (ja oltaisi toimittu aiemminkin)?

Mutta ovat ne joskus sitäkin. Monet kustantamot kustantavat kulttuurin merkeissä teoksia, joista jo etukäteen tiedetään, että tuotto jää varmasti miinuksen puolelle. Sen verran on vielä sivistysideologiaa jäljellä. Kyse on siis isoista kustantamoista, joilla on varaa ja voimia kerätä se tarvittava tuotto muualta tähän kansanvalistukseen.
Toki, toki "vähemmän kannattavaa tai tappiota tuottavaa kulttuuria" kustannetaan. Pahaa pelkään että esimerkiksi monet WSOY:n tuottamat sarjakuvatkin kuuluvat juuri tähän ryhmään.
Ja tämäkin asia, vähälevikkisen kustantaminen hiteistä saatavilla voitoilla, saattaa olla muuttumassa. Pikkulinnut ovat tienneet kertoa, että yksi isojen kustantamojen rahasammoista, oppikirjakustantaminen on vaikeuksissa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 110
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #96 : 11.12.2009 klo 19:15:57 »
Mikäli täällä esitetyt puheet kassakaappisopimuksesta, jolla kannattavat Ruutu ja Zoom yhteissopimuksella lopetettiin, pitävät paikkansa, niin nämä pellet saisivat nyt kenkää.

Näitä on turha spekuloida. Kannattavuus itsessään ei tarkoita mitään, mikäli vapautuneet resurssit suunnattiin tuottoisampaan julkaisutoimintaan, kaverit todennäköisesti menestyivät. Voittojen tulee olla tietyssä suhteessa panostukseen.

Pikkulinnut ovat tienneet kertoa, että yksi isojen kustantamojen rahasammoista, oppikirjakustantaminen on vaikeuksissa.

Olen aivan varma, että tästä oli jo pari vuotta sitten lehdissä juttua, liittyi enemmänkin oppikirjojen entistä tehokkaampaan kierrättämiseen. Hyvä vain, melkoinen lypsylehmä nämä vuosittain naurettavan vähän muuttuvat oppikirjat olivatkin. Epätervettä markkinataloutta, jossa yhteiskunta ja usein juuri vähäosaisimmat kärsivät.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 110
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #97 : 11.12.2009 klo 20:56:51 »
No jopas, manga syrjäyttää eurosarjakuvan Ranskassa, eurosarjakuvan sydämessä.

Olisiko ketjun nimen pitänyt ollakin, onko eurosarjakuvalla sijaa Ranskassa?

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #98 : 12.12.2009 klo 04:19:52 »
Mitenhän lienee ranskalaisen pseudomangan kannattavuus? Tätähän menoa sarjakuvan tuotanto länsimaissa lakkaa kokonaan! ;D

Vissiin 2012, silloin lakkaa kuulemma sporatkin kulkemasta ja keskustapuolue lakkauttaa itsensä. Jiksi on niitä autuaita sieluja jotka uskovat Milton Friedmanin näkymättömään käteen edelleen (Pohjanmaalla on kuulemma myös yksi ja Lapissa kolme mutta ne on mielisairaalassa). Vaikka dollarimäärillä sarjakuvalla menee huonosti niin laadullisesti ja määrällisesti me eletään kulta-aikaa. Ranskassakin julkaistaan paljon paskaa, jos ihmiset ostaa huonon ranskalaisen sijasta hyvän japanilaisen mä en tajua mikä vääryys se on.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #99 : 12.12.2009 klo 12:12:12 »
Mitenhän lienee ranskalaisen pseudomangan kannattavuus?
Siitä en tiedä, mutta vaikea uskoa että ranskalaiset löisivät japanilaiset näiden omilla aseilla. Jos pseudo löytää sisältöönsä hyviä (kotimaassa vetoavia) koukkuja se selviää sillä, mutta pelkästään japanilaisia kopioimalla ei hyvä heilu.

Manga tosiaan näyttää valtaavan markkinoita, mutta on kuitenkin muistettava että siellä on käynnissä saman lainen paineenpurkuoperaatio kuin Suomessakin. Kun parhaat ja mielenkiintoisimmat mangasarjat noin 20 vuoden ajalta on käyty läpi, niin eipä niitä myyntilukuja sitten seuraavina vuosina lyöädäkään enää millään. Uusia, länsimarkkinoille sopivia hittejä syntyy Japanissa kuitenkin aika harvakseltaan.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #100 : 12.12.2009 klo 13:53:20 »
Siitä en tiedä, mutta vaikea uskoa että ranskalaiset löisivät japanilaiset näiden omilla aseilla. Jos pseudo löytää sisältöönsä hyviä (kotimaassa vetoavia) koukkuja se selviää sillä, mutta pelkästään japanilaisia kopioimalla ei hyvä heilu.

Missään määrin mahdotonta se ei ole.
Mangalla ja BDllä on vetoapua jo ennen lukutaitoa Sama kuin Disneyllä: animet ja animaatiot.
Näiden (ja pelien) avulla saa koukutettua maailmaan sisään ja opetettua tavan lukea muotoa.
Se oppiiko arvostamaan sisältöä onkin asia erikseen ja riippuu vain ja ainoastaan yksilöstä itsestään.

Sarjakuvan tuotanto länsimaissa ei lopu. Se voi jotain vaikutteita ottaa mangalta, joka ei tietenkään ole koskaan ottanut länsimaista vaikutteita(selvennys: Sarkasmia)
esimerkiksi Betty Boop on selkeä pseudoklooni (kts. yllä )

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #101 : 12.12.2009 klo 14:08:42 »
..
Mutta suurin osa mangaa lukevista haluaa lukea nimenomaan mangaa, ja sellaiseksi ei käy mikään enimmäkseen länsimainen, hieman vaikutteita saanut sarjakuva. Sitten taas turha piirtää 100% mangaa, sillä japanilaiset tekevät sen kuitenkin tehokkaammin ja paremmin.

Kun/jos mangainnostus hälvenee, mitähän sitten? Ehkä ihmiset kyllästyvät kaikkeen mangaan vivahtavaankin ja siirtyvät takaisin muihin tyyleihin. (Eli pseudomangailijat häviävät taas. :P)

Manga ON trendi. supersankarit ja BD ovat olleet trendejä myös.
Ja muoti-ilmiöillä on se hauska puoli että ne voivat tehdä paluunkin. Sykli vaan voi viedä kymmenen kaksikymmentä, jopa kolmekymmentä vuotta.

Eniten tämä vertautuu pop-musiikkiin: sielläkin on kestohittejä ja niitä yhden kesän juttuja.
Moni myös kuuntelee musiikkia satunnaisesti eikä sillä ole paljoakaan väliä soiko Britney Spears, Matti ja Teppo, Slayer vai John Coltrane.
Toisille sillä on väliä ja se on intohimo.
vielä pienempi osa omaa niin laajan skaalan johon suhtautua intohimoisesti.

Manga tulee väistämättä kokemaan lukijakatoa kuten eurosarjakuva ja supersankaritkin, mutta niiden tavoin ne eivät katoa mihinkään.
vaikka se monia harmittaakin.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #102 : 12.12.2009 klo 14:44:05 »
Japanissa manga on sarjakuvaa, ja sitä on luettu aina vaikka trendit ovatkin vaihdelleet. Ei nykyään enää kukaan piirrä 80-luku tyylistä shoujoa vaikka shoujo ei itsessään olekaan kadonnut minnekään. Länsimaissa manga vain kokonaisuudessaan nähdään yhtenä könttinä.

Sanoo hän Eurosarjakuva-ketjussa.
Totta, Strumffien olympialaiset on ihan sama kuin Bilalin metsästysretki ja usein minullakin tuottaa ongelmia erottaa toisistaan Lucky Luke ja Druuna.
XIII ja Rabbin katti ovat samaa huttua.

se näkökulmaero on sangen pieni.
Yhden koon päitset ja suitset käy ratsulle kuin ratsulle.

monelle kaikki saman alueen sarjakuva on samaa tavaraa.
Sitten kun koetat sanoa että amerikkalaisissa sarjakuvissa on eroja ja että supersankarien kalsarihemmojen puolella on suuria eroavaisuuksia...no, samaa ulostettahan se kaikki konsensuksen mielestä eikö?

yleisen keskustelun ja ennen muuta omien ennakkoluulojen takia näitä karsinoita on hauskaa ja helppoa pistää pystyyn ja olla näkemättä puita metsältä.

Olen hokenut ja hokenut kuinka oman pienen ankkalampemme ulkopuolisille se että sarjakuvassa on eroja on mystistä, liki ylimaallista.
Tässä me kaikki nostamme niskakarvamme ja otamme siili-puolustuksen.
Ei, ei kiroilevaa siiliä.

Me mollaamme ja voivottelemme: miksi me leimaannutaan Ankkojen, Mustanaamioiden, hämähäkkimiesten, mangojen jne jne ROSKAN kautta kunolisi niin paljon avartavampiakin sarjakuvia.

Oman egon ja itsetunnon haurauden toteaminen on kuitenkin eri asia kuin kaiken aidosti kerronnanmuotoja hallitsemattoman kuonan nostaminen ylös suvaitsevaisuuden nimissä.

Sarjakuva on taidetta.
kaikki siitä.
Ei vain "laatusarjakuva"
viihteenmollaajat saavat  puolestani tunkea tunkkinsa sinne aivojensa seuraksi: sinne missä päivä ei paista ikinä.


Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #103 : 12.12.2009 klo 14:52:35 »
Sanoo hän Eurosarjakuva-ketjussa.
Totta, Strumffien olympialaiset on ihan sama kuin Bilalin metsästysretki ja usein minullakin tuottaa ongelmia erottaa toisistaan Lucky Luke ja Druuna.
XIII ja Rabbin katti ovat samaa huttua.

Juu sori, pahasti aiheen vierestä lipsahti, joten poistin viestit.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #104 : 12.12.2009 klo 18:30:55 »
Juu sori, pahasti aiheen vierestä lipsahti, joten poistin viestit.

hyvä Aura, aivan suotta.
Olen samaa mieltä kanssasi että ensisijaisesti kyseessä on Sarjakuva ja vain sillä on merkitystä.
ja huomiosi mangan trendimäisyydestä liittyy eurosarjakuvaan.

mm.nonarin aikoina eurosarjakuva oli uutta tuoretta ja ihmeellistä, tajunnan räjäyttävää samoin kuin mangan tekemä invaasio vuosikymmeniä myöhemmin.
eurooppalainen puoli vaan potee samaa käännöspulaa kuin mangakin.

piikkini siitä että enin osa tuomitsee ennakkoasenteen kautta ei ollut sinuun kohdistunut.

Eurooppalainen sarjakuvahan on vain pottunokkaisen pikkutuhman huumorin 48 sivun formaattiin sidottu samoin kuin mangat 1040 osasia päättymättömiä järkäleitä joissa on vaan isosilmäisiä chibilonkeropornoiluja ja supersankarisarjakuvissa ei ikinä tapahdu muuta kuin jatkuvaa tappelua trikoopellejen kesken.

Tiettyyn pisteeseen asti nuo kaikki väittämät ovat totta, mutta absoluuttisena totuutena heikkoa yleistystä.