Kirjoittaja Aihe: Eurosarjakuvan tila Suomessa  (Luettu 54916 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 110
Eurosarjakuvan tila Suomessa
« : 06.12.2009 klo 13:06:05 »
Manga-puolella käydään erinomaisen hyvää keskustelua ketjussa, joka käsittelee erityisesti mangan asemaa Suomessa. Vastaavaa keskustelua sarjakuvan asemasta käydään hieman siellä sun täällä, joten vedetään myös eurosarjakuvan asemasta käytävä keskustelu yhteen ketjuun.

Kuka oikein lukee eurosarjakuvaa ja mikä on eurosarjakuvan paikka Suomessa, löytyykö sille sijaa (enää) lainkaan?

Lehtihyllyillä ei näytä olevan sijaa perinteiselle eurosarjakuvalle (perinteisiksi ei tässä yhteydessä lasketa genrejulkaisuja kuten Tex Willer ja euroopassa tuotettuja monikansallisia burgerituotteita kuten Aku Ankkaa).

Tempon elinkaari lasketaan todennäköisesti parhaassakin tapauksessa toisen käden sormilla, sitten se siirtyy edeltäjiensä seuraan. Lehtihyllyjen ainoa kestävä eurosarjakuvaa, mutta ei vain eurosarjakuvaa, sisältävä julkaisu on Mustanaamio.

Lehtihyllyjulkaisut ovat korostetusti lasten sarjakuvaa. Tätä taustaa vasten vaikuttaa erikoiselta, miksi juuri eurosarjakuva – joka pottunenineen ja eläinhahmoineen on selkeimmin lastensarjakuvaa – ei menesty lehtihyllyillä. Selitys löytyy tietenkin sisällöstä.

Harvalukuisten kestosuosikkien ulkopuolella ei näytä olevan mitään lapsia kiinnostavaa materiaalia. Sarjakuva on liian staattista, liian hidasta ja siitä puuttuu interaktiivisuus. Seikkailuvetoiset eurosarjakuvan edustajat eivät pärjää videopelien tapaisille viihdykkeille. Lisäksi siltä puuttuvat jenkkisarjakuvan elokuvatyylinen uhoaminen ja mangan hohto.

Eurosarjakuva – kuten kaikki varttuneen lukijakunnan makuun sopiva sarjakuva – näyttäisi olevan nuorekkaiden työssäkäyvien kaupunkilaisten lukemistoa.

Mielenkiintoisimmat eurosarjakuvan edustajat ovat siten varttuneempaan makuun, poislukien kenties viimeaikojen piristys, Sillage. Tämäkin tosin julkaistaan kovakantisena kirjakauppaversiona.

Nuorekkaat työssäkäyvät kaupunkilaiset eivät läheskään aina ole perinteisiä sarjakuvankuluttajia. Tällöin pikkusievät opukset, jollaisista paras esimerkki lienee Lucie Durbianon tuotanto, käyvät kaupaksi samoille ihmisille jotka etsivät halpoja lahjoja tutuilleen. Ne ostetaan kirjakaupan myyjän suosituksesta ja päätyvät kirjahyllyihin kenenkään niitä lukematta. Niiden seurassa pölyyntyvät pikku aforismikirjaset ja Naisen kanssa -kokoelma.

Onko se eurosarjakuvan paikka?
« Viimeksi muokattu: 15.08.2021 klo 03:58:40 kirjoittanut Jarkko Sikiö, syy: Otsikkoa muokattu nykytodellisuutta paremmin vastaavaksi. »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #1 : 06.12.2009 klo 17:52:16 »
Ymmärrän että näissä haetaan provokaatiota mutta varsinkin viime päivien ketjuissa on käynyt mielessä että ihanko te näitä vakavissanne kirjoittelette ja mikäli ette niin miksi vaivautua?
Kuka oikein lukee eurosarjakuvaa ja mikä on eurosarjakuvan paikka Suomessa, löytyykö sille sijaa (enää) lainkaan?

Lehtihyllyillä ei näytä olevan sijaa perinteiselle eurosarjakuvalle (perinteisiksi ei tässä yhteydessä lasketa genrejulkaisuja kuten Tex Willer ja euroopassa tuotettuja monikansallisia burgerituotteita kuten Aku Ankkaa).

Tempon elinkaari lasketaan todennäköisesti parhaassakin tapauksessa toisen käden sormilla, sitten se siirtyy edeltäjiensä seuraan. Lehtihyllyjen ainoa kestävä eurosarjakuvaa, mutta ei vain eurosarjakuvaa, sisältävä julkaisu on Mustanaamio.

Lehtihyllyjulkaisut ovat korostetusti lasten sarjakuvaa. Tätä taustaa vasten vaikuttaa erikoiselta, miksi juuri eurosarjakuva – joka pottunenineen ja eläinhahmoineen on selkeimmin lastensarjakuvaa – ei menesty lehtihyllyillä. Selitys löytyy tietenkin sisällöstä.

Harvalukuisten kestosuosikkien ulkopuolella ei näytä olevan mitään lapsia kiinnostavaa materiaalia. Sarjakuva on liian staattista, liian hidasta ja siitä puuttuu interaktiivisuus. Seikkailuvetoiset eurosarjakuvan edustajat eivät pärjää videopelien tapaisille viihdykkeille. Lisäksi siltä puuttuvat jenkkisarjakuvan elokuvatyylinen uhoaminen ja mangan hohto.

....
Onko se eurosarjakuvan paikka?

Perinteinen eurosarjakuva?
Asterixit, Pikot ja Fantasiot, Tintit, Lucky Luket ja kumppanit porskuttavat vuosikymmenestä toiseen.
Menneiden vuosikymmenten valinnat, kuten Ruudun, Zoomin ja Non stopin lanseeraaminen ulos, ovat aiheuttaneet tilanteen ettei ole jatkosarjakuvan lukutaitoa.
Asia jota ei korjata parin vuoden Jysäyskokeilulla joka ei pysy julkaisuaikataulussa.

Tämä ongelma ei ole toki vain eurosarjakuvan vaan myös amerikkalainen supersankarijulkaisu joka potee suomessakin ADHD-keskittymisoireisten "odottelen tradea" asenteesta ja aivan kaiken sarjakuvan ongelmallisesta käsitteestä: "vain lapsille"

Totta, moni näyttää olevan lapsille, mutta niin Ahmed Ahneessa kuin Asterixissakin on aikuislukijalle avautuvaa sisältöä lapsilukijan siitä kärsimättä.
Ja toki XIII ja Blueberry kuluvat alle täysi-ikäisten käsissä Demianin, Apalin Huuhkajan ja vaikkapa Ensi Kertaa albumin tavoin mutta lastensarjakuvaksi ne sopivat siinä kuin Valkoinen tiikerikin.
Sillai Blacksadiksi " Nyt ne toiset eläimet ampui ton eläimen" tyylisesti.

Eurooppalaisella sarjakuvalla menee suomessa hyvin koska sen lukijat kuten amerikkalaisen sarjakuvan ja mangan lukijat tahollaan ostavat sitä.
Sen kaiken mitä tarjolla on ja loppuja hamstrataan maan rajojen ulkopuolelta niillä kielillä mitä osaa.
Tai opettelee.

Kuka lukee eurosarjakuvaa?
Opiskelijat, työssäkäyvät. koululaiset, eläkeläiset. Niin maaseudulla kuin niissä kyläpahasissa joita tässä maassa kutsutaan kaupungeiksi.

Mutta ymmärrän yskän, kuinka monta vuotta olenkaan kuullut "televisio tappaa kirjat, netti tappaa kirjat, sarjakuvien lukeminen päättyy kun aikuistuu"
Tuo on monen kohdalla totta.
Heitä tuskin näkyy sarjakuvafoorumilla.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #2 : 06.12.2009 klo 18:05:34 »
Itse luen kaikkea sarjakuvaa joka sattuu kiinnostamaan, tyylillä ja alkuperämaalla ei ole väliä. Varmasti kyseessä on vain tottumiskysymys, mutta itse suosin sarjakuvaa jossa on käytetty elokuvamaista kerrontaa. Siksi mielenkiinto kohdistuu useammin mangaan tai sellaisiin sarjoihin kuten Cyril Pedrosan Three Shadows tai vaikkapa Craig Thompsonin Good Bye Chunky Rise, vaikka jälkimmäisen lukemiseen tarvitaan huomattavasti enemmän keskittymistä kuin keskivertomangaan.

Kuten jo tuolla mangapuolen ketjussa totesin, itseä on harmittanut eurosarjakuvassa ruutujen ahtaus ja sommittelu. Vaikka kerronta olisi hyvää ja piirrosjälki hienoa, eivät ruudut pääse oikeuksiinsa kun ne on tungettu muiden ruutujen sekaan liian ahtaaseen tilaan. Sen sijaan, että lukija tuntisi olevansa keskellä sarjakuvan maailmaa hän on pikemminkin sivustakatsoja, joka katsoo laatikkoa. Elokuvamainen sarjakuva vetää lukijan mukaan ja keskelle tapahtumia, mutta eurosarjakuva on ollut jotenkin kummasti lukijaa etäännyttävää.

Tähän on epäilemättä syynä esimerkiksi sarjan julkaiseminen lehdessä ennen albumiksi kokoamista tai totuttu albumiformaatti. Kirjakaupassa on tullut usein selailtua ranskankielisiä sarjakuvia, ja formaatti on usein se perinteinen noin 48(?) sivua ja koko on iso. Ruudut ovat aina pieniä, ja joissakin sarjakuvissa tämä ei haittaa: esimerkiksi Pieniä Voittoja tai Punainen Pukee Teitä toimivat hienosti juuri sellaisina kuin ne ovat. Mutta myös sellaiset sarjat, jotka olisivat selvästi vaatineet vapaampaa ruutujakoa on tungettu samaan formaattiin.

Jopa Ted Naifehin Polly and the Pirates oli alun perin tungettu väritettynä samaan isoon albumikokoon, vaikka julkaisukoko oli sarjalle aivan väärä. (Myöhemmin siitä julkaistiin ranskaksi hieman pienempi albumi mustavalkoisena.) Ongelma on vähän sama kuin se, että osa sarjakuvista halutaan vängällä julkaista mangaformaatissa, vaikka julkaisukoko on sarjalle aivan liian pieni.

Ymmärrän että näissä haetaan provokaatiota mutta varsinkin viime päivien ketjuissa on käynyt mielessä että ihanko te näitä vakavissanne kirjoittelette ja mikäli ette niin miksi vaivautua?

Eikös sarjakuvafoorumi ole juuri oikea paikka keskustella täysin turhista sarjakuvaan liittyvistä aiheista? :)

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #3 : 06.12.2009 klo 18:25:38 »
Eikös sarjakuvafoorumi ole juuri oikea paikka keskustella täysin turhista sarjakuvaan liittyvistä aiheista? :)

Ei. Turhille aiheille ei ole tilaa.
Mutta jos halutaan puhua syvän eksistentialistisesti kuinka turhaa itse asiassa koko sarjakuvaharrastaminen on niin minusta ollaan aika pahasti väärällä foorumilla.
Paitsi jos näin todella on niin kai sitten vedetään töpseli seinästä, eikös?

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #4 : 06.12.2009 klo 18:37:50 »
Ei. Turhille aiheille ei ole tilaa.

Koko tämän pitkään jatkuneen "länsimainen sarjakuva vs magna"-asetelman ja "miksi nuorisoa ei kiinnosta mikään muu kuin mangna?"-jutun ydin voi hyvinkin olla  vakiintuineissa käytännöissä ja eri sarjakuvakulttuurien kerronnan eroissa. Kun joku pelkää että manga syrjäyttää muun sarjakuvan tai kun mangafani ei kiinnostu mistään muusta kuin teinimangasta, syynä pidetään useimmiten piirrostyyliä. Joskus näin onkin, mutta mangan suosioon on muitakin syitä. Harvemmin huomio tuntuu kiinnittyvän ensimmäisenä ruutujen sommitteluun tai kerrontaan. En myöskään ymmärrä, miksi sarjakuva pitäisi lähtökohtaisesti tunkea sille sopimattomaan formaattiin. Joten enpä tiedä ovatko nämä aiheet nyt niin "turhia".

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #5 : 06.12.2009 klo 18:48:23 »
Tehdään selväksi mikäli ketjun idea Tai Mangapuolen vastaava olisikin aidossa huolessa sarjakuvakultturin tilasta jne kaikki ok.
Mutta kun molemmat ovat yhtä älykkäitä kuin kertoa olevansa huolissaan kuinka homoseksuaalisuus lisääntyy ja homot vie meidän naiset(tarkoittamatta lesboja).


Manga ei vie lukijoita, se lisää niitä. Osaa ei ikinä kiinnosta mikään muu kuin Manga, Osaa ei mikään muu kuin BD, osaa vain taidesarjakuva, osaa vain supersankarisarjakuva.
Tiedän suomen yritysjohton kuuluvan henkilön joka ei työpapereiden lisäksi lue mitään muuta kuin Tex Willeriä mutta se ei ole sen enempää merkki että yritysjohto lukee vain Texiä kuin että nuoriso lukee vain mangaa.

piirrosasu ja kuvallinen ilmaisu ovat yksi asia, kuin myös tarjolla oleva tarinallinen ajatussisältö. Toki muitakin syitä suosisoon johtuu ja nyt siis puhuin niin mangasta, BDsta kuin muistakin.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 193
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #6 : 06.12.2009 klo 18:51:11 »
Mutta jos halutaan puhua syvän eksistentialistisesti kuinka turhaa itse asiassa koko sarjakuvaharrastaminen on niin minusta ollaan aika pahasti väärällä foorumilla.

"Kaikki on turhaa."
  - Borgtron

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #7 : 06.12.2009 klo 19:04:00 »
Puutarhanhoito ei ole. Kun itse olin kakara kaikki opettajat oli huolissaan siitä että kakarat jotka lukevat sarjakuvia eivät ikinä opi lukemaan oikeaa kirjallisuutta (kuten Hiljaa virtaa Don). Ne jotka lukivat sarjakuvia lukivat muutakin. Ongelma silloin ja nyt on ne jotka eivät lue yhtään mitään eivätkä ole mistään kiinnostuneet. Jos pystyy ymmärtämään mangaa pystyy ymmärtämään paljon muutakin, koko kysymyksenasettelu on ihan hanurista. Meillä ainakin Marsupilami on suosiossa vaikka se on muodoltaan kaikkein klassisinta eurosarjista.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 110
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #8 : 06.12.2009 klo 20:17:03 »
Ymmärrän että näissä haetaan provokaatiota mutta varsinkin viime päivien ketjuissa on käynyt mielessä että ihanko te näitä vakavissanne kirjoittelette ja mikäli ette niin miksi vaivautua?

Mielestäni manga-ketju on Kvaakin parasta keskustelua aikoihin, toivottavasti tämäkin vaikka alku näyttää repsahtavan pahasti. Kunnon debatti on silti aina rikkain foorumikeskustelun muoto. Naseva otsikko ja ärhäkkä aloitus potkivat toivon mukaan lukijoita sanomaan mielipiteensä, eikä vaikenemaan ikuisesti.

Minua kiinnostaa sarjakuvanostajan profiili, koska tyypillisestä sarjakuvan ostajasta tuntuu olevan vain aavistus Kvaakin vakiopeikoillakin. Huolta sarjakuvan tilasta en kanna sen enempää kuin elokuvan tai musiikin.

Länkkäreiden ja korkkareiden lukijakuntaa näkee lehtihyllyillä, Akun ja mangan harrastajistakin on melko selkeä käsitys (lapset ja teini-ikäiset), mutta kuka todellakin ostaa kovakantiset opukset kirjakaupoista? Supersankareita lukevat taatusti samat nassikat, jotka niitä 1990-luvulla tavasivat lehtihyllyiltä, eli aikuistuneet, työssäkäyvät miehet. Vaan entäpä eurosarjakuvaa, kun Zoomin ja Non-Stopin ajoista on niin kauan, että lukijat on kipattu jo hoitokoteihin?

Jos lukijat ovat perusharrastajia, kuinka he saavat tietonsa sarjakuvista, koska Kvaakin arvostelujen lukijamääriä tarkkailemalla on selvää, että vain osa potentiaalisista lukijoista saa tietonsa Suomen suurimman ja kauneimman sarjakuvasivuston kautta? En jaksa uskoa, että kyse on normiharrastajista, vaan satunnaisostajista.

Satunnaisostajien tapauksessa minun on vaikea uskoa, että lehtien kulttuurisivut siihen riittävät. Mikäli olennainen osa ostokäyttäytymistä on aktiivinen kirjakauppojen koluaminen, tämä tukee Lurkerin käsitystä siitä, että suuri osa lukijoista on juuri kaupunkilaisia, koska vain riittävän suuri massa antaa mahdollisuuden pitää esillä kattavaa valikoimaa.

Merkittävä osa lukijoista olisi siis satunnaisia harrastajia tai lukijoita. Tätä tukevat arjen pikku havainnot, kuten se että Tex Willeriä myydään parhaimmillaan kuin leipää Pasilan rautatieaseman R-kioskilla. Tai etteivät tietyt opukset näytä päätyvän divareihin lainkaan, kun toisia taas on runsaasti heti julkaisusta lähtien (käytettyinä siis).

MIksi tästä satunnaisesta massasta sitten osa päätyy poimimaan nimenomaan eurosarjakuvaa? Näyttääkö se kivalta (ja edulliselta) lahjalta, kuten arvelen? Kovakantisiin julkaisuihin siirtymisen kuvittelisi tukevan sitä, että kustantajat uskovat arvokkaan ulkoasun vetoavan kuluttajiin.

(Tosin vertaus Kinopalatsin osuuteen kokonaiskatsojaluvuista minulle toi mieleen entisen opettajani, joka totesi että älykkyys on tilastollista, eli Venäjällä on enemmän älykkäitä ihmisiä kuin Suomessa, mistä ei silti voi tehdä sellaista johtopäätöstä että venäläiset olisivat älykkäämpiä kuin suomalaiset...)

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #9 : 06.12.2009 klo 20:44:09 »
Jos tuo on käsitys hyvästä keskustelusta voi vain toivoa planeetan puolesta että mitä isompi asteroidi kylkeen mossahtaa ja mitä pikemmin: aina parempi.

Mielipiteeni on että koska jokin sarjakuva, alkuperämaasta , lukusuunnasta tai väreistä tai pikselöitymisestä huolimatta on korkeatasoista niin kerronnaltaan kuin tekniikaltaan että siihen jaksaa palata se kiertää sukupolvesta toiseen.

BD omaa etuna saman kuin Ankat: jo vanhemmilla tai isovanhemmilla on kokemus ja tieto mistä on kyse ja sille tutustutetaan uusikin sukupolvi kirjaston uusintapainoksen tai kesämökin/mummonmökin hyllyn kautta.

Osalla mangasta tämä asema tulee olemaan siinä kuin Tinteillä ja asterixeilla ja Alixeillakin.

Eurosarjakuva ei ole homogeeninen massa. Corto Maltesen fanit eivät välttämättä lämpene Strumffeille tai Largo Winchille.
Eurooppalaiseen sarjakuvaan kuuluu valtava kirjo Judge Dreddistä Sipuleenaan Bamsesta Druunaan.

Järkytyksenä monelle tulee kai sitten sekin ettei moni sarjakuvan lukijoista ole kiinnostunut kvaakista tai edes sarjainfosta vaan ihan..sarjakuvista.
Lehtien kulttuurisivuja he eivät välttämättä lue tarjonnan ollessa mitä on eritoten sarjakuvan osalta.

Ajatus "ostetaan jokin kiva lahja" on minulle täysin vieras.

Euroopassa julkaistaan paraikaa paljon hyvää laadukasta sarjakuvaa joka makuun. Ihan samalla tavalla kuin kirjallisuudessakin on lajityyppi ja tyylirajoja ja kuvataiteessa myös.

Aktiivien ja kaikkiruokaisten määrä on pieni, mutta riittävä. Tässä se ei eroa mitenkään minkään muun alan, myös kulttuuripiirien ulkopuolelta, tilastoista.



Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #10 : 06.12.2009 klo 20:54:43 »
pieni lisäys vielä.
kannattaa tarkastaa kartastosta ja vaikkapa historiallisista lähteistä mihin maantieteelliseen alueeseen ja voimakkaimpaan kulttuuripiiriin tämä kotimaamme kuuluu.

Vinkkinä: ei vieläkään yhdysvallat.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 110
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #11 : 06.12.2009 klo 21:03:01 »
kannattaa tarkastaa kartastosta ja vaikkapa historiallisista lähteistä mihin maantieteelliseen alueeseen ja voimakkaimpaan kulttuuripiiriin tämä kotimaamme kuuluu.

Venäjään?

tertsi

  • Vieras
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #12 : 06.12.2009 klo 21:04:21 »
Angoulemessa on venäläisen sarjakuvan näyttely 2010.
Pitääpä tehdä siitä juttu Kvaakkiin.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #13 : 06.12.2009 klo 21:06:54 »
Venäjään?
Juuri tätä. tarkistappa mihin maantieteellisiin alueisiin Venäjä lasketaan.
Ja Pietari Suuren jälkeen mihin kulttuuripiireihin.

tai käy tuolla Angoulemessa.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 110
Vs: Eurosarjakuvan tila Suomessa
« Vastaus #14 : 06.12.2009 klo 21:19:19 »
Pietari Suuren jälkeen mihin kulttuuripiireihin.

"Jälkeen Pietari Suuren" tarkoittaa, ettei myöskään Ruotsi ole oikea vastaus.

Tämä ketjun perusteella kyllä Kvaakin toimittajien ja ylläpitäjien yhteispeli fiksun keskustelun eteen sujuu erinomaisen hyvin. Kannattaisiko asian vierestä meneviä viestejä, öh, moderoida hieman?

Kunhan kirjaudun sisään muilla käyttämilläni nimimerkeillä, sellaisilla kuten "Aura" ja "Lurker", tässä ketjussa on ehkä enemmän pohdintaa varsinaisesta ketjun aiheesta...