Author Topic: Topi Vikstedt  (Read 4041 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
Topi Vikstedt
« on: 25.10.2009 klo 01:27:17 »

Olen tässä selaillut vanhoja Suomen Kuvalehtiä. Niistä tuli vastaan, että 20-luvun puolivälissä Topi Vikstedt piirsi monia erilaisia kirjamainoksia Otavalle. Mielenkiintoista tässä on, että jotkut niistä on tehty sarjakuvan muotoon ja niissä esiintyy sama maskottihahmo nimeltä Tohtori Tietovalta. Eli siis voi sanoa, että näiden mainosten kautta Vikstedt piirsi sarjakuvaa, jossa oli vakiintunut henkilöhahmo - ja tämä oli ainakin minulle uutta tietoa.
Minun näkemäni esimerkit keskittyvät markkinoimaan Otavan "Pientä tietosanakirjaa", hahmon nimi tulee iskulauseesta "Tieto on valtaa".
Mitä minä olen selaillut, kampanja alkaa syksyllä 1925 ja jatkuu läpi kevään 1926 ja alkaa sitten taas uudestaan sen vuoden joulumarkkinoille ja jatkuu vuodenvaihteen ylikin.

Erityisesti tämä alempi on ilahduttavan shokeeraavaa markkinointia. (Ja kuinka hieno repliikki onkaan: "Täytyy tehdä tästä selvät supliikit"!)

Vikstedt on piirtänyt tähän kampanjaan paljon kuvia - Suomen Kuvalehdessä on mainos liki joka numerossa, eikä samaa kuvaa käytetä kahta kertaa, vaan joka numeron mainos on piirretty erikseen. Tekniikat ja esitystavat vaihtuvat, kuten sanottu joukossa on sarjakuvia, mutta myös yksittäisiä viivapiirroskuvia, sekä myöskin enemmän maalaustyyppisiä sävykuvia. Eräässä mainoksessa oli jopa nuotit - kampanjalle oli sävelletty oma jingle, joka esitettiin paperille painetussa muodossa!

Huomion arvoista on myös, että nämä sarjakuvamainokset on julkaistu Suomen Kuvalehdessä ENNEN kuin siinä oli varsinaisia viihdesarjakuvia. Eli siis, mielenkiintoista kyllä, sarjakuvia on lehdessä käytetty ensimmäisenä tiedonvälitykseen (noh, mainostamiseen nyt kuitenkin) ja vasta sen jälkeen siihen viihdekäyttöön, johon se perinteisesti on yhdistetty.

Ja nyt sitten näin huuto.netissä tämmöisen:

Onko muilla kvaakkilaisilla lisää tietoa Tohtori Tietovallasta, esim. onko hahmoa käytetty muualla ja mitä tuo "aapinen" mahtaa sisältää?

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Topi Vikstedt
« Reply #1 on: 25.10.2009 klo 01:34:27 »
tietoa ei ole, mutta hieno löytö.
Kiitos että jaoit sen täällä.
"Täytyy tehdä tästä selvät supliikit!" tämän palauttamisesta yleiseen käyttöön pitää tehdä kansanliike.

T.Kokkila

• Jäsen
« Reply #2 on: 25.10.2009 klo 12:45:23 »
Topi Vikstedtistä on olemassa kohtalaisen hyvä elämäkertakirja, Jaakko Puokan "Kolmipäinen koira", Otava 1983. Hämäävästi nimetyssä kirjassa on kohtalaisesti kuvanäytteitäkin.

Kirjassa on lyhyesti tuon Tohtori Tietovallankin tarina, mutta sarjiksista ei ole näytteitä. Aapisesta on kuusi kuvaa, joista yksi tässä. Oliskohan nämä sitten olleet koko sivun kokoisia?

Myös Otavan historia-kirjasarjan 1. tai 2. osassa on muistaakseni juttua Tietovallasta. Sitä kirjaa ei vaan löydy omasta kirjahyllystä.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #3 on: 31.12.2017 klo 13:23:02 »

Vilkaisin tuon Sarjakuvien Suomi 100 Vikstedt-jutun. Ja kas vain, siellä olikin minulle mukava löytö: minulla on kolmen Tohtori Tietovalta -sarjakuvan originaalit, mutta yhteen niistä en ollut löytänyt tekstejä. Mutta tuolta jutusta se löytyi, se on se koko sivun mittainen sarja missä on mukana Adamsson ja Uuden Suomen Matti. En ymmärrä, miten olen voinut olla sitä itse löytämättä, kun mielestäni olen tuon Suomen Kuvalehden vuosikerran selannut läpi: toinen minulla olevista sarjoista on julkaistu tuota seuraavassa numerossa ja sen minä olin löytänyt. O_O

EDIT: lisätty linkki
« Last Edit: 02.01.2018 klo 15:31:11 by Jyrki Vainio »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #4 on: 31.12.2017 klo 15:17:42 »
Mihin kokoon Vikstedt piirsi näitä? Näkyyks viitteitä luonnostelusta?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #5 on: 02.01.2018 klo 15:26:58 »
Mihin kokoon Vikstedt piirsi näitä? Näkyyks viitteitä luonnostelusta?

Hyvin vaihtelevia. Näistä kolmesta tuo koko sivun juttu on semmoinen n. A3 kokoinen, puolen sivun sarjoista toinen on n. vaaka A5, mutta hyvin ronskilla viivalla tehty (kuva ohessa), kolmas on sitä pienempi ja hyvin ohuella syheröllä viivalla tehty.
Lyikkäriä on myös käytetty hyvin ronskisti: tässä näkyy että viimeiseen ruutuun on luonnosteltu taustaa, joka on vain sitten tussauksessa jätetty kokonaan pois.

EDIT: lisään tähän myös painetun version teksteineen.

« Last Edit: 02.01.2018 klo 15:28:40 by Jyrki Vainio »

Lurker

• Valvoja
« Reply #6 on: 18.06.2019 klo 20:38:49 »
Tohtori tietovalta ratkaisee ristisana-arvoituksen

Mainos on siitä mielenkiintoinen, että siinä vilahtaa Oscar Jacobssonin Adamson.

Adamsonilta kaikki Suomen silloiset sarjakuvantekijät "lainasivat" vitsinsä, jos oma inspiraatio ei iskenyt.

EDIT: No just tuosta samasta sarjakuvasivusta se herra Kokkilakin kirjoittaa. Oho.

Haku tohtori tietovalta
« Last Edit: 18.06.2019 klo 20:41:38 by Lurker »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #7 on: 19.06.2019 klo 01:09:28 »
A.B. Kenonen? Tiituksen Herra Kenonen?

Timo

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #8 on: 19.06.2019 klo 11:27:51 »
Tohtori tietovalta ratkaisee ristisana-arvoituksen

Mainos on siitä mielenkiintoinen, että siinä vilahtaa Oscar Jacobssonin Adamson.
Tuata noin... Postasin tuon saman sivun Kvaakin artikkeleihin ja kirjoitin siitä näin: 
Melkoista reklaamimiesten ristiinmarkkinoinnin innovaatiota edustaa Tietovalta-sarjakuva, jossa esitellään tietosanakirjan mahdollisuuksia ristikon ratkaisijan apuna. Viherjuuri, joka tunnetaan paremmin taiteilijanimellä Veli Giovanni, oli juuri esitellyt yleisölleen Suomen Kuvalehden Ajanvietesivulla amerikkalaisen keksinnön sanaristikot.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson