Olen tässä selaillut vanhoja Suomen Kuvalehtiä. Niistä tuli vastaan, että 20-luvun puolivälissä Topi Vikstedt piirsi monia erilaisia kirjamainoksia Otavalle. Mielenkiintoista tässä on, että jotkut niistä on tehty sarjakuvan muotoon ja niissä esiintyy sama maskottihahmo nimeltä Tohtori Tietovalta. Eli siis voi sanoa, että näiden mainosten kautta Vikstedt piirsi sarjakuvaa, jossa oli vakiintunut henkilöhahmo - ja tämä oli ainakin minulle uutta tietoa.
Minun näkemäni esimerkit keskittyvät markkinoimaan Otavan "Pientä tietosanakirjaa", hahmon nimi tulee iskulauseesta "Tieto on valtaa".
Mitä minä olen selaillut, kampanja alkaa syksyllä 1925 ja jatkuu läpi kevään 1926 ja alkaa sitten taas uudestaan sen vuoden joulumarkkinoille ja jatkuu vuodenvaihteen ylikin.

Erityisesti tämä alempi on ilahduttavan shokeeraavaa markkinointia. (Ja kuinka hieno repliikki onkaan: "Täytyy tehdä tästä selvät supliikit"!)
Vikstedt on piirtänyt tähän kampanjaan paljon kuvia - Suomen Kuvalehdessä on mainos liki joka numerossa, eikä samaa kuvaa käytetä kahta kertaa, vaan joka numeron mainos on piirretty erikseen. Tekniikat ja esitystavat vaihtuvat, kuten sanottu joukossa on sarjakuvia, mutta myös yksittäisiä viivapiirroskuvia, sekä myöskin enemmän maalaustyyppisiä sävykuvia. Eräässä mainoksessa oli jopa nuotit - kampanjalle oli sävelletty oma jingle, joka esitettiin paperille painetussa muodossa!
Huomion arvoista on myös, että nämä sarjakuvamainokset on julkaistu Suomen Kuvalehdessä ENNEN kuin siinä oli varsinaisia viihdesarjakuvia. Eli siis, mielenkiintoista kyllä, sarjakuvia on lehdessä käytetty ensimmäisenä tiedonvälitykseen (noh, mainostamiseen nyt kuitenkin) ja vasta sen jälkeen siihen viihdekäyttöön, johon se perinteisesti on yhdistetty.
Ja nyt sitten näin huuto.netissä tämmöisen:

Onko muilla kvaakkilaisilla lisää tietoa Tohtori Tietovallasta, esim. onko hahmoa käytetty muualla ja mitä tuo "aapinen" mahtaa sisältää?