Kirjoittaja Aihe: Lahtelaiset!  (Luettu 8544 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nissen

• Vieras
Lahtelaiset!
« : 27.05.2004 klo 12:53:53 »
Noniin Päijät-hämeessä lymyävät sarjakuvan ystävät. Teitä varten on järjestetty Lahdessa Taidepanimolla lauantaina 29.5. kello 16-21 Nostalgia Klubi. Luvassa on sarjakuvamyyntiä! Paikalla Daada books, Ubu, Napa, Absolute truth press ja Glömp. Vaihtoehtosarjakuvaa siis mutta keräilijöillekin löytyy oma lootansa tutkittavaksi. Alla olevasta linkistä voi ihmetellä tapahtuman julistetta:

http://koti.phnet.fi/nissen/nostalgia.html

Juliste on sinänsä valheellinen että Teoston painostuksesta joudumme perimään euron sisäänpääsymaksun. Pahoittelut siitä. Luvassa on kuitenkin ilta sarjakuvan, videotaiteen ja elävän musiikin parissa.

Saapukaatten paikalle sankoin joukoin. Myös pääkaupunkiseudun sarjakuvaväki olkoon täten kutsuttu.

Ystävällisin terveisin,

hans nissen

ps. Periaatteessa lisää myyjiä voidaan ottaa jos jotakuta kiinnostaa. Yhteys: drsplendid@hotmail.com
« Viimeksi muokattu: 27.05.2004 klo 13:14:14 kirjoittanut nissen »

Joku Äijä

• Vieras
Re:Lahtelaiset!
« Vastaus #1 : 27.05.2004 klo 14:57:36 »
Hei Nissseen... unohdit tapahtumien kotisivujen linkin.

http://www.kevytnostalgia.org/kenofest.htm

No täs se on.

nim. "Joku Äijä"

nissen

• Vieras
Nostalgia Klubi
« Vastaus #2 : 27.05.2004 klo 15:17:47 »
Sori Tuukka. En mie sitä unohtant ku ajattelin että pysyy tapahtuma enigmaattisempana jos on pelkkä juliste.

Cable Guy

• Vieras
« Vastaus #3 : 27.05.2004 klo 18:29:33 »
Asun Lahdessa. Mikä juttu tämä oikein on? Ei ole ollut mainoksia missään.

tiedustelija

• Vieras
« Vastaus #4 : 27.05.2004 klo 19:08:57 »
lyhyestä virsi kaunis:

käsittääkseni siellä Lahdessa on aktiivisesti toimiva sarjakuvaseura Lasse Gronk. sain käsiini tämän seuran kuudennen julkaisun, "Talo"-sarjakuvan, joka mielestäni on varsin mainio (idea tosin on vanha, mutta toteutus on enemmän kuin hyvä).

tiedustelisinkin siis että onko Lasse Gronk tässä tapahtumassa mukana? uskoisin että on, eihän näin hyvää materiaalia julkaiseva seura voi jäädä pois tällaisesta tapahtumasta, mutta haluan vain varmistaa etukäteen.
asun todella kaukana Lahdesta (n. 500km) eikä minulla olisi heittää rahaa hukkaan junamatkaan.

nissen

• Vieras
Nostalgia klubi
« Vastaus #5 : 27.05.2004 klo 20:12:11 »
Ah, huumoria!

Vastaanpa silti. Olen tapahtuman sarjakuvavastaavana tehnyt päätöksen että myyntitilaisuus on vapaa kaikille hyviä vaihtoehtosarjakuvia julkaiseville tahoille. On siis omaksi ja VR:n suruksi mainittava ettei Lassen lössi ole edustettuna. Heillä on kuitenkin kaikenlaisia omia tapahtumia joihin osallistua. Sotketaan katukiveyksiä yms. hippitouhua.

Joku äijä (jostain)

• Vieras
« Vastaus #6 : 27.05.2004 klo 21:15:04 »
Vielä Gronkista ja tapahtumasta.

Minusta on kyllä hyvä, että nuorilla on puhasteltavaa, MUTTA johonkin se raja on vedettävä! Nykyäänhän pinnalla tuntuu olevan sellainen ilmapiiri, että kaikki pitää hyväksyä ja että kaikenlaiset askartelu-kerhot pitäisi ottaa tosissaan. Onko se nyt oikeanlaista tasa-arvoa sitten?

Minä olen taiteeseen, tässä tapauksessa sarjakuvaan, intohimoisesti suhtautuva ihminen, enkä voi sietää, että tämän upean taiteenlajin mahdollisuuksia tuhlataan halpamaiseen kainalopieru-meininkiin, teoksiin, joista näkee läpi, ettei niiden suunnitteluun ole tuhlattu puoltasekunttia enempää aikaa. Nyt kun olen järjestämässä tapahtumaa herra Nissenin kanssa allekirjoitan täysin hänen päätöksensä.

En ole elitisti siinä mielessä, että minun mielestäni taiteen tekeminen ja julkaiseminen EIVÄT kuuluu vain "kovan luokan ammattilaisille", myös amatöörit voivat tehdä raikasta ja inspiroivaa matskua. Tärkeintä että omistautuminen, intohimo ja luovuus välittyvät. Gronkin teoksissa ei välity. Sori.

Jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä, me Nostalgia-klubin järjestäjät olemme päättäneet tässä tapauksessa näin ja sen takana pysymme!

Kevättä kuitenkin kaikille,
Tuukka Vartiainen

Pasi K.

• Vieras
« Vastaus #7 : 29.05.2004 klo 13:13:22 »
Niin, sanottakoon se siis vielä ääneenkin kun se edellä niin taiten kierrettiin. Lahden sarjakuvaseura Gronk olisi halunnut tulla mukaan Nostalgia-klubiin, mutta järjestäjät osoittivat meille ovea.

Menemättä sen tarkemmin tuohon keskusteluun ja siinä esitettyihin mielipiteisiin on aika käsittämätöntä että Lahden kokoisessa kaupungissa jollakulla voi mielestään olla varaa moiseen karsinointiin.

No, kuten olen muissa yhteyksissa sanonut, Gronkin toiminnassa oleellisin pointti ei koskaan ole ollutkaan  ryppyotsainen sarjakuvan taiteellisiin arvoihin tuijottaminen, vaan yhdessäolo ja hauskanpito.

Gronkhan on siis _Suomen aktiivisin sarjakuvamafia_, mika tunnutaan joka käänteessä unohtavan. Nuo tapaamiset jatkuvat muuten myös kesällä, joka torstai ravintola Valentinassa, Vesijärvenkatu 32, kello kuudesta eteenpäin. Tervetuloa.

Mainittakoon muuten että Gronkilla _on_ suunnitelmissa pitkästä aikaa myös ihan laadukas sarjakuva-antologia, johon etsitään parhaillaan sarjiksia. Teemana on "Värit" ja tuon olisi tarkoitus ilmestyä sarjisfestareiksi. Jos jotakuta kiinnostaa, pistäkää mailia tulemaan. Osoite on siis pasikarppanen@yahoo.com.

Pasi Karppanen
sihteeri
Lahden Sarjakuvaseura Gronk

Mikko TäysQ

• Vieras
« Vastaus #8 : 01.06.2004 klo 13:07:45 »
Minusta on kyllä hyvä, että nuorilla on puhasteltavaa, MUTTA johonkin se raja on vedettävä! Nykyäänhän pinnalla tuntuu olevan sellainen ilmapiiri, että kaikki pitää hyväksyä ja että kaikenlaiset askartelu-kerhot pitäisi ottaa tosissaan. Onko se nyt oikeanlaista tasa-arvoa sitten?

Nuorilla puuhasteltavaa ? Hmm.. Lienee Gronkissa keski-ikä jossain 28 tienoilla ? Tiestysti sitä nostaa pari vanhempaa henkilöä, mutta aika niukasti edes alle täysikäisiä on. suurinosa lienee 25 toisella puolella.

Itse kun valitsen lehtiä mitä ostan, lähes poikkeuksetta kyseessä on omakustanteet ja mielummin vielä tuosta ennen 90 luvun alkua.  Ne on tasoltaan (ja joskus jopa jutuiltaan) samaa osastoa kuin Gronk, joten siinä mielessä katsoisin että perinteitä jatketaan kunniakkaasti eikä sorruta mihinkään moderniin omahyväiseen "taiteeseen".

Tasa-arvo on teeskentelyä. Askartelukerhot voi jättää omaan arvoonsa jos siltä tuntuu. Itse olisin valmis lykkäämään roviolle ison osan B5 liimasidotusta albumisaastasta heti Mangan, supersankareiden, dark horse yms. kuran perään.

"even anti-art is art: that is why we reject it"
-The New Blockaders

...

Piti kyllä Nostalgia klubilla tulla käymään, mutta unohtui koko juttu kun Lauantaina piti olla kouvolassa. Jos olisi homman muistanut, olisi parin tunnin aikana ehtinyt muutamat lehdet ostella.  En muista bonganneeni kaupungilla yhtään mainosta joka olisi asiasta muistuttanut. En tiedä miten hyvin tilaisuus meni (raportteja ?), joten lieneekö lisää tulossa?

tv

• Vieras
« Vastaus #9 : 01.06.2004 klo 13:43:42 »

Piti kyllä Nostalgia klubilla tulla käymään, mutta unohtui koko juttu kun Lauantaina piti olla kouvolassa. Jos olisi homman muistanut, olisi parin tunnin aikana ehtinyt muutamat lehdet ostella.  En muista bonganneeni kaupungilla yhtään mainosta joka olisi asiasta muistuttanut. En tiedä miten hyvin tilaisuus meni (raportteja ?), joten lieneekö lisää tulossa?

No minun mielestäni tapahtuma meni ihan hyvin, vaikka ainahan väkeä olisi voinut olla enemmän. Toisaalta mulle on ainakin henk.koht. aivan sama onko väkeä viisi vai kaksisataa kunhan on hauskaa ja mukava meininki. Kävijöitä taisi olla Nostalgia-klubilla about sata. Mutta siitä suurin osa oli tapahtumassa koko iltapäivän, joka oli hienoa! Vaikea sitten sanoa, toimiiko tuollainen musiikkia+myyntiä-juttu... Tuskinpa myyjät hirveästi ilta-päivän aikana lehtiään myivät. Ehkä syksyllä uudestaan? Taidepanimo on kyllä loistava ja tunnelmallinen paikka!
Kyllä mainoksia kaupungilla oli, sekä lehdissä ja radiossa juttua... Ehkä ensikerralla enemmän mainostusta, sillä tuntuu, ettei moni Lahtelainenkaan ole taidepanimosta koskaan kuullut.

nissen

• Vieras
« Vastaus #10 : 01.06.2004 klo 14:00:42 »
Olen samaa mieltä että hyvin meni tapahtuma mutta myynti oli heikkoa. Se oli tietenkin odotettavaa. Ja lisää klubia tulee jos se itsestäni on kiinni.

On ollut sinänsä mielenkiintoista seurata erinäisten tahojen tuohtumusta minun tavastani arvottaa asioita. Kävin juuri kahvittelun lomassa lasse geen postituslistalla katsomassa kun nahkatakkeihin pukeutuvat finninaamat itkevät kuorossa sitä kuinka heitä oli kohdeltu kaltoin ja tapahtuma oli floppi. Tässä voi tietenkin pohtia sitä että mitä tässä yritettiin järjestää, myyjäiset vai monipuolinen kulttuuritapahtuma. Jos tähtäimessä oli edellämainittu niin vituiks män mutta jos jälkimmäinen niin hyvä oli tapahtuma. Itse ainakin ostin muutamia hyviä levyjä joiden hankkimen muuten olisi hankalaa, sijoitin uuteen glömp-antologiaan ja koin pitkästä aikaa hienon musiikkielämyksen Drakes Medicine yhtyeen improvisaation tahdissa. Harrasta Lasse muutakin kulttuuria kuin sitä iänikuista sarjakuvaa!

Toisekseen mielestäni samanlaista arvottamista harjoittaa jokainen elämässään. Yhteen asiaan kiinnitetään huomiota ja toiseen ei. Valitatteko Etelä-Suomen Sanomille siitä ettei jokaista Lasse Gronkia arvostella sen kulttuurisivuilla. Samalla tavalla tämä välittää viestin: Me emme pidä teistä emmekä teidän tuotoksestanne. Minä sentään sanon sen ääneen ja nyt on liuta runkkuja niskassa.

Vähän ennenkuin minut heitettiin iloisesta kulkijasta niska-perseotteella kadulle, joku sarjakuvaseuralainen tuli vaatimaan minulta selitystä toiminnalleni. Hieman oli hankala siinä vaiheessa iltaa alkaa selvästi artikuloimaan omia näkemyksiä, mistä pahoitteluni kyseiselle nimettömäksi jääneelle henkilölle. Kysyn vaan sen että alkaako samanlainen itku jokaisen vastoinkäymisen kohdalla?

"Miksi meidän lehteä ei arvosteltu Sarjainfossa?"
"Miksi minun sarjaa ei julkaistu sinun lehdessä?"
"Miksei se tyttö katsonut minuun siellä baarissa vaikka käytin Star Trekistä oppimaani ajatustensiirtotekniikkaa?"

Hans Nissen

ps. Jos Markku Peltola ja Ville Leinonen soittaa Danzigia niin se on kyllä jo kulttuuria se!

ps2. Mielenkiintoinen se Karppasen tilitys johon on linkki myöhemmin tässä ketjussa. Hän toteaa etsineensä epätoivoisesti jotain ostettavaa. Muistan hänet. Hän tuli nenä pystyssä sisään ja lähti nenä pystyssä ulos eikä tullut kymmentä metriä lähemmäs myyntipöytiä ja murjotti pimeydessä paheksuen musiikkia. Kiitos käynnistä.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2004 klo 23:00:14 kirjoittanut nissen »

tv

• Vieras
« Vastaus #11 : 01.06.2004 klo 14:39:16 »
Lisättäköön vielä pari asiaa:

Minun mielestäni taiteessa(käytetään nyt tätä termiä, vaikka se monille tuntuukin kirosana olevan) EI voida noudattaa "antakaa kaikkien kukkien kukkia"-periaatetta...

Jokaisen taidegallerian pitäjän, kustanjan, divarin pyörittäjän ja muun taidetta jakelevan tai julkaisevan TULEE tehdä ankaria valintoja ja linjauksia työssään. Pitää päättää mitä ostetaan ja mitä ei, mitä julkaistaan ja mitä ei ja siinä samalla siis MIKÄ ON HYVÄÄ JA MIKÄ HUONOA. Niiden joilla on valtaa päättää, tulee sitä käyttää, jottei laimea keskinkertaisuus ja henkinen lahjattomuus pääse täyttämään tätä maailmaa!

Omakustanne-meininki voi parhaimmillaan olla raikasta ja inspiroivaa sekä provosoivaa ja yhteiskunnan perusarvoja  kyseenalaistavaa. Se on hienoa, anarkiaa tarvitaan aina. Mutta jos katsotaan vaikka kotimaisia indie-tuotoksia(siis ei pelkästään sarjakuvaa), niin aika laimealle asteella tämä "kapinointi" kyllä tuppaa jäämään.

Yleensäkin minusta on sietämätöntä, että jotkut omakustanteiden tekijät ja julkaisijat tyytävät sitten siihen kaikkein halvimpaan ja typerimpään tapaan tuoda omia ajatuksia esille. Ja vielä pahempaa: usein kaikenlaisia omakustanteita lukiessa tuntuu, ettei tekijöillä ole yleensäkään MITÄÄN SANOTTAVAA!

katkera kalkki

• Vieras
« Vastaus #12 : 02.06.2004 klo 12:22:37 »
Lahden sarjakuvaseuran puheenjohtaja pamautti:

http://groups.yahoo.com/group/lsfs_gronk/message/418

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 02.06.2004 klo 14:38:39 »
Te ootte liikkiksiä.

Tässä jauhannassa kiteytyy kaikki se mikä on p***llään suomalaisessa sarjakuvamaailmassa.
Sen sijaan että tehtäisiin itse, keskitytään kampittamaan muita (ns. väärin sammutettu-syndrooma).
Sen sijaan että ajateltais mahdollisia yhteisiä suurempia päämääriä, keskitytään hakemaan eroja ja korostamaan henkilöristiriitoja. Tällä meiningillä taataan onneksi se ettei mistään tule ikinä mitään kuppikuntapuuhastelua suurempaa.
Onnitteluni Lasse Gronkeille ja Nissenille ja Tuukalle siitä että jaksatte pitää yllä suomalaisen sarjakuvan vanhinta ja sitkeintä perinnettä: katkeraa kuppikuntaisuutta! Ihanaa nähdä että suomalaisten sarjakuvan etujärjestöjen meno ei tule muuttumaan uudenkaan sukupolven myötä!

Kaikki tietää miten elitistinen maku mulla on ja minusta on ihan oikeutettua jos Nissen ja Tuukka ei halunneet Gronkia tapahtumaansa. Heillä on taiteellisina johtajina täysi oikeus valita ketä ja mitä sinne tulee. Kyllähän nyt j***auta ainakin pitää saada itse valita mitä tekee ja kenen kanssa jos on itse aktiivinen järjestäjä ja vielä ilman palkkaa! On sitäpaitsi raikasta nähdä joskus jotain ns. KURATOITUA. Esimerkiksi näyttelytoiminnassa demokratia ei mielestäni toimi. Yhtenäisempää on että joku maku näkyy, vaikka sitten vain yhden ihmisen.  

Mutta on silti aivan totaalisen naurettavaa dissata jotain mainstream- tai ihan mitä tahansa muuta sarjakuvaa. Porttiteorian kannattajana minusta mainstreamsarjakuvalla on paikkansa eikä se oo mun taiteellisuudestani pois. Karvinen on varmasti hyvä käyttösarjakuva, niinkuin Sandmankin tai mitä vaan nyt nuorisot lukee. Mulla vaan ei ole siihen asiaan mitään sanottavaa.

Mä en tajua miten TÄÄLLÄKIN vielä on epäselvää että sarjakuvan sisällä, kuten kirjallisuudessa, elokuvassa jne. on ERI TYYLISUUNTIA. Sarjakuvakeskustelu tuntuu EDELLEEN junnaavan tässä fanigetossa: aivan kuin kaikkien pitäisi pitää kaikesta tai jotain? Voitte vain kuvitella miten epäselvää ja tuon taivaallisen merkityksetöntä jotkut sarjakuvan sisäiset tyylisuuntaerot on joillekin ulkopuolisille - kuten vaikka Lahden kaupungin kulttuuripäättäjille epäilemättä.

Mä en päässyt paikalle koska olin Malmössä C'est Bonin julkkareissa ja mulla oli siellä h***tin hauskaa koska siellä ei ollut yhtään suomalaisia pikkusieluja. Ja niiden tappeluistahan mun ei tartte tietää yhtään mitään. Ne on duunaamassa jotain Malmö Seriestaden-projektia, artsut ja mangat yhdessä (MITÄ JUMALANPILKKAA!) ja fyrkkaa sataa JOKAISEN laariin. Tällaisen jutun voisi vallan mainiosti toteuttaa Lahdessa, en sitä ensi kertaa pohdi, mutta enpä tiedä miten koska ilman paikallisia se ei onnistu, mutta paikallisten kanssakaan ei varmasti!

V*n v*n v*n suomalaiset!

(edit: poistin kirosanoja)
« Viimeksi muokattu: 02.06.2004 klo 15:00:24 kirjoittanut roju »
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

tv

• Vieras
« Vastaus #14 : 02.06.2004 klo 15:11:33 »
ROJU! Ymmärsit nyt asiat aivan väärin, tässä ei ollut kyseessä mikään underground-mainstream-taistelu, vaan ihan hyvä ja ala-arvoisen huonon välinen konflikti.

Minusta kotimaisen sarjakuvan ja omakustantelun esilletuominen ja markkinointi EI ole sinänsä mikään kiinnostava päämäärä. Minun ja Nissenin tarkoituksena oli vain järjestää Lahteen mielenkiintoinen taidetapahtuma, jossa esillä on pienimuotoista, MUTTA LAADUKASTA taidetta. Tämän päämäärän toteuttamisen kannalta, oli tietysti loogista, että tapahtuman järjestäjät olivat valikoivia tapahtuman tarjonnan suhteen. Emmehän olisi huolineet tapahtumaamme jokaista bändiäkään, joka itseään meille olisi tyrkyttänyt. Meistä Gronkin tähänastiset julkaisut eivät vaan täytä minkäänlaisia laatukriteereitä, joten oli loogista tässä kohdin toimia kuten toimia.