Kirjoittaja Aihe: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari  (Luettu 169546 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jamoz

• Jäsen
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #660 : 29.11.2024 klo 14:43:51 »
Edelleen odotellen Leppäsen mustista  ;D Kari täyttää 2025 komiat 80v!!

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #661 : 29.11.2024 klo 15:01:48 »
Jos Egmontti julkasee Leppäsen Mustanaamioita, niin ne on varmaan niitä, jotka meillä on jo julkastu...ettei tartte antaa rahaa kääntäjälle.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #662 : 29.11.2024 klo 17:34:44 »
Outo homma noi puhekuplat. Noissa isonnetuissa kuplissa toi teksti näyttää ihan liian pieneltä ja tyhjää on aivan liikaa.

Totta, että noin pieni teksti ei näytä lainkaan hyvältä. Tuo ei liene vielä lopullinen versio.

EDIT: Kampanjasivulla julkaistu toinen väriesimerkki on ensimmäinen sivu tarinasta Asgårdin jumalat, joka julkaistiin MN 9/99.

Täytyy kai se tämäkin jakaa... Muutokset tekstissä ovat huomattavat. Esim. ekassa ruudussa, näyttää Leppäsen tekstissä Wiggen kiroavan "Voi... helv*tti..." ja Leppänen on rytmittänyt kerrontaa myös lisäämällä siihen toisen tekstilaatikon. Suomeksi Wiggen on vain "uhh... pyörällä päästään".

Kopioin ja liitän tähän kuvasi verrokiksi ruotsalaisen sivun, joka siis oli näytteenä tuolla kolmannen kokoelman kampanjassa.

Joo, Achilles sanoo ruotsiksi melko voimakkaasti: ”Perhana, missä helvetissä me nyt olemme?”. Tuntuu todella siltä, että nämä Wiggen-kokoelmat ja myös Portissa julkaistu versio ovat ”Director’s Cut”. Leppäsen itsensä mukaan Fantomenin toimittama teksti on lapsellinen.

Oliko Wiggeniä väreissä Portissa? Hankin hiljattain pinon näitä Portteja Alfa Antikvasta, löytämissäni esimerkeissä Wiggenin olivat mustavalkoisia. Väreissä oli Leppäsen tekemiä Burroughs-sarjoja.

Itselläni ei satu olemaan Wiggeniä Porteissani. KTL:n John Carterin jaksoja on, ja ne tosiaan ovat väritettyjä.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #663 : 29.11.2024 klo 17:38:43 »

Joo, synttäriä juhlistamaan pitää julkaista ennen suomeksi julkaisematonta Leppästä, alkaen vaikkapa hänen itse kirjoittamastaan Dödens ringistä eli Kuoleman sormuksesta! Leppäsen uudemmista Mustis-tarinoista Kahkonen ehdotti loistavan julkaisuohjelman tässä ketjussa vähän aiemmin. Ei mitään uusintoja...  >:(

Kahkonen

• Jäsen
« Viimeksi muokattu: 30.11.2024 klo 22:18:39 kirjoittanut Kahkonen »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #665 : 02.12.2024 klo 17:40:28 »
Jos hämmennetään vielä lisää.  :) Eli vierekkäin kaksi virallista 100%:sesti KTL:n Wiggeniä. Tämä mustavalkoinen Portti 2/98:sta.

Multa löytyy näköjään myös ensimmäinen roomaan sijoittuvista, eli "Via Appia" -Porttiversiona. Siinä on vielä tekstaus Karin käsin tekemänä. Vaikea sanoa kumpi on parempi, se vai tämä fontti. Vaikka kokoelma-wiggenin kuplat eivät olekaan täydellisiä, on ne minusta paremmat kuin portissa nähdyt tekstitykset. Mustanaamiossa kuitenkin parhaiten osuu tekstit kupliin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #666 : 02.12.2024 klo 18:08:03 »
Jos hämmennetään vielä lisää.  :) Eli vierekkäin kaksi virallista 100%:sesti KTL:n Wiggeniä. Tämä mustavalkoinen Portti 2/98:sta.

Kun vertaan tekstejä, mielestäni ruotsalainen on hyvin lähellä suomalaista. Tuo manailu sivun alussa toki menee hieman eri tavalla, mutta ehkä se on ruotsiksi luonnollista sanoa noin.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #667 : 02.12.2024 klo 20:27:07 »
Mulla kun lähinäkö vähän huono ja kaksitehoista ei mitään iloa, niin kyllä mä lukisin mieluimmin Portti-lehden fonttia...ei se kivan näköinen fontti ole, mutta siitä saa selvän. Nää Wiggenit taisi tulla silloin Mustanaamiossa, kun se muuttui värilliseksi...siksi kai en tommoisia muista ollenkaan. Lopetin lehden tilauksen, kun tuli värit...mun mielestä Mustanaamio pitää olla mustavalkoinen. Värillisenä ihan outo!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #668 : 02.12.2024 klo 22:33:52 »
Mulla kun lähinäkö vähän huono ja kaksitehoista ei mitään iloa, niin kyllä mä lukisin mieluimmin Portti-lehden fonttia...ei se kivan näköinen fontti ole, mutta siitä saa selvän. Nää Wiggenit taisi tulla silloin Mustanaamiossa, kun se muuttui värilliseksi...siksi kai en tommoisia muista ollenkaan. Lopetin lehden tilauksen, kun tuli värit...mun mielestä Mustanaamio pitää olla mustavalkoinen. Värillisenä ihan outo!

Wiggen ilmestyi kyllä jo mustavalko-Mustanaamioissakin.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #669 : 02.12.2024 klo 23:10:21 »
Wiggen ilmestyi kyllä jo mustavalko-Mustanaamioissakin.
Mitä hittoa...onko mun muistini näin huono! Mustikset böndellä...en voi tarkastaa?
Mä en vaan muista tommosta sarjakuvaa ja kyllä mä kakkossarjakuvankin luin!

Johan Villikko-sarjakuvan muista ainakin. Ei mitään muistikuvaa Wiggenistä!
Eikös 1991 tullut värit?

Näin se menee...älkää tulko vanhaksi ja seniiliksi! Paras tilata se ruumisarkku jo!

Edit: Kävin Mustanaamio-tietokannassa kattoo kaikki Wiggen-sarjakuvat...mullahan on vaikka kuinka monta noista sarjakuvista...muistan kannet kyllä, mutta en Wiggeniä...mitä helv...noi on pyyhitty mun muistista kokonaan. Tää hämmentää!!!
Alan kyllä pikkuhiljaa huolestua mun muistista...ei se näin huonossa kunnossa pitäisi olla!

« Viimeksi muokattu: 02.12.2024 klo 23:17:59 kirjoittanut Darth Mika »

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #670 : 03.12.2024 klo 09:17:02 »
1991 tuli värit jotka olivatkin pari vuotta ihan hirveät mutta sen jälkeen ihan ok. Itse tykkäsin kyllä noista värillisistä lopulta enemmän kuin mustavalkoisista. Toki siihen mielikuvaan saattaa kyllä vaikuttaa sekin että parhaat kakkossarjat on 2000-luvun numeroissa ja myös Mustanaamion tarinat kehittyivät. Jos joskus vielä mustanaamiota alan keräilemään niin hommaan pelkästään 2000-luvun numerot.

Toisaalta tuon koko sarjan lukemisurakan jälkeen fantomen lehteä kaupassa satunnaisesti selanneena ei ole minkäänlaista innostusta mustanaamioon herännyt uudelleen. Kakkossarjoissa kyllä ollut mielenkiintoisia tarinoja. Ehkä tässä tapauksessa riitti kun luki kertaalleen koko sarjan. Tokihan monia noista numeroista on tullut aiemmin luettua useampaan kertaan mutta vain kerran koko sarjan putkeen.

Achilles wiggen ensimmäinen tarina luettu useampaan kertaan ja nuo loput tarinat kertaalleen. Eikä niistä muista tarinoista kyllä jäänyt itsellekään oikein muuta mielikuvaa kuin se että kyllähän ne luki mutta en kyllä oikein innostunut

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #671 : 03.12.2024 klo 14:06:00 »
Achilles wiggen ensimmäinen tarina luettu useampaan kertaan ja nuo loput tarinat kertaalleen. Eikä niistä muista tarinoista kyllä jäänyt itsellekään oikein muuta mielikuvaa kuin se että kyllähän ne luki mutta en kyllä oikein innostunut
Siis onko nämä mustavalkoiset Wiggenit Mustanaamiossa ollut niin huonoja laadultaa, että sen takia en muista niitä. Meinaa jos sarjakuva, jota olen lukenut ja se on ollut mielestäni huono, niin ei se kyllä jää mieleenkään.

Mähän olen nyt ostanut noita värillisiä Mustanaamioita myöhemmin, kun tarkoitus on kerätä kaikki Thorgalit. En ole kyllä lukenut niitä, kun haluan ensin kaikki kerättyä ja lukea ne kronologisessa järjestyksessä. Nuo WSOY:n Thorgalit olen kyllä lukenut.
Pitäisiköhän myös kerätä nää Wiggen-mustikset kanssa ja katsoa onko nää mistään...kuitenkin Kari Leppäsen tekemiä. Sieltä kyllä puuttuu 3 tarinaa. Ekaks täytyy kuitenkin lukea noi maalla olevat Mustanaamio-Wiggenit ja katsoa muistanko niistä mitään.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #672 : 04.12.2024 klo 19:46:46 »
Siis onko nämä mustavalkoiset Wiggenit Mustanaamiossa ollut niin huonoja laadultaa, että sen takia en muista niitä.
Käsikirjoitukset ei noissa mitenkään loista jos vertaa kuvitukseen. Tavallaan ymmärrettävää se Granbergin into korjailla niitä tekstejä hieman.

Pitäisiköhän myös kerätä nää Wiggen-mustikset kanssa ja katsoa onko nää mistään...kuitenkin Kari Leppäsen tekemiä. Sieltä kyllä puuttuu 3 tarinaa. Ekaks täytyy kuitenkin lukea noi maalla olevat Mustanaamio-Wiggenit ja katsoa muistanko niistä mitään.
Mulla tais sarjan kronologinen lukeminen lopahtaa johonkin alle puolen välin. Olen sitten kyllä jokusen länkkärijakson lukenut sitten sieltä loppupäästä. Näistähän täällä kirjoitinkin jo muutama vuosi sitten. Mut tosiaan harmi, että kaikkia jaksoja ei tullut Mustanaamiossa. Portti -lehtien tai Fantomenien metsästäminen on huomattavasti hankalampaa. Siksipä tää ruotsalaisten kokoelmaprojekti oli erittän hyvä tosi-fanien näkökulmasta.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #673 : 04.12.2024 klo 20:06:35 »
Mulla tais sarjan kronologinen lukeminen lopahtaa johonkin alle puolen välin. Olen sitten kyllä jokusen länkkärijakson lukenut sitten sieltä loppupäästä. Näistähän täällä kirjoitinkin jo muutama vuosi sitten. Mut tosiaan harmi, että kaikkia jaksoja ei tullut Mustanaamiossa. Portti -lehtien tai Fantomenien metsästäminen on huomattavasti hankalampaa. Siksipä tää ruotsalaisten kokoelmaprojekti oli erittän hyvä tosi-fanien näkökulmasta.
Tuliskohan toi kirjastoon...jos lukis sen ensin siellä ja jos tykkään niin vois ostaa noi Mustanaamiot ja ehkä Portitkin pois kuljeksimasta! Ai mut mä en osaa enää yhtään ruotsia...kännyn käännösohjelmakin aika surkee. Osaisikohan se tekoäly suoriutua tosta Swärre-Suomi käännöksestä!

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #674 : 05.12.2024 klo 18:13:59 »
Tuliskohan toi kirjastoon...jos lukis sen ensin siellä ja jos tykkään niin vois ostaa noi Mustanaamiot ja ehkä Portitkin pois kuljeksimasta!
Jos sulla on jo mustavalkoiset valmiiks, niin varmaan kannattais alkaa ettiä loppujakin Mustanaamioita, mitä ei välttis helpolla enää löydy. Aika huonoa sitä on minkään AI-luupin läpi kuitenkaan lukea.

Eka osa ruotsikokoelmasta näkyy kyllä jo olevan Helmetissä. En tiä missä toka on, sehän kumminkin ilmestyi jo yli puol vuotta sitten?