Kirjoittaja Aihe: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari  (Luettu 169928 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #390 : 19.11.2013 klo 15:11:47 »
Onhan noita Leppäsen scifi-käsiksiä kunnioitettava määrä. Ne ovat omalla tavallaan oikein hyviä; aina ei tarvitse pyrkiä syvällisyyteen.

Vähän tarkempaa perustelua ja erittelyä olisi "omalla tavallaan hyvälle" mukava kuulla, ilmeisesti kun kuitenkin olet niitä tarinoita lukenut? Mikä on suosikkitarinasi?

Mainitsin tuon, kun aiemmin ainakin sinä ja ja Timo totesitte, että tarinoissa voisi olla syvempiä tasoja. Lausuit noista scifi-jutuista: ”Mies seikkailee, mies ratkaisee”. Mielestäni se on totta, mutta kyllä nuo seikkailut ovat yksinkertaisuudessaan myös eksoottista ja jännittävää luettavaa. En jaksa analysoida tarkemmin. Suosikkia en osaa nimetä, koska juttujen lukemisesta on aikaa, mutta jokin Viggen-seikkailu.

Olen lukenut noita muutamia satoja sivuja, lähinnä Mustiksista. Olisiko hänen omien käsikirjoitustensa sivumäärä vajaat 1000, kun 100 sivua Mustista lasketaan mukaan. Sarjis-lehden sisältö on minulla musta aukko.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #391 : 19.11.2013 klo 16:07:32 »
Eikös Lepoänen tuolla mainittse että piirtää kädet ja silmät yms yksityiskohdat rotringilla? Tuskinpa rotring on se väline joka leimaa lopputulosta eniten.
Sitä vain yritin tuossa selittää että tuossa uutukaisessa monet ruudut ja sivut tuppaa olemaan "yhtä yksityiskohtaa". Tietenkin euro- ja usa-sarjakuvan perinteeseen kuuluu, että myös ruutujen taustat piirretään mahdollisuuksien mukaan aina näkyviin. Sitten jos hahmot esiintyvät sivulla usein koko- ja maisemakuvassa, niin ollaan helposti vaikeuksissa selkeyden, iskevyyden ja sen dynamiikan suhteen.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

1978 villiä metsää

• Jäsen
« Vastaus #392 : 19.11.2013 klo 16:28:50 »
Sarjakuva on liioittelun taidetta.
Anatomialuennot on sitten erikseen.
Ja myös pelkistämisen taidetta, koittamatta julistaa aiheesta tyhjentävästi.

Tietty jäykkyyskin voi olla voimavara, jos se ei häiritse liikaa luettavuutta. Monissa toimintasarjoissa kuten Mustanaamiossa on (myös) humoristinen deadpan - ulottuvuus. Lisäksi tekstille jää tuolloin enemmän tilaa tulkittavaksi.

Varsinainen ääriesimerkki tästä sarjakuvaan sopivasta hienoudesta löytynee Mustanaamion kohdalla Lee Falkin ja Wilson McCoyn yhteistyöstä. Leppäsen Mustanaamiossa vaihtelevat asiasisällöt tulevat sankarilla nähdäkseni pokerin, nyrpistyksen ja pienen virneen kautta mikä on mielestäni hauskaa. Ei siis vain hassua vaan myös viihdyttävää.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #393 : 19.11.2013 klo 16:47:11 »
Meneekö jo taidesarjakuvan puolelle:
Tardin Adele Blanc-Secillä on vain yksi ilme ja silti kyseessä on aivan mahtava sarjakuva.

OM

• Jäsen
« Vastaus #394 : 19.11.2013 klo 17:56:48 »

Täällä on keskusteltu KTL:n käyttämistä työvälineistä.  Minulla oli joskus vuosia vuosia sitten sellainen Rotring kynä 0.25 mm, että siinä kynän sisällä oli itse täytettävä mustepartuuna johon pystyi kätsästi kaatamaan mustetta.
Kynäni putosi  työpöydälle kädestäni ja sen todella ohut kärki vääntyi. Kun yritin sitä varovasti oikaista, niin........päks! Se katkesi ja se oli kynän tarun loppu huusollissani. En ole senjälkeen niitä ostanut.
Vieläkö muuten noita Rotringin kyniä valmistetaan jossa on tuollainen kätsy täyttö systeemi?

Tuosta KTL:n käyttämästä terästä vielä. Internetissä keskustelufoorumissa oli maininta,  jossa kehotettiin mielummin täyttämään tuollaisen terän satula kuin että se kastattaisiin suoraan musteeseen. Kirjoittaja sanoi, että muuten voi tulla sotkua. En ole tuota tiennyt. Ilmankos meni läskiksi mun kokeilu. Nyt olen viisaampi. Kaikenlaista tietoa löytyy Internetistä.  Ja varmasti musteen valinnassakin kannattaa olla tarkka minkälaista käyttää. Tuollaisiin teriin voi käyttää vaikkapa tussituubia tms.

http://www.schleiper.be/index.cfm?fuseaction=bypass&from=ShowSerieDetailsTypeJ&Title=Categories&MarqueID=&Path=0:202:5256:208:3569:3577:3578&SerieID=3236&CFID=3663611&CFTOKEN=43216750
« Viimeksi muokattu: 19.11.2013 klo 18:56:20 kirjoittanut Orjan May »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #395 : 19.11.2013 klo 20:02:04 »
Vieläkö muuten noita Rotringin kyniä valmistetaan jossa on tuollainen kätsy täyttö systeemi?
Kvaakin piirtoalueella on kaksikin Rotring ketjua. Käytä hakua.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #396 : 06.12.2013 klo 09:38:18 »
Dodii. Kaksi "uutta" Leppäs-tekstiä luettuna. Mustanaamio 26/1986:ssa julkaistu Ulf Granbergin tekemä haastattelu sekä Demonia-albumin juttu, jonka tekijänä jälleen kerran Murtosaari. Oli ilmeisesti haastatellut Leppästä kasvotusten Helsingissä lipareen ilmestymisen aikoihin (1995). Molemmissa teksteissä oli minua kiinnostavaa "uutta" asiaa myös piirtämisen ympäriltä. Vuoden 1991 Mustis-spessujen sekä Sarjainfon ohella suositeltavaa luettavaa molemmat.

OM

• Jäsen
« Vastaus #397 : 06.12.2013 klo 12:36:59 »
Dodii. Kaksi "uutta" Leppäs-tekstiä luettuna. Mustanaamio 26/1986:ssa julkaistu Ulf Granbergin tekemä haastattelu sekä Demonia-albumin juttu, jonka tekijänä jälleen kerran Murtosaari. Oli ilmeisesti haastatellut Leppästä kasvotusten Helsingissä lipareen ilmestymisen aikoihin (1995). Molemmissa teksteissä oli minua kiinnostavaa "uutta" asiaa myös piirtämisen ympäriltä. Vuoden 1991 Mustis-spessujen sekä Sarjainfon ohella suositeltavaa luettavaa molemmat.

Joo. Tuo aikaisemmin mainitsemani Demonia albumin haastattelu on hyvin mielenkiintoinen ja sisältää sellaista materiaalia, jota ei ole tuossa Portti lehden haastattelussa.

sarja

• Jäsen
« Vastaus #398 : 08.12.2013 klo 11:48:01 »
Kari Leppänen laittoi viestissään minulle, että  yksi Mustanaamiolla on ollut yksi suomalainen kirjoittaja Nils Kajander.Hän kirjoitti vain yhden Mustanaamio tarinan.Tuon tarinan kuvitti Leppänen.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #400 : 08.12.2013 klo 12:54:35 »
Joo, PhantomWikistä löytyy paljon tietoa tekijöistä. Leppänen myös itse kertoo tuosta seikkailusta blogissaan suomeksi julkaisemattomissa seikkailuissa eli eipä tuo suomalainen kirjoittaja ollut mitään sisäpiirin tietoa. Leppänen joutui korjaamaan käsikirjoitusta paljon.

EDIT: Poistettu Leppäseen kuulumaton Mustis-uutinen.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2013 klo 13:14:57 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

sarja

• Jäsen
« Vastaus #401 : 08.12.2013 klo 20:51:44 »
Minusta Mustanaamion  kirjoittaminen on kyllä  sen verran vaativaa, että en välttämättä itse siihen ryhtyisi.

OM

• Jäsen
« Vastaus #402 : 09.12.2013 klo 16:50:36 »

Onko minun palvelimessani tai jossakin vikaa, kun en löytänyt
Kari Leppäsen sivuilta enää lainkaan suomenkielisiä Trellos,  Wiggen, Raiden tai
Mars-sivuja? Voisiko joku tarkistaa näkyykö ne teidän koneella?
Englannin kielellä ne näyttivät olevan vielä olemassa.

Jos ne on sieltä poistettu tarkoituksellisesti, minusta on kyllä tehty
karhunpalvelus Leppäsen sci-fi sarjakuvien ystäville ja yleensä noille sivuille. >:(
Ne olivat erittäin kiinnostavat sivut.  Sivut takaisin ja heti kuuluu käsky syvältä Bengalin viidakosta. Mustis puhuu! :D
« Viimeksi muokattu: 09.12.2013 klo 19:49:58 kirjoittanut Orjan May »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #403 : 09.12.2013 klo 17:47:33 »
Jos ne on sieltä poistettu tarkoituksellisesti, minusta on kyllä tehty
karhunpalvelus Leppäsen sci-fi sarjakuvien ystäville ja yleensä noille sivuille. >:(
Joo, Leppänen ite vetäny ne alas jokin aika sitten. Voihan kyseessä tietenkin olla myös sivujen päivitys. Toivotaan että ne sivut nousevat vielä entistä ehompina.

Kyllä muuten on paljon mukavampi lueskella noita juttuja paperilta. Skannaamassasi Mustisspessu 2/1991:ssä oli mielenkiintoista taustaa miehen v.-79 tekemän "Vaarojen purjeet" seikkailun laivan piirtämisestä ja mallikuvien käytöstä muutenkin. Onhan tuolla Leppäsen sivujen enkunkielisellä puolella vähän samaa, mutta ei kuitenkaan ihan yhtä laajasti.

Ootkos muuten nähnyt nämä fanisivut. Ukko tehnyt oikein oman fotonovellan (mutta ei uskalla kuvassa pussata Dianaa)  :) Habitus on muutenkin hauska muistuttaen Adam Westin Batmania tai varhaisia Ray Mooren Phantomia. Ja tuo vyönsolki selässä... No, eipähän tule liian täydellistä.

Ja ettei menisi tämä läppä vallan sivuun aiheesta, niin ukko (joka ei kerro omaa nimeään) on ilmeisesti rakentelemassa tuonne myös jonkin sortin Leppäs-faniosastoa. Hehkuttelee alustavasti mm. sormussaagalla, josta muistelen piirtäjän itsensä tykänneen lähinnä kyttyrää.

OM

• Jäsen
« Vastaus #404 : 09.12.2013 klo 18:01:45 »

Minusta tuo skannattu Mustis spessun aineisto oli hyvin mielenkiintoinen kokonaisuus. Noitahan Kari Leppäs Mustanaamio- erikoisnumeroita tuli aikoinaan 2 kpl. Ne löytyvät minulta molemmat.

Jos jotakuta Leppäsen sarjakuvien ystävää kiinnostaa, voin ihan mielelläni skannata ja lähettää ne. Ei ole iso vaiva. Noita kahta erikoisnumeroa oli kovin vaikea metsästää eikä tahtonut löytyä mistään.

Olen vieraillut noissa Reiman laittamissa fani-sivuilla kerran aikaisemmin. Kivat sivut. Näyttää tulleen uusia kuvia sivuille.

ps....toivon kovasti, että KTL vain päivittäisi noita sivuja, sillä ne olivat ainakin minulle kovin tärkeät koska Leppäsen sci-fi tarinoista ei ole muualla noin kattavaa informaatiota. Ihailin suuresti varsinkin John Carter of Mars sivustoa ja Trellos sivua. Siellä oli aikaisemmin skannattuina koko Mars-tarinan sivut, mutta en löydä sitäkään enää.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2013 klo 18:07:57 kirjoittanut Orjan May »