Minusta Hiltusen ihmiset ovat juuri epätodellisen isopäisiä kuten Gothicus sanoi. Vertaan todellisuuteen, en supersankarisarjoihin, joita, kivi, kommentoit sinänsä osuvasti. (Hiltusesta voidaan ehkä jatkaa eri ketjussa.)
Sama vika on kyllä aika monella muullakin piirtäjällä.
Aivan totta. Minun piti vain palauttaa KTL:n suurimpia kannattajia pois leijumasta maan pinnalle.
”Realistisen sarjakuvan mestari”, lukee tämän ketjun otsikossa. Ei muuten ole. Melkein jokaisessa Tex Willerissä on realistisempi piirtäjä, ei tarvitse edes Ticciin tai Ortiziin verrata. Mustanaamiossa mielestäni Barry ja Felmang piirtävät hänet suohon miten vain; usein myös Lindahl on parempi. Kotimaisista mm. Jukka Murtosaari, Ossi Hiekkala ja Rami Rautkorpi ym. ovat parempia piirtäjiä nimenomaan realistisesti. Nyt puhutaan realismista, jota Karimme aina hehkuttaa.
KTL itse toteaa Portin jutussa, että Hal Fosterin Prinssi Rohkeassa kasvot ovat kaavamaiset. Se pitää paikkansa, mutta kuinka kaavamaiset KTL:n
itsensä piirtämät kasvot ovat? Huh huh.
Ja ovatko nuo Portin John Carter –jutut muka loistokkaita? Joku kuten minä voisi todeta, että ne ovat ”lukiolaisen diletanttihömppää” (Karin oma termi). Minusta ne ovat taiteeltaan aivan hutaistuja, melkein jokainen meistä pystyisi samaan. Käsis niissä kyllä on mainio genren perusteellisen tuntemisen kautta, ja väritys oikein hieno. Nautittavaa luettavaa siis, mutta ei millään muotoa mestarillista taidetta.
Suomen kielen tekstauksessa muuten mies käyttää liikaa yhdysmerkkejä eli kansanomaisemmin ”tavuviivoja”. Sanoja voisi jakaa ruutuihin fiksummin ja laittaa yhdysmerkki mahdollisimman usein yhdyssanojen väliin, jolloin lukeminen olisi nopeampaa. Sama vika on muuten myös Hiltusella.
No niin, nyt ollaan minusta todellisemmilla linjoilla kun puhutaan KTL:stä, ja myös tasapuolisemmilla, koska mies itse asettaa itsensä niin korkealle ja saa haukkua muita Portissakin. Reima jo sanoi tuosta Murtosaaren Portti-jutusta hyvin, mutta täydennän kritiikkiä siitä myöhemmin.
EDIT: Typo Ticci-sanassa.