Leppänen jatkaa yksinpuheluaan kotisivullaan (bloki 7.11.).
KVAAK on tietenkin Suomen Sarjakuvaseuran suojeluksessa ja sallii kirjoittajien, jotka ovat sen kanssa tekemisissä jatkavan portaalissa, joten lienee toivotonta odottaa sellaista parannusta, joka poistaisi lian kattilasta.
Koska olen aiemmin toiminut Kvaakin sensorina eli moderaattorina eli keskustelujen tarkkailijana, tiedän sanoa, että tuossa esitetty väite ei pidä paikkaansa. Leppänen kommentoi tätä ketjua jo kolmisen viikkoa sitten, mutta nyt linja on yllättäen muuttunut asiallisemmaksi. "Vihamiehiä" ja ylilyöntejä esiintyy vähemmän, harmi tosiaan että hän ei rohkene kirjoittaa suoraan foorumille. Se kohottaisi 100% varmasti tämän(kin) keskustelun tasoa.
Tuosta jonkun suosimisesta tai vainoamisesta on Kvaakissa puhuttu todella paljon vuosien varrella. Aiheesta on omatkin ketjunsa ja alueensa, mutta totean nyt vain että nykyään aktiivisessa "siivoojaporukassa" ei pahemmin ole sarjakuvaseuran "kermaa" tai edes helsinkiläisiä. Henkilökohtaiseen vittuiluun puututaan pääsääntöisesti hyvin ja vain satunnaisia yliltöntejä on silloin tällöin näkynyt. Itse kyllä kypsyin aikanaan siihen että valvontalinja ei ollut täysin yhdenmukainen. Se oli kuitenkin "minun ongelmani" ja hyvin monesta suusta olen kuullut (ja lukenut) Kvaakia kiitettävän poikkeuksellisen asialliseksi nettifoorumiksi.
Tuo asian vierestä puhuminen nyt siis vain kommentiksi KTL:lle, kun häne ei välttämättä jaksa tai ehdi lukea
Kvaakin netikettiä tai asiaa kommentoivia ketjuja (ks esim.
Valvojien toiminta). Luulenpa... tai uskon että VesaK:n pöllöily täässä ketjussa sallitaan siksi että hänen kirjoituksensa eivät ole sen henkilöön menevämpiä tai törkeämpiä kuin Leppäsen omatkaan julkiset kannanotot (suomalaisista piirtäjistä). Ja pakko vielä sanoa että valvontaan, "sensuuriin" sekä sananvapauteen liittyvät rajanvedot ovat niin monimutkainen juttu, että sitä ei uskokaan sellainen ihminen joka ei ole kokeillut.
Aivan yllättäen Leppänen tituleeraa nyt tuolla itseään "pitkän linjan kotimaiseksi sarjakuvantekijäksi".

Hänen mielipiteensä eivät siis olekaan kiveen hakattuja!
Minullakin olisi vielä paljon kommentoitavaa ihan aiheesta (Murtsin Leppäsarvostelusta, Leppäsen sarjakuvista, mielipiteistä jne.) , mutta en vieläkään ehdi kirjoittaa ja viimeistellä tekstiä. Tulin hankkineeksi Kirjamessuilta vanhoja Mustiksessa julkaistuja scifipläjäyksiä ja niitä on tässä kaiken muun säätämisen ohella tullut lueskeltua.