Reima arvasi oikein. Sunnuntaina Pertti Jarlan Jäätävän Speden paikalla alkaa Hesarissa minun yhdessä vaimoni, juhlapukusuunnittelija Aurora Raiskisen kanssa tekemä perhesarjakuva nimeltä Keskenkasvuisia.
Tässä Hesarin tekemä esittelyjuttu:
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006624515.htmlJuttu korostaa teeman ainutlaatuisuutta, kun tarkoitin sanoa, että nimenomaan Hesarissa ei ole aikoihin ollut tähän teemaan ja tälle yleisölle suunnattua kotimaista sarjaa. Lähimmäs osuu JP Ahosen:n Villimpi Pohjola Aamulehdessä (etenkin kun kyseessä on niinikään sunnuntai-sarja), mutta eiköhän meillä ole kuitenkin sen verran erilainen ääni, että päällekkäisyyttä ei tule.
Työnjako ei ole niin yksioikeinen, että toinen kirjoittaa ja toinen piirtää: ensimmäisissä jaksoissa olemme miettineet aiheet yhdessä, minä olen muokannut niistä sarjakuvakäsiksen, sitten Aurora on kommentoinut niihin kuvallisia ja sanallisia yksityiskohtia, ja minä olen piirtänyt puhtaaksi. Katsotaan miten tämä lähtee pyörimään.
Kohtaan tässä (väistämättömän?) karmani kahdellakin tavalla. Rupean Ilta-Sanomien pilakuvien lisäksi tekemään sunnuntai-sarjaa Hesariin, aivan niin kuin Timppa Mäkelä teki aikoinaan - ja minä olin kovin kriittinen, kun Timppa Minun elämässä rupesi piirtämään siveltimellä: miksi niin luontainen tussiteräpiirtäjä väkisin haluaa vaihtaa työkaluun jossa ei ole yhtä hyvä! Joten tietysti minulla on nyt sitten täsmälleen sama kuvio, mutta toiseen suuntaan: elinikäisenä sivellinpiirtäjänä rupesin tekemään tätä sarjaa kokonaan terällä.
Ja toisekseen, olen ihaillut, kuinka hienoja juttuja Sami Toivonen ja Aino Havukainen tekevät yhdessä, mutta samalla vähän kauhistellut, että millaistahan oikein olisi tehdä töitä yhdessä puolisonsa kanssa. Joten lienee siis täysin väistämätöntä, että päädyin nyt tekemään niin itsekin...