Kirjoittaja Aihe: Jyrki Vainion pilapiirrokset ja sarjakuvat  (Luettu 60307 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Vs: Jyrki Vainion pilapiirrokset ja sarjakuvat
« Vastaus #120 : 29.11.2018 klo 12:53:19 »
Muistelisin että jotain juttua oli alpakoista joitakin aikoja sitten, mutta en muista mihin ne liittyivät.

Kaikenlaista pöpinää oli alpakoiden ympärillä, ja jutun kruunasi vielä "alpakkavuotaja", tämä kvaakistakin aikoinaan tunnettu salaliittoeksentrikko.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #121 : 30.11.2018 klo 12:55:44 »
Vainion ja Rannan pilapiirroksia olisi kiva lukea kirjoinakin. Mutta taitavat olla liian hetkeen sidottuja?

WSOY julkaisi 2012 Rannan siihenastisista piirroksista kootun pikku kirjan "Joku raja". Vainiolta ei toistaiseksi ole julkaistu kokoelmaa.

Pilapiirroskokoelmat ovat vaikeita muun muassa tuon aikasidonnaisuuden takia. Kari Suomalainen-vainaa jätti muut kauas taakseen, ei lopulta enää taitojensa vaan kanonisoitumisensa myötä. Hänenkin uskollisimmat faninsa alkavat olla rajan tuolla puolen, ja Suomalaisen aatteiden toinen, nuorempi kannattajasakki tuskin osaa kirjoja ostaa.

Pilapiirroskokoelman julkaiseminen on siis nykyään haastavaa. Kannattavaa se on lähinnä piirtäjän ykköslehden levikkialueella. Esimerkkinä Kalevan Jari Elsilä, hänen kokoelmiaan löytyy enimmäkseen vain Oulun seutuvilta. Hänkin on nyt tauolla.

Poikkeuksena tietenkin Heikki Paakkanen, jolta ilmestyi juuri kaksi kokoelmateosta, Ilta=sanomien pirroksista koottu Ääääriviivoja sekä Someron lehdelle tehdyistä kuvista kasattu Satumaista.  
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #122 : 22.01.2019 klo 16:14:28 »
Jyrkin tämän päivän piirros Iltasanomissa osui oivallisesti "suoneen". Kyseessä on Putiniin liittyvä piirros.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #123 : 28.01.2019 klo 08:37:12 »
Jyrkin tämän päivän piirros Iltasanomissa osui oivallisesti "suoneen". Kyseessä on Putiniin liittyvä piirros.

Tässä linkki:
https://twitter.com/JyrkiVainio/status/1087667530712391680

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #124 : 10.02.2019 klo 14:30:34 »

Olipa sunnuntain Hesarissa tutun näköinen kuva - ks. liite ohessa...  ;)

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #125 : 01.12.2019 klo 16:22:54 »

Marraskuun ajan Ilta-Sanomissa oli kotimaisten piirtäjien kunnianosoituksia Charles Schulzille ja Tenaville. Tässä minun osuuteni. Nämä sarjat tulevat näytteille myös Tampere kuplii -festareille maaliskuussa.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #126 : 29.08.2020 klo 14:57:51 »

Työn alla ja tulossa jotain uutta.
Tarkkailkaa kanavia, kuulette kohta lisää.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #127 : 05.09.2020 klo 18:16:43 »

Reima arvasi oikein. Sunnuntaina Pertti Jarlan Jäätävän Speden paikalla alkaa Hesarissa minun yhdessä vaimoni, juhlapukusuunnittelija Aurora Raiskisen kanssa tekemä perhesarjakuva nimeltä Keskenkasvuisia.

Tässä Hesarin tekemä esittelyjuttu:
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006624515.html

Juttu korostaa teeman ainutlaatuisuutta, kun tarkoitin sanoa, että nimenomaan Hesarissa ei ole aikoihin ollut tähän teemaan ja tälle yleisölle suunnattua kotimaista sarjaa. Lähimmäs osuu JP Ahosen:n Villimpi Pohjola Aamulehdessä (etenkin kun kyseessä on niinikään sunnuntai-sarja), mutta eiköhän meillä ole kuitenkin sen verran erilainen ääni, että päällekkäisyyttä ei tule.

Työnjako ei ole niin yksioikeinen, että toinen kirjoittaa ja toinen piirtää: ensimmäisissä jaksoissa olemme miettineet aiheet yhdessä, minä olen muokannut niistä sarjakuvakäsiksen, sitten Aurora on kommentoinut niihin kuvallisia ja sanallisia yksityiskohtia, ja minä olen piirtänyt puhtaaksi. Katsotaan miten tämä lähtee pyörimään.

Kohtaan tässä (väistämättömän?) karmani kahdellakin tavalla. Rupean Ilta-Sanomien pilakuvien lisäksi tekemään sunnuntai-sarjaa Hesariin, aivan niin kuin Timppa Mäkelä teki aikoinaan - ja minä olin kovin kriittinen, kun Timppa Minun elämässä rupesi piirtämään siveltimellä: miksi niin luontainen tussiteräpiirtäjä väkisin haluaa vaihtaa työkaluun jossa ei ole yhtä hyvä! Joten tietysti minulla on nyt sitten täsmälleen sama kuvio, mutta toiseen suuntaan: elinikäisenä sivellinpiirtäjänä rupesin tekemään tätä sarjaa kokonaan terällä.

Ja toisekseen, olen ihaillut, kuinka hienoja juttuja Sami Toivonen ja Aino Havukainen tekevät yhdessä, mutta samalla vähän kauhistellut, että millaistahan oikein olisi tehdä töitä yhdessä puolisonsa kanssa. Joten lienee siis täysin väistämätöntä, että päädyin nyt tekemään niin itsekin...

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
« Vastaus #128 : 05.09.2020 klo 19:57:22 »
Reima arvasi oikein. Sunnuntaina Pertti Jarlan Jäätävän Speden paikalla alkaa Hesarissa minun yhdessä vaimoni, juhlapukusuunnittelija Aurora Raiskisen kanssa tekemä perhesarjakuva nimeltä Keskenkasvuisia.

Tässä Hesarin tekemä esittelyjuttu:
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006624515.html

Juttu korostaa teeman ainutlaatuisuutta, kun tarkoitin sanoa, että nimenomaan Hesarissa ei ole aikoihin ollut tähän teemaan ja tälle yleisölle suunnattua kotimaista sarjaa. Lähimmäs osuu JP Ahosen:n Villimpi Pohjola Aamulehdessä (etenkin kun kyseessä on niinikään sunnuntai-sarja), mutta eiköhän meillä ole kuitenkin sen verran erilainen ääni, että päällekkäisyyttä ei tule.

Ja toisekseen, olen ihaillut, kuinka hienoja juttuja Sami Toivonen ja Aino Havukainen tekevät yhdessä, mutta samalla vähän kauhistellut, että millaistahan oikein olisi tehdä töitä yhdessä puolisonsa kanssa. Joten lienee siis täysin väistämätöntä, että päädyin nyt tekemään niin itsekin...

Ihmettelinkin tuota jutussa korostettua ainutlaatuisuuspointtia, kun onhan ollut olemassa mm. juuri Toivosen ja Havukaisen Himaset, joka kertoi suomalaisen lapsiperheen arjen kommelluksista.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #129 : 06.09.2020 klo 13:09:41 »
Ihmettelinkin tuota jutussa korostettua ainutlaatuisuuspointtia, kun onhan ollut olemassa mm. juuri Toivosen ja Havukaisen Himaset, joka kertoi suomalaisen lapsiperheen arjen kommelluksista.

...siitäkin on jo yli kymmenen vuotta!

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #130 : 07.09.2020 klo 10:25:43 »
Aika armoton paikka tuossa Lassin ja Leevin vieressä.  :) Ekassa jaksossa väritys erottuu kyllä sivulta pirteänä. ...ja just tuli mieleen, että se viimeisen ruudun paksumpi väritetty kehys - Wattersoniahan se.  ;D
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jio

• Uusi jäsen
  • Hiekkaa Suuhun!
« Vastaus #131 : 06.12.2020 klo 07:23:27 »
Aika armoton paikka tuossa Lassin ja Leevin vieressä.  :)

Juuri tämän aamun sarjiksen jälkeen haukotelessani mietin miltä tuntuisi lukea kokonaisen albumin verran "Keskenkasvuisia".
Ehkä tästä kasvaa vielä joskus jotain.
I rather be fishing.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #132 : 06.12.2020 klo 14:45:23 »
Joo, nyt hieman erilainen, pohdiskelevampi. Tuli jopa mieleen Hesarissa pitkään pyörinyt Timpan "Minuna elämäni" -vai mikä se oli... Itse en vain ollenkaan samaistunut siihen ekaan ajatukseen joka meni jotensakin niin että nuorena tuli katsottua paljon kauemmaksi kuin nyt ikääntyneempänä. Siinähän tarkoitettiin kaiketi, katsomista maantieteellisesti, mutta jotenkin ymmärrän sen vertauskuvallisena katsomisena. Nuorena kun pikemminkin ei "näe" tai "ajattele" kovin kauas ajallisesti. Noh, mut ihan hyvällä linjalla sarja jatkaa, varsinkin kun muut (Wattersonia lukuun ottamatta) on aika kaavoihinsa kangistuneita.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #133 : 06.12.2020 klo 17:00:46 »
Joo, nyt hieman erilainen, pohdiskelevampi. Tuli jopa mieleen Hesarissa pitkään pyörinyt Timpan "Minuna elämäni"

Joo, itsekin tehdessä ajattelin, että nyt oli aika "timppamainen" juttu... Ei ole sattumaa, että laitoin tämän jakson itsenäisyyspäiväksi.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #134 : 06.03.2022 klo 15:49:16 »
Jyrki Vainio keräsi Ukrainan hyväksi potin myymällä sarjakuvaoriginaalejaan.