Vain Kvaakissa! Tekijän tilitys!
Olen hieman hämmästynyt, että geadu ylitti uutiskynnyksen Egmontin blogissa ja vielä hämmästyneempi siitä, että se herätti täällä keskustelua. Voin hieman kertoa lisää gradusta.
Gradun arvosana oli Non sine laude approbatur eli se menee yo-kirjoitusten arvosanojen b ja c väliin. Arviosta voin tiivistää, että tutkimuksen aihe on mielenkiintoinen ja siinä kerrotaan suomalaisesta sarjakuvasta kiintoisan historiallisen taustan ja kuvataan tämän hetken kehitystä. Työn vakavia puutteita tutkimuksena ovat prosessoimaton aineisto sekä tutkimuksen irrallisuus vastaavasta tutkimuksesta ja myös kritiikittömyys.
Eli arvioijat pitivät työn teoriaosuudesta eli siis luvuista 2 ja 3. Mikään siitä ei sinänsä ole "minun" tekstiäni vaan pohjautuu eri lähteisiin. Esimerkiksi Lurkerin viestissä lainattu pätkä on kooste Hännisen, Pulkkisen, Herkmanin ja Jokisen kirjoituksista. Lähdeluettelosta voi katsoa tarkemmin mitä ne ovat. Nimen perässä siis julkaisuvuosi ja sivunumerot.
Minun "tutkimukseni" on tilastollinen osuus ja haastattelut, jotka ovat siis arvion mukaan prosessoimatonta (eli kaippa minun olisi pitänyt tiivistää haastateltavien kertomia asioita enemmän yhteen ja muodostaa suurempaa kokonaiskuvaa). Tilastollisen osuuden munauksista taitaa olla tekstiä luvussa 10 Pohdintaa.
Eetulle sen verran, että aiheena oli sarjakuvakirja, joten lehdet jäivät tutkimuksen ulkopuolelle. Se on perusteltu siellä jossain ja Pohdinnassa on ainakin tämän rajauksen virheista jotain. (Ennen gradun palauttamista olisin varmaan voinut sanoa suoraan sivunumerotkin, mutta gradun unohtumisvauhti palauttamisen jälkeen on hämmästyttävä

Sinänsä olen tyytyväinen työhöni, koska kuitenkin kyseessä on vain gradu. Mutta kuten täälläkin on käynyt ilmi, niin jotkut asiat olisi voinut tehdä paremminkin. Toivottavasti tästä kuitenkin joku innostuu tekemään oman opinnäytteensä sarjakuvasta. Asiaa tosiaan tutkitaan vähän. Sen voin kertoa, että kannattaa tosiaan valita aihe, joka kiinnostaa. On helkkarin paljon mukavampaa tehdä hommia.
Ja viimeisenä asiana, jonka opin työstäni, voin kertoa, että sarjakuvakustantajat tuntuvat olevan avuliasta, mukavaa ja sarjakuvasta todella kiinnostunutta väkeä.