mitä sarjakuviin liittyvää tällä hetkellä teet? Piirrät, käsikirjoitat, tekstaat, käännät, julkaiset... Mitä vain.
Tällä hetkellä?
No, käsikirjoitan Saippuaa, joka alkaa taas ilmestyä (tällä kertaa väreissä, kiitos Suomen Kuvalehti) vuoden vaihteessa. Ensi viikolla alan varmaan jo piirtää sivuja. Muutama muukin ajatus on, kun nyt on iisakin kirkon kokoinen kirjaprojekti lopulta vierähtänyt pöydältä kustantajalle (olkaa valppaina 15.10, vaikkei se sarjakuvaa olekaan). Opetan sarjakuvaa vähän joka viikko ja kurssitan erilaisissa oppilaitoksissa kansanopistoista korkeakouluihin. Suomennan sarjakuvia 12 sivun päivävauhtia. Arvostelen omakustanteita, ja yritän olla oikeudenmukainen; joskus onnistun, joskus en - se on ikävää mutta inhimillistä. Kustannus- ja syndikaattiyhtiö on jäissä, kunnes on aikaa keskittyä siihen.
Nyt kun onneksi on vettä virrannut Kyrönjoessa sen verran, että vakava sarjakuvajournalismi, tiede ja valistaminen ei enää vainoa mua, ja täyspäiväinen toimittajan / AD:n / amkk-sarjakuvaopettajan duunikin on historiaa, vois olla ihan asiallista keskittyä siihen työhön jonka parhaiten osaan. Piirtämään sarjakuvia.
Harrastaminen ei oo mun juttuni. Kaikki harrastukset muuttuvat mun käsissäni työksi, ja sitten ne eivät enää voi olla koko aikaa hauskoja.
;-)