Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvantekijä: Kerro ilonaiheesi  (Luettu 212578 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro ilonaiheesi
« Vastaus #225 : 30.01.2012 klo 09:30:17 »
Tulin takaisin Varsovasta, mikä sinänsä ei niin valtavan hauskaa ole, mutta sain kotona illalla lukea sähköposteistani, että näköjään sittenkin pidän pienen sarjakuvakurssin helmikuussa Mikkelissä. Palkka, matka ja majoitus!  :)
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
« Vastaus #226 : 30.01.2012 klo 15:10:38 »
Lähiaikoina olen saanut fanipostia ja myönteistä palautetta ala-asteikäisiltä tytöiltä ja pojilta. Iiihk. :-[

Ovat muuten tosi kohteliaita. Toivottavasti piirre säilyy aikuisikään.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #227 : 30.01.2012 klo 15:30:18 »
Ranska on mestampi paikka joka vierailulla. Jos olisin sarjakuvapiirtäjä, iloitsisin siitä miten Angoulêmen perus-kirjakaupassakin (ostarilla) oli kaupan todella halpoja mutta laadukkaita luonnoslehtiöitä - koon mukaan 2 eurosta 10 euroon, ja yhtä edullisia tussikyniä.

Myös sarjakuva-albumien määrä ihan ranskislaisessa normikirjakaupassa meinasi pistää itkemään, ja Pariisin Les Hallesissa sijaitsevan FNAC-tavaratalon sarjakuvatarjonta teki lähes hysteeriseksi. (Kaikki esillä olleet noin 10000+ sarjakuvakirjaa saatavilla vain ranskan kielellä, luonnollisesti.)
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

OM

• Jäsen
« Vastaus #228 : 30.01.2012 klo 17:06:21 »

VesaK,

Voi jos joskus näkisin livenä tuon 10000 sarjakuva albumia. Se olisi minulle ehkä kokemuksena aivan liikaa. Minäkin tulisin varmasti hysteeriseksi liiasta tarjonnasta, ja tuosta kokemuksesta toipumiseen menisi vähintään pari kuukautta.
Miksi kaikki on niin ihanaa ja niiiiinnnn mahtavaa Ranskassa. Voi hyvä Luoja, miksen voinut syntyä Ranskassa. Oi, siellä asuu Moebius, Derib ja monet muut suuruudet. Kurnauskis....!
Olisi mahtavaa jos tekisit pienen reportaasin matkastasi Ranskaan. Olisi suunnaton kokemus lukea juuri noista samoista asioista, joista kerroit. Minua kiinnostaa juuri kovasti nuo mahtavat sarjakuva-kaupat valikoimineen ja muutenkin saada jonkinlainen yleiskuva ranskasta sarjakuva alueena. Mitä kaikkea sarjakuvaan liittyvää näit jne. Minulla ei ole mahdollisuutta mennä Ranskaan ehkä koskaan, kun pelkään lentämistä. Siksi olisi niin mahtava kokemus lukea toisten ihmisten matka kokemuksia varsinkin sarjakuviin liittyvistä asioista kuten sinun, kun olet noissa valtavissa kaupoissa käynyt. Kiinnosti kovasti nuo halvat lehtiöt ja tussi-kynät.  Mutta taitaa jäädä nämä toiveeni vain toiveiksi, jotka särkyvät tuulessa.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2012 klo 17:09:09 kirjoittanut Orjan May »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #229 : 31.01.2012 klo 17:38:01 »
Ranska on mestampi paikka joka vierailulla. Jos olisin sarjakuvapiirtäjä, iloitsisin siitä

Ylipäätään Keski- ja Länsi-Euroopassa löytyy perinteisiä taiteilijan työvälineitä paremmin. Mulle erityinen onnen aihe on, että ranskalaislapset opetetaan edelleen kirjoittamaan täytekynällä, joten laadukkaita täytekyniä ja mustetta on aina saatavilla.

Ja iloitahan tässä pitää: asun nyt sitten Ranskassa ensi syksyyn asti. Olen juuri saanut ateljeeni pöydät pystyyn, ikkunasta aukeaa pieni viinitarha ja sen takana solisee Loing-joki läpi Fontainebleaun metsän. Tämä on ranskalaisillekin paratiisi, saatika sitten meille jotka olemme taivaltaneet ikämme pohjolan ikuisessa pimeydessä nenä vuotaen.

Au revoir à bientôt,

Kivi

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #230 : 01.02.2012 klo 11:20:43 »
Minä en raportteja ala enempää kirjoittelemaan, pieniä fiilistelyjä Anggalinnasta löytyy sieltä ja täältä pitkin Kvaakkia minun ja muiden paikalla olleiden toimesta. Matkakertomuskin lienee tulossa.

Ranskaan pääsee myös junalla reilussa vuorokaudessa, sekin matkustusmuoto on kokeiltu. Sarjakuva-elämysten saavuttamiseksi ei tarvitse mennä Pariisia edemmäs. Sarjakuva- ja kirjakauppoja on keskustassa parinsadan metrin välein.

Omistuspiirroksia ja nimmareita janoavien EI kannata mennä Angoulêmeen, siellä jonotustungos on ajoittain hengenvaarallinen. Tähän tarpeeseen suosittelen ennemmin Helsingin festareita ja ihan pian olevaa Tukholman sarjakuvafestivaalia:

http://kulturhuset.stockholm.se/-/Kalender/20111/Serieteket/Stockholms-internationella-seriefestival/

Tuossa vielä youtube-linkki Anggulinnan festeistä taannoin, siitä hahmottuu oleellisesta jotain:

http://www.youtube.com/watch?v=g2YH0Bvhle8

Sekä yksi kuva aiheesta miten Ranskassa markkinoidaan sotasarjakuvaa (Airborne 44). Poliisejakin kiinnostaa!

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #231 : 01.02.2012 klo 15:28:47 »
Huomasin Cansonin myyntipisteen siellä Para-BD-paviljongissa. Heillä oli vain Canson Angoulême -lehtiöitä, ei ollenkaan Canson Fanboyta. Outoa.

Fanboy-lehtiöt ovat paljon parempaa paperia kuin tuon Angoulême-sarjan vastaavat. Ja Fanboyssa on vaaleansiniset apuviivat ruutujen piirtämistä varten, ei tarvitse enää  viivottimella mittailla!

Yritin pari kuukautta sitten vinkata Akateemisen taidetarvikeosastolle Fanboy Boardeista, mutta ei näkäjään herättänyt heillä kiinnostusta.

Tulee hiukka kalliiksi näin yksityishenkilönä tilata noita Fanboyta netitse ulkomailta.
Mutta on parasta paperia, mitä mulle on tullut vastaan. Koskaan.

edit:
Akateemisessa ja Kulkukatin pojassakin on Fanboy-paperia, mutta lähinnä luonnosteluun ja storyboardin tekoon tarkoitettua laatua. Puhtaaksipiirtämistä varten tarkoitettua Board-lehtiötä (about A3) en ole nähnyt missään Suomessa.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2012 klo 15:38:36 kirjoittanut Tertsi »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #232 : 01.02.2012 klo 19:39:42 »
Tulee hiukka kalliiksi näin yksityishenkilönä tilata noita Fanboyta netitse ulkomailta.

???
Eikös netistä tilaaminen oo halvempaa kuin kaupasta ostaminen. Näin ainakin mun kokemuksen mukaan - netissähän on koko maailma, eikä melkein missään oo yhtä kovat postimaksut (ja saattaapi olla taidetarvikkeet joissain maissa ALV-vapaitakin) kuin Suomessa. Ranskan posti on tosin aikas hassu.

Nähtiinkö me Angoulemessa?

Kivi

OM

• Jäsen
« Vastaus #233 : 01.02.2012 klo 20:30:09 »

Tertsi,

Lähetä minulle privatisti tiedot tuosta Fanboy paperista, jossa on nuo apuviivat sinisellä eli sitä "parasta laatua", niin otan yhteyttä asian tiimoilta muutamaan paikkaan. Kiitos.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #234 : 01.02.2012 klo 20:47:29 »

Nähtiinkö me Angoulemessa?

Kivi
Jos te olitte ne hotel de villen sisäpihalla etsintäpuuhissa ollut pariskunta, niin sitten nähtiin. Muut näkemäni suomalaiset olin tunnistavinani.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #235 : 01.02.2012 klo 20:49:45 »
totta, voihan olla että suomalaiset taidetarvikeliikkeet nostaisivat tuon paperin hinnan pilviin. Mutta olettaisin, että kun he tilannevat isoja eriä ja ostavat tukusta, niin saisivat hinnan painettua alemmas.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #236 : 01.02.2012 klo 20:58:00 »
Orjan tässä linkki:
http://www.utrechtart.com/Canson-Fanboy-Comic-Book-Art-Boards--150-lb--24-sheets--11-x-17-inches-MP24066-i1008629.utrecht

Canson Fanboy Comic Book Art Boards, 150 lb, 24 sheets, 11 x 17 inches
« Viimeksi muokattu: 01.02.2012 klo 21:01:00 kirjoittanut Tertsi »

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
  • "I don't even believe in Jebus!"
« Vastaus #237 : 02.02.2012 klo 03:13:13 »
???
Eikös netistä tilaaminen oo halvempaa kuin kaupasta ostaminen. Näin ainakin mun kokemuksen mukaan - netissähän on koko maailma, eikä melkein missään oo yhtä kovat postimaksut (ja saattaapi olla taidetarvikkeet joissain maissa ALV-vapaitakin) kuin Suomessa.
Ongelmana vain se, että mistä helpoiten ja ennen kaikkea halviten saisi, eli jenkkilästä, ei osata käyttää edelleenkään postia (ja koska määrätietoisesti ovat tappamassa sitä). Mikä tarkoittaa, että jos tilaat alle kahden kympin tuotteen, joudut pulittamaan kaksinkertaisen kuriirimaksun. Mulla olisi pitkä lista tavaroita tilata sieltä, mutta melkein tulisi halvemmaksi itse ostaa liput ja käydä parin päivän aikana ostamassa kaikki tarvittava kuin tilailisi mokomia yksitellen UPSien ja Fedexien avulla.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2012 klo 03:30:09 kirjoittanut Emppu »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #238 : 02.02.2012 klo 18:33:14 »
Jos te olitte ne hotel de villen sisäpihalla etsintäpuuhissa ollut pariskunta, niin sitten nähtiin. Muut näkemäni suomalaiset olin tunnistavinani.

Hmm. Tuskin me sen kauemmin Hotel de Villen sisäpihalla etsittiin kuin muutkaan, paitsi että kokeilin ensin väärää ovea kun en taas muistanut missä on akkreditoitumispiste. Mutta jos muistikuva on torstain alkuiltapäivästä, niin ehkä.

Emppu, ei ne UPSit ja ParcelServicet, FedExit ja DHL:t oo välttämättä kalliita kuin Suomessa. Mun kokemuksen mukaan ne hinnoittelee yksityishenkilöiden rahdin aina paikallisen postin mukaan, ja esimerkiksi DHL jota käytän paljon, on Englannissa hinnaltaan noin 20% siitä mitä Suomessa. Kun Suomessa hinnoittelun kerran määrää Itella :)

Kivi

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
  • "I don't even believe in Jebus!"
« Vastaus #239 : 02.02.2012 klo 19:25:44 »
Emppu, ei ne UPSit ja ParcelServicet, FedExit ja DHL:t oo välttämättä kalliita kuin Suomessa. Mun kokemuksen mukaan ne hinnoittelee yksityishenkilöiden rahdin aina paikallisen postin mukaan, ja esimerkiksi DHL jota käytän paljon, on Englannissa hinnaltaan noin 20% siitä mitä Suomessa. Kun Suomessa hinnoittelun kerran määrää Itella :)

Kivi
Realitycheck please? Nyt puhuin JENKKILÄSTÄ lähetetystä paketista. Ihan sama mitä UPSit kavereineen Suomen sisällä maksaa, sillä ei ole mitään tekemistä siihen, että jotain lähetetään Jenkkilästä Suomeen niiden kautta. Kaverini asuu Brittilässä ja minä en ole lähetyksien hinnoissa huomannut mitään rahallista eroa, jos hänen tavaransa lähetetään Jenkkilästä Brittilään tai Suomeen. Ihan yhtä naurettavan paljon se maksaa.

Mulle ei ole tullut koskaan kuriiripalveluilden kautta paketit Itellan kautta, kaikki ollaan kiltiksti tuotu kuriiripalvelun omilla avuilla, oli se paketti kuinka pieni tahansa.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2012 klo 19:29:57 kirjoittanut Emppu »