Olet sinä aika velmu...
Mutta joo, olet oikeassa, olisin voinut hiukka tarkemmin ilmaista.
Aivan pystymetsästäkö lähdet, eli "Asterix ja Tintti" luotaan kirjaimellisesti. Lyhyt johdatus ranskankieliselle alueelle:
Jos jatketaan samaa vertausta, niin tällä hetkellä olen saanut muutaman puun kaadettua, ja huomaan metsän jatkuvan Ruotsiin asti, enkä ole edes kovin hyvä erottamaan puita toisistaan, jotta tietäisin, että kelpaako pelkkä kirves, vai pitääkö hakea erikoisempia välineitä.
Eli sinänsä kirjaimellisesti luotaaminen oli osin ihan hyvä ratkaisu.
Niin, ja erityisesti Ranska kiinnostaa, kun olen kuullut tuota koskien "jännempiä" juttuja kuin Asterix ja Tintti. Eli hyvä aloitus.
Hugo Pratt, Benoît Sokal, Giraud/Moebius: kaikki mitä saat käsiisi.
-------
Valerianit, Enki Bilal ja Didier Comès
-------
Lewis Trondheiminkin pitää varmaan mainita. Jos jossain tulee eurolla vastaan Jysäyksen numeroita, niissä oli muutamia hauskoja juttuja.
Nyt löytyi jo puita koskevaa kirjallisuutta, mutta vielä pitäisi tunnistaa nuo puut kuvan perusteella, ennen kuin lähden minkäänlaisella teräaseella noita huitomaan.
Eli joo, tuli sieltä aika paljon uutta, josta koskaan kuullutkaan.
Hugo Pratt nimi on tainnut osua silmien eteen, mutta en minä wikipediassa tiennyt yhtäkään teosta. Corto Maltese:sta ollut koskaan kuullutkaan.
Benoît Sokal oli ihan tuntematon.
Giraud/Moebius tietenkin tuttuja.
Enki Bilal ei ollut nimenä tuttu, ja ainoa minkä wikipedian listalta tunnistin, oli "Jumalaton näytelmä" nimi jonka olen jossain Kvaakissa nähnyt.
Didier Comès:in artikkelia katsoessani ihmettelin, että missäs pirussa mää olen, mitään tuttua ei löytynyt.
Lewis Trondheim, tai hänen uransa hedelmät eivät myöskään sanoneet mitään.
Jysäys! on tietenkin lehti jonka tunnistan, mutta jota ei jostain syystä ole koskaan osunut omaan käteen...
Valerianista en tiedä yhtikäs mitään. Sen verran tiesin, että "siinä on se punapäinen nainen" (ja tuokin piti tarkistaa, ja tarkistaa, että oliko kyseessä oikea punapää, etten taas ollut sekoittanut.). Hyvältähän tuo näyttää.
Franquin (Piko ja Fantasio), Roger LeLoup (Yoko Tsuno), Peyo (Smurffit), Walthery (Natasha) ja muut heppulit, joita joku varmaankin haluaisi mainita, mutta In My Husqwarna Opinion, laadukasta sarjakuvaa kyllä, mutta suosittelisin enemmänkin ala-asteikäisille.
Joo, tätä voitaneen pitää yhtenä kriteerinä.
Siis että kypsempää.
(Tai no siis, äh, niin kypsää sarjakuvaa ei varmasti olekaan, etteikö sitä myös jotkut nuoremmat lue. Sanotaan vaikka että pintaa syvemmältä löytyvää. )
Iso-Britannia ja Irlanti?
----
Will Eisner, Moore, Ellis, Ennis, Morrison ja Millar ovat tuttuja.
----
Judge Dredd, Nemesis ja Halo Jones.
-----
Agentti X-9-julkaisut
------
Taitaa tässä kuitenkin pieni tovi mennä, ennen kuin noita puita on kaadettu...
Kaikki tuttuja. Agentti X-9 ei muuta kuin sen verran, mitä nyt on tullut divareissa vastaan. Ei ole tullut ostettua, koska ei ole ollut mitään hajua mistä on kyse.
Paljon niitä ainakin näyttäisi olevan. Ehkä olisi pitänyt ottaa noita jo ajat sitten, ainakin
tästä sivusta päätellen. Sieltä löyty joitakin juttuja, joiden en edes tiennyt olevan olemassa tai tulleen Suomessa.
Eli täytyypä ostaa heti huomenna...ei ku siis tänään!
Osan mainitsemistasi löydän näemmä kirjastosta, joissa voin sitten rauhassa ottaa lainaan noita, niin ei tarvitse sitten ottaa paineita, vaikka minun makuuni sopimattomaksi osoittautuva sarja olisi kalliiksi käyvä.
Ja tuskin tässä joutuu muutenkaan miljoonia maksamaan.
Perunamaa sivustoilla olen muuten aina ihmetellyt näitä:
Brendon
Dampyr
XIII
Mistä ihmeestä on kyse?
Asian tiimoilta: Olen sitä mieltä, että jokaisessa alueessa pitäisi olla oma tämmöinen/tämän tyyppinen ketju, jossa sitten ihmetellä, että mistä kannattaa sarjakuvaharrastuksensa laajentaminen kussakin tapauksessa aloittaa.