Jep, itse olen tuota hintojen alaspainumista tai pysähtymistä myös ollut huomaavinani jossakin määrin divareissa. Huuto.netin hintakehitystä en nin seuraakaan, mutta siellähän kaksi urpoa yleensä maksaa maltaita melko yleisistäkin löydöistä, joskus se toinen urpo olen minä. Esim. Conanin 80-luvun mustavalkojulkaisuista maksoin joskus 90-luvun taitteen paikkeilla divarista (Alfa Antikva) 40 markkaa kappaleelta ja nyt kun noista olettaisi jo saavan 15 euroa kipaleelta, niitä myydäänkin edelleen jollakin 7-8 euron kappalehinnalla. Aku Ankkojen arvonalenemisen ymmärtää kyllä helposti. Itse en ainakaan ole niin Die Hard-keräilijä, että jaksaisin kelmutettuja nippuja noista hyvin ilmastoidussa tilassa säilyttää, kun voin saada kirjahyllyyn kauniina pakettina näköispainoksen. Tex Willerin vanhemmat vuosikerratkin menevät myyntiin, sitä mukaa kun Kronikkana vuosikerta tulee valmiiksi. Samoin on laita esim. Ken Parkereiden ja Zoomin Navajo-albumien, kun Like ne parempina versioina ulos saa lykätyksi. Vielä kun joku Apollo innostuisi Punapartoja uudelleenjulkaisemaan pääsisi noistakin sillisalaattijulkaisuista eroon ja voisi jo luopua vanhoista Super S ja Zoom-lehdistä.
Kauko Röyhkähän ennusti kirjojen lukemisen vähenevän radikaalisti nuorison keskuudessa jo 80-luvun alussa ja oikeassa oli.
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=8&ag=99&t=784&a=2766 Poikapuoleni 12-vuotias ei ole tainnut eläessään lukea yhtäkään kirjaa, edes niitä mitkä on koulussa luettaviksi annettu. Itse olin tuon ikäisenä jo lukenut enemmän kuin keskiverto ammattikoulusta valmistunut tulee ikänään lukemaan. Kirjoista oli luettuna jo ainakin kaikki Viisikot ja Vihreä Varis-kirjasarja, sekä lukematon määrä satuja, erityisesti Grimmiä. Noiden lisäksi tietysti tuhansia ja taas tuhansia sivuja sarjakuvaa.
Vanhoja kirjoja jos kirppareilla jaksaa läpikäydä, niin yleensä halvalla pääsee ja löytöjä tekee. Toisaalta jos noistakin arvostetuimmista kansilehdelliset versiot löytää, nousee hintakin nopeasti ja tarttuu helpommin satunnaisen ohikulkijankin käteen. Hornblower-kirjasarjakin on noussut uuteen kukoistukseensa, ja vaikka noita edelleen kirppareilta voit alle eurolla löytää, ovat divarihinnat jo niiden kohdalla nousseet parissa vuodessa noin 100 %.