Minulle on aina ollut selvää, ettei tällä alalla (graafikko/kuvittaja/tekstaaja/sarjakuvapiirtäjä/whatnot) yleensä varsinaisesti rikastu. Kyllä osaava tekijä kumminkin jotenkuten pärjää, joskin taloudelliseen epävarmuuteen kannattaakin totutella (luultavasti nykyään muidenkin kuin friikkujen).
Itse olen miettinyt yhtenä mahdollisena vaihtoehtona esimerkiksi osuuskunnan kokoon keräämistä kaveriporukasta, silloin työtehtäviä voisi delegoida porukan sisällä ihmisten työtilanteiden ja vahvuusalueiden mukaan. Samoin useamman kesken voisi esimerkiksi jakaa kuluja kirjanpitäjän palkkaamisesta, jolloin siitä ei tarvitsisi huolehtia erikseen.
Hommat alkavat sujua paremmin myös, kun saa hiljakseen hankittua vakiintuneen asiakaskunnan, jolloin keikkojen metsästämiseen ei mene niin paljon aikaa vaan voi keskittyä paremmin "oikeisiin töihin". Valitettavasti siihen asiakaskunnan muotoutumiseen voi mennä vuosia, mutta kyllä niitä suhteita hiljakseen kertyy.
Kannattaa pyrkiä mahdollisimman laaja-alaiseen osaamiseen ja hommata hyvät suhdeverkostot - kavereille voi kertoa sellaisista työtilaisuuksista, jotka eivät sovellu itselle ja vastaavasti tutuilta saattaa saada tietoa potentaalisista oman osaamisalueensa asiakkaista.
Minäkin komppaan sitä, että kusipäille ei kannata työskennellä - siitä aiheutuu niin paljon stressiä, että palkkio saa olla melkoinen, että sellaiseen viitsii ryhtyä. Kyllä niitä kivojakin asiakkaita löytyy. Älkää siis vaipuko epätoivoon (älkääkä alihinnoitteluun). Tosin edelleen - jos haluatte rikastua (tai edes päästä keskiansioille), kannattaa ehkä harkita alanvaihtoa (tai olla _todella_ hyvä), on tää sen verran kutsumusammatti