Kirjoittaja Aihe: Piirtäjän osa mediamurroksessa  (Luettu 24528 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
Piirtäjän osa mediamurroksessa
« : 18.05.2009 klo 17:12:48 »
Höh, pitäisi alkaa etsiä töitä, mutta Aamulehti pelottelee Taloussanomien artikkelilla: "Huonoja uutisia media- tai kulttuuri-alan opiskelusta kiinnostuneelle: niiden opiskelu ei oikeastaan kannata. Näillä aloilla koulutetaan väkeä yli tarpeen, eikä töitä ole välttämättä tulevaisuudessa tarjolla. Vain parhaimmat menestyvät." Tietäähän tuon jo entuudestaan, mutta. >:(

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #1 : 18.05.2009 klo 20:54:41 »
Höh, pitäisi alkaa etsiä töitä, mutta Aamulehti pelottelee Taloussanomien artikkelilla: "Huonoja uutisia media- tai kulttuuri-alan opiskelusta kiinnostuneelle: niiden opiskelu ei oikeastaan kannata. Näillä aloilla koulutetaan väkeä yli tarpeen, eikä töitä ole välttämättä tulevaisuudessa tarjolla. Vain parhaimmat menestyvät." Tietäähän tuon jo entuudestaan, mutta. >:(

Asiakkaat ovat kuin koiria, ne haistavat pelon. Eli rohkeaa, itsevarmaa asennetta duunia haettaessa. Fake it 'til you make it!  ;D
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #2 : 18.05.2009 klo 22:19:20 »
Asiakkaat ovat kuin koiria, ne haistavat pelon. Eli rohkeaa, itsevarmaa asennetta duunia haettaessa. Fake it 'til you make it!  ;D
Olet oikeassa.

Ja Aura, sinä olet omalla alallasi yksi maailman parhaista silloin kun sulla virtaa. Lähettämäsi sarjis on kovin kaunis.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 20.05.2009 klo 17:41:24 »
Höh, pitäisi alkaa etsiä töitä, mutta Aamulehti pelottelee Taloussanomien artikkelilla

No ei niiden opiskelu ole ikinä kannattanut, täyttä paskaa koko kirjoitus. Sarasvuon tapaiset sillä puolella rikastuneet ei ole ikinä tehneet mitään luovaa sen puoleen kirjoittamisen kuin muunkaan ajattelun puolella. Se mikä aina kannattaa on mennä Hankenille:löysää rahaa, bileitä, hyvännäköisiä ihmisiä,ei tarvitse edes aivoja. Valitsit vaan väärin, tsori.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 20.05.2009 klo 19:15:10 »
Ja Aura, sinä olet omalla alallasi yksi maailman parhaista silloin kun sulla virtaa. Lähettämäsi sarjis on kovin kaunis.

No omalla alallani ehkä, mikä se sitten lieneekään (mangavaikutteinen aura-sarjis?). Mutta jos ajatellaan koko sarjakuvakenttää tai mediakenttää noin kokonaisuudessaan niin tilanne on jo toinen. 8] Sitä on joutunut useaan otteeseen huomaamaan miten vähän loppupeleissä osaa.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Piirtäjän osa mediamurroksessa
« Vastaus #5 : 25.05.2009 klo 15:08:42 »
Irroitin tämän keskustelun tuolta sekalaisten Murheketjusta.

Enää en siis kyseenalaistaisi sitä onko printtimedia (se ainoa maksava) murroksessa. Tätähän on sivuttu muun muassa ketjussa jossa pohditaan Sanoma Newsin aietta ryövätä freekujen tekijänoikeusdet, ja tietenkin on vaikea erottaa se mikä on laman vaikutus ja mikä taas on ihan median muutosta sinänsä. Mutta tästä voisi keskustella eikä aiheesta vielä ollut omaa ketjuakaan.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #6 : 25.05.2009 klo 16:12:19 »
En tiedä miltä tilanne näyttää tätä nykyä Suomessa alan koulutuslaitoksissa, mutta olen molemmilla puolella lahtea huomannut sekä ennenvanhaan mainos- ja uusmedia-alalla ollessani että nykyäänkin tavatessani aloittelevia tekijöitä kuinka avuttomina ja vähin eväin vastavalmistuneet joutuvat näille ”lihamarkkinoille”. Kouluilla on iso vastuu valmistaa oppilaansa myös tulevaan työelämään, varsinkin meidän alalla koska friisun arki on ajoittain aika armoton ja kilpailu kovaa.
Jos faktat ja (friin kannalta oikeat) pelisäännöt ovat jo etukäteen tiedossa aloittelijaa on vaikeampi höynäyttää (hintojen ja soppareiden ehtojen polkeminen). Toisaalta kannattaa tietysti myös muistaa ettei tässä olla mitään vapaita taiteilijoita, vaan ihan tyydyttämässä maksavan asiakkaan tarpeita ;-)

Sitten vielä pieni muistutus: älkää tehkö duunia idiooteille. Uskokaa pois, mutta maailmasta löytyy myös paljon kohtuullisesti maksavia, fiksuja asiakkaita jotka arvostavat työpanostasi eivätkä ole ryöstämässä oikeuksiasi minkään ”mediamurroksen” turvin.

Tästä nyt tuli tällaista ihme jorinaa, mutta suuri osa alan ongelmista juontuu kuitenkin mielestäni ei vain ainoastaan asiakkaiden ahneudesta ja suurten konsernien painostuksesta (kiitti vaan Sanomat) vaan myös siitä ettei osa tekijöistä kohtele itseään osaavina ammattilaisina. Ja jos sitä ei tee itse on aika vaikea vaatia samaa asiakkaalta.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 25.05.2009 klo 18:34:14 »
En tiedä miltä tilanne näyttää tätä nykyä Suomessa alan koulutuslaitoksissa, mutta olen molemmilla puolella lahtea huomannut sekä ennenvanhaan mainos- ja uusmedia-alalla ollessani että nykyäänkin tavatessani aloittelevia tekijöitä kuinka avuttomina ja vähin eväin vastavalmistuneet joutuvat näille ”lihamarkkinoille”.

En ole nähnyt luokkakavereita vähään aikaan, mutta taannoin kun puhuttiin aiheesta oli muillakin huoli siitä saako töitä koulun jälkeen. Koulutuksesta huolimatta monilla on olo että on hukassa, ei hallitse asioita jotka pitäisi hallita (esmes kaikki yrittäjyyden koukerot) ja aika vähän koulussa lopulta valmennetaan työelämään. Tai sellainen olo on jäänyt, yksi yrittäjyyskurssi oli mutta se jäi ainakin meikäläiseltä väliin. (Olin siellä alun, en ehtinyt käydä kurssia loppuun ja oli tarkoitus mennä uudestaan neljäntenä vuonna, mutta...)

edit: Ai juu, kuulun kyllä kokeiluryhmään, jonka koulutus poikkesi suuresti edellisistä vuosista, ja meidän jälkeemme se laitettiin taas uusiksi. Joten en tiedä miten uudemmat opiskelijat sitten asian kokevat. Voi olla että osuin juuri huonoon väliin.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2009 klo 18:38:43 kirjoittanut Aura »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #8 : 26.05.2009 klo 13:40:46 »
En tiedä miltä tilanne näyttää tätä nykyä Suomessa alan koulutuslaitoksissa, mutta olen molemmilla puolella lahtea huomannut sekä ennenvanhaan mainos- ja uusmedia-alalla ollessani että nykyäänkin tavatessani aloittelevia tekijöitä kuinka avuttomina ja vähin eväin vastavalmistuneet joutuvat näille ”lihamarkkinoille”.
Ehkä kyse on siitä että nykyään tarvitaan aika laaja-alaista osaamista. Enää ei riitä keskittyminen siihen visuaaliseen puoleen vaan pitäisi hanskata myös tietotekniikkaa (ohjelmia) ja olla joku näkemys median historiasta, nykyhetkestä ja tulevaisuudesta.

Kouluilla on iso vastuu valmistaa oppilaansa myös tulevaan työelämään, varsinkin meidän alalla koska friisun arki on ajoittain aika armoton ja kilpailu kovaa.
Jos faktat ja (friin kannalta oikeat) pelisäännöt ovat jo etukäteen tiedossa aloittelijaa on vaikeampi höynäyttää (hintojen ja soppareiden ehtojen polkeminen).
Puhun nyt lähinnä kokemuksisa LAMK:ssa, jossa olen opettanut ja opiskellut. Opiskelijallakin on iso vastuu. Eli kurssit ovat aika suppeita, niiden kautta pääsee vähän hajulle asiasta mutta sen jälkeen pitäisi olla itse aktiivinen ja uhrata myös aikaa syventävään opiskeluun. Opettajat ovat käytettävissä, mutta harva oppija tulee opettajiin kovin massiivisesti turvanneeksi kun oma tekeminen on kuitenkin vielä hieman hakusessa. Tekijänoikeudet ja markkinointi kuitataan kai yleensä muutamalla luennolla.

Näkisin kuitenkin että ongelma on liika koulutus, sillä tekijöitä ei tarvita enää niin paljon kun printtimedia (tuhannet lehdet)  menevät nettiin ja sadat nettisivut riittävät saman tiedon välittämiseen.

fiksuja asiakkaita jotka arvostavat työpanostasi eivätkä ole ryöstämässä oikeuksiasi minkään ”mediamurroksen” turvin.
Niin, onhan työn tekijöilläkin varmasti näkemystä siihen työhönsä. Ostaja vaan harvoin tajuaa tätä.

suuri osa alan ongelmista juontuu kuitenkin mielestäni ei vain ainoastaan asiakkaiden ahneudesta ja suurten konsernien painostuksesta
On ihmisiä jotka haluaa lisää rahaa ja sitten on niitä jotka haluaa piirtää.

vaan myös siitä ettei osa tekijöistä kohtele itseään osaavina ammattilaisina. Ja jos sitä ei tee itse on aika vaikea vaatia samaa asiakkaalta.
Tämä on mielenkiintoinen näkökulma. Menestyksekäs markkinointi edellyttää hyvää itsetuntoa. Taiteelliselle alalle suuntautuvista monilla saattaa olla taipumusta oman itsen vähättelyyn, eikä sosiaalisuus ja ihmissuhdetaidot todellakaan ole mikään kuvantekijän perusominaisuus.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Ninni

• Jäsen
« Vastaus #9 : 26.05.2009 klo 17:35:20 »
Minulle on aina ollut selvää, ettei tällä alalla (graafikko/kuvittaja/tekstaaja/sarjakuvapiirtäjä/whatnot) yleensä varsinaisesti rikastu. Kyllä osaava tekijä kumminkin jotenkuten pärjää, joskin taloudelliseen epävarmuuteen kannattaakin totutella (luultavasti nykyään muidenkin kuin friikkujen).

Itse olen miettinyt yhtenä mahdollisena vaihtoehtona esimerkiksi osuuskunnan kokoon keräämistä kaveriporukasta, silloin työtehtäviä voisi delegoida porukan sisällä ihmisten työtilanteiden ja vahvuusalueiden mukaan. Samoin useamman kesken voisi esimerkiksi jakaa kuluja kirjanpitäjän palkkaamisesta, jolloin siitä ei tarvitsisi huolehtia erikseen.

Hommat alkavat sujua paremmin myös, kun saa hiljakseen hankittua vakiintuneen asiakaskunnan, jolloin keikkojen metsästämiseen ei mene niin paljon aikaa vaan voi keskittyä paremmin "oikeisiin töihin". Valitettavasti siihen asiakaskunnan muotoutumiseen voi mennä vuosia, mutta kyllä niitä suhteita hiljakseen kertyy.

Kannattaa pyrkiä mahdollisimman laaja-alaiseen osaamiseen ja hommata hyvät suhdeverkostot - kavereille voi kertoa sellaisista työtilaisuuksista, jotka eivät sovellu itselle ja vastaavasti tutuilta saattaa saada tietoa potentaalisista oman osaamisalueensa asiakkaista.

Minäkin komppaan sitä, että kusipäille ei kannata työskennellä - siitä aiheutuu niin paljon stressiä, että palkkio saa olla melkoinen, että sellaiseen viitsii ryhtyä. Kyllä niitä kivojakin asiakkaita löytyy. Älkää siis vaipuko epätoivoon (älkääkä alihinnoitteluun). Tosin edelleen - jos haluatte rikastua (tai edes päästä keskiansioille), kannattaa ehkä harkita alanvaihtoa (tai olla _todella_ hyvä), on tää sen verran kutsumusammatti  ;)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #10 : 27.05.2009 klo 13:30:14 »
Itse olen miettinyt yhtenä mahdollisena vaihtoehtona esimerkiksi osuuskunnan kokoon keräämistä kaveriporukasta, silloin työtehtäviä voisi delegoida porukan sisällä ihmisten työtilanteiden ja vahvuusalueiden mukaan. Samoin useamman kesken voisi esimerkiksi jakaa kuluja kirjanpitäjän palkkaamisesta, jolloin siitä ei tarvitsisi huolehtia erikseen.
Mulla on oikeastaan vain hyviä kokemuksia osuuskunnasta. Ideahan ei varsinaisesti ole mitenkään uusi eikä liity digitalisoitumisen ja tuotannon globalisaation luomaan murrokseen, mutta eiköhän tämänkin laman vuoksi osuuskunnat nouse yhä enemmän esille.

Osittain sarjakuva-alalla, mutta lähinnä kai graafisessa suunnittelussa on kolmisenkymmentä vuotta toiminut Osuuskunta Käyttökuva. Sarjakuvaosuuskunta Paja sen sijaan lienee hiipunut? Sitä kannattaisi ehkä elvyttää? Itse olen kolmatta vuotta Lilithissä, jonka noin 85 jäsenestä ehkä kolmannes tekee töitä graafisen suunnittelun parissa.

Mielenkiintoinen uusi juttu on yhteiskunnalliset yritykset . Systeemi lienee vielä säätövaiheessa, mutta voisi ajatella että juuri kierrätys ja muu käsillä tekeminen sopisi hyvin kimppaan sarjakuvan kanssa. Näissä uusissa yhteskunnallisissa yrityksissä sekä osuuskunnissa on se etu että työstä kertyvä hyöty ei valu jonkun johtajan tai ulkopuolisten omistajien taskuun. Jos vielä tuommoiselle yhteenliittymälle annettaisiin jotain veroetuja kuten Britanniassa, homma voisi lähteä todella lentoon.
Toisaalta eivät nämäkään toimi ilman jonkin sortin johtamista ja sitä että on asiakkaita. Tällaiset demokraattiset mallit tarjoaa toki noiden juttujen hoitamiseen uusia mahdollisuuksia, mutta uhkana on tietenkin ongelmat joita saattaa syntyä töiden vähyydestä.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #11 : 27.05.2009 klo 13:39:19 »
Kannatan osuuskuntia. Tällä alalla ei tarvi edes asua samalla paikkakunnalla.

Mutta mikä on Osuuskunta Käyttökuvan tila? Nettisivuja ei liene.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #12 : 27.05.2009 klo 14:16:07 »
Mutta mikä on Osuuskunta Käyttökuvan tila? Nettisivuja ei liene.
Mutta netti tietää että se täytti juuri 35 vuotta. Ainakin HS kuukausiliitteen Pääkaupunki-sarjis on kreditoitu osin Käyttökuvalle, eli kyllä se hengissä on.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 27.05.2009 klo 18:47:13 »
Olen itse kuullut ettei osuuskunnan perustaminen olisi kannattavaa, mutta en millään muista miksi. Olisiko niin että se tulee kalliiksi? Tuntuisi kuitenkin mukavammalta idealta kuulua isompaan porukkaan kuin nysvätä yksin ihmettelemässä. Tuohan se jonkinlaista turvaa, ja isompia porukoita ei kait ole yhtä helppo yrittää sortaa kuin yksittäistä freetä?

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #14 : 27.05.2009 klo 19:21:39 »
Olen itse kuullut ettei osuuskunnan perustaminen olisi kannattavaa, mutta en millään muista miksi. Olisiko niin että se tulee kalliiksi? Tuntuisi kuitenkin mukavammalta idealta kuulua isompaan porukkaan kuin nysvätä yksin ihmettelemässä. Tuohan se jonkinlaista turvaa, ja isompia porukoita ei kait ole yhtä helppo yrittää sortaa kuin yksittäistä freetä?
Juju on siinä että kun osuuskunnassa on yli 7 jäsentä, ei ole yrittäjä, ja on oikeutettu samanlaiseen sosiaaliturvaan kuin ihmisihmisetki jos ei työt riitä. Osuuskunnan kautta hoituu laajemmat vähennysmahdollisuudet ja simmoset seikat.

Sen perustaminen maksaa kyllä, mutta olemassaoleviinkin voinee liittyä. Ehkä tästä on jo ollut juttua, en ehdi nyt penkoa ketjuja.