Myöskin
minun tuotokseni on nyt luettavissa.
Osallistuin kaks-neloseen viimeksi vuonna 2006 ja silloin tein tasatahtiin sivun per tunti ja pidin niin vähän taukoja, että piirtoaikaa kertyi yhteensä lähes 22,5 tuntia.
Halusin yrittää hommaa uudestaan niin, että tekisin ensin käsikirjoituksen koko jutulle ja aloittaisin piirtämisen vasta sen jälkeen. Omakohtaisena kokemuksena sanoisin, että minulle tämä käsikirjoitettu malli tuntui jotenkin stressaavammalta: kun siinä alussa väkisinkin jää "aikataulusta jälkeen" (verrattuna tasatahtiseen suoritukseen), koko yön sitten vain hiertää mielessä, että kiire tässä vielä tulee - varsinkin kun on sitoutunut jo kirjoittamaansa juttuun, eikä voi kuroa aikaa kiinni matkan varrella kikkailemalla.
Merkille pantavaa on myös, että lopputuloksena kerralla käsikirjoitettu juttuni muistuttaa hämäävän paljon sitä mitä-sylki-suuhun-tuo juttua, jonka tein viime kerralla sivu kerrallaan! Alkuun saamani idea kantoi vain sivulle 15 asti, mutta pidin alkuasetelmaa sen verran hauskana ja kiinnostavana, että halusin päästä sitä piirtämään, enkä jäädä turhaan odottelemaan oikeita ideoita loppusivujen varalle, vaan turvauduin niiden osalta sitten yllätyskäänteeseen (tai useampaan) ja ruttasin vain käsiksen sivumäärän täyteen.
Ensimmäistä n. 12 sivua piirsin aika stressaantuneena, mutta loput tuli sitten huitaistua aika äkkiä. Vaikka pitkän aikaa olinkin virallisesta aikataulusta 4-5 sivua jäljessä, pidin kuitenkin myös useamman pitkän tauon, niin että tällä kertaa koko hommaan kertyi kuitenkin varsinaista työaikaa sitten noin 19 tuntia.
Aamuyöllä oli pitkään aika epätoivoinen olo, pelkäsin jo homman jäävän kesken, mutta aamun koitettua väsymys tasaantui ja homma eteni omalla painollaan.
Itse olen aika tyytyväinen sivuihin 1-2, 10-15 ja 22-24. Erityisesti pidän viimeisen varsinaisen aukeaman kuvakerrontaa aika onnistuneena, siitä miten kuvakulma vaihtelee ruudusta toiseen ja minkä näköinen aukeama niistä yhdessä muodostuu - tuo on kuitenkin runnottu kasaan aika väsyneenä.
McCloudin kuvauksessa kehotetaan kokeilemaan jotain uutta ja pyrkiä vapautumaan tavanmukaisista estoista piirtämisen suhteen. Minä kokeilin piirtää tavanmukaisesta poikkeavalla tyylillä (no, suurimmaksi osaksi

) ja, ja... todellakin, löysin matkan varrella itsestäni ja piirtämisestäni jotain uutta ja mielenkiintoista. Kun oli tarpeeksi väsynyt ja oli kiire ja antoi kynän vaan kulkea ja mennä - mielenkiintoisia asioita rupesi tapahtumaan.
Joten sain tämän jutun seurauksena myös jotain ihan uutta pohdittavaa itselleni. Eli siis projektia täytynee pitää aika onnistuneena.