Kirjoittaja Aihe: Daan Jippesin Havank  (Luettu 24309 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mara

• Jäsen
Vs: Daan Jippesin Havank
« Vastaus #30 : 21.07.2009 klo 18:58:52 »
Kaikkeen se Jippeskin kerkeää. Mies osaa piirtää näemmä lähes kaikkien mestaripiirtäjien tyyleillä.  8] Ainakin näytteiden perusteella albumi on lukemisen ellei jopa ostamisenkin arvoinen albumi. Pitääkin katsella josko tämä ilmestyisi paikkakunnan kirjastoon/kirjakauppaan.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #31 : 22.07.2009 klo 23:29:05 »

Jos välttämättä haluat esitellä huonoa japsisarjakuvan tuntemustasi, niin oikeampi osoite sille voisi olla Kvaakin manga-osasto.

Sitähän tuo on, en vaan malttanut olla heittämättä jotain kelvotonta sinun melko tunnetusta japanifiksaatiosta.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Crosby

• Jäsen
« Vastaus #32 : 23.07.2009 klo 21:12:48 »
Tämähän olisi varmaankin tutustumisen arvoinen sarjakuva. Jippes on suurimpia suosikkeja ankkapuolelta, mitä enimmäkseen onkin tullut ja tulee luettua. P&F taas suosikki ei-ankkasarjiksista ja Havank vaikuttaa muutenkin kiinnostavalta, joten eihän tässä mitään syytä keksi miksen tutustuisi.

Akateeminen ilmeisesti olisi paras vaihtoehto minne suunnata, kun sellaiseen kaupunkiin taas joskus osuu mistä Akateeminen löytyy, kun Havankia lähtee metsästämään?

Czaba

• Jäsen
  • No mutta..
« Vastaus #33 : 23.07.2009 klo 21:36:53 »

Akateeminen ilmeisesti olisi paras vaihtoehto minne suunnata, kun sellaiseen kaupunkiin taas joskus osuu mistä Akateeminen löytyy, kun Havankia lähtee metsästämään?

Kirjakaupat kaikkialla kyllä tilaavat asiakkaalle, jos vain uskaltaa kysyä. Itse olen käyttänyt myös nettikauppoja, hyviä on esim. Zum Teufel ja Adlibris joita molempia voi hyvin suositella. Havankia pitäisi löytymän!

pappa-sami

• Bedevore
  • Jäsen
« Vastaus #34 : 25.07.2009 klo 16:46:25 »
Lomalla poikkesin täällä Kvaakissa ja huomasin ettei Havank ole mennyt kaikilla jakeluun ekan lukukerran jälkeen. Itse olen hieman jäävi tuota tarinan monimutkaisuutta kommentoimaan, kun olen lukenut tarinan noin 20 kertaa kolmella eri kielellä.

Kyseessähän on palapelidekkari ja johtolankoja on ripoteltu matkan varrelle. Ranskannos oli tuossa suhteessa yllättävän huono. Siinä ei kääntäjä ollut kaikkia nyansseja tajunnut vaan jaaritteli omiaan ja muutamassa kohdassa lukija jopa johdatettiin vahingossa pahasti väärille jäljille.

Jippes itse on todennut, että hänen täytyi lisätä tarinaan juoni, koska Havankin vahvuudet eivät olleet sillä alueella vaan pikemminkin sanoilla leikittelyssä. Jippes pyrki säilyttämään alkuperäisen kielen ja kertoi hollantilaisten lukijoiden valittaneen asiasta. Kyllä se hollanninkielisen tekstin ymmärtäminen olikin paikoin melko tuskaista.

Itseä vaivasi ekalla lukukerralla eniten kaksi asiaa: kaikki nimet oli mankeloitu (miksi?) ja albumi sisälsi pahoja anakronismeja (sen pitäisi tapahtua vuoden 1939 keväällä). Jippes itse sitten kertoi tuosta aikaharppauksesta ja rinnakkaistodellisuudesta.

Ei Jippesin juonessa minun mielestäni mitään varsinaisia lapsuksia ole. Esim. monet mlietzenin ihmettelemät asiat varmasti selviävät jo toisella lukukerralla. Laitan kuitenkin pari kommenttia spoilerien sisään tosi pikaisesti kun kohta pitäisi jo jatkaa matkaa.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #35 : 30.07.2009 klo 23:52:24 »
Nonni. Yritin tuota vähän väsyneenä aloitella, mutta aika rakashan se on. Tuhdisti kuvaa ja tekstiä. Pienet yksityiskohdat ovat herkullisia. Kovaa yritystä varsinkin nokkeluudessa. Saa nähdä mihin tuo kääntyy. Ainakin Timo ja Anssi ovat tehneet kovan työn lokalisoinnissa. :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

hannu lipponen

• Vieras
« Vastaus #36 : 31.07.2009 klo 16:18:16 »
Eikö ketään vaivaa tuollainen pedantti tyylillinen kopiointi? Siis osaako Daan Jippes piirtää itse ollenkaan, vai onko se mies erikoistunut pelkkään plagiointiin? Ei tule multa pinnoja tästä. Franquin on Franquin, mutta missä on Daan Jippes? En näe mitään järkeä tälläisessä apinoinnissa. HIenosti plagioitu, mutta MIKSI?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #37 : 31.07.2009 klo 17:55:08 »
Eikö ketään vaivaa tuollainen pedantti tyylillinen kopiointi?
Minua "kopiointi" ei vaivaa. Jippes tekee sen riittävän hyvin.
Kopiointia voisi kutsua myös perinteen jatkamiseksi.
Kuvien/sivujen sommittelijana Jippes kylläkin häviää Tillieuxille ja Franquinille 100-0. 
Paikoitellen todella kökköä. Paikoitellen oikeinkin Jees.
Ainakin tässä albumissa.

Tarina oli liian vaikea meikäläisen hoksottimille.

Kuitenkin:
Jatkoa odotellaan malttamattomana.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2009 klo 17:57:55 kirjoittanut Tertsi »

hannu lipponen

• Vieras
« Vastaus #38 : 31.07.2009 klo 18:51:00 »
Se, että tekee sen "riittävän hyvin", ei vakuuta mua. Vaikutteiden ottaminen ja niiden suodattaminen omiin töihin on eri asia kuin orjallinen kopioiminen/formuloiminen. Odotan taiteilijalta jonkinlaista omaperäisyyttä. Miksi lukisin Jippesiä, kun alkuperäinen Franquin on kuitenkin parempi?

Tylsää ja mielikuvituksetonta. Insinööritaidetta.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #39 : 31.07.2009 klo 18:55:31 »
Miksi lukisin Jippesiä, kun alkuperäinen Franquin on kuitenkin parempi?

Franquinit on luettu sataan kertaan ja ulkoa opittu.
Mukavaa saada samalla tyylillä tehtyä uutta kamaa.

Tuolla "Franquin"-tyylillä piirsi 50-70-luvulla varmaan kymmenkunta Spirou-lehden taiteilijaa (tod.näk. enemmänkin).
Nimekkäimpiä lienevät: Peyo, Tillieux, Gos, Berck
Joten Jippes ei matki Franquinia, vaan tiettyä tyylisuuntaa.

Minusta olennaista ei ole omaperäisyys, vaan se että homma toimii.
Vaikkapa esim. Tillieuxilla on erittäin hyviä Gil Jourdan-seikkailuja, vaikka Franquinin vaikutus näkyy selvästi.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2009 klo 19:06:33 kirjoittanut Tertsi »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #40 : 31.07.2009 klo 19:43:37 »
Ja kuinka moni matkiikaan Barksia.

hannu lipponen

• Vieras
« Vastaus #41 : 31.07.2009 klo 20:00:47 »
Franquinit on luettu sataan kertaan ja ulkoa opittu.
Mukavaa saada samalla tyylillä tehtyä uutta kamaa.

Tuolla "Franquin"-tyylillä piirsi 50-70-luvulla varmaan kymmenkunta Spirou-lehden taiteilijaa (tod.näk. enemmänkin).
Nimekkäimpiä lienevät: Peyo, Tillieux, Gos, Berck
Joten Jippes ei matki Franquinia, vaan tiettyä tyylisuuntaa.

Minusta olennaista ei ole omaperäisyys, vaan se että homma toimii.
Vaikkapa esim. Tillieuxilla on erittäin hyviä Gil Jourdan-seikkailuja, vaikka Franquinin vaikutus näkyy selvästi.

ÖÖh. Eh. Olen tästä tasan eri mieltä. Vaikutus saa näkyä, mutta Jippes on matkinut Franquinia joka helvetin siveltimen vetoa myöten. Se on kopiointia se. Jippes on kopiokone. Sitäpaitsi, mulle riittä Franquinin opukset, en kaipaa simulaatioita. Kaipaan lisää, uusia, omaperäisiä vanhoista ammentavia.

Lisättäköön, että Jippesin kopiointitaituurus kyllä hämmentää. Erinomaista plagiointa. Omaperäisyys - zero points. Ammattitaito - 10 points.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #42 : 31.07.2009 klo 21:18:35 »
Sitten taas Franquin matki Jijéä sekä amerikkalaista mainospiirräntää. Barks matki Disneyn animaattoreita ja mm. Al Taliaferroa. Joka helkutin siveltimen vetoa myöten.
Mutta sekä Franquin että Barks ovat viime vuosina julkaisseet aika vähän eivätkä vastaa sähköposteihinsa.
Pääasia että tulos on kokonaisuutena toimivaa sarjakuvaa - tai no, Havankin ykkösalbumin kohdalla päästään lähelle.
Kuka piirsi Will Eisnerin Spiritin ruutujen reunaviivat? Kuka Leonardo da Vincin oppilas sutaisi Mona Lisan taustamaiseman? Onko Alfred Hitchcock oikeasti elokuvanero kun hän ei keksinyt elokuvaamista, värielokuvaa, tai äänielokuvaa eikä edes yksin kuvannut, kirjoittanut ja näytellyt elokuviaan?
Mutta siitä vaan selittelemään kukin omasta pikku lokerostaan, kyllä pöpinää maailmaan mahtuu.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #43 : 31.07.2009 klo 22:40:53 »
Oishan täällä aikaa tylsää jos jokainen olis lokerossaan ihan hiljaa.

Ymmärrän oikein hyvin Lipposen kannan kopiointisydeemiin.
Omalla kohdallanikin on kopioinnin ärsyttävyys/ärsyttämättömyys veteen piirretty viiva. Havankin tyyli ei vain jostain syystä ärsytä. Colin Wilsonin Blueberry taas ärsyttää.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #44 : 31.07.2009 klo 22:52:32 »
Sitten taas Franquin matki Jijéä sekä amerikkalaista mainospiirräntää.
Franquin ei  jäänyt kauaa ihmettelemään Jijén viivoja, vaan kehitti nopsaan oman tyylinsä.

Jijén studiossa muut piirsivät terällä ja frankkua jurppi ääni, joka lähtee kun terä raapii paperia. Siksi hän piirsi ens'alkuun siveltimellä.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2009 klo 11:48:53 kirjoittanut Tertsi »