Siis hetkinen, koskeeko sopimus kaikkea tekijän tekemää tuotantoa, eikä vain kyseiselle lehdelle toimitettua aineistoa?
Olen kuullut, että maailmalla on ollut liikkellä sellaisiakin sopimuksia, jotka ovat koskeneet kaikkea tietyn ajan sisällä tehtyä materiaalia - vaikka tämä kuulostaakin uskomattomalta.
Sopimus koskee (tai voi koskea) mille tahansa Sanoman omistamalle läpyskälle tehtyä tavaraa. Omistussuhde voi muuttua vasta myöhemminkin, eli se mikä on nykyisin vapaata lehdistöä, voi tulevaisuudessa olla Sanoman omistamaa.
Mutta sopimus on
avustajasopimus, ei mitään nimettyä työtä koskeva sopimus (ainakin minä sen niin ymmärsin, mulle asti itse paperia ei ole vielä tullut). Eli jos teet jatkossa Sanomalle, sopimus on voimassa, ja sen muuttaminen voi olla erittäin hankalaa. Miksipä Sanoma neuvottelisi asiasta uudelleen, jos niillä on jo nimi yhdessä paperissa?
Aamulehdestä yrittivät minut saada allekirjoittamaan yleisluontoisen avustajasopimuksen kun olin yhden sivun sarjiksen niille tehnyt. Tietysti nauroin paskaisesti partaani, rahat kun oli jo maksettu.
KORJATAAN: nyt ettei tule huudettua läpiä päähän: Aamulehden sopimuksessa lukee, että se on irtisanottavissa 2 kk irtisanomisaikaa noudattaen, ja että ostajana on nimenomaan Aamulehti, joskin oikeudet leviää
uudelleenluovutusoikeudella sitä kautta kaikkiin Alma Median lehtiin. Sanomien sopimuksessa voi lukea jotain ihan muuta.
NIIN, ja Aamulehdelläkin on kahta erilaista sopimuspohjaa, tuo minkä Reima postasi aiemmin, ja sitten toinen. Onpas mulla paljon allekirjoittamattomia sopimuksia pöytälaatikossa...