Heia
Olen koittanut tonkia Kvaakin ja netin syövereitä, mutta en ole löytänyt yksiselitteistä vastausta tuohon, mikä on julkaisukelpoinen marginaalikoko.
Jos siis teen oginaalit A3:na ja pitäisi varata myös bleedeille tilaa niin mitä mitä mitä

Pitääkö kaikki sivuihin tarvittavat "tilat"; paperin ylimääräinen reuna, leikkausvara ja marginaalit, laskea jo sarjakuvaa tehdessä, vai voidaanko osa niistä lisätä taitossa, kuten kirjoja tehdessä...? Itse olen niin viivotinkammoinen, että saan välittömästi eksistentialistisen ahdistuksen kun rupean miettimään että kuinkas monta senttiä ja milliä pitää mittailla mistäkin reunasta.

Moni on sanonut että ovat laittaneet marginaaleiksi 3 cm jokapuolelta, mutta sisältääkö tuo myös Sarjakuvanteko-Wikin esittelemän tyhjän tilan jota pitäisi jättää leikkausvaran ja marginaalin ulkopuolelle?

Täytyykö marginaalien orginaalissa muuten olla samankokoiset jokapuolella? Itse hinkuan Jeff Smithin Luupäissä käyttämiä leveitä alamarginaaleja, jotka tekevät sivuista (tarkoittaen siis ruutujen täyttämää osiota sivusta) hieman neliskanttisemmat kuin perus A4.

Toivottavasti joku osaa auttaa typerää niin saataisiin vuosi tolkulla roikkunut projekti etiäpäin.