Kirjoittaja Aihe: Marginaalin koko A3 orginaalissa?  (Luettu 2979 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Iline

• Uusi jäsen
Marginaalin koko A3 orginaalissa?
« : 21.01.2009 klo 18:12:29 »
Heia
Olen koittanut tonkia Kvaakin ja netin syövereitä, mutta en ole löytänyt yksiselitteistä vastausta tuohon, mikä on julkaisukelpoinen marginaalikoko.
Jos siis teen oginaalit A3:na ja pitäisi varata myös bleedeille tilaa niin mitä mitä mitä  ???

Pitääkö kaikki sivuihin tarvittavat "tilat"; paperin ylimääräinen reuna, leikkausvara ja marginaalit, laskea jo sarjakuvaa tehdessä, vai voidaanko osa niistä lisätä taitossa, kuten kirjoja tehdessä...? Itse olen niin viivotinkammoinen, että saan välittömästi eksistentialistisen ahdistuksen kun rupean miettimään että kuinkas monta senttiä ja milliä pitää mittailla mistäkin reunasta.  ;D

Moni on sanonut että ovat laittaneet marginaaleiksi 3 cm jokapuolelta, mutta sisältääkö tuo myös Sarjakuvanteko-Wikin esittelemän tyhjän tilan jota pitäisi jättää leikkausvaran ja marginaalin ulkopuolelle? :o
Täytyykö marginaalien orginaalissa muuten olla samankokoiset jokapuolella? Itse hinkuan Jeff Smithin Luupäissä käyttämiä leveitä alamarginaaleja, jotka tekevät sivuista (tarkoittaen siis ruutujen täyttämää osiota sivusta) hieman neliskanttisemmat kuin perus A4.  :)

Toivottavasti joku osaa auttaa typerää niin saataisiin vuosi tolkulla roikkunut projekti etiäpäin.  ^-^

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
Vs: Marginaalin koko A3 orginaalissa?
« Vastaus #1 : 21.01.2009 klo 20:36:38 »
Mulla on hämärä aavistus, että tästä on ollut puhetta jossain ketjussa, mutta ylläpito voinee yhdistää jos asia näin on. Marginaalien koko riippuu vähän siitä missä koossa tekee. Jos bleedejä haluaa käyttää, pitäisi julkaisukoon suhteet kai olla tiedossa, muutenhan ei ole niin väliä kuinka isot marginaalit laittaa. Julkaisukoossa bleedeille riittänee se 5-7 mm, eli jos piirtää isompaan kokoon kasvaa suhteessa myös bleedeille tarvittava tila.

Itse olen tehnyt osan sivuista A3 paperille niin, että marginaalia on ylhäällä 3 cm, sivuilla 3 cm ja alalaidassa 4 cm. Kun tuohon lisää sentin joka laitaan siitä tulee standardi A-koko, ja tilaa jää vielä bleedeillekin.

Eli tuostakin saa neliskanttisemman jos ensin tarkastaa missä A-koon rajat menevät (bleedejä varten) ja sitten vain muokkaa sarjisalan marginaalit haluamikseen. Tämä siis jos alpparin koko on A-jotain...
« Viimeksi muokattu: 21.01.2009 klo 20:40:03 kirjoittanut Aura »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #2 : 21.01.2009 klo 21:05:41 »
Bleedeistä ei tarvitse huolehtia ellei mitään piirustuksia valu yli sivun reunan. Eli silloin nämä voi tosiaan tehdä taitossa. Normaalisti 5mm riittänee bleediksi.

Jos vedät saman levyiset marginaalit joka reunaan, sivu itse asiassa kapenee. Ylhäällä tai/ja alhaalla pitää olla leveämpi marginaali jos haluat "matalia" sivuja tai A-kokojen suhteissa olevia.

Sarjakuvan julkaisuformaattikin vaikuttaa. Liimaselkä (toisin kuin niitit) syö sisäreunan pystymarginaalista n 5mm per sivu.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Sormikäsi

• Vieras
« Vastaus #3 : 22.01.2009 klo 21:04:30 »
Mitä ovat bleedit? Mikä on marginaalien tarkoitus ja onko niitä välttämätöntä käyttää?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #4 : 22.01.2009 klo 22:23:57 »
Bleedi on sivun yli menevä osa, leikkuuvara. Osa joka "vuotaa" yli (siis "bleed").
Originaalin marginaali on loppujen lopuksi... höm... marginaalinen asia. Kuten jo sanottu, riittää että varsinaisen kuva-alan mittasuhteet ovat samat kuin lopullisen  julkaisun...

Timo

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #5 : 22.01.2009 klo 22:58:28 »
Mikä on marginaalien tarkoitus ja onko niitä välttämätöntä käyttää?

Sen huomaa jos ei jätä marginaalia. Useimmat kuluttajaskannerit eivät skannaa reunasta asti.

Ja kun tarpeeksi monta kertaa koskee sormillaan kuva-alaan, sottaantuuhan se.

Iline

• Uusi jäsen
« Vastaus #6 : 23.01.2009 klo 12:57:51 »
Ni niin, nyt ymmärsin minäkin.  :) Kiitos ja kumarrus.
Nyt sitten vaan viivotin kauniiseen käteen ja homma aluille. Kuvakäsikirjoitus on seissyt seitsemän vuotta, että johan sitä alkaa olla kai aikakin..   ::)