Näinhän se on, yhtälailla lehdet yrittää pyytää ylihintaa mainostajilta. Mutta tuon summan voi ottaa neuvottelujen lähtökohdaksi, pudottaa siitä sitten 1/3 osaa tai puolet pois. Kuuntelee mitä vastapuoli tarjoaa, muttei hyväksy sieltä päästä tullutta ensimmäistä tarjousta.
Jos näitä oikeasti lähtee laskemaan, kandee muistaa, että mainossivut maksavat kaikkien niiden sivujen sisällön, joissa ei ole mainoksia, ja kaikkien niiden tuottajien palkat sekä lehtien muut kustannukset kuten vuokrat jne. Sen lisäksi tuloja tuovat tietysti myös tilausmaksut ja irtinumeromyynti, mutta levityskulut syövät ison palan niitä rahoja. Mediakortissa mainittu levikki ei myöskään yleensä ole numerollisesti sama kuin "määrä lehtiä joista maksetaan" – monia lehtiä jaetaan esimerkiksi eri paikoissa ilmaiseksi eri syistä.
Mainosrahat ovat suurin potti josta sisältö maksetaan, eivätkä sisältösivujenkaan kustannukset tietenkään jakaudu tasaisesti: esimerkiksi muotireportaasit tai ulkomaanreportterien tuottama sisältö maksavat sivulta paljon enemmän kuin vaikka freelance-toimittajan kotoaan kirjoittama kolumni.
Pienlehtien kuten kulttuurijulkaisujen tekeminen on tänään valtiollisen tuenkin kanssa käytännössä tappiollista puuhaa, joka on mahdollista vain koska päätoimittajat ja sisäsllöntuottajat eivät saa markkinahintoja (tai usein mitään korvausta) työstään. Hyvinkin ammattimaisen näköiset julkaisut, kuten Roolipelaaja tai Tähtivaeltaja, ovat tällaisessa tilanteessa. Kun he sanovat, ettei rahoja ole, niitä ei todellakaan ole. Kokemuksesta alalla tiedän myös, ettei esimerkiksi hienon ja "aikuisenkaan" oloisen trendimedia vältsiin tee voittoa lainkaan. Ainakaan ensimmäisenä toimintavuotenaan.
Toisaalta isojen mediakonsernejen osat ovat melkein järjestään voitollisia, muuten niiden osakkeet eivät olisi juuri minkään arvoisia eikä omistajia kiinnostaisi rahoittaa niitä.
Nojaa, olikohan tästä mitään apua kenellekään. Pointti oli lähinnä että on aika vaikeata arvioida vain lehteä katsomalla onko toimituspäälliköllä tarjota hynkkyä vai ei. Nyrkkisääntönä sanoisin että ilmaiseksi tehdään vain kavereille (joskus harvoin) ja sellaisiin medioihin, joihin itsellä on jonkinlainen suhde ja jotka tarjoavat tilaisuuden tehdä jännittäviä ja itseä kehittäviä hommia.
Kaikilta muilta pyydetään rahaa kunnolla, niin paljon että hävettää. Jos he suhtautuvat työhösi vakavasti, he tekevät vähintäänkin vasta-tarjouksen.