Kirjoittaja Aihe: fontit  (Luettu 11218 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Suchus

• Vieras
fontit
« : 13.10.2008 klo 17:47:51 »
Terve. En tajua fonteista mitään muuta kuin että jokin "comic sans" on kökkö ja ylikäytetty. Olen tosissani. Lisäksi olen tekemässä sarjakuvaa ja käsialani on niin karmea että sitä ei lue lääkärikään.

Toisin sanoen olen pulassa. Apua? Mikä olisi hyvä fontti käyttää kokoperheen sarjakuvaan, joka ei ole liian hieno, liian koukeroinen ja olisi helposti luettava?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: fontit
« Vastaus #1 : 13.10.2008 klo 17:57:45 »
Fonteista on puhuttu usein aiemminkin.
Myös täällä ja täällä.

Timo

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #2 : 13.10.2008 klo 18:15:58 »
Terve. En tajua fonteista mitään muuta kuin että jokin "comic sans" on kökkö ja ylikäytetty. Olen tosissani. Lisäksi olen tekemässä sarjakuvaa ja käsialani on niin karmea että sitä ei lue lääkärikään.

Toisin sanoen olen pulassa. Apua? Mikä olisi hyvä fontti käyttää kokoperheen sarjakuvaan, joka ei ole liian hieno, liian koukeroinen ja olisi helposti luettava?
Jos oppii piirtämään, oppii tekstaamaan. Miksei saman tien käyttäisi leikekuviakin, jos kerran kuvan olennaista osaa, tekstausta, ei viitsi opetella tekemään käsin.

Eli http://www.sarjakuvanteko.fi/wiki/index.php/Tekstaus

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #3 : 13.10.2008 klo 18:55:16 »
Miksei saman tien käyttäisi leikekuviakin, jos kerran kuvan olennaista osaa, tekstausta, ei viitsi opetella tekemään käsin.
Toisaalta kun eräät meistä tekevät koko sarjakuvan koneella, niin miksei sitten tekstaustakin?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #4 : 13.10.2008 klo 19:00:08 »
Toisaalta kun eräät meistä tekevät koko sarjakuvan koneella, niin miksei sitten tekstaustakin?

Juu, ihan yhtähyvin sen tekstauksen "piirtää" wacomilla kuin kynälläkin.

Timo

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #5 : 13.10.2008 klo 19:04:20 »
Juu, ihan yhtähyvin sen tekstauksen "piirtää" wacomilla kuin kynälläkin.
Mutta ajoin takaa sitä, että pitäisikö sitten kaikki efektit yms., jotka piirto-ohjelmassa tulevat suht automaattisesti tehdä "piirtämällä" itse.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #6 : 13.10.2008 klo 19:10:25 »
Mutta ajoin takaa sitä, että pitäisikö sitten kaikki efektit yms., jotka piirto-ohjelmassa tulevat suht automaattisesti tehdä "piirtämällä" itse.

No, wacomillahan voi tehdä kaiken just ihan niinkuin tekisi paperille käsin. Eli saahan sitä tehdä ihan niin kuin haluaa.

Timo

Suchus

• Vieras
« Vastaus #7 : 17.10.2008 klo 16:12:03 »
Kiitoksia, luempa nuo muut aiheet tästä.

Toki voisin opetella tekstaamaan mutta ei just nyt, tiesin että käsialani on aivan mahdoton joten aloitin sarjakuvan tämä mielessä ja otin vanhan opettajani neuvosta vaarin - "tekstaus on tärkeä osa tarinaa joten sen on oltava selkeää, jos ei muuten niin tee koneella tai etsi kaveri itsellesi kirjoittamaan puhekupliin". Nyt teen siis koneella.

Hui_hai

• kirjastotätisetä
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 17.10.2008 klo 19:28:59 »
Kannattaisin silti tekstauksen harjoittelua. Sen kyllä oppii. Oma käsialani oli yläasteaikoina niin huono, että en saanut kaikin ajoin edes itse selvää omista muistiinpanoistani. Kyllästyin, lainasin kirjastosta pari kirjaa kalligrafiasta ja aloin harjoitella. Koskaan en ole osannut piirtää. En ole koskaan ollut millään tavalla käsistäni taitava, mutta kyllä minä opin tekstaamaan kohtalaisen hyvin muutaman kuukauden treenin jälkeen. Tai ainakin niin hyvin, että joskus minua on pyydetty kirjoittamaan kortteja yhteislahjoihin 'Kun sulla on niin hyvä ja selkeä käsiala'. Ja edelleenkin olen surkea piirtäjä. Mutta opin silti tekstaamaan lukukelpoisesti joten eiköhän se sultakin onnistu.
"Vapaa-aika ilman kirjoja on yhtä kuin kuolema ja elävän ihmisen
hauta." [Lucius Annaeus Seneca]

Suchus

• Vieras
« Vastaus #9 : 17.10.2008 klo 21:48:22 »
Sarjakuvani on hyvin pian valmis, enää 20 sivua viimeistelemättä, kannet ja tekstaus edessä joten ainakaan tätä projektia varten en aio alkaa tekstausta opettelemaan, siinä ei ole mitään järkeä,  mutta seuraavaa varten voisi kyllä - omin käsin saa kuitenkin niin paljon enemmän tehtyä.

Luit parit kallirafiakirjat? Voisitko suositella jotain vasta-alkajalle? On tässä kolme kirjastoa ihan lähellä..

Ja mikäs teillä kaikilla on niin pahasti tietokoneella tekstin tekemistä vastaan? Olen ollut siinä vakaassa uskossa että on parempi olla selkeä kuin alkaa puolitiessä projektia opettelemaan ja sähläämään.

Hui_hai

• kirjastotätisetä
  • Jäsen
« Vastaus #10 : 18.10.2008 klo 17:35:27 »
Sarjakuvani on hyvin pian valmis, enää 20 sivua viimeistelemättä, kannet ja tekstaus edessä joten ainakaan tätä projektia varten en aio alkaa tekstausta opettelemaan, siinä ei ole mitään järkeä,  mutta seuraavaa varten voisi kyllä - omin käsin saa kuitenkin niin paljon enemmän tehtyä.

Luit parit kallirafiakirjat? Voisitko suositella jotain vasta-alkajalle? On tässä kolme kirjastoa ihan lähellä..

Ja mikäs teillä kaikilla on niin pahasti tietokoneella tekstin tekemistä vastaan? Olen ollut siinä vakaassa uskossa että on parempi olla selkeä kuin alkaa puolitiessä projektia opettelemaan ja sähläämään.

Totta, ei tätä eikä edes ehkä seuraavaakaan projektia varten kannata alkaa sähläämään, mutta kun minusta (ja varmaan monesta muustakin) käsin piirretty ja tekstattu sarjakuva on vain kauniimpi kuin koneella tehty. Olen nähnyt hyviä koneella tehtyjä töitä, mutta arvostan paljon enemmän käsityön jälkeä. Tee kaikin mokomin työ loppuun niin kuin aloitit. Ei se tietokoneella tekeminen niin paha asia ole.

Ja enhän minä enää muista mitä kalligrafia oppaita silloin 20v sitten luin. Menin vain kirjastoon kalligrafiahyllyn luo (74.12, on muuten piirustus ja maalaustaiteen alaluokka ;) ) ja lainasin kaikki jotka paikalla olivat. Perustekniikat esitellään kuitenkin kaikissa oppaissa ja enemmän kyse on sitä, että jaksaa ja viitsii treenata.
"Vapaa-aika ilman kirjoja on yhtä kuin kuolema ja elävän ihmisen
hauta." [Lucius Annaeus Seneca]

Suchus

• Vieras
« Vastaus #11 : 18.10.2008 klo 17:55:08 »
No eipä nimien varmaan paljoa väliä ole, nappaan vaan sylillisen ja rupean harjoittelemaan :P hyvä tietää ettei tämmöisen avuttoman tarvitse ihan kalliille kurssille hakea kuitenkaan.

Sarjakuvani on muuten tehty täysin käsin vesiväreillä noin A3-kokoisille arkeille että ainoa asia jonka koneella teen on teksti, ja myönnettäköön, teen sen pitkin hampain mutta sarjakuvasta on vain kertakaikkiaan saatava lukijankin selvää.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #12 : 18.10.2008 klo 18:00:41 »
No ei sarjakuvien tekstaamiseen välttämättä nyt sentään ihan mitään kalligrafiaa tarvita. Siistit pölökkykirjaimet riittää vallan hyvin. Paikoitellen tulee tietysti sitten erikoistapauksia ja yksittäisiä kuplia yms, joissa pitää tehdä vähän monimutkaisempaa,  huutokuplia tms.

Timo

Suchus

• Vieras
« Vastaus #13 : 19.10.2008 klo 16:03:41 »
Ehkä kalligrafian oppiminen opettaa minulle myös selkeää käsialaa? Olen minä ala-asteelta lukioon sitä yrittänyt selkeyttää mutta ei, ei vaan onnistu. Kyllähän niitä kirjoja ihan tavis-kauppa-tekstauksestakin varmaan on..

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #14 : 19.10.2008 klo 16:45:58 »
ainoa asia jonka koneella teen on teksti, ja myönnettäköön, teen sen pitkin hampain mutta sarjakuvasta on vain kertakaikkiaan saatava lukijankin selvää.
Puhekuplien tekstit ovat osa sarjakuvan ja sarjakuvantekijän käsialaa. Persoonaton tekstaus on persoonaton.

Sinulla on kuitenkin oikea asenne ja sen jälkeen homma kyllä onnistuu. Piirrä viivottimen kanssa apuviivat tekstiriveille.Sen jälkeen PIIRRÄ kirjaimet viivojen mukaan suurin piirtein niin että niiden alareunat pysyvät apuviivalla. Voit myös luonnostella tekstin pikaisesti jotta näet että kupliin varmasti jää riittävästi ilmaa.

Käsittääkseni kuvaamasi kaltainen ongelma johtuu useimmilla siitä, että kuvitellaan että käsintekstaus pitäisi sujua yhtä helposti kuin pikakirjoitus. Tekstaus on visuaalinen elementti. Sarjakuvan tekemisessa sille pitää antaa sen mukainen aika ja arvo.

Jos tavoittelee jonkun ulkomaisen esikuvan mukaista jälkeä on tietenkin nopeampi kopioida fontti siltä esikuvalta, mutta jos haluaa luoda omaa ja oman näköistä jälkeä niin ei tässä paljon vaihtoehtoja ole.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson