Kirjoittaja Aihe: fontit  (Luettu 11219 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Suchus

• Vieras
Vs: fontit
« Vastaus #15 : 19.10.2008 klo 17:18:44 »
Nyt on ongelmana se, että olen alusta lähtien tehnyt sarjakuvan niin että puhekuplat ovat viitteelliset tai suttuiset eli niiden visuaalisen ilmeen parantaminen vaatii niiden kokonaan uudelleen tekemistä ja ainoat vaihtoehdot ovat joko kone tai uusien kuplien liimaaminen valmiin työn päälle.

Jospa testaan yhden sivun verran ja postaan tänne josko saatte selvää siitä jos laitan nyt ensi alkuun kuplat kiinni vaikka teipillä ja yritän saada tekstistä luettavaa. Siitä ei meinaan meinaa tulla luettavaa vaikka olisin miten monta kertaa yrittänyt sanoja uudelleen. Ehkä liioittelen ongelmaa.. koitan ala-aste tyylin apuviivoja NYT.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #16 : 19.10.2008 klo 18:00:13 »
koitan ala-aste tyylin apuviivoja NYT.

Kyllä ne ihan huippumestaritkin apuviivoja käyttävät. Vielä 60-70 vanhoina ja silleen.

Timo

Hui_hai

• kirjastotätisetä
  • Jäsen
« Vastaus #17 : 19.10.2008 klo 20:47:03 »
No ei sarjakuvien tekstaamiseen välttämättä nyt sentään ihan mitään kalligrafiaa tarvita. Siistit pölökkykirjaimet riittää vallan hyvin.

Ehkä kalligrafian oppiminen opettaa minulle myös selkeää käsialaa? Olen minä ala-asteelta lukioon sitä yrittänyt selkeyttää mutta ei, ei vaan onnistu.

Ei tarvitse sarjakuvien tekstaamiseen kalligrafiaa, ei. Tarkoitushan oli nimenomaan opetella tekstaamaan sujuvasti ja siististi ja kerroin itse oppineeni tämän taidon kalligrafiaa harrastelemalla ja tarjosin samaa kikkaa kaverille vinkiksi. Kalligrafiahan on nimenomaan tekstaamisen ja kirjoittamisen taidetta ja en usko, että sen harjoitus ainakaan huonontaa käsialaa.

Tosin uskoisin, että kuka tahansa saa tekstit siisteiksi, jos kerran osaa piirtää. Muistaa vain käyttää puhekupliin yhtä paljon aikaa ja vaivaa kuin varsinaiseen piirustustyöhön. Tsemppiä vain kaikille huonon käsialan kanssa tuskaileville. Kyllä se siitä:)
"Vapaa-aika ilman kirjoja on yhtä kuin kuolema ja elävän ihmisen
hauta." [Lucius Annaeus Seneca]

hannhell

• Jäsen
« Vastaus #18 : 19.10.2008 klo 22:23:22 »

Kyllä ne ihan huippumestaritkin apuviivoja käyttävät. Vielä 60-70 vanhoina ja silleen.

Timo

Kuoliota tekstatessa teen aina ensin apuviivat. En rupea edes yhden rivin pituista lausetta tekemään ilman...

Hui_hai

• kirjastotätisetä
  • Jäsen
« Vastaus #19 : 20.10.2008 klo 13:11:47 »
Ja tunnustan, että sen kerran kun olen itse tehnyt sarjakuvaa, tein tekstitkin koneella. [Teko]syynä oli tosin, että kyseessä oli työhakemukseni eli halusin osoittaa tulevalle työnantajalleni osaavani käyttää kaikkia tavallisimpia tietokoneiden ohjelmistoja ja sovittaa tuotokset jopa yhteen. Sarjakuva ei ollut kummoinen. Sellaista Groeningen henkisiä puhuvia päitä, mutta sillä sarjakuvatyöhakemuksella pääsin työhaastatteluun ja sitä kautta tähän nykyiseen duuniini.

En siis tuomitse koneella tekstaajia. Minusta käsityöllä ja uniikilla jäljellä vain on arvo sinänsä. Seuraavaa työhakemusta varten täytynee treenata piirtämistä, että voin tekstata työhakemuksen puhekuplat omin käsin  :P
"Vapaa-aika ilman kirjoja on yhtä kuin kuolema ja elävän ihmisen
hauta." [Lucius Annaeus Seneca]

Ninni

• Jäsen
« Vastaus #20 : 01.11.2008 klo 10:27:09 »
Piirrä viivottimen kanssa apuviivat tekstiriveille.Sen jälkeen PIIRRÄ kirjaimet viivojen mukaan suurin piirtein niin että niiden alareunat pysyvät apuviivalla. Voit myös luonnostella tekstin pikaisesti jotta näet että kupliin varmasti jää riittävästi ilmaa

Jeh. Tuollai on hyvä aloittaa. Kun hommaan rutinoituu, ei tarvitse enää apuviivoja. Nehän voi sitä paitsi piirtää sinikynällä, niin ei tarvitse kumitella. Kun kyseessä on pidempi juttu, kannattaa ehkä tosiaan miettiä ensin sarjaan sopiva tekstaustyyli ja treenata sitä hetki, että jälki ei kovasti muutu tarinan aikana.

Ja ne kirjaimethan tosiaan tavallaan "piirretään", kuten Reimakin sanoi, eli ainakin aluksi homma ottaa jonkin verran aikaa. Itse olen tekstaillut jonkin verran ihan duunikseni ja kyllä jos siistiä jälkeä haluaa, niin keskimäärin yhden kolmiruutuisen stripin tekstaukseen menee ehkä 10-15 minuuttia (tämä nyt on aika raaka arvio, etenkin kun strippien tekstimäärä voi vaihdella rankasti, mutta kuitenkin...).

Mutta kyllä se vaivannäkö kannattaakin - ainakin omasta mielestäni hyvä tekstaus sekä istuu luontevasti kokonaisuuteen eikä pomppaa silmille (ja parhaimmillaan saattaa jopa tukea tarinan tunnelmaa) ja tuo lisäksi paljon ammattimaisen fiiliksen kokonaisuuteen kuin epämääräinen sinne tänne huojuva teksti ;)

Sarjiskeskuksellahan oli muuten juuri tulollaan Huuskon Mikon vetämä parin kerran tekstauskurssi, jos oikein innostuu (ja sijaitsee pääkaupunkiseudulla) niin kannattanee vilasta, vieläkö on paikkoja jäljellä.

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
« Vastaus #21 : 04.11.2008 klo 12:30:45 »
Minä en aio sarjakuviani tietokoneella tekstata. Oma käsialani on sen verran selvää ja persoonallista, ettei muu tekstaustyyli sopisi siihen. Jos jaksaa ja osaa piirtää, niin kyllä silloin pitää osata tekstatakin. Kaunis käsiala on katoava taito, jota kannattaa kaikkien kehittää. Itse kirjoitan kyllä koulussa monesti hutiloiden, mutta sarjakuvieni kohdalla en tee kuitenkaan pikkutarkkaa työtä, vaan piirrän apuviivojen avulla sukkelaa vauhtia.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2008 klo 12:32:35 kirjoittanut Teräskäsine »

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #22 : 12.02.2009 klo 14:38:18 »
Sarjakuvan kielestä... ja tekstaamisesta!

http://www.blambot.com/grammar.shtml

hannu lipponen

• Vieras
« Vastaus #23 : 27.02.2009 klo 18:32:00 »
Käsin tekstaus, niinkuin kaikki tekniikat, on ihan opittava juttu. Riittävästi aikaa vaan. Itse myös tykkään käden jäljestä, vaikka toki multa konefonttejakin löytyy. Uusien tekniikoiden opiskelu kannattaa aina. No,ehkä mä olen vähän monomaaninen persoona, joten paljosti toistoja sopii mulle, oli aihe mikä tahansa.

Tekstaamiseen käytän Rotringin Art Penejä, ne on omiaan siihen. Tosin juuri äsken innostuin siveltimellä tekstaamisesta. Vaikiaa, mutta palkitsevaa.

Marko Raassina

• Jäsen
« Vastaus #24 : 02.07.2009 klo 21:42:53 »
Tarvis pikaista apua fontin metsästämisessä.

Tiedän, ihan tekstaamalla olisi pitänyt tehdä jo alusta asti ja tiedän ne saarnat, omalle kohalle vain piirtämisessä puhekuplien sijoittaminen oli niin rasittavaa että päätin jättää koko touhun tietokonepuolelle. Tietäiskö joku hyvännäköistä ja ilmaista fonttia, joka näyttäisi oikeiden kustantamoiden käyttämältä fontilta?

Olen kyllä niin hiton nirso ton fontin suhteen, oon etsinyt koirien kanssa hyvää fonttia ja sitten sarjakuvassa se näyttää aivan hirveältä eikä istu sitten millään. Olen kyllä jo sen verran pitkällä etten käänny enää takaisin.

markraas.tumblr.com
twitter.com/MarkoRaassina

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #25 : 02.07.2009 klo 21:53:06 »
Kantsii lukee tämä ketju.

Timo