Itseäni henkilökohtaisesti ärsyttää se, että demokratia toteutuu niin vajaalla tavalla. Jos Kuopiossa nippa nappa puolet jaksaa käydä vaaliuurnilla (viime vaalien äänestysprosentti 52%, tämänvuotista en katsonut) ja loput nukkuvat, minkälainen demokratia siinä toteutuu.
(Husseinin mallikin tuntui tähän verrattuna toimivammalta: numero uurnaan tai luoti otsaan niin johan alkoi olla äänestäjiä joka vaaleissa tasan 100%.

)
Mutta vakavasti: nykyisen mallin mukainen liberaali demokratia on hyvin hankala korvata millään järkevämmällä järjestelmällä, jossa kansainvalta toteutuisi tehokkaammin. Ainoastaan suora demokratia voisi toimia paremmin, mutta sen toteuttaminen näinkin pienessä valtiossa on mahdotonta, sillä vaaleja tuskin voidaan pitää joka päivä luotettavuus- ja kustannussyistäkään.
Itse uskon vielä jollain tavoin järjestelmään, vaikka toki sitä edesauttaa että oma ehdokkaani pääsi läpi. Sitä en tiedä, muuttuvatko asiat sillä miksikään, sillä yksittäisen ehdokkaan vaikutusmahdollisuudet ovat rajalliset, mutta ainakin äänelläni olen tehnyt parhaani vallitsevassa järjestelmässä sen arvomaailman valtaansaattamiseksi, jonka olen ehdokasvalinnassa kokenut omimmakseni.
Ne jotka eivät äänestä, toki voivat aina valittaa, mutta onko se oikeutettua? Jos et osallistu millään tavoin vallitsevan järjestelmän sisällä etkä tee mitään edes vaihtoehtoisen, paremman järjestelmän luomiseksi, valittaessasi et ole pelkästään flegmaattisen kyyninen vaan kaksinaismoralisti. Vaalien hetkellä sinua ei asiat kiinnosta mutta valittamisen hetkellä kiinnostavat. Asiaa on taas turha perustella sillä, ettei äänestämisellä voi vaikuttaa: uskoisin, että sillä joka tapauksessa voi vaikuttaa enemmän kuin äänestämättä jättämisellä ja yksinään jupisemisella.
Kuntavaaliäänelläsi olisit taas lisäksi lunastanut moraalisen oikeuden kitistä kaikesta perseelleen menneestä myös seuraavat neljä vuotta.
(Pahoittelut sinä-passiivistani. Mika Häkkinen tämän aloitti ja huomatessani nyt käyttäväni sitä itsekin, uskoni tulevaan romahti.)
Mitenkäs moni sarjakuvaehdokas pääsi läpi? ainutkaan?
Höpön höpö! Onnittelut Porvoon kaupunginvaltuutetulle ja kaupunginhallituksen jäsenelle Kaisa Lekalle!