Kirjoittaja Aihe: Vihaamasi sarjakuva?  (Luettu 136676 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
Vs: Vihaamasi sarjakuva?
« Vastaus #390 : 30.07.2011 klo 10:45:02 »
jos blogi on julkinen, niin kaipa se(kin) on luettavaksi tarkoitettu? Se on kyllä jo aika epähienoa, jos joku kriitikoksi itsensä mieltävä menee henkilökohtaisuuksiin ja alkaa laukoa mielipiteitä jostain sarjakuvantekijästä ihmisenä.

Jep, tokihan linkitykset ja lainaukset blogista ovat sallittuja, ja arvosteluun voi laittaa jotain tyyliin "tekijä on sanonut että", mutta jossain menee se raja kun näistä aletaan heitellä ei-niin-imartelevia mielipiteitä.

Varmaan Internetti on hämärtänyt tämänkin asian, mutta vitsikin voi joskus mennä liian pitkälle. Ehkä tämä ei sitten mene, sillä olen itse niuho ja huumorintajuton ja en tajua että töistä saa antaa myös negatiivista kritiikkiä. Sinänsä tyypillinen Kvaak-keskustelu tämä...

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
  • "I don't even believe in Jebus!"
« Vastaus #391 : 30.07.2011 klo 11:20:19 »
Siis jumalauta, oletteko te ollenkaan lukeneet sitä blogia ollenkaan?! TÄMÄ on sellaista tekstiä, josta ei ihmettelis, jos joku kuulan kalloonsa ottaa, mutta vastaavasti heillä on omat tukiryhmittymänsä omilla sivuillansa. FDC pysyy edelleenkin aika pitkälti siinä, mitä ON tehnyt sarjakuvaan kuin siinä, mitä henkilö on. Toinen asia, jos haluaa esittää jotain helvetin manifestia omalla sarjakuvallaan, joka on kyllä ammattipiireissä ihan rankemman kritiikin aiheinen asia, kun niin helkutin huono tarinankertoja on oman idelogiansa siivellä.
Lisäksi teiltä molemmilta tuntui unohtuvan yksi tärkeä elementti, mikä tämäntyyppisille blogeille on tyypillistä; kun käyttäytyy paskasti netissä, niin odotatteko te kukkasia seuraavana päivänä postiluukusta saatavan? Tietenkään, FDC ei varmaan sisällä tällaista kommunikaatiota, mikä sinänsä laskee blogin eettistä arvoa alun alkaeenkin, mutta monet yhteisöt, etenkin se hirvein, kamalin koskaan, Encyclopedia Dramatica, pohjautuu tähän ihan liiaksi.
Ikä mun mielestä on ihan typerä tekosyy, koska jotkut 34-vuotiaat ovat samalla tasolla taidoillansa kuin jotkut 15-vuotiaat. Aloittelijat ovat aina aloittelijoita, mutta ottaen huomioon juuri Elli Puukankaan tapauksen, pitäisi kustantajalla olla jotain helvetin paljon parempaa pistää rahaa palaamaan, kuin antaa tollainen helvetin suuritöinen juttu jollekin harrastelijalle. Tähän asti, olen lukenut koko blogista tasan yhden artikkelin, jossa tekijä/tekijäporukka on ollut alunalkaeenkin täysin aloittelija ja todellankin, ei mitenkään suotava asenne arvostelulle. Tasan yksi 18 artikkelista. Että näin maailman julmimmassa paikassa, internetissä.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2011 klo 11:22:18 kirjoittanut Emppu »

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
« Vastaus #392 : 30.07.2011 klo 14:52:23 »
Ikä mun mielestä on ihan typerä tekosyy, koska jotkut 34-vuotiaat ovat samalla tasolla taidoillansa kuin jotkut 15-vuotiaat.

Joo, taidoillaan ehkä. Mutta väitän että 15-vuotias suhtautuu vähän eri tavalla sarjakuvansa lyttäämiseen kuin joku 34-vuotias, jonka ajatusmaailma on vuosien varrella ainakin noin teoreettisesti vähän kypsynyt ja jolle on toivottavasti ehtinyt elämässä muutenkin tapahtua enemmän.

Itse puhuin negatiivisesta kritiikistä yleistävästi. Tutustuin tähän blogiin, jota niin äkäisesti puolustat, mutta eipä se omiin kirjanmerkkeihini mennyt. Ivallinen huumori on mielestäni ihan hauskaa niin kauan kuin sillä ruoditaan esim. jotain vanhoja hentai-pelejä tai Ebay-ilmoituksia. Blogissa oli kyllä aika ajoin esillä ihan hyviä pointteja, eikä kaikki sarjiskritiikki ollut negatiivista, mutta suurimaksi osaksi se näytti olevan yksittäisten vikojen sormella osoittelua.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #393 : 30.07.2011 klo 15:28:01 »
Ei tuo blogi nyt niin paha ole. Olen nähnyt pahempiakin. En kylläkään suomalaisesta sarjakuvasta. Minusta mikä tahansa suomalaista sarjakuvaa käsittelevä blogi on kyllä hyvä, kun niistä löytää jotain luettavaa. Itse pidän Lordi sarjakuvista, ja lukiessani niistä tehdyt arvostelut, en tuntenut syyllisyyttä tai tarvetta heittää omia Lordejani roskiin. Lisäksi arvosteluissa ilmaistiin selkeästi että mikä sitten on hyvää, niin kyseisessä sarjakuvassa kuin sen genressä, mutta myös mikä on pahaa. Anatomia asioista en itse yleensä nosta noin suurta meteliä, mutta näen ne aivan ymmärrettäväksi esille nostamisen kohteeksi. Huumori oli minusta kyllä vähän löysää, ja minua ärsytti hieman että arvostelija ei osannut oikein naureskella itse pitämiensä asioiden kustannuksella, vaan ne olivat "Awesome". Mutta toisaalta, kuten sanottua, on hyvä että tekstissä kerrotaan myös mikä on "Awesome". Jotenkin tämä silti haiskahtaa vain halpaversiolta Linkarasta. Ja suomiviittauksia ei kuitenkaan käsitä kukaan englanninkielississä maissa, joten en ymmärrä miksi niitä on pitänyt tunkea englanninkieliseen blogiin.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
« Vastaus #394 : 30.07.2011 klo 16:26:37 »
Joo, taidoillaan ehkä. Mutta väitän että 15-vuotias suhtautuu vähän eri tavalla sarjakuvansa lyttäämiseen kuin joku 34-vuotias, jonka ajatusmaailma on vuosien varrella ainakin noin teoreettisesti vähän kypsynyt ja jolle on toivottavasti ehtinyt elämässä muutenkin tapahtua enemmän.
Toi ei katso edelleenkään ikää tai elämänkokemusta. Ihminen, jolla on asenne "Teen tätä omaksi huvikseni", osaa kyllä asiansa sanoa asiansa noin, oli niin aikuinen kuin lapsi. Ja hoks, useimmiten kriitiikin antajan virhe, jos tätä ei hiffaa (kuten tuossakin blogissa sattumoisin käynyt erään kohdalla).  Sitten kun se omaksi huviksi tarkoittaa myydä omia tekeleitänsä, puhutaan aloittelevasta ammattilaisesta, eikä harrastelijasta/aloittelijasta. Jos asenne "Ei se sulle kuulu, miten huonoa tuotetta mä pukkaan ulos" pysyy, no, ei tarvita Sherlockia selvittämään, miten pitkälle tuolla asenteella pötkii. Nuoremmat todennäköisesti ottavat ennen pitkää opiksi, mutta vanhemmat uskovat oman erinomaisuuden harhakuvitelmiin paljon sitkeämmin.

Terveisin,
Ihminen, joka nähnyt kaksi kertaa itseä vanhempien ihmisten itkupotkuraivareita vastaanottamasta kritiikistä useammin kuin kaksi kertaa nuorempien vastaanotramasta kritiikistä
« Viimeksi muokattu: 30.07.2011 klo 22:20:29 kirjoittanut Emppu »

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #395 : 30.07.2011 klo 16:41:46 »
Emppu,pointtisi siis on seuraava:'Ei ole väliä siviilisäädyllä,sukupuolella,ammatilla tai iällä kommenttien aiheellisuus'.? Koska olet nähnyt itkupotkuraivarit seniorikanslaiselta,sikispä pyydän että jätä heidän asenteensa pois. Koska he näin yleistettynä elävät pikkusessa 'minä olen paras' universumissa.
Kello- viiden- tee.

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
« Vastaus #396 : 30.07.2011 klo 22:42:38 »
Miten siviilisääty, ikä, sukupuoli, ammattilla on mitään tekemistä, jos kritisoi työtä työnä, eikä hauku ihmistä ihmisenä? Se vaatii edelleenkin tilannetajua kritisoijalta, että heittää kritiikkinsä hukkaan, jos tietää henkilön olevan vahvasti harrastelija-asenteella, mutta edelleenkin, se todennäköisimmin tulee
Kuten Nanna sanoi, FDC on pitkälti osoittelua, miten väärin ollaan jonkun suhteen kanssa tehty kyseenalaisin sanavalinnoin, mutta edelleenkään en koe blogin menevän siihen pisteeseen, että hypätään johtopäätöksiin ilkkumaan tekijän sukupuolesta, ammatista tai sivilisäädystä, ellei se edellisen kommentin sanoin näy manifestimaisesta kirjoituksesta, jossa voidaan hyvin kyseenalaistaa tekijä onnistuminen tarinakertojana.
Ihmiset, jotka eivät osaa ottaa kritiikkiä, tai lähtee puolustamaan sitä, on samalla kehitysasteella, olivatpa sitten naimisissa oleva 45-vuotias nainen tai 17-vuotias lukiolainen. Se on enemmän persoonastaan kiinni kuin iästä, eikä se tietenkään tarkoita, että ammattilaisetkaan ottaisivat sitä hyvin aina vastaan. Tosin, todennäköisempää on, että 17-vuotias lukiolaisella on kaikki vielä edessä, joten tietyssä mielessä odottaisi 17-vuotiaalla olevan jotain motivaatiota oppia ottamaan kritiikkiä, jos mielii siitä ammatikseen, toisin kuin 45-vuotiaalla naisella, mutta tämäkin on yksilökohtaista. Totta kuitenkin on, että molemmat vetävät sen itkupotkuraivarinsa, jos eivät osaa ottaa negatiivista kritiikkiä millään tasolla, ei edes sieltä asiallisemmasta päästäkään.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #397 : 30.07.2011 klo 23:51:34 »
Jos kritiikkiä esittää niin, että tekee siitä jonkinlaisen huumorin lajin, ei se enää ole kritiikkiä. Se on komiikkaa. Joitakin naurattaa, näköjään.

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
« Vastaus #398 : 31.07.2011 klo 08:50:18 »
Käsittääkseni aihe lipsui negatiiviseen kritiikkiin noin yleisesti, mitä Nanna sanoi. Ainakin sen perusteella tein noi kaksi viimeisintä kommenttia.

Eri asia tietenkin, jos se menee virheiden osoitteluksi kyseenalaisin sanavalinnoin. Viohdettä sellainen kuitenkin voi olla.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #399 : 31.07.2011 klo 09:41:42 »
Niin,miten sivilissääty,ammatti sekä koulutus liittyvät kritiikin antajalle? Itse olen törmänyt netistä nimeltä mainitsmattomaan henkilöön joka arvosteli kaikkea kaikesta negatiivisesti. Koska,hän on skipannut yhdenluokan peruskoulussa/käy lukiota. Varsinkin minua hän tykkäsi ärsyttää. Ainakin hän arvosteli kaikkea mitä olin tehnyt sun muuta varsinkin taiteesen liittyen sillä periaateella koska HÄN on koulutettu - HÄN on automaattisesti parempikuin muut. Huom,edellisessä kommentissani tarkoitin sitä että ei pidä alkaa arvostelemaan ensin omilla saavutuksilla provosoiden keskustelu. Sekä sitten haukkuu taidettasin kommenttien ' ihan shaissea,et osaa' Tuollaisesta käytöksestä voi päätellä ettei se ikä,sivilisääty yms vaikuta kommenttien tasoon.

(Omassa kofeiinisekavuudessani saatan olla kirjoittanut ihan mitä sattuu,elämä on)
« Viimeksi muokattu: 31.07.2011 klo 09:50:25 kirjoittanut Korro »
Kello- viiden- tee.

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
« Vastaus #400 : 31.07.2011 klo 11:15:41 »
Edelleenkin, enemmän persoonasta kiinni kuin siitä, mitä on koulutukseltaan, sukupolveltaan tai sukupuoleltaan. Tietenkin, kritiikin annossa kuin sen vastaanottamisessa kehittyy, jos siihen on motivaatiota. Turha kuvitella, että ihmiset, jotka antavat ensimmäistä kertaa elämässään kritiikkiä, olisivat yhtä ammattilaisia kuin ne, jotka antavat sadatta tai tuhannetta kertaa sitä kritiikkiä. Suurin osa kuitenkin hiffaa, millaista kritiikkiä pitää antaa, että se on hyödyllistä, mutta inhottavien ihmisten määrän ollessa vakio, ei voida välttyä siltä, että joku riidanhenki päätyisi antamaan kritiikkiä väärään sävyyn.
Edelleeniin voimme ylipäätänsä kyseenalaistaa ko. blogin olemassaolon olevan kritiikkiä, enemmänkin yhden ihmisen raivoamista asioista, jotka kokee olevansa tärkeitä hänen käsitykselleen tehdä sarjakuvaa. Minä jaan tämän käsityksen siinä määrin, että olen tyytyväinen jonkun tuovan ne esille, tavalla tai toisella. Vähän niin kuin "Is it me or is everything shit? Encyclopedia to modern life"-tyyppien raivoamista Big Brothersista aina luomuruokaan. Vaikka luomuruokaa popsinkin jossain määrin.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #401 : 31.07.2011 klo 11:19:25 »
Hmm,totta. Kyllä se persoona määrittelee millaista kritiikkiä kirjoittelee. Mutta tuo minun viestini pohjusti sitä kuinka jotkut 'viksummat' määrittelvät omalla menestyksellä miten muiden pitäisi elää, sekä mitä mieltä pitäisi olla koska hänkin on.
Lopetan tältä erää tälle kirjoittelun. Nyt kun mielestäni tämä suurensuuri on osaltani käsitelty. Kaikki riipuu persoonasta PISTE
Kello- viiden- tee.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #402 : 28.04.2020 klo 10:27:05 »
Mika Mokanen, kun huonous ei enää riitä...

Strippi on herättänyt ansaitsemaansa huomiota.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #403 : 28.04.2020 klo 12:00:07 »
Mika Mokanen, kun huonous ei enää riitä...

Kuin Masia 40 vuoden takaa yhdistyneenä uudemman Harald Hirmuisen tyylitajuun. Kansainvälinen meininki siis.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama