Kirjoittaja Aihe: Vihaamasi sarjakuva?  (Luettu 136619 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Vihaamasi sarjakuva?
« Vastaus #360 : 28.07.2011 klo 14:05:34 »
minä en vihaa sarjakuvia, vaikka enintä osaa niin valtavirrasta kuin taidepuolesta pidän täysin tyhjänpäiväisenä nollatuloksena, vaikka kuinka olisi tekijöilleen aitoa elämää näen ne turhina ja sisällyksettöminä.
Elämän monimuotoisuuden hienous on että moni näkee ne joita itse arvostan täysin samoin.

Tekisi valvojan ominaisuudessa leikata keskustelua tuonne kritiikkipuolelle, koska nyt puhutaan juuri siitä, mitä ja millaista on kritiikki.
hyvä ja huono sellainen rakentavaa unohtamatta.
Mutta kun meillä kerrankin on keskustelua inttämisen sijaan yritetään pitää sitä yllä.

VesaKn kommentti on Vesalle tyypillisesti optimistinen: se yö on usein paljon paljon pidempikinkuin 10 vuotta(ja kyllä, tekemäni arvostelu(t) on tulossa mutta osa meistä edes alkeellisesti yrittää tehdä taustatyötä. Miten tämä onnistuu onkin ihan toinen juttu)

Olen lukenut sarjakuvia joiden ajatuksellisen sisällön kanssa en kykene olemaan samaa mieltä. Osaa rasisminsa ja seksisminsä takia, osaa sellaisen kukkahattuhippeyden ja (minusta) täydellisen todellisuuspakonsa ansiosta etten sitä voi kestää.

Osa tekijöistä on omalla persoonallaan vastenmielisiä ilmiöinä. Kauniimpi puoliskoni joskus sanoi jotain sen tyyppistä musiikkipuolesta ettei aina halua tietää itse muusikoista ihmisinä koska niin usein ollessaan "siviilissä" törppöjä leimaavat myös taiteensa.
Itsellä tätä ei ole tullut vastaan jollei tämä rajoite näy suoraan siinä taiteessa.
Kaverit ovat mukavia mutta kun koetan pojallenikin(piirtää 10-vuotiaan innolla sarjakuvia) antamaan palautteen että missä voi parantaa niin miksi ihmeessä taputtelisin kavereitani selkään tai päähän että "hyvä se on" jos tulos ei ole?
Jos välit on niin pienestä kiinni se ei ole mitään kaveruutta saati reilua.

Ikävä kyllä kaikki eivät ole voittajia aina. Sarjakuvissa ja niiden kritiikissä on laadullisia eroja, niin teknisiä kuin sisällöllisiä.

Mutta vasta sarjakuvakritiikit, niin lyttäävät kuin suitsuttavatkin, ovat herättäneet vihan tunteita.
Sarjakuva ei.
Surua, myötätuntoa, myötähäpeää ja totaalista hämmentyneisyyttä siitä mihin kanssaeläjät uskovat kyllä, mutta ei vihaa.
Nähtävästi en ole vielä lukenut tarpeeksi.

Toim.huom. Moni sarjakuva on herättänyt aiheestaan kyllä epätoivoa ja raivoa vallitsevia epäkohtia kohtaan mutta huonoista sarjakuvista on välittynyt lähinnä lievä sairauskohtaus Sääliä.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #361 : 28.07.2011 klo 14:06:50 »
Tuskinpa jokainen tekijä on tuolla pyytänyt päästä arvosteltavaksi.

Miten tonne pääsee? Mä haluun.
Näyttää vaan aika kuolleelta. Puoli vuotta vanha viimeinen.

Mutta ei kukaan tykkää olla naureskelun kohteena, oli sitten kyseessä omakustanteen tekijä tai ammattilainen
Kun tehtailee omakustanteita yrittäjäriskillä on kait vähän molempia.
Myynnin ja julkisuuden kannalta naureskelu olisi aina plussaa.
 Joku vaan sitä tekisi :(

Kun huumorisarjakuvan tekijälle ei naureta, se ei naurata.

Minkä takia tekijät yleensä piittaavat julkisesta kritiikistä ?
Sehän lukijoille tarkoitettu.
 Joskus kun saisi kustannustoimittajan , joka antaisi kritiikkiä ennen julkaisua.
Siitä olisi jotain iloakin.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #362 : 28.07.2011 klo 14:19:19 »
Jestas. Te taidatte ottaa sarjaukuvat aika vakavasti...kauheita vuodatuksia...

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #363 : 28.07.2011 klo 14:22:21 »
Ihmisten pitäisi tajuta että sarjakuvien tekemistä voi myös harrastaa. Kaikilla ei todellakaan ole eikä pidäkään olla tavoitteena tulla uusiksi jubiksi tai johnbyrneiksi saati katikovácseiksi. Omakustanteet ovat kaikitenkin harmittomia, ja tärkeintä on sarjakuvien tekemisen ilo.

Joku taas voisi kommentoida että siinä vaiheessa kun tuotteita myydään rahaa vastaan niin kyse on ammttilaistoiminnasta jonka kritiikkiin kuuluukin kuulua eri säännöt kuin harrastustoimintaan (jos minä harrastan sarjakuvien lukemista ja auon Kvaakissa päätäni että ihan paska oli niin se on eri asia kuin että auon sitä päätäni ammattikriitikkona Hesarin sivuilla, jälkimmäiseen on suositeltavampaakin huutaa väliin että väärin luettu, tyhmä).
Ehkä nuo zineilyt ovat sitä harmaata raja-aluetta että ovatko harrastusta vai ammattitoimintaa ja miten sellaista pitäisi kohdella...

Niin, mitäs mieltä muuten noista blogin ei-omakustannefinnmanga-kommentaareista, esim. Lordista?

Mara

• Jäsen
« Vastaus #364 : 28.07.2011 klo 14:25:02 »
Tuossahan on kyse blogista, ei esimerkiksi lehtien sarjakuva-arvosteluista. Pitääkö blogilta vaatia samanlaista asiallisuutta kuin asiajutuilta? Jutuista välittyy se, että kirjoittaja on ainakin rehellisesti jotain mieltä. Ja hän sentään vaivautuu ehdottamaan korjauksia mm. anatomiaan, mitä asiajutut tekevät todella harvoin.

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
  • "I don't even believe in Jebus!"
« Vastaus #365 : 28.07.2011 klo 14:26:39 »
Aura, siellä on käsitelty teoksia, jotka ovat (ainakin tämän paikan mukaan) ammattilaisten tekemiä, kuin myös niitäkin amatöörejä, jotka ovat silkkaa "mielenhäiriöisyyttään" sitä pyytänyt. Ei tietenkään kaikki, mutta osa.
On vaan koomista, että sillä samalla nyrkillä, millä lyödään paskaa naamaan, lyödään myös aika selkeästi sitäkin naamaan, miten kieli poskessa tuo on tehty. Pitäisi tulla noista kuvista aika selkeästi ilmi, jos lähdetään vertaa jo sellaiseen likakaivoon, mitä eräs edeltämennyt nettisarjakuvia teurastava blogi oli. Tosin kun ehdin vain pari artikkelia lukea aikoinaan, ei valitettavasti muista, oliko se tätä samaa perseilysettiä vai puhdasta "fueled by rage"-tavaraa. Nettikulttuuri-ilmiöitä sekin, niin kuin tuo FDC, Nyan-catit ja Me Gustat. Perseilyä kaikki tyynni.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2011 klo 14:46:18 kirjoittanut Emppu »

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
  • "I don't even believe in Jebus!"
« Vastaus #366 : 28.07.2011 klo 14:37:03 »
Kun tehtailee omakustanteita yrittäjäriskillä on kait vähän molempia.
Myynnin ja julkisuuden kannalta naureskelu olisi aina plussaa.
 Joku vaan sitä tekisi :(
Ctrl + Alt + Del saa varmasti ihan merkittäviä summia nettimainonnalla, ihan vain sen takia, että se niin ison draaman silloin aiheutti. Varmaan saa tuloja siitä edelleenkin, kun SA:n ääliöiden pitää käydä aina tsekkaamassa, mitä perseilyn arvoista sivustolla on.

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #367 : 28.07.2011 klo 14:56:29 »
Minkä takia tekijät yleensä piittaavat julkisesta kritiikistä ? Sehän lukijoille tarkoitettu.

Dissectedissä minua on häirinnyt se, että se on kirjoitettu nimenomaan tekijöille, ei satunnaisille lukijoille. Se on julkista ateljeekritiikkiä, ja siksi se ampuu kauhean ohi tämän lukijan kannalta.

Lainaus
Joskus kun saisi kustannustoimittajan , joka antaisi kritiikkiä ennen julkaisua. Siitä olisi jotain iloakin.

Oma onneton kokemukseni julkaisemisesta viittaa siihen, että kustannustoimittajat ovat kustannusmaailmasta kuolleet sukupuuttoon. (Tai sitten niillä ei ole mitään sanottavaa.)
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #368 : 28.07.2011 klo 16:18:58 »
Dissectedissä minua on häirinnyt se, että se on kirjoitettu nimenomaan tekijöille, ei satunnaisille lukijoille. Se on julkista ateljeekritiikkiä, ja siksi se ampuu kauhean ohi tämän lukijan kannalta.

Näinpä. Mutta ei toimi tekijöillekään kun "kritiikistä" on tehty viihdettä jonka varjolla naureskellaan porukassa virheille. Tokihan tekijät saavat tuota kautta (kyseenalaistakin) julkisuutta - ja blogi saa julkisuutta, pälistiin siitä täällä tai ei.

Jos tarkoitus on pilkata, niin sitten pilkataan, ja jos joku loukkaantuu niin siitä ei tarvitse vetää herneitä. Jos taas tarkoitus on antaa tekijöille palautetta, näiden naurunalaiseksi tekeminen ei ole oikea tapa. Eikä sivun kävijöiden ilkeiden "yeah Elli, cry some more"-kommenttien heittely jos joku tulee sanomaan ettei pidä arvostelun tyylistä.

Mutta jos blogia pitää kirjoittaa salanimellä, sen olemassaoloa pitää valmiiksi puolustella, ja kaikki sitä kritisoivat leimataan huumorintajuttomiksi, no, se kertoo aika vahvasti siitä että blogin pitäjä tietää itsekin ettei homma ole ihan ookoo.

Jos olettaa että muiden pitää sietää kritiikkiä, sitä pitäisi myös sietää itse siellä nimimerkin takana.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2011 klo 16:45:54 kirjoittanut Aura »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #369 : 28.07.2011 klo 16:33:25 »
Nimimerkin takaa on niin helppo huudella typeryyksiä. Mä kannattaisin jopa keskustelufoorumeille kuten Kvaakkiin omannimenkäyttöpakkoa. Karsisi luultavasti pahimpia trolleja pois.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #370 : 28.07.2011 klo 16:44:03 »
Vihaanko sarjakuvia? Sarjakuvaa? EI. Ainoastaan strippisarjat saavat mieleni järkkymään. Jos haluaa rajata tätä vihaani niin ehdottomasti Huumorisarjakuvat.
Niistä en pidä/Siedä.

On ikävä kirjoittaa tälläinen viesti koska pidän sarjakuvista.Elämä on täynnä uhrauksia,snif.
Kello- viiden- tee.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #371 : 28.07.2011 klo 23:40:56 »
Kyllä taas näkee että minkäänlaista kritiikkiä, rakentavaa tai repivää, ei täällä kotomaisella ankkalammikolla saa antaa. Heti tulee Paha Mieli TM ja paheksutaan moista toimintaa kun se ei ole rakentavaa. Minulla oli ainakin penteleen hauskaa kun selailin tuota pikaisesti läpi.

Niin ja hassua että blogilta vadittaisiin jotain kriteereitä kun se kuitenkin vertautuu lähinnä omakustanteisiin.

Mielestäni kyseisellä sivustolla annetaan kyytiä aika lailla aiheesta eikä vaan ilkeyttään. Etenkin kotimaisen mangusti-innostuksen myötä julkaistiin monia nimikkeitä joissa tekninen osaaminen ei ollut ehkä se tärkein vaatimus -eipä olisi montaakaan noista tekijöistä päästetty varmaankaan tekemään ei-manga lehtiin/alppuhin materiaalia...

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #372 : 29.07.2011 klo 00:15:28 »
Nimimerkin takaa on niin helppo huudella typeryyksiä. Mä kannattaisin jopa keskustelufoorumeille kuten Kvaakkiin omannimenkäyttöpakkoa. Karsisi luultavasti pahimpia trolleja pois.

"Se on aina luihuilua nimimerkin suojasta esittää kovia mielipiteitä."
- Timo Soini
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #373 : 29.07.2011 klo 00:23:28 »
Kyllä taas näkee että minkäänlaista kritiikkiä, rakentavaa tai repivää, ei täällä kotomaisella ankkalammikolla saa antaa. Heti tulee Paha Mieli TM ja paheksutaan moista toimintaa kun se ei ole rakentavaa. Minulla oli ainakin penteleen hauskaa kun selailin tuota pikaisesti läpi.

Täällähän todettiin jo pariinkin otteeseen ettei negatiivisessa, perustellussa kritiikissä ole mitään vikaa, vaan se on jopa suotavaa.

Enemmistö on siis selvästi sitä mieltä että omakustanteeseen vertautuvaa, omakustanteitakin ilkeästi arvostelevaa kritiikkiblogia ei saa tykittää perustellulla, negatiivisella kritiikillä, sillä sen kritisoiminen tarkoittaa sitä ettei itse kestä minkäänlaista negatiivistä kritiikkiä.

Ok. Selvä homma.

Luulisi blogin pitäjän kyllä kestävän hiukan kritiikkiä...

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #374 : 29.07.2011 klo 00:46:42 »
Mielestäni kyseisellä sivustolla annetaan kyytiä aika lailla aiheesta eikä vaan ilkeyttään. Etenkin kotimaisen mangusti-innostuksen myötä julkaistiin monia nimikkeitä joissa tekninen osaaminen ei ollut ehkä se tärkein vaatimus -eipä olisi montaakaan noista tekijöistä päästetty varmaankaan tekemään ei-manga lehtiin/alppuhin materiaalia...

Mua ihan oikeesti kiinnostaisi tietää mitä nämä monet julkaistut nimikkeet ovat? Minulle kun ei tule mieleen kaksi yhtään oikeampaa julkaisua. Plus eräs harrastelija sarjakuvaa julkaiseva lehti, joka pääsi hetkellisesti hieman liian suureen asemaan.

Omakustannepuolella toki on jonkin verran julkaisuja, mutta en näe, että sielläkään suomimanga omakustanteiden määrä olisi missään vaiheessa ollut mitenkään erityisen huomattava osa koko tarjontaa. Toki minulla jäi muutama vuosi väliin festareilla. Luultavasti juuri pahimman manga buumin aikana.