Olen aina myynyt visuaalisen identiteetin mahdollisine graafisine ohjeistuksineen karvoineen päivineen. Asiakas on ne ostanut ja maksanut, tehköön niillä mitä tykkää. Harvoinhan sattuu, että niitä mennään räpeltämään. Suurin osa asiakkaista ymmärtää, että se saattaa hyvinkin olla omaksi vahingoksi. Yleensä käy niin, että kun muutostarpeita huomataan, menee koko homma uusiksi, tai ainakin muutos on niin huomattava, että sitä voidaan pitää omana itsenäisenä työnään.
Kerran reippaan kakskytvuotisen uran aikana on sattunut, että EX-asiakas on ottanut yhteyttä kyselläkseen mielipidettäni siitä, että heillä olisi haluna MUOKATA tekemääni logoa. No kyseessä oli EX-asiakas, joten tuumasin, että tehköön niinkus tykkäävät. Nyt tietysti vähän harmittaa, kun logosta tuli ihan hirvittävä fontin vaihdon myötä. Mutta mitäs oikeastaan olisin voinut tehdä? Kieltää? Haastaa oikeuteen? Ja mitä olisin siitä itse hyötynyt?