Kirjoittaja Aihe: Logojen tekijänoikeudet?  (Luettu 6848 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
Logojen tekijänoikeudet?
« : 10.09.2008 klo 23:24:25 »
Moikka

Kuinka laajat tekijänoikeudet logojen kohdalla on tapana luovuttaa? Tein eräälle yritykselle logon ja tietty he saavat käyttää sitä kaikkialla vapaasti, mutta mietin, että onko heillä oikeus muokata logoa halutessaan vai pysyykö se oikeus tekijällä. Kysyn nyt käytäntöä, sillä tietty kaikki oikeudet ovat tekijällä, joista hän ei luovu.

Tarvitsisin pikaisen vastauksen. Kiitti.

JanneT

• Jäsen
Vs: Logojen tekijänoikeudet?
« Vastaus #1 : 11.09.2008 klo 08:46:25 »
Vapaa julkaisuoikeus on tuollaisessa tapauksessa tottakai ehdoton, mutta kyllä minä ainakin pidättäisin oikeuden muutoksiin itselläni. Omaa leipäähän siinä varmistetaan.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 11.09.2008 klo 10:33:08 »
Minä taas mietin toisinpäin, olisinko valmis ostamaan logon noilla ehdoilla. Logo on kumminkin aika tärkeä osa yritystoimintaa, joten kai siihen olisi hyvä olla kaikki mahdollisesti oikeudet itsellä. Mistä sitä tietää mitä sille taiteilijalle tapahtuu...
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Esa Vehmassalo

• Jäsen
« Vastaus #3 : 11.09.2008 klo 10:51:35 »
Olen aina myynyt visuaalisen identiteetin mahdollisine graafisine ohjeistuksineen karvoineen päivineen. Asiakas on ne ostanut ja maksanut, tehköön niillä mitä tykkää. Harvoinhan sattuu, että niitä mennään räpeltämään. Suurin osa asiakkaista ymmärtää, että se saattaa hyvinkin olla omaksi vahingoksi. Yleensä käy niin, että kun muutostarpeita huomataan, menee koko homma uusiksi, tai ainakin muutos on niin huomattava, että sitä voidaan pitää omana itsenäisenä työnään.

Kerran reippaan kakskytvuotisen uran aikana on sattunut, että EX-asiakas on ottanut yhteyttä kyselläkseen mielipidettäni siitä, että heillä olisi haluna MUOKATA tekemääni logoa. No kyseessä oli EX-asiakas, joten tuumasin, että tehköön niinkus tykkäävät. Nyt tietysti vähän harmittaa, kun logosta tuli ihan hirvittävä fontin vaihdon myötä. Mutta mitäs oikeastaan olisin voinut tehdä? Kieltää? Haastaa oikeuteen? Ja mitä olisin siitä itse hyötynyt?

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #4 : 11.09.2008 klo 11:03:13 »
Minä taas mietin toisinpäin, olisinko valmis ostamaan logon noilla ehdoilla. Logo on kumminkin aika tärkeä osa yritystoimintaa, joten kai siihen olisi hyvä olla kaikki mahdollisesti oikeudet itsellä. Mistä sitä tietää mitä sille taiteilijalle tapahtuu...

Nojoo tietysti oikeuden muutoksiin voi myydä... kyllä sitä itselläkin on ollut periaate että teen ja myyn mitä vain, kunhan hinnasta sovitaan. Mutta turha mitään on lähteä ilmaiseksi antamaan, aika monta palkkiota on vuosien varrella tullut erilaisista kuvitusten 'päivittämisistä' esim. uusiin tarkoituksiin.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #5 : 11.09.2008 klo 11:12:42 »
Eiköhän yritysmaailma katso, että yritysilme hankittaessa hankitaan siihen myös kaikki oikeudet. Aika harvalla firmalla on halua alkaa yritysilmettä muuttaessa pyytelemään graafikolta lupia. Hinnoittele siis tämän mukaan.

Esa Vehmassalo

• Jäsen
« Vastaus #6 : 11.09.2008 klo 11:19:42 »
Minun ajatuksissani (oikein tai väärin?) kuvitukset ovat vähän eri asia. En lähtisi "korjailemaan" tai muokkaamaan jonkun toisen tekemiä kuvituksia. Yrityksen, tuotteen tai palvelun visuaalista identiteettiä taas voisin hyvinkin päivittää, jos se on perusteltua ja olen varma, etten loukkaa kenenkään tekijän- tai isyysoikeuksia. Enkä milelläni myöskään syö toisen kupista.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #7 : 11.09.2008 klo 11:43:36 »
Minun ajatuksissani (oikein tai väärin?) kuvitukset ovat vähän eri asia. En lähtisi "korjailemaan" tai muokkaamaan jonkun toisen tekemiä kuvituksia.

Näinhän tietysti jokainen kuvittajaa syvällä pienessä sydämessään toivoo. Usein vain kuvittaja on viimeinen, jolta asiaa kysytään. Joskus sitä vain katselee ja pyörittelee päätään työnsä lopullisessa kuosissa nähdessään. Onneksi on niitä asiakkaita, jotka ottavat yhteyttä ja kysyvät mielipidettä.