Kirjoittaja Aihe: Aku Ankka lopetetaan  (Luettu 15177 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
Re: Aku Ankka lopetetaan
« Vastaus #15 : 03.05.2005 klo 20:12:51 »
Helsinki Media oli kustantamon nimi jossain välissä vuosituhannen vaihteessa.

PlösöNalle

• Jäsen
  • Paperitikut on kivoja.
« Vastaus #16 : 03.05.2005 klo 21:00:17 »
Ha, ha, ha! Säikähdin,
mutta kun näin päivämäärän,
jo olo helpottui.
Ei saa säikytellä!  :D
Ihminen joka
ei tiedä nimeään.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #17 : 03.05.2005 klo 23:14:58 »
Miksi siinä sitten lukee Finland??? Olen aina luullut että se kuuluu johonkin isoon kansainväliseen yhtiöön.

Se on iso kansainvälinen yhtiö. Yksi pohjoismaiden isoimmista. Ja suomalainen. Osti hollantilaisen VNU:n joitakin vuosia takaperin (joka kustantaa hollantilaista Ankkaa, hollantilaiset ankka-piirtäjät ovat siis periaatteessa meikäläisiä). SanomaWSOY omistaa myös palan suomalaista Egmontia.

Timo

Neko-Chan

• Vieras
« Vastaus #18 : 16.05.2005 klo 15:20:33 »
Ei se akkarin lopetus niin ikävää ole. mangassa on mielestäni hienompaa seuraavat:
+++kuvat
++juoni

ja miinusta
-liian surullista joskus
--ei suomenneta kovin ahkerasti

Barks92

• Jäsen
Vs: Aku Ankka lopetetaan
« Vastaus #19 : 28.10.2013 klo 20:43:15 »
Aika läpinäkyvä pila ;) Muistan muutama vuos sitten kun uskoin yhtä pilaa kvaakista... Pila oli että R-Kioskeilla myytäisiin jotain erikois aku numeroa :)
Perego ist da legend.

Hannibal

• Disney keräilijä
  • Jäsen
  • Tempora aspera vīvimus, amīce bone
« Vastaus #20 : 28.10.2013 klo 21:08:44 »
Aika läpinäkyvä pila ;) Muistan muutama vuos sitten kun uskoin yhtä pilaa kvaakista... Pila oli että R-Kioskeilla myytäisiin jotain erikois aku numeroa :)

Kirjamessuillakin kiersi torstaina huhu, että Akkarin osastolla jaetaan ilmaiseksi jotain uniikkia erikoismessuakkaria. Ankaksi osoittautui sekin...
Hannibal

fiat126

• Jäsen
« Vastaus #21 : 29.10.2013 klo 06:53:37 »
Kirjamessuillakin kiersi torstaina huhu, että Akkarin osastolla jaetaan ilmaiseksi jotain uniikkia erikoismessuakkaria. Ankaksi osoittautui sekin...
Toisaalta, puolet tottakin.Akkarin osastolla kaksi suurta koria täynnä ammoin ilmestyneitä Aku Ankan ristikkolehtiä.Itse löysin koreista neljä erilaista.Korien tyhjettyä osaston naispuoliset neidot latasivat taas laarit täyteen.Iltapäivemmällä oli vaan tyhjät korit...

Hannibal

• Disney keräilijä
  • Jäsen
  • Tempora aspera vīvimus, amīce bone
« Vastaus #22 : 29.10.2013 klo 07:43:59 »
Toisaalta, puolet tottakin.Akkarin osastolla kaksi suurta koria täynnä ammoin ilmestyneitä Aku Ankan ristikkolehtiä.Itse löysin koreista neljä erilaista.Korien tyhjettyä osaston naispuoliset neidot latasivat taas laarit täyteen.Iltapäivemmällä oli vaan tyhjät korit...

Niin kyllä kaksi asiaa oli mennyt huhussa sekaisin. Itse löysin myös yhden puuttuvan ristikkolehden, silloin ei ollut kun kahtaa erilaista jaossa. Se erikoisakkarihan oli tietysti Tukkimies mitä myytiin Akateemisen osastolla.
Hannibal

TexKiller

• Jäsen
Vs: Re: Aku Ankka lopetetaan
« Vastaus #23 : 19.03.2014 klo 21:23:24 »
Eipä haittaisi, vaikka tilaankin satunnaisesti määräaikaistilauksena jos sopivia kylkiäislahjuksia. P*skaahan uudet tarinat ovat jotain marco rotaa lukuunottamatta ja vanhojen tarinoiden uudet käännökset aivan karseita. Luotilaakson sheriffi tämän vuoden numerossa 7 vai 8 tai mitälie oli harvinainen poikkeus.

3-4 ruutuiset ja al taliaferrot ovat silti ihan hyviä mutta eivät syy olla lehden kestotilaaja mikä olisi nyt 100€ vuodessa. Hinta nousee ja taso laskee....
 >:D

äyni

• Jäsen
« Vastaus #24 : 19.03.2014 klo 22:24:42 »
taso laskee....

Kuinka hiton hyvä sen on täytynyt aikoinaan olla, kun niin kauan kuin minä muistan, Aku Ankasta on toistettu samaa mantraa, kuinka ennen oli parempi.
Pääosin ei ollut.

Äitini tilasi muksuilleni lahjaksi Aku Ankan, ja ahkerin lukija sille on tähän mennessä ollut minä. Olen yllättynyt, kuinka laatu on suunnilleen sama kuin oman lapsuuteni akkareissa.
Sitä omassa lapsuudessa Aku Ankan lukukokemukseen liittyy paljon muutakin kuin lehden faktinen laatu. Tunne-elämykset ovat toisenlaisia kuin aikuisena.
Tokihan noissa on aivan jäätävän kauheita tarinoita, mutta niin niitä on kaikenikäisissä lehdissä, nyt kun niitä lukee. Tuntuu, että paikoin on ollut vahvempia kausia, paikoin heikompia, mutta pitkällä aikajänteellä laatu on minusta ollut suht tasainen

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #25 : 20.03.2014 klo 00:56:37 »
No, nykyisellään Aku Ankan paras materiaali on samaa kuin ennen, joten kai tuossa jotain perää on. Minne Heymansit ovat kadonneet? Vai ovatko?
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

TexKiller

• Jäsen
« Vastaus #26 : 21.03.2014 klo 10:18:05 »
Kuinka hiton hyvä sen on täytynyt aikoinaan olla, kun niin kauan kuin minä muistan, Aku Ankasta on toistettu samaa mantraa, kuinka ennen oli parempi.
Pääosin ei ollut.

Taso ei ole koko ajan laskenut(mielestäni) 197* luku ei mikään järin erikoinen, toki onhan sielläkin hyviä tarinoita lukuisia. 50&60 lukua olen jäävi kommentoimaan omistan niistä vain osan Barksin koottuja julkaisuja, en lehtiä.

1980-1989 sitten räjäytti pankin, Vuoden 1990 tai 1991 hujakoilla alkoi loiva lasku mutta jyrkkä alamäki tuli myöhemmin.

Ekstra minulle on tullut vain kymmenkunnan numeron verran joten otanta pieni mutta niiden perusteella vaikuttaisi olevan viikottaista akulaista parempi lehti.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2014 klo 10:43:24 kirjoittanut TexKiller »

Sigma

• Jäsen
« Vastaus #27 : 21.03.2014 klo 11:52:22 »
- -
1980-1989 sitten räjäytti pankin, Vuoden 1990 tai 1991 hujakoilla alkoi loiva lasku mutta jyrkkä alamäki tuli myöhemmin.
- -

Mulle Ankronikka oli se viimeinen pisara, kun Akusta tehtiin pelkkä tärisevä pelkuri. Muutenkin politiikka näytti silloin muuttuvan sellaiseksi, että lehden ekaan tarinaan panostettiin ja loput oli kuraa.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2014 klo 11:54:36 kirjoittanut Sigma »
"Los amigos de nuestros amigos son nuestros amigos."

rupu

• Jäsen
« Vastaus #28 : 21.03.2014 klo 12:31:44 »
Vanha selitys sille, miksi sarjakuvat muuttuvat huonommiksi, on se, että ennen lehti oli kallis ja ilmestyi harvoin ja sen piti kestää lukemista koko kuukausi seuraavaan numeroon saakka ja pitää yllä halu lukea lisää. Lisäksi siinä piti olla myös tasoja teineille ja aikuisille, koska näidenkin mielipide painoi lehden ostopäätöksessä.

Nykyään taas sarjakuvilla on kilpailijoita ja pelätään, että muut vievät voiton jos sarjiksia ei pidetä helppolukuisina ja nopeatempoisina. Minusta suurin huononnus surkeistakin 40 vuoden takaisista tarinoista nykypäivään on, ettei tarinoita enää uskalleta rakentaa vetämään alusta loppuun vaan ne koostetaan kohelluksesta ja lyhyistä gageista. Ajatuksena kai, että nykylapsi on lyhytjänteinen ja hylkää koko lehden jos tarinasta tippuu kun pitää tarkistaa sosiaalinen media vähintään kahden sivun välein.

Toinen tekijä on puhdas nostalgia ja siitä seuraava kolmas tekijä, että ihmiset hakevat sarjakuvista jotain, mistä itse ovat oppineet pitämään.

Itse esimerkiksi opin pitämään 50-60-lukujen italialaisesta tuotannosta sekä Barksista ja Goddfredsonista. Minusta Rosan tarinat ovat yksinkertaisesti vastenmielisiä, mutta tiedän, että useiden ellei useimpien mielestä hän on paras ankkapiirtäjä koskaan. Olen vain itse oppinut ankkasarjiksissa arvostamaan jonkun Barksin tai Carpin graafista sujuvuutta ja kekseliäisyyttä ja siihen verrattuna Rosan ruudut vaikuttavat surkean kömpelöiltä. Toisaalta minusta hahmojen psykologinen ohuus antaa enemmän tilaa tapahtumille ja tunnelmille ja kuvastaa ihmisen traagista olemista kuolemaan kahlittuna absurdiin maailmaan heitettynä. Siksi minua etoo Rosan sentimentaalinen syväpsykologia.

Kuten huomaatte, näillä täysin samoilla kriteereillä mutta eri arvovalinnoilla voisi Rosaa pitää parhaana ja minun makuani graafisesti tylsän minimalistisena ja psykologisesti latteana. Kannattaa ymmärtää, että omat mieltymykset ovat aina omia, ja siksi tulkinnatkin ovat toisenlaisia kuin jollakulla toisella. Niitäkin voi oppia ymmärtämään. Siksi minua Aku Ankan tilaamisen ja ostamisen jo ammoin lopettaneenakin kiinnostaa suuresti kun uusien tarinoiden lukijat kuvailevat mitä saavat irti suosikeistaan. Siinä oppii arvostamaan asioita, joita ei ole ennen tullut edes huomanneeksi.

TexKiller

• Jäsen
« Vastaus #29 : 21.03.2014 klo 14:48:59 »
Mulle Ankronikka oli se viimeinen pisara, kun Akusta tehtiin pelkkä tärisevä pelkuri. Muutenkin politiikka näytti silloin muuttuvan sellaiseksi, että lehden ekaan tarinaan panostettiin ja loput oli kuraa.
En juurikaan lukenut ankronikkaa lehdestä, sunnuntaiaamusin nähty animaatio oli liian karsea joten tappoi kaiken mielenkiinnon.

198* luvulla johtotarinat olivat järjestään mukavan arkisia, aku menee charmikurssille, alkaa kuntoilemaan mutta polkupyörävaras iskee silmänsä fillariin, aku etsii yrttikirjan avulla huokeata syömistä luonnosta havaitakseen opuksen tekijä illastaa itse 4 tähden ravintolassa ym mukavaa luettavaa. Sai myös osansa glamouria kun päätyi rocktähdeksi.

Nykyään liikaa koheltamista, teknologian kanssa pelleilyä ja katastrofit aivan yliampuvia.

Toki nuoremmat lukijat saattavat pitää vanhoja tarinoita tylsinä ja tapahtumaköyhinä.