Äänestys

Luetko Sarjainfoa?

Kyllä, tilaan lehteä ja olen Sarjakuvaseuran jäsen
109 (39.6%)
Ostan irtonumeroita vain satunnaisesti
16 (5.8%)
Luen, kirjastossa
65 (23.6%)
En, turhan elitistinen
18 (6.5%)
En, turhan vaikeasti saatava
25 (9.1%)
Mikä ihmeen Sarjainfo?
42 (15.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 237

Kirjoittaja Aihe: Sarjainfo  (Luettu 342938 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Re:sarjainfo
« Vastaus #30 : 29.01.2004 klo 14:46:17 »
Huomaa myös, että "hyi kauhee toi tyhmä kriitikko kehu sitä, en varmana osta" on myös konkreettinen vaikutus kulutuspäätökseen.

Tämä onkin olennaisen kiinnostava juttu. Millä tavalla lukija - lehtikritiikin varsinainen vastaanottaja - saa tilaisuuden keskustella kriitikon kanssa, paitsi ignoroimalla hänen sanottavansa tai tekemällä päinvastaisen "kulutuspäätöksen"? (Ruoja mikä sana! Mutta niinpä Tammenkin tj sanoo kustantavansa "lukutuotteita". On siinä kieltä.)

Moniko lehti julkaisee yleisön vastakritiikkejä? Viime vuodelta yksi esimerkki tulee mieleen. Suomen Kuvalehdessä arvosteltiin unkarilaisen nobelkirjailijan Imre Kerszegin (ja nimi taatusti väärin, hirttäkää minut) teos, mikä kirvoitti yleisönosastoon kommentin "jos teos ei anna arvostelijalleen mitään, niin silloin kriitikko  kirjoittaa lähinnä itsestään. Olisi ollut parempi, että siinä tapauksessa joku muu olisi arvioinut teoksen." Vaikeata on pitää tällaista, nähtävästi epäonnistunutta kritiikkiä, tavoittelemisen arvoisena, vaikka sillä olisikin vaikutusta "kulutuspäätökseen".
« Viimeksi muokattu: 29.01.2004 klo 14:57:36 kirjoittanut Jari Lehtinen »
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #31 : 29.01.2004 klo 16:55:27 »
Millä tavalla lukija - lehtikritiikin varsinainen vastaanottaja - saa tilaisuuden keskustella kriitikon kanssa, paitsi ignoroimalla hänen sanottavansa tai tekemällä päinvastaisen "kulutuspäätöksen"? (Ruoja mikä sana! Mutta niinpä Tammenkin tj sanoo kustantavansa "lukutuotteita". On siinä kieltä.)

Silläkin uhalla että kuulostan kusipäiseltä, huomaathan että samalla kun ruodit kieltämättä kehnoja uusiosanoja, käytät termiä "ignoroida"?

Lainaus
Vaikeata on pitää tällaista, nähtävästi epäonnistunutta kritiikkiä, tavoittelemisen arvoisena, vaikka sillä olisikin vaikutusta "kulutuspäätökseen".

Itsestäänselvää. Olin vain pedantti: inhotut kriitikot aiheuttavat suosituksiinsa nähden käänteistä toimintaa, joten kritiikillä on "arvoa ja merkitystä", vaikkei aiottua sellaista.

Jos kritiikki ei aiheuta muuta kuin inhonväristyksiä lukijassa tai jos koko kriittinen "teos" on pelkkää perusteetonta mutua tai jos kriitikko ei kykene löytämään arvioinnin kohteesta mitään mihin puuttua, kritiikki on luonnollisesti arvoton. On 1001 tapaa tehdä huono kritiikki. Minä tiedän, olen kokeillut niistä sataa.

Mitä tulee dialogiin kriitikon ja lukijan välillä: se voi olla kiinnostavaa, ja esimerkiksi internet tarjoaa siihen mahdollisuuksia. Hyvä kritiikin edellytys se ei ole, etkä kyllä niin väittänytkään.

Niin, Lehtinen: oletko jossain vaiheessa viime aikoina muuttanut suhtautumistasi kritiikkiin? Vai erehdynkö henkilöstä?

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #32 : 29.01.2004 klo 17:38:10 »
Jos nyt tätä kaikkea soveltaa sarjakuvakritiikkiin, niin hajuton, mauton ja vetinen tuoteselostekritiikki olisi itse asiassa parasta mitä minkään julkaisun lukijalle voi tarjota.

Lainaus

---Ootko mainoksiin tutustunut?

Lainaus

Etenkin sarjakuvan ollessa kyseessä 2-3 esimerkkiruutua kritiikin vieressä kertoo tyylistä, hahmoista, tunnelmasta ja sarjan maailmasta enemmän kuin yksikään kriitikon sana.

Lainaus

Minä taas mietin juuri uutta Infoa lukiessani taas yhtä ikuisuuskysymystä että miten epäreilua on että sarjakuvasta näytetään vain pari kuvaa kun pitäisi olla vähintään sivu tai pari että kerronnan sujuvuus kävisi ilmi - mikä on tietysti tilanpuute- yms. syistä mahdotonta;  ja kuinka epäreilua, osa 2, on että lukijan/katsojan vastaanottamasta informaatiosta 60% on visuaalista (graafisen suunnittelun perusteet-kurssilla opittua), mikä sekin on sarjakuvan osalta kinkkinen juttu. Tunnen paljon tosi hyviä tikku-ukkotarinoita, sit kun ne ensin lukee...  se vaan se selailun pohjalta tehtävä ostopäätös tuppaa painottumaan ns. ulkonäöllisiin seikkoihin ensin.  Ja sit voi tulla pettymyksiä. Kuten parinmuodostuksessa samalta pohjalta. Niinpä sarjakuvia tuleekin ensin luettua kirjastossa ja mp3:ia imuroitua...

Lainaus

Voisihan sitä kirjoittaa ”1970-luvun Siivet-lehti piti urheasti yllä 1950-luvun englantilaisten Korkeajännitysten Battle Britton –henkeä”, mutta entäs jos ei tunne Siipiä sen paremmin kuin 50-luvun Korkkareitakaan? Informaatiosisällön likiarvo nolla. Jos

Lainaus

Minua kyllä kiinnostaa sarjakuvien yhteys todelliseen maailmaan ja muuhun kulttuuriin. Tietenkään hyvää teosta lukiessaan ei ole välttämätöntä tuntea koko populaari- ja korkeakulttuurin historiaa,  mutta koska kaikki kulttuuri (olipa se tietoista tai ei) sisältää viittauksia kaikkeen tähän mennessä tehtyyn ja tapahtuneeseen (tekijänsä kautta suodatettuna), kyllä minua kiinnostaa mitä teos/tekijä on syönyt. Siitä saa osviittaa käsitteleekö teos ehkä minua kiinnostavia teemoja, mitä en yhden kuvaruudun perusteella rohkenisi arvuutella. Sillä sisällöstähän ei pari kuvaruutua kerro yhtään mitään. Siksi sitä sanotaan SARJAkuvaksi! Eli minä kyllä toivon laajempia, eri koulukuntia edustavia kritiikkejä, joissa sarjakuville etsitään asiayhteyksiä sitä tekijän edellistä albumia kauempaakin... Comics Journalistahan tällaisia JOSKUS löytyy (useammin ei). Jännittävää on että Beaux Arts Magazinen uuden sarjakuvaspesiaalin pääkirjoitus käsitteli sarjakuvakritiikin luokattomuutta verrattuna muiden taiteenalojen kritiikkeihin. (No paljastinpa nyt millaiset asiat MUN mielestä on jännittäviä...)

Niinpä. Sarjakuvasta ei tule taidetta ilmoittamalla se sellaiseksi, eikä kaikki sarjakuva ole taiteellisesti korkeatasoista (mutta sillähän voi toki olla muita arvoja), ja kauneus on katsojan silmässä, ja makuasioista PITÄÄ kiistellä.

Kyllä hyvää kritiikkiä on silti aina kiinnostavaa lukea. Parhaimmillaan se avaa teoksesta aivan uusia puolia. Parasta on se kun joku joskus onnistuu avaamaan jonkun teoksen josta ei itse ole ensin ymmärtänyt mitään. Se se vasta on huima tunne. Kyllä kompleksiset nykysarjakuvat ansaitsisivat veroisensa kritiikin.

Eikä kai kukaan nyt niin pöljä ole nykyaikana että ottaisi kriitikon sanan todesta. Tottakai se on vain yksi mielipide. Ongelmana tämän kokoisessa maassa lienee se että vaihtoehdot on vähissä. Kuulemma ainakin teatterikiritiiikissä Hesarin arvostelu täyttää tai tyhjentää salit täysin. Ihan kiva. Ja kukaan ei sit vissiin lue Teatteri-lehteä?... (tosin se ilmestyy vain neljästi vuodessa ja monet näytökset on siihen mennessä ohi. Kirjojen kohdallahan ongelmaa ei onneksi ole.)

lopetan raportointini juuri angoulemesta palanneena tähän. Ja muuten olen sitä mieltä että Craig Thompsonin Blankets on mestariteos. En olisi Goodbye chunky ricen perusteella uskonut. Mutta on.

t. roju
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #33 : 29.01.2004 klo 17:43:12 »
Aina välillä täällä todellakin sivistyy lukiessaan.  :)

Lehden kritiikki voi olla tekijälle ainoa puolueeton tarkastelu hänen hengentuotteestaan. Samaa asiaa harrastava henkilö osaa ja voi kertoa muutakin kuin "ihan kiva". Vaikka arvio ei vaikuta valmiiseen teokseen millään tavalla, voi sen vaikutus tuleviin teoksiin olla huomattava. Rakentavan kritiikin voisi rajata kotimaisiin tekijöihin, tuskin Bilalia hetkauttaa mitä suomalainen kriitikko olisi tehnyt toisin.

Lucky Lukesta, B. Virtasesta ym. pitkän sarjan julkaisuista riittäisi arvostelussa vain yleinen vertailu sarjan aiempiin osiin/ sarjan huippuhetkiin. Turha niistä on keksiä uutta syvällistä sanottavaa, "kaikilla" on kuitenkin jonkinlainen mielikuva ko. sarjakuvasta. Vapautuvaa palstatilaa voisi sitten käyttää näiden tuntemattomampien teosten tarkempaan ruotimiseen.

Sarjainfon arvostelut toimivat minulle myös tietona siitä, mitä on julkaistu, vaikka kaikkia kotimaisia julkaisuja ei käydäkään läpi. Näiden lisäksi Sarjainfossa on aina välillä jonkun tekijän haastattelu ja tämän omia kommentteja teoksestaan kuvanäytteiden kera. Nämä toimivat minulla suurimpina ostokimmokkeina.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #34 : 29.01.2004 klo 18:18:58 »
Lukekaa nyt Infosta 4/03 vertailuksi vaikka Lucky Luke: Ranskalainen kokki ja Ville Rannan Sateen arviot. On niitä, jotka lukevat hamaan helevettiin asti Luke-albbuja tekipä niitä kuka tahnsa. Ynnä on niitä, joiden mielestä Sade on "rumasti ja kömpelösti" piirretty. Eikä ole olemassa mitään sapluunaa jolla voisi vetäistä kaikki sarjat tasapuolisesti läpi, siinä ei auta taideteollisen eikä kirjallisuustieteen opintokokonaisuuksien läpikäyntikään.

Viime viikonloppuna Ranskalainen Liberation-lehti arvioi Kati Kovacsin Pahvilapsen ranskannoksen, ja kritiikki oli aika puhdas juoniseloste.

Kritiikkiä pitää saada, ja sitä pitää myös voida antaa vapaasti. Jasonin Hys! on loistava, sen voi sanoa lyhyestikin, tarvitsematta alkaa kaivella jokaista viittausta ja mahdollista heijastetta aiempaan kirjallisuuteen tai kuvataiteeseen tai sarjakuvaan. Onhan se vielä kaiken lisäksi mykkäsarja, miten siitä pitkiä juttuja kirjoittaisikaan.

Virheitä tulee tehtyä, mutta mitäs niitä häpeämään. Niistä oppii. Kysykää vaikka Toni Jerrmanilta hävettääkö häntä tehdä Tähtivaeltajaa. Minua ei ainakaan pätkääkään hävetä Sarjainfon tekeminen, koska jonkun se on sekin tehtävä.  
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #35 : 29.01.2004 klo 20:39:33 »
Silläkin uhalla että kuulostan kusipäiseltä, huomaathan että samalla kun ruodit kieltämättä kehnoja uusiosanoja, käytät termiä "ignoroida"?

Huomaan. Kun käytetään markkinataloussuomea kulttuurikeskustelussa, sen tuottamia särähdyksiä on vaikeampaa ignoroida.

Lainaus
Lainaus
Vaikeata on pitää tällaista, nähtävästi epäonnistunutta kritiikkiä, tavoittelemisen arvoisena, vaikka sillä olisikin vaikutusta "kulutuspäätökseen".
Itsestäänselvää. Olin vain pedantti: inhotut kriitikot aiheuttavat suosituksiinsa nähden käänteistä toimintaa, joten kritiikillä on "arvoa ja merkitystä", vaikkei aiottua sellaista.

Todistaakseni, kuinka pedantteja itsestäänselvyyksiä tässä käsitellään, muistutan vain ettei lehtikritiikki pysty teosta miksikään toiseksi enää muuttamaan. Tätä olen yrittänyt muotoilla julki, siinä onnistumatta.

Lainaus
Mitä tulee dialogiin kriitikon ja lukijan välillä: se voi olla kiinnostavaa, ja esimerkiksi internet tarjoaa siihen mahdollisuuksia.

Ehdottomasti. Kvaak on siinä suurenmoinen asia. Olisi kiehtovaa tutkia miten sellainen vuorovaikutteisuus voisi toimia (päivä)lehdistössä nykyistä paremmin. Kieltäydyn uskomasta että se olisi mahdotonta.

Lainaus
Niin, Lehtinen: oletko jossain vaiheessa viime aikoina muuttanut suhtautumistasi kritiikkiin? Vai erehdynkö henkilöstä?

Ei tuo ole kritiikki. Se on rakkaudentunnustus.  ;D

EDIT: paha periköön kaikki sisennetyt quotet
« Viimeksi muokattu: 29.01.2004 klo 20:40:22 kirjoittanut Jari Lehtinen »
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #36 : 29.01.2004 klo 23:41:46 »
Miksi pelkkä sarjainfon tilaaminen on kalliimpaa kuin liittyminen (apua! mihin olen ryhtymässä?)?

Varohan, Leo. Kun meitsi tilasi aikoinaan Sarjainfon ja tulin sitten eräänä päivänä koulusta kotiin, odotteli keittiön pöydällä lehti jonka kannessa oli Joe Colemanin piirtämä kuva äijästä jonka housuista pilkotti julmetun iso... arvaa mikä.

Aivan. Penisfish.  :o

Sarjainfon kanteen teksti K-18! Siitä se myyntikin nousee.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #37 : 30.01.2004 klo 14:50:31 »
Heh heh. K-18 leima kanteen, joo. Ynnä sitten vapaakappalet Eduskunnan naisverkostolle ja Raisa Cacciatorelle... äs, vanha juttu.
Ei Info valitettavasti ole niin kauhean rankka, mutta jos Joe Colemanin kaltaisia tyyppejä esitellään niin kai se on jonkun mielestä rajua. Infoa kun luetaan "vauvasta vaariin (tai muoriin). Itseäni - eikä vain minua - hätkäytti aikanaan Tom of Finland -numero.

Nyt on ollut vähän lässyä meno, pitäsköhän seuraavaksi laittaa lehteen jotain oikein rätväkkää? Eipä nykyään mikään tunnu loukkaavan ketään tässä South Parkin jälkimeiningissä. Kotimaisia elokuviakin tehdään hymypojista ja seksiaddikteista... hoh hoijaa. Ruotsissa ja Tanskassa vastaavaa tehtailtiin jo iloisella 70-luvulla, nimet ja teemat olivat vain rehellisempiä: Pukki paratiisissa, Masurkka sängynlaidalla...  
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Osku

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #38 : 30.01.2004 klo 16:04:28 »
Nyt on ollut vähän lässyä meno, pitäsköhän seuraavaksi laittaa lehteen jotain oikein rätväkkää?
Näin vakiolukijan  näkökulmasta, ei kiitos. Itse nautin tästä asiallisesta linjauksesta, vaikka täytyykin myöntää että osa 'kuivemmista' artikkeleista tuleekin lueskeltua vasta myöhemmin unen viipyessä. Kaiken ei tarvitse, eikä saakaan, olla helposti luettavaa.

Satunnaisen ostajan huomion herättämisen kannalta? Ehkä.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2004 klo 16:05:04 kirjoittanut Osku »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Luetko Sarjainfoa?
« Vastaus #39 : 01.02.2004 klo 22:23:20 »
Kysytään nyt sitten tämmöistä, Sarjainfo kun on ainoa alan julkaisu Suomessa. Samalla voitte kirjata mielipidettä ja muuta. Että jos olette lueskelleet, niin mitä hyvää tai huonoa lehdessä on ja mitä tarvittaisiin lisää tms. Eh?

Timo
« Viimeksi muokattu: 02.02.2004 klo 15:51:40 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
Vs: Luetko Sarjainfoa?
« Vastaus #40 : 01.02.2004 klo 22:53:39 »
Jouduin vastaamaan kirjastossa, koska tuossa ei ole kohtaa en lue. Kirjastossa olen joskus pläräillyt. Kannattaisiko tutustua ja löytyykö kotisivua?

Nimimerkillä "häh"

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #41 : 01.02.2004 klo 22:58:07 »
Kannattaisiko tutustua ja löytyykö kotisivua?

Kannattaisi ja tuolta löytyy ainakin vanhoista numeroista vähän infoa.

Sarjainfossa on viime vuosina ollut mulle paljon uutta ja kiinnostavaa luettavaa, aihevalinnat ovat siis osuneet kohdalleen. Ne kaikki sellaiset kivat vakiopalstat kuten 'Tätä lehteä en unohda koskaan' ovat mukavia.

Jos puutteita etsii, niin tuolla aiemmassa keskustelussahan tuli hyviä pointteja esiin. Minäkin tykkään piiiitkistä jutuista, joita Sarjainfossa ei harmi kyllä enää juurikaan ole. Ja ne lyhyet juoniselostus-'arvostelut' tuntuvat toisinaan turhilta, vaikka kaipa sekin on parempi kuin ei huomiota lainkaan.

Mielellään sen jäsenmaksun aina maksaa.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #42 : 01.02.2004 klo 22:59:25 »
Kannattaisiko tutustua ja löytyykö kotisivua?
Juu, saat sitten päättää itse kannattaako tilata, mutta kyllä kannattaa tutustua:
http://www.kupla.net/seur/info/jasen.html
http://www.kupla.net/seur/info/info.html

Timo

EDIT: Petteri oli nopeempi, jollain 0,001 sekunnilla
« Viimeksi muokattu: 01.02.2004 klo 23:00:40 kirjoittanut Timo Ronkainen »

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #43 : 01.02.2004 klo 23:21:00 »
Kyllä Sarjainfo hemmetin tärkee lehti on ja samalla kovin viihdyttävä. Lukematta jää yleensä vain jotkin puisevahkot katsaukset Kamputsealaisen sarjakuvan nykytilaan tai vastaavat ja niitäkin juttuja on aika harvassa. Pitäis kai pitkästä aikaa maksaa jäsenmaksu ku tylsä noita on kirjastossa käydä lukemassa.

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #44 : 02.02.2004 klo 12:12:33 »
Jo vuodesta 1996 asti Sarjainfoa tilanneena on julkaisu mielstäni parantunut koko ajan. Hyvää lehdessä on ollut:
Ettei lehdessä ole täysin kangistuttu omaan poteroon, vaan että mukaan on otettu juttuja myös animaatiosta.
Lehdessä julkaistaan myös muutamia sivuja sarjakuvaa esim. näytteenä haastateltavan työstä.
Kerrotaan niistä ei supersankarisarjakuvista, mistä muualta kuin Sarjainfosta olisin lukenut Waresta, Saccosta ja Simmondsista ja vaikka kenestä.
Kerrotaan myös niistä mielenkiintoisimmista supersankarisarjakuvista.

Huonoa on ollut... no tuota... paperilaadun vaihtuminen. Nykyiset lehdet vievät pinottuina enemmän tilaa. Tosin kahden viimeisimmän numeron perusteella sanoisin että ihan hyvä se on näinkin, se liimaselkä (4/2002) oli huono.

Mitä lisää:
Niitä pitkiä juttuja, kyllä kunnon haastattelu tai aiheen syväluotaus kestää sen 4 sivua.
Nyt (4/2003) oli käsikirjoittamisesta juttua, sitä saisi olla lisää, vaikka ihan sarjakuvakentän ulkopuoleltakin joku guru voisi asiasta kertoa (Jukka Virtanen, Neil Hardvick ??). (Jos ei tapahdu mitään niin huoneeseen ryntää mies aseen kanssa. Jos huoneeseen ryntää mies aseen kanssa, pitää aseella ampua.)

Ja vaikka muuten olisi miten surkeaa, niin kämpälle palatessa eteisen lattialla makaava sarjainfo pelastaa päivän. Eli ainakin neljä hyvää päivää vuodessa, kannattaa tilata. :)
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.