Kirjoittaja Aihe: Kvaak tekee sarjakuvaa 2  (Luettu 76733 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Samperi

• Jäsen
Re:Kvaak tekee sarjakuvaa 2
« Vastaus #180 : 23.07.2004 klo 11:11:27 »
Tuosta stoorista tulee mieleen hieman The Thing elokuva  ;D

Tai tuleva aliens vs. predator?
Eipä sillä. The Thing on loistava, joten siitä vaan.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2004 klo 11:11:57 kirjoittanut Samperi »
Se mikä ei tapa,
sattuu niin samperisti.

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #181 : 23.07.2004 klo 11:12:53 »
Minä en saa nyt yhtään kiinni tuosta staalosta pahana pahiksena. Tuntuu kuin joku haluaisi tappaa röllin tai vesihiiden... Jutussa pitäisi olla jokin juju.

Kaarloon pitäisi saada saamelaista näköä ja sukulaispiirteitä  poppamiehen kanssa.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #182 : 23.07.2004 klo 11:50:07 »
Jep, Thingiin vertaaminen oli silkkaa kehua!

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #183 : 23.07.2004 klo 22:54:08 »
Tuosta stoorista tulee mieleen hieman The Thing elokuva  ;D

Thingissä tosin naiset ym. turha on jätetty pois ja pistetty vain äijät rökittämään limanuljaskaa...  ;)

Mikäs O.K:lla on staaloa vastaan. Eihän "oikean" staalon tarvitse olla mikään iloinen pörröpää, joka lauleskelee tunturin kupeessa ja syöttää koiralleen maksamakkaraa. Staalo voi olla ihmisiä syövä häijy hirviö, joka ottaa luotia nahkaansa, kuin Iso-Arnold parhaina päivinä ja riehua talossa ja puutarhassa, kuin raivotautinen Simo Frangen. Onhan sormujen herroissakin peikkoja, jotka eivät muistuta lainkaan lasten saduissa olevia hassunhauskoja heppuleita.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #184 : 24.07.2004 klo 13:42:22 »
Onhan sormujen herroissakin peikkoja, jotka eivät muistuta lainkaan lasten saduissa olevia hassunhauskoja heppuleita.
On toki, ja kyllähän me nyt kai voidaan yksi staalo lihoiksi pistääkin. Staalo on kuitenkin kansanperinteeseen ja -satuihin kuuluva hahmo, jota on käytetty lasten opettamiseen (eli pelottelemiseen) samoin kuin kuin tonttuja, peikkoja, hiisiä ym. ja on siinä mielessä erilainen kuin vaikkapa sormusten herrojen tapettaviksi tarkoitetut tusinapahikset.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #185 : 24.07.2004 klo 17:05:53 »
Huomasin, että en pääsekään tänään sättiin. Älkää antako sen kuitenkaan haitata, vaan menkää sinne ja pohtikaa tarinaa. Voitte myös jakaa tarinaa käsikirjoittajien kesken. Siellä siis parhaat palat voi noukkia heti kättelyssä päältä ;)
Muutenkin vois noi asiat lyödä lukkoon, jos vain mahdollista. Pistätte vain johonkin talteen keskustelun ja vaikka tänne yleisraportin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Leo

• Jäsen
« Vastaus #186 : 24.07.2004 klo 18:08:32 »
Mä voin taas laittaa kaikki puheet ylös, mutta joku muu voisi tehdä koosteen. Jos kukaan ei ilmoittaudu vapaaehtoiseksi niin voin mä kyllä senkin järkätä.
Olin melkein itsekkin unohtaa chatin, mutta Welzun viesti herätti mut todellisuuteen.
19-21 Chatti tänään! http://www.koti.mbnet.fi/leolehti/kvaak.php

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #187 : 24.07.2004 klo 21:20:03 »
Lauantain chatissa pohdittiin kovasti työnjakoon liittyviä ongelmia. Varsinaisesti tarinaan tai hahmoihin ei puututtu.

Totesimme että jotain konkreettistakin täytyy saada aikaan ja näin päätimme huomenna sunnuntaina pistää synopsiksen ja sivujaon kasaan chatissa. Synopsis muodostuu jo täällä esitettyihin allekirjoittaneen ja Wilpurin ehdotelmiin.

Muusta työnjaosta puhuttiin käsikirjoituksen osalta ja seuraavaa jakoa päätettiin ehdottaa:

Dialogi: Wilpuri

Kuvakäsikirjoitus: Otto ja Tertsi.

Jos tehtävä ei jollekin sovi tai joku muu haluaa vielä auttaa näissä tehtävissä niin nyt on oikea aika ilmoittaa asiasta.

Koska minulla oli pieni tauko chatin ja tämän kirjoittamisen välillä jotain tärkeää varmasti unohtui.

Koko chatin sisältö on luettavissa osoitteessa viimeistään kello 22:00 tänään:

http://www.koti.mbnet.fi/leolehti/mitapuhuttiin2.php

Edit: Korjasin linkin.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2004 klo 22:21:54 kirjoittanut Tero Mäntylä »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #188 : 24.07.2004 klo 21:32:56 »
Huomasinpa nimeni tuolla kuvakäsikirjoitus-osiossa.

Joo, olen messissä.
Edetäänkö niin, että annatte mulle käsikirjoitussynopsiksen ja Wilpurin dialogin, vai miten?

Teemmekö OK:n kanssa toinen alun ja toinen lopun?

Mitkä ovat tulevan sarjakuvan sivun mitat?

En ole näet seurannut tämän keskustelun viime vaiheita.
 :)

Leo

• Jäsen
« Vastaus #189 : 24.07.2004 klo 21:53:44 »
Sulla on Tero yksi turha välilyönti tossa linkissä.

Tertsi: Hyviä kysymyksiä, mutta noita asioita ei oikein pohdittu. Puhuimme lähinnä kässärin jakamisesta, Pappatuotannosta ja aikataulusta (josta ei oikein tullut tolkkua). Pitää muistaa, että  Wilpurille on rankka työ tehdä koko dialogi ihan itse. Jos olet huomenna paikalla chatissa niin pääset itse vaikuttamaan kuvakässärin jakamiseen yms.

Huomenna (Sunnuntaina) kello 19-21  puhutaan näistä asioista enemmän ja päätetään todennäköisesti aikataulusta. En itse varmaankaan pääse paikalle, mutta ei se keskustelua hidasta.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #190 : 25.07.2004 klo 00:40:22 »
Luin tossa äsken chatin. Mutta vanha kun olen, vissiin luin sen VÄÄRIN PÄIN. No. tulihan siitäkin jonkinlainen käsitys ideariihessänne käsitellyistä asioista..

Totta kai sunnuntain chatissä päätätte,mitä sitten päätättekin, mutta tässä ehdotuksia:

-teette karkean sivujaon tapahtumille, eli tarkoitus on se, että varmistatte että tarina on mahdollista kertoa 15:ssä sivussa, eikä esim 25:ssä.

-Repliikit olisi hyvä olla aika tarkasti. Ainakin kerronnan ja tunnelman kannalta oleellisimmat.

-Hahmoista joku tekee luonnokset. Onko joku lihava  vai laiha. Hieman vaatteitakin voi kuvailla, varsinkin jos niillä on merkitystä tarinaan. Voivat olla myös mainintoja kässärissä esim. Herra A: Tanakka, 40v., viikset, pipo, anorakki.

- Voiko joku tehdä karkean kartan mökin seudusta. Helpottaisi OK:n ja mun työtä. Mutta ei välttämätön.

-Peikko olisi hyvä olla suht valmis (jokuhan halusi luoda hahmot).
-samaten onko koira mäyräkoira vai vinttikoira-tyyppiä. (muistaakseni tarinassa on koira??)

Mun mielikuvan mukaan nyt tässä vaiheessa OK ja mä aletaan tekeen hommia:

Piirretään luonnosmaisesti tapahtumat, ruutujakoon ja sommitteluun keskittyen. Samaten puhekuplat pannaan paikalleen, ainakin suurinpiirtein.
Sovelletaan käsikirjoitusta/synopsista asian vaatimalla tavalla, jos tarpeen. Eli jos siltä tuntuu, muutamme sivujakoa tarinan ja kuvakerronnan vaatimusten mukaan.

Toinen meistä tekee alun ja toinen lopun. Voimme myös muuttaa dialogia kuvakerronnan mukaan, mutta ei itsetarkoituksellisesti..

Tämän jälkeen käsikirjoittajat lukevat kuvakässärin ja muuttavat dialogia, jos haluavat. Muutenkin kässäriä voi vielä muokata, mutta vain jos on Ihan Pakko. Eli jos joku asia on tulkittu käsikirjoituksesta ihan metsään.

Sitten jotkut urhoolliset piirtävät lyijärillä tarinan valmiiksi. Jos heidän mielestään kuvakäsis ei toimi, niin voivat vapaasti sitä muutella.

Sitten vain tussia päälle ja se on siinä.

No joku voi koko komeuden tietysti värittääkin, jos sinne asti päästään...

Teillä oli puhetta, että jos kovin moni piirtää lyijärillä ja tussaa, niin tarina ei ole yhtenäinen. Mun mielestä se ei haittaa mitään. Sehän tekee koko hommasta vain mielenkiintoisen.

Sitä paitsi jos yksi piirtää lyijykynällä koko 15 sivua huolella, siihen menee aikaa ainakin 10 viikkoa eikä tekijällä ole paljon kyllä vapaa-ajan ongelmia.

Ehdotankin, että yksi ihminen piirtää enintäään neljä sivua lyijykynällä, ja tussilla 8 sivua. Silloin kenenkään työmäärä ei nouse kohtuuttomaksi.

Ja tarkoitushan on vain pitää hauskaa tämän projektin tiimoilla, vai!

No, onnea sunnuntain chattiin!
Itse olen silloin töissä

:P
« Viimeksi muokattu: 25.07.2004 klo 00:43:59 kirjoittanut tertsi »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #191 : 25.07.2004 klo 13:44:33 »
Hienoa! Asiat etenevät. Koitan tänään päästä sättiin. Pääsen kyllä varmaan vatsa puolivälin jälkeen, mutta koitan päästä ennen yhdeksää..

Leo

• Jäsen
« Vastaus #192 : 25.07.2004 klo 14:56:18 »
Chatissahan ei (kai) vuorosanoja päätetä vaan Tero luovuttaa karkean käsikirjoituksen tarinasta Wilpurille, joka kirjoittaa dialogin valmiiksi. Aikaraja päätetään chatissa. Tämän jälkeen (?) pidetään uusi chatti,  jossa saatte sinä Tertsi ja O.K. teette kuvakäsikirjoituksen. Luonnostelijat (tällä hetkellä 6 luonnostelijaa) suunnittelevat hahmoja ja tapahtumapaikkoja yms.. Tehtäviä yritetään jakaa tänään chatissa, jos ehditään.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #193 : 25.07.2004 klo 15:35:42 »
Öh, miten chatissä voi tehdä kuvakäsikirjoituksen. Siinähän ei kait näe kuvia?

Miten siihen chattiin voi osallistua esim. meikäläinen?

En  ole koskaan chattaillyt...   :-[

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #194 : 25.07.2004 klo 15:50:57 »
Meet vaan tavallisesti tonne Leon sivulle. Se on aika selkee. Kirjotat vaan nimes sille varattuun paikkaan ja viestin omaansa ja painat lähetä.
Kannattaa huomioida, että sivun päivittyessä nimi katoaa, joten sen joutuu kirjoittaa uusiksi usein.

Sivua saa nopeasti päivitettyä painamalla F5 tai sitten tuolta selaimen päivitä-nappulasta.