Kirjoittaja Aihe: Freelancerin verotukset  (Luettu 22321 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
Freelancerin verotukset
« : 15.03.2004 klo 13:50:28 »
Tuo haku tuntuu olevan kertakäyttöinen, kun hakee kerran, se ei toisella kerralla anna mitään kun tarkentaa hakua. Eli yritin hakea aiheesta juttua, mutta en löytänyt.. Siksi siis uusi aihe vaikka vastaava onkin ollut hiljattain pinnalla.

Eli. Jos nyt sattuisi käymään niin hullusti että joku menisi hätäpäissään antamaan rahaa minulle sarjakuvistani tai jostain artikkelista yms. tuotoksesta, niin mitä teen sillä rahalla? Olen työtön eikä minulla ole mitään toiminimeä tai firmaa. Olen vain. Miten paljon maksan veroja, missä ilmoitan ne (veroilmoituksessa vai?) vai miten. Saan veroehdotuksen. Teillä varmasti on kokemusta asiasta, neuvokaa aloittelevaa harrastelijaa.

Pitääkö pistää toiminimi pysytyyn vai firma vai mikä? En jaksaisi mitään alveja ruveta makselemaan kympin-parin "tuotosta" saatika tekemään jotain tilinpäätöksiä yms. Olen ollut ja seurannut pikkufirmoja ikäni ja tiedän mitä rumbaa se on.

Tiedän, että netistä varmasti saisi asiasta selvää, mutta onhan tämäkin netti :D.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2004 klo 13:54:58 kirjoittanut Justus »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
Re:Freelancerin verotukset
« Vastaus #1 : 15.03.2004 klo 14:14:30 »
Itse marssin verotoimistoon ja kysyin miten homma hoituu. Antoivat freelancer-verokortin ja siihen prosentin sillä perusteella, että mitä arvioin tienaavani. Käytän samaa korttia nyt kaikissa töissä ja lähettelen siitä kopioita tilaajille. Näin verokarhu pysyy tyytyväisenä. En tiedä miten vaikuttaa työkkäriin, koska olen itse päätoimisesti toisella alalla.

Verotoimistossa kysely avartaa. Poikkea siis...

Jatkokysymys: Menikös ne eläkkeet maksuun tästä nyt sitten freelancer-kortin kautta vai pitikö ne hoitaa itse?

EDIT: Täällä jossain on toinenkin thread tästä aiheesta...

8)
« Viimeksi muokattu: 15.03.2004 klo 14:15:41 kirjoittanut Hazart »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #2 : 15.03.2004 klo 14:28:53 »
Jatkokysymys: Menikös ne eläkkeet maksuun tästä nyt sitten freelancer-kortin kautta vai pitikö ne hoitaa itse?
Käsittääkseni pitää maksaa erikseen. Mulla on aina hoitunut maksajan päässä noi eläkeyms.maksut  ja olen vain kiikuttanut freelance -korttini sinne.
Eläkeyms.maksuista saanee tietoa KELAsta. Olettaisin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #3 : 15.03.2004 klo 15:31:46 »
Käsittääkseni pitää maksaa erikseen. Mulla on aina hoitunut maksajan päässä noi eläke yms. maksut  ja olen vain kiikuttanut freelance -korttini sinne.
Eläkeyms.maksuista saanee tietoa KELAsta. Olettaisin.

Jeah... tässä on vain sellanen mutta, kun sanoivat yhdessä lehdessä, että aina kun maksetaan (freelancer)verokortilla palkkiota niin silloin palkanmaksajan on maksettava eläkkeet tai muuten tulee satikutia. Siksi tää on niin hämmentävää, kun joka paikassa tuntuu olevan eri säännöt...

8)

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #4 : 15.03.2004 klo 17:18:40 »
Voi V*ttu!!!

Anteeksi Justus... olen pahoillani... mulla on aikanaan ollut täsmälleen sama tilanne kuin sulla ja kirjoittelin (about 20 minuuttia yhtä mittaista kirjoittamista) äsken seikkakohtaiset pikkutarkat ohjeet, mitä sun tulee tehdä, mutta se paska hävisi tuonne bittimereen, kun yritin lähettää sitä tänne sivulle. Kone vain venttas ja venttas ja sitten se ilmoitti, että lähetys epäonnistui! Ja kun yritin palata takaisin, ei siellä tietenkään enää ollu sitä tekstiä. Tän Kvaakin ainoa paska puoli on se, että jos lähetys epäonnistuu, ni sinne meni sun tekstiskin...

Harmittaa vietävästi... Ai että mä sitten vihaan tietokoneita! Mihinkään ei voi koskaan luottaa. Älkää hyvät ihmiset enää koskaan kirjoittako yhtään mitään pidempää juttua ilman tekstinkäsittelyohjelman tukea! Minä tein tämän virheen jo kerran aiemminkin ja olen aina neuvonut kaikkia näin, kun kerran opin kantapään kautta itse, mutta jälleen kerran... tein sen itsekin. Ei sitä vain aina jaksa avata sitä Wordia tähän rinnalle ja maalailla viestejä tänne, vaikka näköjään silti pitäisi. Kone pettää sut joka kerta, kun sitä vähiten toivoisi ja odottaisi ja pahinta on se, ettei se tunnu sillä missään, vaikka sitä löisi päin näyttöä!

Vaikka hallitsen kymmensormijärjestelmän, en nyt heti jaksa kirjoittaa sitä kaikkea uudestaan. Ensin täytyy mennä tupakalle. Kerrankin voisi sanoa samaa kuin KALTSUn käyttöfraasi "haistakaa huilu koko bittimerikunta!"... Voi v*ttujen v*ttu! Nyt ottaa pannuun ihan v'tusti! Sensuroin itse... Olkaa hyvä!  >:(
« Viimeksi muokattu: 15.03.2004 klo 17:19:19 kirjoittanut Axuz »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #5 : 15.03.2004 klo 18:18:37 »
Jeah... tässä on vain sellanen mutta, kun sanoivat yhdessä lehdessä, että aina kun maksetaan (freelancer)verokortilla palkkiota niin silloin palkanmaksajan on maksettava eläkkeet tai muuten tulee satikutia.
No tossa vois olla se juttu, että maksaako asiakas palkkana vai muuten. Jos palkkana, niin silloin ilman muuta asiakas maksaa myös eläkemaksut yms. Mutta jos maksaa muuten (mikähän olis hyvä termi, palkkio?), niin vastuu maksusta on myyjällä. Tässä jälkimmäisessä tapauksessa palkanmaksaja onkin se tekijä itte.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #6 : 15.03.2004 klo 19:01:28 »
Jeah... tässä on vain sellanen mutta, kun sanoivat yhdessä lehdessä, että aina kun maksetaan (freelancer)verokortilla palkkiota niin silloin palkanmaksajan on maksettava eläkkeet tai muuten tulee satikutia.
No tossa vois olla se juttu, että maksaako asiakas palkkana vai muuten. Jos palkkana, niin silloin ilman muuta asiakas maksaa myös eläkemaksut yms. Mutta jos maksaa muuten (mikähän olis hyvä termi, palkkio?), niin vastuu maksusta on myyjällä. Tässä jälkimmäisessä tapauksessa palkanmaksaja onkin se tekijä itte.

Joo... noin se menee. Se ei oo siitä freekortista kiinni vaan laskutustavasta. Laskutetaanko palkkana vai palkkiona...

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #7 : 15.03.2004 klo 21:06:27 »
Hienoa! Vihdoinkin selviää nämä kuviot. Palakka tai palakkio!

Helena

• Jäsen
Vs: Freelancerin verotukset
« Vastaus #8 : 05.02.2008 klo 15:06:05 »
Entä miten te freelancerit olette hoitaneet omakustanteidenne verot? Varsinkin jos myy pienen määrän omakustanteita omakustannehintaan - sic! ;D - ja voitto on aivan nimellistä. Ilmoitatteko vaan veroehdotuksen saatuanne verokarhulle, että btw, mulla on voittoja omakustanteista näin-ja-näin-paljon?

Tiedän, voi mennä jonottamaan verotoimistoon, mutta täältä voisi saada selväsanaisemman vastauksen. - Tämä ei ollut nuoleskelua vaan totinen toive, nim. Kokemuksia verotoimistokäynniltä. ...Sitä paitsi täytyy ehtiä konditoriaan ostamaan laskiaispulla (mantelitäytteellä, tietenkin) ja runebergintorttu (rommilla, tietenkin). :)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #9 : 05.02.2008 klo 15:10:53 »
Mä oon ilmottanut, että myyty festareilla. Ei oo mitään kuitteja.
Voittoa 15 euroa.

Tuskin verottaja on kauhean kiinnostunut "bisneksestäni".
Painosta saadun laskun/kuitin oon pannut mukaan.

Ehkä joskus tulee karseet mätkyt!    ???

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #10 : 28.08.2010 klo 20:06:55 »
Voiko sarjakuvantekijä lisätä ostamansa sarjakuvat verovähennyksiin? Onko kokemusta, meneekö verottajalla läpi?
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #11 : 28.08.2010 klo 20:54:02 »
Voiko sarjakuvantekijä lisätä ostamansa sarjakuvat verovähennyksiin? Onko kokemusta, meneekö verottajalla läpi?

Ammattikirjallisuutta. Menee läpi.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #12 : 28.08.2010 klo 23:47:41 »
Jep, kuitit talteen silloin kun sarjakuvia ostatte.

Yleensä menee "heittämällä" läpi kuten asiaan kuuluukin, jos ja kun päätyö on sarjakuvan tai yleensä kirjoittamisen/kirjallisuuden alalla. Kerran eivät hyväksyneet mutta asia oikaistiin yhdellä puhelinsoitolla. Toisella kertaa halusivat lisäselvityksen ja kopiot kuiteista. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

mia2

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #13 : 16.09.2010 klo 21:15:53 »
Mä en ole varma omakustannesarjakuvista, mutta olen joskus kysellyt verottajalta taiteen myynnistä. Tällöin sain vastauksen (ja olen jostain netistäkin juttua löytänyt), että pienimuotoista oman taiteen myyntiä saa tehdä verottomasti. En tuolloin kysynyt tarkennusta "pienimuotoiseen", koska tämä ei ole minulla todellakaan ylittänyt tuota pienimuotoisen määritelmää millään mittapuulla. Ehkä tilanne plusmiinusnollaperiaatteen omakustanteissa sama. MUTTA voi olla että täysin eri tilanne. Teen tällä hetkellä sarjakuvien rahoitukseen liittyvää gradua, ja näyttäisi siltä, että esimerkiksi verottaja kohtelee eri tavalla sarjakuvastrippejä, lehtimuodossa olevia albumeita ja kovakantisia albumeita (jotka luokitellaan kirjoiksi). Eli tutkimattomat ovat verottajan tiet, kannattaa kysyä ja arkistoida kaikki mahdolliset kuitit.

Mutta yleisesti ottaen on kai niin, että jos verokortti toimitetaan työn maksajalle/tilaajalle, niin tilaaja maksaa kaikki tarvittavat palkan sivukulut. Ei tarvitse sinun sitten huolehtia, onko työnantaja maksanut työkorvauksena, palkkana vai minä (kunhan toimittavat palkkaerittelyn, josta näkyy, että sivukuluja on maksettu). Kantsii tietty huolehtia siitä, että kertoo tilaajalle, että tekisit keikan verokortilla, ettei synny väärinkäsitystä siitä, että tekisit toiminimellä (jolloin olisi halvempaa työnantajalle, kun ei sen tarvitsisi sivukuluja maksaa, vaan olettaisi kaiken jo sisältyvän pyytämääsi hintaan).

Kantsii kysyä verottajalta, ei se pure!

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 10.10.2011 klo 13:09:14 »
Jos tästä on olemassa toinen ketju, en löytänyt... Aion kyllä marssia vielä verotoimistoon/Kelaan, mutta ajattelin että olisi ehkä syytä kysyä myös täällä, ihan varmuuden vuoksi.

Eikös se mene niin että freelancerin ei tarvitse maksaa YEL-maksuja tiettyyn rajaan asti. Mutta kun raja ylittyy, maksut pitää hoitaa koko vuodelta, ei vain ylimenevältä osalta? Mietin vain tässä onko mahdollista että olen pian velkaa valtiolle useita tonneja, joita en pysty maksamaan, ja pitäisikö vastedes kieltäytyä kaikista mahdollisista töistä joita ehkä tulee eteen. (Ja jos seuraavana vuonna ei ansaitse taas freenä mitään, sitten varmasti ottaa päähän, kummassakin tapauksessa...) Töitä on ollut paljon enemmän kuin viime vuosien tyhjiön jälkeen odotin. Ja en vain jotenkin osaa hoitaa edes yksinkertaisinta kirjanpitoa. Alan tämä puoli on mulle vain liian vaikeaa. >:(