Kvaak.fi - keskustelu

Sarjakuvanlukijoiden keskustelut => Kotimaiset sarjakuvat => : Mikael Mäkinen 19.09.2011 klo 23:54:18

: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Mikael Mäkinen 19.09.2011 klo 23:54:18
Musta Ritari Kustannuksen ensimmäinen julkaisu, sekä Tuomas Myllylän esikoisalbumi.

Maailmanvallan rajaseuduilla väijyy kuolema!

Germania, Rooman provinssi, keväällä 355 jKr. Sisällissota vyöryy jälleen provinssien yli, kun vallantavoittelija Silvanus tyhjentää rajavaruskuntia. Lucius Terentius, roomalainen upseeri, on huolissaan ahnaina väijyvien barbaarirosvojen takia. Uhka muuttuu kuitenkin kouriintuntuvammaksi, kun paikallisen heimopäällikön sisar löytyy silvottuna joesta…

Tuomas Myllylä on pitkäaikainen historian ja sarjakuvien harrastaja Pohjois-Pohjanmaalta. Albumin työstöön ajoi halu lukea sarjakuvia itseä kiinnostavista aiheista.

Kustantaja: Musta Ritari Kustannus
Liimasidottu, 64 sivua, mustavalko, B5
ISBN 978-952-92-9569-2
Julkaistu syyskuussa 2011
Hinta 10 euroa

(http://mustaritari.fi/wp-content/uploads/2011/09/Rhenuskansi.jpg)
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Curtvile 20.09.2011 klo 00:38:34
Tämä tuli jo luettua ja oli odotetun hyvä.
Ladonnassa on jäänyt kiroitusvihreitä pari, mutta kielenhuoltonatsit eivät nyt yleisesti ottaen ymmärräkään tarinoista sisällöllisesti mitään koska kieliopin ymmärryksestä poiketen se voi vaatia ihan aivotkin.

Itse nautin Rhesuksen historiallisesta kerronnasta ja maanläheisestä otteesta.Albumi maistuu kuvainnollisesti suolalta, sitähän veri, hiki ja kyyneleet pitkälti ovat.
Matkamiehenä kvaakissa liikkuvan Myllylän karhea piirrosjälki soljuu vaivatta sopien kertomukseen niin että siihen uppoaa kuin gladius barbaariin(teoksessa on kyllä spathoja enemmän).
Lopetus on hieno.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Hamilkar 20.09.2011 klo 00:39:17
Tätä en bongannut Sarjisfestareilla, harmi, olisi varmasti lähtenyt mukaan.

Edit:
Ladonnassa on jäänyt kiroitusvihreitä pari, mutta kielenhuoltonatsit eivät nyt yleisesti ottaen ymmärräkään tarinoista sisällöllisesti mitään koska kieliopin ymmärryksestä poiketen se voi vaatia ihan aivotkin.
Kielioppi ja kielenhuolto on kaksi eri asiaa...toisen voi oppia 'ilman aivoja', mutta toista ei...
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Curtvile 20.09.2011 klo 01:01:10
Tätä en bongannut Sarjisfestareilla, harmi, olisi varmasti lähtenyt mukaan.

Edit:Kielioppi ja kielenhuolto on kaksi eri asiaa...toisen voi oppia 'ilman aivoja', mutta toista ei...


Oli pienlehtiteltassa lavan päässä, oli mennyt mm. Petri Hiltuselta ohi myös.

Omakohtaiset huomiot eivät tue teesiäsi mutta sovitaan näin. ennemmin tarina josta tajuaa että "kävin osatmassa tilliä ja laastia" ei ole resepti vaan kirjoitusvirhe, kuin ne loputtomat oikeakieliset maidonhappanemistarinat joiden painamista varten kuolee pätkä metsää jossain.

rhesuksessa oli muistaakseni yksi uupuva tavu +vokaali, mutta sen sijaan oli tarina joka tuntui aidolta mikä on minusta kaiken kerronnan lähtökohta.

Itseä viehätti juuri se kuinka lukijalle ei ihan joka asiaa purekseltu valmiiksi ja sivuhahmoja myöten henkilöillä oli selvästi taustat ennen ja osalla jopa jälkeen tapahtumien, elämä.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: CryingBlueRain 20.09.2011 klo 08:47:43
Tämä tuli jo luettua ja oli odotetun hyvä.
Ladonnassa on jäänyt kiroitusvihreitä pari, mutta kielenhuoltonatsit eivät nyt yleisesti ottaen ymmärräkään tarinoista sisällöllisesti mitään koska kieliopin ymmärryksestä poiketen se voi vaatia ihan aivotkin.

Kielenhuollolla ja kieliopilla ei oikeastaan kyllä ole mitään tekemistä ladontavirheiden kanssa. Näppäilyvirheitä ja muita lipsahduksia tulee aina, vaikka kirjoittaja osaisi kieliopin moitteettomasti.

Itse nautin Rhesuksen historiallisesta kerronnasta ja maanläheisestä otteesta.Albumi maistuu kuvainnollisesti suolalta, sitähän veri, hiki ja kyyneleet pitkälti ovat.

Kvaakissa olevien näytteiden perusteella uskoisin itsekin pitäväni tarinasta.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Divine 20.09.2011 klo 09:18:41
Todellakin odotetun hyvä. Pienlehtitaivaassa piti käydä pariinkin kertaan, ennen kuin löytyi. Erikseen tosiaan kävin albumin käsiini etsimässä.

Mitä 'ladontavirheisiin' ja muihin tekstimokiin tulee, kyllähän ne häiritsivät lukukokemusta jonkin verran. Tarinan hyvyyttä ne eivät tietenkään vähentäneet, mutta olisihan tuonkin homman voinut tehdä loppuun asti hyvin, ihan meitä aivottomiakin ajatellen.

Myllylän piirrosjälkeä leimaa ajoittain jonkinlainen luonnosmaisuus. Se on selkeästi valittu rouhean maanläheinen tyylikeino, ja se toimii loistavasti niin Kvaakissakin nähdyissä lyhyemmissä tarinoissa, Aikakuvissa ja tässä albumissa. Joskus voisi kuitenkin odottaa tulevaksi toisenkinlaista, kehittyneempää, viimeistellympää tai ihan uudenlaista jälkeä. (Vähän niin kuin Jeskasen Perkeleessäkin oli useampia piirrostyylejä.) Tarinaniskijänä Myllylä on huippuluokkaa, tästä miehestä epäilemättä kuullaan vielä.

Edit: typo (näin se käy)
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: matkamies 20.09.2011 klo 10:55:51
Kiitoksia kommenteista!

Noista kirjoitusvirheistä täytyy minun hieman tilittää, sillä ne ovat julkaisuun päätyneet kiireessä tehdyn inhimillisen virheen takia.

Tarkemmat lukijat myös huomaavat, että alun ja lopun väliin mahtuu muutama epäloogisuus. Alunperin sijoitin tarinan vuoteen 353, mutta aloituksen jälkeen tietoni asioiden kulusta parani, ja sijoitinkin sen vuoteen 355, tästä syystä sivulla kolme mainittu Magnentius vaihtuukin lopussa Silvanukseksi (kertoo jotain siitä kuinka tiheään sisällissotia käytiin 300-luvulla!) Tämä ja muutamat kielioppivirheet olivat tiedossani ja vietin pitkän ja hartaan ajan etsien ja korjaten kaikki löytämäni virheet sekä tuon edellä mainitun mokan. Kuitenkin, kiire kun alkoi jo todellakin painaa päälle, lähetin Mäkiselle vahingossa sen korjaamattoman version ja sille ei nyt juuri mitään voi. Onneksi nämä virheet näkyvät vain tarinan kehyksessä ja pienet näppäinlipsahdukset tuskin itse tarinaa tuhoavat. Toivon siis että Rhenuksesta voi nauttiakin lukukokemuksena.

Mitä tuohon piirustusjälkeen tulee, niin sehän jotain mikä on alati muutosprosessissa ja kehittyy itse kullakin ajan kansssa. Veikkaan että seuraava albumi näyttää jossain määrin jo erilaiselta ja toivottavasti hiotummalta. Aika näyttää.

Joka tapauksessa kiitos kaikille jotka kyseisen läpyskän ostitte ja luitte, olen iloinen jos piditte. Meillä oli Lucius Terentiuksen kanssa pitkä tie ja nyt on aika erota. Katsotaanpa mitä seuraavaksi.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Lönkka 20.09.2011 klo 12:32:55
Meni festareilla ohi -pentele!
Noh, pitää napata muualta mukaan...
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: CryingBlueRain 20.09.2011 klo 12:38:26
Vaikka antiikkisarjakuvaa on paljon, myöhäisantiikki lienee vielä melko neitseellinen aihepiiri. Alix on maannut haudassa lähes 400 vuotta tämän tarinan tapahtuma-aikaan.

Täytyy tutustua heti tilaisuuden tullen.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: hdc 20.09.2011 klo 12:54:58
...ja minulle tämä taas hyppäsi silmään kun ensimmäisen kerran kävelin vauhdilla Pienlehtitaivaan läpi...en ole vielä lukenut mutta työt täällä ovat olleet tarpeeksi kiinnostavia ja aihepiiri kiinnostaa (viime aikoina muutenkin ollut kasvava kiinnostus myöhäisantiikin ja varhaiskeskiajan suuntaan...)
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: matkamies 20.09.2011 klo 12:56:02
Juuri tuo myöhäisantiikkiin sijoittuvan sarjakuvan puute oli niitä syitä miksi tartuin koko projektiin.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Jarmo 21.09.2011 klo 10:48:36
Himputti! Näkemättä ja löytämättä jäi.
Älkääpä laittako myymättömiä makkeliin, noukin toisella kertaa.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Reima Mäkinen 21.09.2011 klo 16:25:04
Tarinan hyvyyttä ne eivät tietenkään vähentäneet, mutta olisihan tuonkin homman voinut tehdä loppuun asti hyvin, ihan meitä aivottomiakin ajatellen.

Edit: typo (näin se käy)
Sitä ei semmonen ymmärrä, joka ei itse ole tehnyt painotuotteita, että miten helppoa erilaisia virheitä on saada mukaan  - ja vaikea saada pois.  :) Kyse ei siis aina ole laiskuudesta tai huolimattomuudesta.

Sattuneesta syystä tämä jäi toistaiseksi hankkimatta, vaikka painettuna jälki näyttikin paremmalta kuin netissä.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Divine 21.09.2011 klo 22:23:58
Sitä ei semmonen ymmärrä, joka ei itse ole tehnyt painotuotteita, että miten helppoa erilaisia virheitä on saada mukaan  - ja vaikea saada pois.  :) Kyse ei siis aina ole laiskuudesta tai huolimattomuudesta.
Eiköhän tuo ole ihan normaalilla elämänkokemuksella ymmärrettävissä. Virheitä kun sattuu kaikille, ja tässä tapauksessa tekijällä oli vielä kertoa taustoja niille. Pointti ei suinkaan ollut syytellä laiskuudesta tahi huolimattomuudesta, vaan ilmaista näkökulma sille, että virheet todella pistivät silmään. Toisia meistä ne häiritsevät enemmän kuin toisia, ja kyllähän vähempivirheinen painotuote on onnistuneempi l. 'parempi' kuin enempivirheinen. Eniten mokat varmaan harmittavat itse tekijää, joka oli niistä aivan tietoinen, mutta surkean sattumuksen kautta ne päätyivät sivuille. Kuten sanoin, tarina oli todella hyvä joka tapauksessa.

Tuota typoneditoimista ei toivoakseni kukaan ottanut siten, että olisin oikeasti ollut opastamassa painotuotteiden tekijöitä virheiden välttämiseen. Oli vain ironista, että typoja kritisoineessa tekstissäni oli siinäkin typo. Vaikken epäilemättä olekaan true scotsman, niin olen kyllä itse 'tehnyt painotuotteita' siinä mielessä, että olen tuottanut sellaisiin jotain sisältöä - virheineen päivineen.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: prantasa 25.09.2011 klo 00:34:16
Minäpä satuin tämän bongaamaan pienlehtitaivaassa ja ostin pois, tosin pienen tuumaamisen jälkeen kun kuvitus ei ensiselailulla oikein vaikuttanut. Pääsyy oli aihe, Rooman loppuaikoihin sijoittuvat sarjikset ovat todellakin harvinaisia eikä romaanipuolellakaan kovin paljoa ole tarjolla...

Lukemisen jälkeen tuomio - kannatti ostaa ja suosittelen muillekin. Kuvitus on välillä hiukan karua minun silmääni, mutta toimii yleensä ok ja välillä oikein hyvinkin. Varsinkin ulkokuvat ovat onnistuneita, uskottavan näköiset rakennukset, maisemat ja sää (kylmyys todellakin näkyy kuvissa). Tarina puolestaan on täyttä rautaa, todentuntuva ja mielenkiintoinen. Lisäksi historiapuoli on kirjoittajalla hallussa, sekä varusteiden (spathat, pyöreät kilvet) että muun elämänmenon osalta. Mazda vieköön!

Ostan kyllä seuraavankin jos aihepiiri on edelleen yhtä lähellä sydäntä.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Reima Mäkinen 26.09.2011 klo 12:27:42
kun kuvitus ei ensiselailulla oikein vaikuttanut.
Tässäkin omakustanteessa olisi minusta ihan pienellä viilauksella (tekstaus ja marginaalit) mahdollisuus parantaa tuota ensivaikutelmaa. Harkitsisin jopa rasterin käyttöä tuomaan sommitteluun selkeyttä.  :)
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: janne luokkanen 26.09.2011 klo 14:00:20
Pitää itselläkin käydä kehumassa ja toteamassa että hyvä tarina, mutta tosiaan toi pikkuviilaus olis tehny lukemisesta mukavampaa. Ei se kuitenkaan oikeasti häirinny, jahka tarinaan tempauduin mukaan.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: AapoK 27.09.2011 klo 09:32:55
Luettu ja hyväksi havaittu. Pitkää tarinaa Matkamieheltä oli jo odottanut ja lopulta jäi hyvä maku suuhun. Tarinankerronta on mukavassa tempossa, juttu kantaa loppuun asti. Kuvitus, varsinkin miljöökuvat, ovat taidokkaita mutta jotkut lähikuvat ja kasvot hieman tökkii. Lisäksi ehkä liiallisen viivavarjostuksen voisi hivenen hillitä, se nopeasti voi tehdä kuvasta liian luonnosmaisen.

Kokonaisuus on kuitenkin suuresti plussan puolella, pieniä viilauksia siellä täällä niin ollaan kärkikastissa.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Jurpop 27.09.2011 klo 14:28:03
Ostin, luin ja tykkäsin kovasti. Lukisin mielelläni lisää jotain saman tyyppistä, joten toivottavasti menevät kaupaksi.

: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Ossi Hiekkala 27.09.2011 klo 15:01:35
Joo, pidin minäkin. Se, että historiallista sarjakuvaa tehdessä yritetään oikeasti kuvata historiaa eikä tehdä vain sinne päin, niin jo se riittää herättämään kiinnostusta. Kun tarinakin on toimiva historiallinen dekkari, niin kannattaa kyllä hankkia.

Pidän piirrostyylistä. Siinä on mukavaa tekemisen meininkiä ja jäljessä ilmeikkyyttä. Pientä kömpelyyttä toki esiintyy (hevosten piirtäminen on kirotun vaikeaa!) ja henkilöiden kasvot voisivat olla tunnistettavampia.

Oikeastaan suurin mieleen tuleva kritisoinnin aihe on se, ettei aina tiedä, mihin ruutuun tarina etenee. Välistä jouduin miettimään, missä järjestyksessä ruutuja kuuluisi lukea. Kuvakerrontaa kannattaisi siis miettiä enemmän.

Odotan kyllä suurella kiinnostuksella seuraavaa albumia.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: matkamies 27.09.2011 klo 16:42:42
Kiitoksia taas kaikille kommentoineille. Sitä itse tehdessään tulee herkästi sokeaksi joillekin virheille ja rakentavasta kritiikistä on aina apua.

Itsekinhuomasin että etenkin alkupuolella tuo ruutusommittelu heittää välillä pahastikin. Homman edetessä oppi ainakin jossain määrin siinäkin jälkeään korjaamaan, tekemällähän sitä tietenkin oppii. Yritetään tietty petrata seuraavaan julkaisuun.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: OM 27.09.2011 klo 17:11:42
Tämä kommenttini ei liity matkamiehen sarjakuva albumiin millään tavalla, mutta noin yleisesti. Jokaisen kannattaisi aika ajoin terästää taitojaan lukemalla ja katsomalla mallia taideoppaista, joissa opetetaan selkeästi piirtämään ihmisen kasvot. Pienillä nikseillä saa kasvoihin elävyyttä. Oppaita on pilvin pimein. Ja internetistä löytyy suorastaan mahtavia sivustoja, joista voi oppia piirtämään ihmisen kasvoja.

Kuten Ossi Hiekkala mainitsi, hevoset ovat hyvin vaikeita piirtää. Mutta kova harjoittelu ainoastaan tuo tuloksia. Joka päivä pitää piirtää. Joka päivä. Tämä täytyy muistaa.
Esimerkiksi Joonas piirtää lähes joka ikinen päivä aloittaen  työpäivänsä klo 10 ja lopettaa klo 17.
Jos on pitkiä aikoja piirtämättä, luomisprosessi on vaikeaa ennenkuin saa taas viivan kulkemaan toivotulla tavalla.
Kannattaisi kokeilla myös muitakin työvälineitä kuin tussia. Luulen, että matkamies tekee sarjakuvansa pääasiassa tusseilla. Muitakin työvälineitä on kuin tussit. Minä taas inhoan tusseja, sillä niiden viiva ei ole lähellekkään siveltimen taianomaista kosketusta paperin pinnalla. Myös terillä piirrettäessä saa aikaiseksi kaunista viivaa. terillä piirrettäessä tekniikka on a ja o. Se ei aluksi ole helppoa, mutta ajan kanssa homma kyllä rulettaa. Mustanaamio piirtäjät Sy Barry ja Kari Leppänen tekevät paljon terillä ja musteella.

Lisäys klo 19.03: Piti sanomani vielä....että suun, nenän, silmien ja korvien piirtämiseenkin on netissä hienoja malliesimerkkejä. Niitä tutkimalla varmasti oppii piirtämään mainitsemani kasvojen elementit oikein suhteiltaan ja malliltaan. Silmiä, neniä ja korvia on suuri repertuaali erilaisia. Jokaisella on yksilölliset kasvon muodot ja piirteet.
 Matkamies on saanut hyvää palautetta albuminsa puitteissa.  Minusta se on myös arvostettavaa, että matkamies on ottanut huomioon saamansa pienen palautteen parannusehdotuksineen. Minä en tainnut sanoa mitään siihen liittyvää tällä kertaa.
 Mutta se kyllä täytyy todeta, että hänellä on hyvin vilkas mielikuvitus ja hänen tarinansa ovat  mielenkiintoisia kokonaisuuksia. Ehkä hän kirjoittaa käsikirjoituksia joskus muillekkin. Historian tuntemus ja kiinnostus sitä kohtaan hänellä on hallussa.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Hamilkar 04.10.2011 klo 15:05:46
Mistä näitä sitten saa?
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: matkamies 04.10.2011 klo 15:17:44
Vissiin mustan ritarin kotisivuiltakin voi tilata, muistaakseni tulee kaksi euroa toimituskuluja päälle.

http://mustaritari.fi/kustannus/verkkokauppa/
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Mikael Mäkinen 04.10.2011 klo 16:44:37
Mistä näitä sitten saa?

Kuten Tuomas tuossa jo mainitsikin, niin täältä saa! (http://mustaritari.fi/kustannus/verkkokauppa/) 10 euroa plus 2 euroa postikuluja.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: CryingBlueRain 04.10.2011 klo 18:30:58
En vielä ole lukenut Rhenusta, mutta korjaan puutteen pian - ja Kvaakissa olevat ennakkonäytteet olen tutkinut tarkkaan.

Jukka Laine kiinnittää tässäkin arvostelussa huomiota kieleen - ja on hyvä, että kiinnittää. Rohkenen kuitenkin esittää hieman erilaisen näkökulman. Kvaak-näytteiden perusteella Rhenuksessa ei ole samanlaisia anglismeja kuin Hiltusen Anabasiksessa. Hiltunen käyttää välillä lainasanoja väärässä merkityksessä (persialaiset "lordit") tai sijoittaa kreikkalaisten suuhun puhdasta englantia ("sir").

Rhenuksessa roomalaiset on pantu puhumaan karkeaa nykysuomea vittuineen päivineen. Se ei mielestäni ole väärin: ideahan on se, että roomalaisten puhuma provinssilatina on käännetty nykysuomeksi, niin "vittu" edustaa jotain rumaa ja yleisesti käytettyä roomalaista kirosanaa. Mielestäni olisi tarpeetonta kikkailla vanhakantaista suomea tai sanatarkasti käännettyjä autenttisia kirouksia käyttämällä: eivät 300-luvun roomalaiset rivisotilaat tienneet puhuvansa arkaaisesti tai eksoottisesti.

Lukijaa ei mielestäni tarvitse etäännyttää tarinan päähenkilöistä panemalla nämä puhumaan teennäiseltä tai omituiselta kuulostavaa kieltä. Tässä tarinassa ovat äänessä kouluttamattomat, brutalisoidut ja brutaalit miehet, eivätkä filologian professorin foneettisia fantasioita toteuttavat keijukaiset!

Konstailemattoman nykysuomen käyttäminen on eri asia kuin englannin sotkeminen suomen kieleen.

Tämä kommentti liittyy enemmän Rhenukseen kuin Laineen arvosteluun, joten se ei mielestäni ole tässä ketjussa väärässä paikassa.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: matkamies 04.10.2011 klo 21:16:24
Nyt on pakko sanoa että olen iloinen että joku hoksasi sen mikä itsellä oli tavoitteena tuossa kielessä ja kielenkäytössä. Pitkään tässä olen miettinyt, että teinkö oikean valinnan kun siihen on moni kiinnittänyt huomiota. No, kauneushan on aina katsoja nsilmässä.

Suhtaudun aika vakavasti realistisuuteen, ja oiekasti mietin aika kauan sitä, miten kuvata ihmisten kielenkäyttöä, lähinnä siis rahvaan ja sotilaiden, jotka kautta historian ovat olleet aika konstailematonta sakkia. Tämä kielen karkeus oli se mitä tavoittelin. Mutta miten roomalaiset kiroilivat? Perus piruja ja perkeleitä ei varmaan kauheasti käytetty ennen kristinuskon vakiintumista, joten arvelin, ja jossain yhteyksissä täällä kvaakissakin joku sanoikin, että todennäköisesti noitumiset sun muut karkeudet liittyivät alapään asioihin. Sotilaillahan on tunnetusti aina mielessä vain se yks iasia, joten "vittu" tuntui jotenkin luontevalta, ainakin paremmalta kuin etsiä jokin latinalainen vastine sille. Suomea kuitenkin solkataan niin kai puhekieltä voi parhaiten kuvata suomalaisella puhekielellä.

Muutenkin sivistystaso oli 300-luvulla varmasti alhaisempi. Prefektikin uskaltaa käyttää rumia sanoja kun hän mitä todennäköisemmin on ritarisäätyinen upseeri ja syntyisinkin provinssista. Korkeasti koulutetut elitistiset senaattorithan ovat valtion viroista tähän mennessä pudonneet kokonaan pois ja toimivat vain Roomassa jaKonstantinapolissa paikallisesti.

Eli elämä oli 300-luvulla raaempaa, konstailemattomampaa ja karumpaa kuin keisarikunnan huippuaikoina. Tätä rajaseudun elämää halusin kuvata.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Lurker 05.10.2011 klo 09:07:24
Latinan kielen karkeuksista on hyvä Wikipedia-artikkeli.

Voi, v***u..., siis, cunnus.
http://en.wikipedia.org/wiki/Latin_profanity#Cunnus:_the_vulva

Perkele on pakana-ajan jumaluus, muuten, eikä sillä ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Pirujakin oli ennen siinä missä maahisia ja hiisiä.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: matkamies 05.10.2011 klo 09:16:48
Joo mietin kyllä että hakeako kirosanoille vain latinankieliset käännökset mutta minusta vain itsestä kuulostaisi hölmöltä jos solkataan suomea ja lyödään väliin cunnus.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Timo Ronkainen 05.10.2011 klo 09:28:34
Ja mistä tiedämme, sanoiko esim roomalainen teini aina joka väliin cunnus? Toki tiedämme että mm. runoilija Horatius oli nuorison turmeltuneisuudesta huolissaan.

Timo
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Gothicus 05.10.2011 klo 10:48:01
...Mutta miten roomalaiset kiroilivat? Perus piruja ja perkeleitä ei varmaan kauheasti käytetty ennen kristinuskon vakiintumista, joten arvelin, ja jossain yhteyksissä täällä kvaakissakin joku sanoikin, että todennäköisesti noitumiset sun muut karkeudet liittyivät alapään asioihin...
Televisiosarjan Rooma kohdalla tuli mietittyä tuota asiaa itsekin. Sarjassahan pyrittiin maksimaaliseen realistisuuteen, ja hyvin siinä onnistuttiinkin, mutta mitä kiroilemiseen tulee, niin mietin usein kuinka hatusta vetäistyjä kiroukset mahtoivat sarjassa olla. Sarjassahan käytettiin harmistumista ilmaisemaan sanontoja kuten "kusi ja veri", sekä "Junon pimppi" (Juno oli Juppiterin vaimo ja jonkinlainen naisten suojelusjumaluus). Juuri jumaliin liittetyt alapääilmaukset ja ihmiskehon eritteiden kuvailut tuntuvat äkikseltään aika todennäköisiltä antiikin ihmisten käyttämiltä kirouksilta, mutta varmaksi en osaa sanoa, kun en ole asiaan perehtynyt.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Lurker 05.10.2011 klo 11:05:25
..."Junon pimppi" (Juno oli Juppiterin vaimo ja jonkinlainen naisten suojelusjumaluus).

Klikkasiko kukaan sitä Wikipedia-linkkiä?!? Siellähän noita on vaikka kuinka paljon erilaisia karkeuksia.

Tosin ei Junon pimpulaa vaan "voi Troijan Helenan pil*u". Kantsii lukee se artikkeli. Mukana ovat myös paska, penis, pieru ja myös se kusi jne.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Gothicus 05.10.2011 klo 12:25:05
Ohops, sori. Sieltähän niitä tosiaan löytyi. Voihan Pipleium, jonka tietysti äkikseltään luulin tarkoittavan jotakin ihan muuta kuin sitä ilmeisintä, eli "runovuorta". Pip-, pil-, vit-, mulk-... no joo.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: matkamies 05.10.2011 klo 12:47:21
Tuohan on pahuksen hyvä artikkeli. harmi etten löytänyt Rhenusta työstäessä. No, eiköhän antiikin karkeuksiin tule vielä palattua joskus. Sinällään osuin ainakin siinä oikeaan että voimasanat liittyivät lähinnä sukuelimiin.

Rooma- sarjassa oli kyllä aika mainioita kirosanoja, huomasi että on mietitty. Parhaiten mieleen jäi Pullon toteamus Egyptistä: "Täällä on kuumempi kuin Vulcanuksen kullissa!"

Viimeiseksi täytyy todeta, että on aika hauskaa miten kaikkia kiinnostaa eniten juuri tämä karkeuksien käyttö. Muistan , että kun laitoin Rhenuksen ykkössivun tänne ikuisuus sitten niin sielläkin käytiin aika pitkä ja perusteellinen keskustelu aiheesta.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Gothicus 05.10.2011 klo 13:40:52
Viimeiseksi täytyy todeta, että on aika hauskaa miten kaikkia kiinnostaa eniten juuri tämä karkeuksien käyttö. Muistan , että kun laitoin Rhenuksen ykkössivun tänne ikuisuus sitten niin sielläkin käytiin aika pitkä ja perusteellinen keskustelu aiheesta.
Joskus karkeudet yms. sanonnat (viitaten myös Petri Hiltusen albumiin Anabasis ja siitä toisaalla käytyyn keskusteluun) romuttavat huolimattomasti käytettyinä hyvän historiallisen tunnelman perusteellisesti. Joku mainitsi (muistaakseni juuri Anabasis-ketjussa) itseään häirinneen jossakin historiallisessa romaanissa sen, että hahmot käyttäytyivät nykyaikaisen länsimaisen ihmisen tavoin. Se onkin todella ärsyttävää. Myös vääränlainen kielenkäyttö karkeuksineen liittyy juuri tuohon. Mika Waltari on mielestäni onnistunut kiertämään tuollaiset karikot, sillä hänen historiallisten romaaniensa hahmot ovat aina uskottavia ja käytökseltään edustamansa aikakauden oletusten kaltaisia. Christian Jacqin Ramses -kirjasarja on saippuaoopperamaisuudessaan puolestaan hyvä varoittava esimerkki hahmojen täydellisestä epäuskottavuudesta. Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset muinaista faaraota, Ramsesta, joka käyttäytyy kuin Don Johnson!

Muistaakseni Cameronin Titanic-elokuvassa oli kohtaus, jossa joku hahmoista näytti keskisormea ja se latisti tunnelman pölkkypäisyydessään välittömästi. En edes tiedä, vaikka 1900-luvun alussa jo olisikin uhiteltu vilauttelemalla keskisormea. Jotenkin tuo ele ei kuitenkaan sopinut yhtään ajan henkeen, tai ainakaan siihen ajan henkeen kuin millaiseksi sen halusin elokuvaa katsoessani mieltää, ja siksi se tuntui niin päälleliimatulle ja tyhmälle.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Ossi Hiekkala 05.10.2011 klo 13:47:37
Muistaakseni Cameronin Titanic-elokuvassa oli kohtaus, jossa joku hahmoista näytti keskisormea ja se latisti tunnelman pölkkypäisyydessään välittömästi. En edes tiedä, vaikka 1900-luvun alussa jo olisikin uhiteltu vilauttelemalla keskisormea. Jotenkin tuo ele ei kuitenkaan sopinut yhtään ajan henkeen, tai ainakaan siihen ajan henkeen kuin millaiseksi sen halusin elokuvaa katsoessani mieltää, ja siksi se tuntui niin päälleliimatulle ja tyhmälle.

Keskisormen näyttäminen on ikivanha tapa osoittaa halveksuntaa. Kyse ei ole mistään hippien 60-luvulla keksimästä jutusta.

Mielestäni historialliseen tarinaan sopii ihan mainiosti useimmat karkeudet, mitä tänäkin päivänä käytetään. Pompööseillä fraaseilla manailu ei ole kauhean realistista, jos uskottavuutta haetaan. Samat jutut ne on olleet aikoinaankin, monin paikoin varmasti vieläkin karkeampina.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: OM 05.10.2011 klo 13:51:51

Roomalaiset sorilaat olivat hyvin karskeja kielenkäytössään. Rooman kansan yleisen rappiotilan vuoksi kansan( sotilaat ja tavallinen verojamaksava luokka) moraalinen tila rappeutui pelottavan nopeasti johtaen siihen, etteivät roomalaisten voittoisat armeijat enään kyenneet taistelemaan ympäröiviä kansoja vastaan. Voi vain kuvitella, millaista rooman sotilaan karkea elämä tuona aikakautena oli. Varmasti kiroiltiin ja perkeleesti!...eikä naisen tavarasta puhuminen ollut millään tavalla vieras ilmiö ;)
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Curtvile 05.10.2011 klo 13:55:39
minusta Rhenuksessa on onnistuttu käyttämään "karkeuksia" taiten, tarinan ja sen hengen ehdoilla.
Jottei asia jäisi epäselväksi kiroilua ja manailua on verraten vähän, mutta sen tapahtuessa se ilmentää kerronnan tapahtumia, ei toimi välimerkkinä.

Käsimerkkejä ja alatyylisiä ilmaisuja voi käyttää kuvaamaan todellisuutta sellaisena kuin se on, ei ainoastaan mielikuvaa tai toivetta millainen jonkin olisi suonut olevan.
Rhenuksen eduksi lasken ettei anakronismin tunne tai "tässä rankistellaan itse arvoisesti" fiiliksiä heräile.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Ossi Hiekkala 05.10.2011 klo 13:58:05
Tuskin ihan moraalinen rappio tuohon johti (ja jos joku oli moraalisesti rappiolla, niin yläluokka...). Rooman rappioon oli lukuisia syitä, kuten liian iso pläntti johdettavaksi, ongelmat johtoportaassa, jatkuvat sisällissodat, taudit, valtava inflaatio...
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Gothicus 05.10.2011 klo 14:01:07
Keskisormen näyttäminen on ikivanha tapa osoittaa halveksuntaa. Kyse ei ole mistään hippien 60-luvulla keksimästä jutusta.
Varmasti näin onkin, mutta tuskin sillä on ollut samanlaista penikkamaista "cooleus-arvoa", kuten nykyisin annetaan ymmärtää. Esimerkiksi italialaista perua olevan pahansilmän merkin näyttäminen (siis se Dion populaarikulttuuriin lanseeraama hevisormijuttu) ei alun perin kaivannut toimiakseen yleisöä, eikä muuta oheisilveilyä.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Ossi Hiekkala 05.10.2011 klo 14:03:17
Varmasti näin onkin, mutta tuskin sillä on ollut samanlaista penikkamaista "cooleus-arvoa", kuten nykyisin annetaan ymmärtää. Esimerkiksi italialaista perua olevan pahansilmän merkin näyttäminen (siis se Dion populaarikulttuuriin lanseeraama hevisormijuttu) ei alun perin kaivannut toimiakseen yleisöä, eikä muuta oheisilveilyä.

Arvelet ihmisluonnon muuttuneen paljonkin vuosisatojen / -kymmenten varrella?
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: OM 05.10.2011 klo 14:10:26
Rooman tuohon syystä on väitelty historioitsien välityksellä paljon. Mutta totuus on kuitenkin se, että kun kansakunnan moraalinen rappio on kamalaa, niin sen vaikutus näkyy koko silloisessa yhteiskunnassa. Myös valtaa pitävä eliitti oli täysin seksuaalisesti kieroutunutta sisäsiittoista porukkaa.
Tässä lainaus netistä:
Rooman hajoamisen syytRooman valtakunnan hajoamisen syistä on väitelty loputtomiin. Edward Gibbon esitti kolmisenkymmentä selitystä, muun muassa kristittyjen moraalittomuuden ja valtakunnan koon.[24] Jo antiikissa itäroomalainen ei-kristitty Zosimos syytti muun muassa Konstantinusta ja kristittyjä.[25] Kenraali Vegetiuksen mukaan Rooman armeija heikentyi korruption ja kurin höltymisen takia.[26] Toisaalta on epäilty syyksi myöhäisantiikin henkistä köyhyyttä, rotujen sekoittumista, kansainvaelluksia, talouden rappiota, valtiorakenteiden heikkenemistä ja valtion desentralisaatiota, lyijyä vesijohdoissa ja aristokratian degeneroitumista, ilmastonmuutosta, ryöstöviljelyä ja eroosiota, korruptiota ja tehotonta hallintoa, provinssien ryöstöä, epätasaista tulonjakoa, epätasapainoa maaseudun ja kaupungin välillä, orjuutta, teknologisen kehityksen pysähtymistä ja lukemattomia muita asioita.

Nykyisissä tulkinnoissa korostetaan eniten imperiumin taloudellisia vaikeuksia, sisäisiä sosiaalisia muutoksia ja ulkoisten uhkien aiheuttamaa painetta.

Summa sumarum. Loppujen lopuksi kysymys on siis siitä, ettei ihmisillä ollut enään voimavaroja taistella valtakuntansa puolesta, joka oli täysin pirstaleina. Rooman keisarit eivät huolehtineet kunnolla sotajoukoistaan, jotka olivat levittäyetneinä sikin sokin suurta valtakuntaa. Olen sitä mieltä edelleen, että moraalinen rappio oli syynä Rooman kyvyttömyyteen hallita ja puolustaa suurta valtakuntaansa. Siihen sitten tietenkin sisältyy useita yksityiskohtia, joista saa kokonaiskuvan lukemalla Rooman kansan historiaa. Tuossa wikipedian otteessa on joitakin yksityiskohtia joistakin syistä, jotka muodotivat kokonaiskuvan Rooman häviöstä. Siihen siis vaikutti monta eri seikkaa joiden taustalla kuitenkin oli moraalinen rappio.
Edelleen pitää paikkansa Pyhän Raamatun varoitus siitä, että "mitä ihminen kylvää sitä hän myös niittää".

Oma lukunsa on myös ase teknologian kehittymisellä muinaisina aikoina, kun löydettiin uusia metalliseoksia miekkojen ja nuolien valmistamiseen. Mutta se on niin pitkä tarina kertoa , että palataan asiaan joskus jossain toisessa yhteydessä.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Gothicus 05.10.2011 klo 14:18:02
Arvelet ihmisluonnon muuttuneen paljonkin vuosisatojen / -kymmenten varrella?
Ihmisluonnon en, mutta käyttäymistä ohjaavien kulttuuristen rajojen kylläkin. Jos esimerkiksi isoisäsi vuolee puukolla sormeensa, ei isoisän suusta kuulu ensimmäisenä "vittu", vaan kenties jotakin muuta. Räppiä kuunteleva ja housunpersettään roikottava naapurin Sakari sanoo "vittu" monta kertaa, ennen kuin hänen päästään juuri pudonnut lippalakki ehtii edes osua maahan. Ihmisluonnolla ja sillä miten kulttuuri määrittää ihmisten käyttäytymistä, on kovin vähän tekemistä keskenään.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Ossi Hiekkala 05.10.2011 klo 14:19:08
Eipä taida olla ollut sellaista kansakuntaa, joka olisi ollut moraalisesti jotenkin korkealla tasolla...

Ja mitä tulee eliitin sisäsiittoisuuteen, useimmat keisarit eivät ehtineet juurikaan lisääntyä ennen kuin saivat gladiuksen sternumiinsa.

Wikipediaa paremman kuvan Rooman luhistumisesta (lännessä) saa vaikkapa kuuntelemalla loistaa podcastia The History of Rome (http://thehistoryofrome.typepad.com/).
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Ossi Hiekkala 05.10.2011 klo 14:21:47
Ihmisluonnon en, mutta käyttäymistä ohjaavien kulttuuristen rajojen kylläkin. Jos esimerkiksi isoisäsi vuolee puukolla sormeensa, ei isoisän suusta kuulu ensimmäisenä "vittu", vaan kenties jotakin muuta. Räppiä kuunteleva ja housunpersettään roikottava naapurin Sakari sanoo "vittu" monta kertaa, ennen kuin hänen päästään juuri pudonnut lippalakki ehtii edes osua maahan. Ihmisluonnolla ja sillä miten kulttuuri määrittää ihmisten käyttäytymistä, on kovin vähän tekemistä keskenään.

Totta, isoisäni olisi varmasti sanonut: "Voi tuhannen pentelettä! Kirotkoon taivas tämän puukon, jolla sormeeni palkeenkielen veistin!"

As if. Samat vitut ne on soinut silloin kuin nykyäänkin. Niitä vain ei ole kirjoitettu 40-luvun miehekkäisiin seikkailukirjoihin.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Curtvile 05.10.2011 klo 14:26:19
muistetaan nyt hetken ajan miten brittiläinen tapa näyttää etu- ja keskisormea kämmenpuoli katsojaan päin on säilyttänyt "coolin **ttuilun" arvonsa näihin päiviin asti, vaikka useimmat eivät ole pitkäjousta "elävänä" nähneetkään.

Oma isäni ei juurikaan V-sanaa viljele 79 vuotiaana, mutta  kyse ei ole iästä vaan henkilöstä.
Asiaa suoraan lähteistä tutkineenä kehtaan väittää ettei tämä
Ihmisluonnon en, mutta käyttäymistä ohjaavien kulttuuristen rajojen kylläkin. Jos esimerkiksi isoisäsi vuolee puukolla sormeensa, ei isoisän suusta kuulu ensimmäisenä "vittu", vaan kenties jotakin muuta.
pidä paikkaansa.
Toki "oho" ja "hups" "pahus" jne mutta ihan yhtä lailla " voi p*rs**n ***** ******* ********!!!"
Kyse on stereotypioista ja kuten itse oivasti ilmaisit " miten kulttuuri määrittää ihmisten käyttäytymistä".
sehän pätee myös siihen miten mennyt nähdään tai halutaan nähdä.

Rhenus kuvaa tuota "rappion" aikaa mutta välttäen isoimmat sudenkuopat siinä että esittäisi jonkin yhden tietyn tahon syypäänä rappioon.
Toisten rappio kun ei sitä toisille ole lainkaan.
Kiroilu on vain detalji Rhenusta, mutta toisin kuin turhan usein sarjakuvissa toimiva sellainen.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Gothicus 05.10.2011 klo 14:30:14
Totta, isoisäni olisi varmasti sanonut: "Voi tuhannen pentelettä! Kirotkoon taivas tämän puukon, jolla sormeeni palkeenkielen veistin!"
Arkaainen isoisäsi kenties kiroili juuri tuon suuntaisesti. Kenties hän manasi myös arallun syövereitä ja Baalin tuhatta kuppaista äpärää...
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Hamilkar 05.10.2011 klo 14:32:19
Ja mitä tulee eliitin sisäsiittoisuuteen, useimmat keisarit eivät ehtineet juurikaan lisääntyä ennen kuin saivat gladiuksen sternumiinsa.
Ja mitä tulee eliitin sisäsiittoisuuteen, useimmat keisarit eivät ehtineet juurikaan lisääntyä ennen kuin saivat spathan sternumiinsa.
 ;)
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Ossi Hiekkala 05.10.2011 klo 14:34:54
Ja mitä tulee eliitin sisäsiittoisuuteen, useimmat keisarit eivät ehtineet juurikaan lisääntyä ennen kuin saivat spathan sternumiinsa.
 ;)

I stand corrected.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: matkamies 05.10.2011 klo 15:47:31
Tuoretta ja hyvin kirjoitettua historiaa Rooman tuhosta löytyy ainakin Adrian Goldsworthyn (kirjoittaja joka todella sai minut kiinnostumaan antiikista) Rooman valtakunnan tuho-kirjasta. Kyseinen opus oli historiallisten taustojen suhteen päälähteenäni samoin kuin vaatteiden ja varusteiden osalta oli saman kirjailijan Rooman sotilasmahti-teos.

Rooman valtakunnan tuhossa esitettiin mielestäni erittäin ansiokkaasti se, että niin aikaavievä ja laaja prosessi kuin rooman tuhoutuminen ei ollut tosiaankaan jonkun yhden tietyn asian syy, ja moraalinen rappio lie niistä vähäisin. Jos lukee tasavallan loppuaikojen tai prinsipaatin laun historiaa niin sitä rappiota löytyy kyllä yllin kyllin. Suurin vaikuttava tekijä oli varmasti 200-luvun sisällissotien kierre josta valtakunta ei koskaan täysin toipunut. Se rapautti myös keskusvallan otetta asioista kun byrokratia kirjaimellisesti räjähti käsiin ja keisarin valta nojasi enemmän kuin koskaan hänen suorassa komennossaan olevien joukkojen uskollisuuteen.

Syyt olivat moninaiset, ja siksi en Rhenuksessakaan varsinaisesti keskittynyt yhteenkään. Virkamiesten taipumus juonitteluun ja oman nahkan suojeluun tulee ilmi, samoin kuin sisällissotien takia ohentuneet rajapuolustukset. Barbaarit taas ovat aina värväytyneet Rooman armeijaan eikä heidän kasvava osuutensa armeijan miehistössä käsittääkseni oikeastan juuri vaikuttanut. Keisarinvallan heikkoudesta johtuva alttius asuttaa heimoja valtakunnan alueille ja taipumus värvätä germaaneja päällikköineen päivineen toisaalta varmasti heikensivät Roomaa.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Jarmo 06.10.2011 klo 00:49:03
Wikipediaa paremman kuvan Rooman luhistumisesta (lännessä) saa vaikkapa kuuntelemalla loistaa podcastia The History of Rome (http://thehistoryofrome.typepad.com/).

Nyt mennään tangentille, mutta tämä muuten on aivan erityisen hyvä podcasti! Kannattaa kyllä ne 50+ tuntia käyttää. Elätän toivoa että itäosienkin romahdukseen vielä mennään kunhan ensin saadaan hunnit pois päiväjärjestyksestä.

Jos ei malta odotella, löytyy myös 12 Byzantine Rulers (http://12byzantinerulers.com/) josta saa aika kivan läpileikkauksen itäosista. Parhaat palat tai spoilerit.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: matkamies 06.10.2011 klo 07:42:24
Nyt mennään tangentille, mutta tämä muuten on aivan erityisen hyvä podcasti! Kannattaa kyllä ne 50+ tuntia käyttää. Elätän toivoa että itäosienkin romahdukseen vielä mennään kunhan ensin saadaan hunnit pois päiväjärjestyksestä.

Jos ei malta odotella, löytyy myös 12 Byzantine Rulers (http://12byzantinerulers.com/) josta saa aika kivan läpileikkauksen itäosista. Parhaat palat tai spoilerit.

Tuo meni kyllä kuunteluun. Bysantin historia jos mikä on kiinnostava. Vielä siitäkin joskus sarjakuvaa pitää tehdä.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Ossi Hiekkala 06.10.2011 klo 08:47:03
Tuo meni kyllä kuunteluun. Bysantin historia jos mikä on kiinnostava. Vielä siitäkin joskus sarjakuvaa pitää tehdä.

Joo, tuo on ihan hyvä podcast. Toivottavasti The History of Rome jatkaa Itä-Rooman historiaa, niin kuulisi niistä muistakin hallitsijoista.

Historiasta kiinnostuneiden kannattaa myös kuunnella History According to Bob (http://www.summahistorica.com/) -podcastia, joka käsittelee useampia aikakausia rinnakkain, useimmiten tosin sotahistoriaa mutta toisinaan myös muitakin aiheita. Rooma on ollut myös käsittelyssä.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Hamilkar 08.10.2011 klo 10:36:21
Hieno albumi, jo kansimateriaali tuntui kivalta kädessä. Piirrosjäljestä pidin oikeastaan 2 yksittäistä ruutua lukuunottamatta: sivun 11. vika ruutu (jossa huutaa 'huomio!") ja sivun 33. vika ruutu (jossa kuvattu päähenkilön vaimon naama). En osaa oikein sanoa mikä niissä mätti, ehkä se, että hahmojen kasvot näyttivät niissä erilaiselta tai jotenkin oudolta. Suosikkiruutuja taas olivat "Hän kuunteli kaverinsa selonteon tapahtumasta" ja se kun laittoi sateessa kypärää päähän kommentoiden samalla teinien suosikkisanaa käyttäen (siihen yhteen kuvaan on ladattu paljon). Pidin myös silloista (hienosti kuvattu aikakaudelle tyypillistä puurakennustaitoa) ja veneistä paljon. Lopun yökuvauksissa mustan taustan käyttö toimi hyvin ja toi dramaattista vaikutelmaa. Nuolet ruutujen välillä olisi voineet olla hivenen isompia mielestäni. Kaiken kaikkiaan vahva debyytti. Tehty taustatyö ja perehtyneisyys aikakauteen vakuutti kyllä minuakin suuresti.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Curtvile 08.10.2011 klo 11:35:31
eilen tuli kyseltyä Petri Hiltusen kantaa Rhenuksesta ja oli pitänyt tästä kovasti niin aiheen kuin kuin asiaan paneutumisen osaltakin.
Jos muistini ei petä ainoita valituksen aiheita oli ikkunoiden ristikkolasitusmalli josta oli anakronismiepäilys.

Olen samaa mieltä että valitulla linjallaan matkamiehen kannattaa pysyä.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: CryingBlueRain 08.10.2011 klo 14:35:41
Voihan anus, kun olivat myyneet Rhenukset loppuun Turun sarjakuvakaupasta. No, lisää on kuulemma tulossa pian, joten saan omani vähän myöhemmin.

Eilen CCC-pöydässäni kiersi yksi kappale. Albumia tutkineen seurueen jäsenistä yksi oli graafikko, joka kiitteli kovasti piirrostyötä: "Yksinkertaista mutta kaunista". Antiikintutkimuksen väitöskirjaa viimeistelevä tutkija puolestaan piti tarinaa jännittävänä ja arvioi myöhäisantiikin kuvauksen ja albumissa käytetyn nimistön olevan suhteellisen korrektia. Kumpikaan herroista ei ole varsinainen sarjakuvaharrastaja, joten myönteisten arvioiden taustalla ei taatusti ollut mikään hypetys tai keskinäisen kehumisen kerhoilu.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Hamilkar 08.10.2011 klo 17:22:55
Eilen CCC-pöydässäni kiersi yksi kappale.
Sorry of topic, mutta mikä on CCC?

Jotta viestini ei joutuisi aggressiivisen moderaattorin väkivallan uhriksi, niin laitan tähän näön vuoksi jotain aiheeseen sopivaa mukaan...Goldsworthyn kirjaa tässä selailen ja albumissa usein viitattu Mursan taistelu tapahtui paikassa, joka nykyään tunnetaan nimellä Osijek (Kroatiassa). Siellähän matsattiin sisällissodan luontoisesti viimeksi tässä 90-luvulla, joten historia toistaa itseään (vaikka siitä ei mitään voi oppiakaan). Stoorin Colonia Aggrippina taas tuntee nykyään tutumman nimen Köln.

Nyt täytyy sitten todella nostaa hattua käsikirjoituksesta:
Nostan asian esille, koska olisi niin helppoa rakentaa Fort Zindeneuf/Beau Geste -kuvio tällaiseen fiktiiviseen tarinaan. Tekijä sen sijaan on nähnyt vaivaa punoakseen tarinan todellisuuteen, eikä esim. juuri tätä kyseistä yksityiskohtaa edes alleviivata Hollywood-tyyliin millään tavoin, vaan se jätetty yksittäisen lukijan löydettäväksi. Paljastan siis pääni tekijän edessä.

Päästä tuli muuten mieleeni, että jos ihmettelette monien hahmojen päässään pitämää Jackie Kennedy-Onassis -tyylistä pillerihattua (silloin kun eivät pidä kypärää), niin se oli aikakauden sotilaspukuun kuuluva piirre. Goldsworthyn Rooman valtakunnan tuho -kirjassa on oikein värikuva sisilialaisen Piazza Armerinan huvilasta löytyneestä mosaiikista, jossa jantterit pitävät moisia lätsiä. Lisäksi siinä esiintyy albumin vaatteissakin nähtyjä koristekuviointeja - arvostan (toisin kuin 300:ssa esiintyviä nahkashortsi-nahkavaljas -yhdistelmiä, tai no, kyllä mä niitäkin arvostan!). :P
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: CryingBlueRain 08.10.2011 klo 17:39:24
Sorry of topic, mutta mikä on CCC?

Cosmic Comic Café eli Turun sarjakuvabaari. Unohdin taas, etteivät kaikki ole turkulaisia.

Yleisenä kommenttina aiempaan keskusteluun:

Rooman valtakunnan kukistumisen syistä on 2000-luvulla kirjoitettu useita kirjoja eri kielillä. Eri tutkijat luonnollisesti painottavat eri tekijöiden merkitystä eri tavoin. Jos lukee vain yhden kirjan aiheesta (Goldsworthyn suomennettu teos on ihan hyvä valinta), kannattaa muistaa, että kyseessä on vain yhden tutkijan näkemys hyvin monimutkaisesta ja melko puutteellisesti dokumentoidusta tapahtumasarjasta.

Kaikki ovat yksimielisiä siitä, että Länsi-Rooman tuho oli monien toisiaan ruokkineiden syiden summa. Erimielisyyttä vallitsee siitä, millainen painoarvo joillekin yksittäisille syille annetaan ja mitkä olivat ne kaikkein ratkaisevimmat perussyyt. Ja tietysti monista hajoamisprosessin tapahtumahistoriaan liittyvistä yksityiskohdista on ristiriitaisia tulkintoja. Matkamieheltä on kaiken kaikkiaan ollut fiksu valinta olla  keskittymättä liikaa mihinkään yksittäiseen Rooman valtakunnan rakenteelliseen tai poliittiseen ongelmaan.

Kiroilu on ClaudiusGothicuksen sanoin kulttuuriin eikä ihmisluontoon liittyvä asia. Mutta ainakaan ei liene olemassa mitään todisteita siitä, että roomalaiseen sotilaskulttuuriin ei olisi kuulunut kielenkäyttö, jota joku senaattorisäätyinen snobi olisi pitänyt hyvin vulgaarina.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Jarmo 13.10.2011 klo 13:06:46
Erittäin hieno albbari oli se. Tälläistä lisää vaan.

Kunnioitettavaa, että vahvasti välittyi hahmojen omaavan historian ja elävän maailmassa jossa tapahtuu asioita heistä riippumatta. Juonessa olin näkevinäni kaikuja ensimmäisestä sin citystä, mutta ei häiritsevissä määrin.

Ruutujaossa olisi ehkä hiomisen varaa, muutaman kerran huomasin lukevani ruutuja väärässä järjestyksessä. Yleisesti ottaen kerronta kuitenkin juoksi sujuvasti. Loppupuolella/puolenvälin jälkeen menin hetkittäin sekaisin henkilökaartin kanssa, kukas mikä tämä tyyppi nyt olikaan?
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Mikael Mäkinen 23.10.2011 klo 20:03:39
Vaikkei tämä nyt aivan pelkästään Rhenukseen liitykkään, niin Musta Ritari Kustannuksesta voi nyt tykätä myös Facebookissa (http://www.facebook.com/pages/Musta-Ritari-Kustannus/129755453794662)

Loppuviikosta siellä sitten kerrotaan mitä julkaistaan seuraavaksi.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Rami Rautkorpi 29.10.2011 klo 23:41:28
Loistava tarina. Murhajuoni tuntui kovasti jostain neo-noirista lainatulta -- varmaankin vain armelias unohdus esti nimenomaan Sin Cityä tulemasta mieleen -- mutta loistavaa oli juuri se, kuinka vakuuttavasti juoni oli sovitettu miljööseen.


Kuvituksessa oli paljon epäselviä ruutusommitelmia, mutta lisäksi suosittelisin vahvasti olemaan käyttämättä asettelua oikealle-alas-vasemmalle, edes tietoisesti ja selventävien nuolien kanssa.

Monessa kohdassa olisi voinut myös olla väljempää kerrontaa. Tarinassa on paljon dialogia, enkä ottaisi sanaakaan pois, mutta kun ruudusta puolet on puhekuplaa, niin ruudusta olisi vain pitänyt tehdä isompi. Samoin kaksi sekvenssiä, joissa tukeudutaan kaikkitietävään kertojanääneen, olisivat hyvinkin voineet toimia ilman kertojanääntä, käyttämällä enemmän tilaa puhtaaseen sarjakuvakerrontaan.

Kielenkäytöstä on jo puhuttu ummet ja lammet, mutta yllätyksekseni minulla on kuitenkin tilaisuus mainita ensimmäisenä, että Myllylä on tässä samoilla linjoilla Brian Woodin Northlandersin kanssa. Ja se ei käsittääkseni ole väärin.

Kuitenkin kiinnittäisin huomiota -- koska en ole varma, olisiko nämä niitä asioita, joista Myllylä oli jo tehnyt korjaukset -- teoksen nimen mukaisesta joesta käytettyyn nimeen. Kahdella ensimmäisellä maininnalla se on Rein, sitten Rhinus, ja sen jälkeen Rhenus. Ottaen huomioon joen keskeisen roolin, tämä taitaa olla lapsuksista vakavin.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: matkamies 07.11.2011 klo 14:31:56
Joo noista Rhenuksen nimistä joku kommentoi silloin jo kun laitoin näytesivuja työn ollessa kesken. Siksi katsoinkin aika tarkasti että ne tulisi korjattua, mutta kuten kaikki tietävät, turhaa työtähän se oli.

Kiitoksia kaikista hyvistä kommenteista samoin kuin korjausehdotuksista etenkin kerronnan suhteen. Aina voi parantaa.
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Korro 07.11.2011 klo 14:37:06
Sori Matkamies, en ole ostanut viimesintäsi. EN ole kerennyt käymään Turussa hakemassa , koulu kiireitä. 'Loppuviikosta siellä sitten kerrotaan mitä julkaistaan seuraavaksi.' -En käytä Facebookkia siksipä en tiedä mitä on tulossa. Voitaisiinkö tännekkin raportoida tulevista julkaisuista? En haluisi liittyä Facebookkiin.

-(En kokeillut Mikaelin linkkiä mutta 90% linkeistä mitkä menevät Facebookkiin eivät toimi koska en ole rekisteröitynyt Pahoittelen.)
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Mikael Mäkinen 07.11.2011 klo 20:58:31
Sori Matkamies, en ole ostanut viimesintäsi. EN ole kerennyt käymään Turussa hakemassa , koulu kiireitä. 'Loppuviikosta siellä sitten kerrotaan mitä julkaistaan seuraavaksi.' -En käytä Facebookkia siksipä en tiedä mitä on tulossa. Voitaisiinkö tännekkin raportoida tulevista julkaisuista? En haluisi liittyä Facebookkiin.

-(En kokeillut Mikaelin linkkiä mutta 90% linkeistä mitkä menevät Facebookkiin eivät toimi koska en ole rekisteröitynyt Pahoittelen.)

Tosiaan! Nyt on käynyt vieläpä niin ikävästi, että Facebookissakaan ei ole mainittu asiasta vielä mitään. Seuraavan julkaisun lopullisten sopimuspaperien piti tulla jo viime viikolla, mutta eivät ole ihan vielä tulleet.

Lisäksi toisesta julkaisusta odotan tällä hetkellä mainosmateriaalia. Mutta heti kun on enemmän ja varmistuneempaa tietoa, niin ilmoitan kyllä täällä Kvaakissakin!
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Kuikka 07.11.2011 klo 21:30:52
Pitää minunkin kehua, hieno tarina ja hieno toteutus. Piirustustyyli toi mukavasti arpea ja rouheaa karkeutta tarinaan, joka loi ajankuvan uskottavasti ja elämänmakuisesti. Olen tykännyt jo aiemmista lyhyemmistä juttuistasi, mutta näköjään hallitset myös pitemmän tarinan kerronnan.

Kiitos!
Lisää!
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: CryingBlueRain 12.11.2011 klo 19:55:51
Vihdoin on luettu kannesta kanteen, ja loppuun asti hyvähän tämä oli. Toivottavasti käy kaupaksi. Juonta on jo kommentoitu: eihän se lähtökohdiltaan ollut kovin omaperäinen, mutta se oli istutettu roomalaismiljööseen niin hyvin, ettei häirinnyt lainkaan.

Lukiessa mieleeni pomppasi vähän väliä Pete Townshend, koska Matkamiehen hahmoilla on usein hyvin iso nenä...
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Lönkka 26.12.2011 klo 20:25:21
Rhenus on aivan tolkuttoman hyvä tarina. Ruutojako ja piirrosjälkikin on silloin tällöin vähän nuivaa, mutta ei varsinaisesti haittaa. Jotenkin itselle tuli parista hommasta (paha farmi & inha korkeassa asemassa oleva tyyppi) mieleen Sin City.

Tämä pitäisi niin myydä leffakässäriksi Hollywoodiin tms!
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Jora 08.04.2012 klo 02:52:23
En tiennytkään tämän olemassaolosta, ennen kuin eräänä yönä Helsingissä satuin Kulkukatin pojan ikkunassa tämän näkemään. Kansi hehkui lupausta ja oikeaa asennetta, joten jokunen päivä myöhemmin teinkin raitiovaunulla kaupunkivaelluksen nimenomaan tämän ostaakseni. Enkä pettynyt!

Rautkorpi vertasi teosta Northlandersiin, mutta mielestäni tässä on ainakin kuvituksensa puolesta paljon maanläheisempi ja elävämpi fiilis kuin Landersin innottomassa ja kliinisessä ulkomuodossa. Syksy ja yö on kuvattu hyvin, samoin tosiaan jo tässä viestiketjussa mainitut rakennukset. Kaupungin tulipalo on oikein vakuuttavan näköinen.

Olen samaa mieltä siitä, että murhajuoni upotettiin taitavasti osaksi mielenkiintoista historiallista kehystä; kaikki tarinan palaset hahmojen motivaatioista taustatarinaan loksahtivat hyvin paikoilleen. Ohuessa albumissa riitti mukavasti luettavaa ja tarina soljui eteenpäin oivaa tahtia.

Olen eri mieltä kertojaäänen tarpeettomuudesta. Minusta se sopi hyvin eritoten kohtaan, jossa sotilaat etsivät murhaajaa kyliltä ja tiloilta. Muutenkin teksti oli hyvää: kirjakieli riittävän elävää, vuorosanat sopivan puhekielisiä ja iskeviä. Sinne tänne sirotellut vitut ja helvetin perseet virkistivät kohtauksia ja elävöittivät hahmoja. Tärkeää ei ole se, sanoivatko ihmiset oikeasti "perseen" sijaan "analus penalus paksusuolius", vaan se että ihmiset halusivat ilmaista jotain ahteriin liittyvää, koska tilanne vitutti.

Jäin kaipaamaan reaktioruutuja keskustelujen lomassa. Ruutuja, joissa esimerkiksi päähenkilö olisi hiljaa prosessoiden kuulemaansa ja vaikka näyttäisi sen ilmeellään. Tai ruutuja, joissa olisi sanatonta liikettä. Jonkinlaiseksi esimerkiksi voisi ottaa kaksi viimeistä sivua, jossa magister lähtee päähenkilön luota jättäen hänet istumaan penkille synkkine mietteineen. Viimeisen ja toiseksi viimeisen ruudun väliin kaipaisin hengittävää ruutua, jossa Lucius vaikkapa nousisi hitaasti ylös tuolilta, ja vasta sitten tulisi viimeinen ruutu, jossa hän taluttaa lastaan pois.

Fontti on oikein mainion roomalainen. Lisäksi isot plussat albumin vankasta teosta ja hienoista etu- ja takakansista!
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: Shimo 15.10.2012 klo 14:31:19
Tulipa tämäkin luettua. Ja arvosteltua.

http://routakoto.com/2012/10/15/rhenus/

Positiivinen kokemus! Ja huomasinkin jo, että Myllylältä on tosiaan jo seuraava albumi ulkona...
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: mlietzen 18.10.2012 klo 17:17:07
Kappas vaan:

Taisteluja Rooman valtakunnan rajaseudulla ja verikostoja Pohjolan korvessa. Historialliset seikkailut, rosoinen piirrosjälki ja tarkat faktat kiehtovat sarjakuvapiirtäjää. Tarinat veivät mennessään myös kaksi sarjakuva-albumia julkaisseen Tuomas Myllylän.

YLE: Piirtäjän kynästä: mustaa huumoria ja likaista jälkeä (http://yle.fi/uutiset/piirtajan_kynasta_mustaa_huumoria_ja_likaista_jalkea/6340830)
: Vs: Tuomas Myllylä: Rhenus
: matkamies 18.10.2012 klo 18:54:27
Jaa enpäs kerennytkään linkittää. kiitos!