Ladonnassa on jäänyt kiroitusvihreitä pari, mutta kielenhuoltonatsit eivät nyt yleisesti ottaen ymmärräkään tarinoista sisällöllisesti mitään koska kieliopin ymmärryksestä poiketen se voi vaatia ihan aivotkin.Kielioppi ja kielenhuolto on kaksi eri asiaa...toisen voi oppia 'ilman aivoja', mutta toista ei...
Tätä en bongannut Sarjisfestareilla, harmi, olisi varmasti lähtenyt mukaan.
Edit:Kielioppi ja kielenhuolto on kaksi eri asiaa...toisen voi oppia 'ilman aivoja', mutta toista ei...
Tämä tuli jo luettua ja oli odotetun hyvä.
Ladonnassa on jäänyt kiroitusvihreitä pari, mutta kielenhuoltonatsit eivät nyt yleisesti ottaen ymmärräkään tarinoista sisällöllisesti mitään koska kieliopin ymmärryksestä poiketen se voi vaatia ihan aivotkin.
Itse nautin Rhesuksen historiallisesta kerronnasta ja maanläheisestä otteesta.Albumi maistuu kuvainnollisesti suolalta, sitähän veri, hiki ja kyyneleet pitkälti ovat.
Tarinan hyvyyttä ne eivät tietenkään vähentäneet, mutta olisihan tuonkin homman voinut tehdä loppuun asti hyvin, ihan meitä aivottomiakin ajatellen.Sitä ei semmonen ymmärrä, joka ei itse ole tehnyt painotuotteita, että miten helppoa erilaisia virheitä on saada mukaan - ja vaikea saada pois. :) Kyse ei siis aina ole laiskuudesta tai huolimattomuudesta.
Edit: typo (näin se käy)
Sitä ei semmonen ymmärrä, joka ei itse ole tehnyt painotuotteita, että miten helppoa erilaisia virheitä on saada mukaan - ja vaikea saada pois. :) Kyse ei siis aina ole laiskuudesta tai huolimattomuudesta.Eiköhän tuo ole ihan normaalilla elämänkokemuksella ymmärrettävissä. Virheitä kun sattuu kaikille, ja tässä tapauksessa tekijällä oli vielä kertoa taustoja niille. Pointti ei suinkaan ollut syytellä laiskuudesta tahi huolimattomuudesta, vaan ilmaista näkökulma sille, että virheet todella pistivät silmään. Toisia meistä ne häiritsevät enemmän kuin toisia, ja kyllähän vähempivirheinen painotuote on onnistuneempi l. 'parempi' kuin enempivirheinen. Eniten mokat varmaan harmittavat itse tekijää, joka oli niistä aivan tietoinen, mutta surkean sattumuksen kautta ne päätyivät sivuille. Kuten sanoin, tarina oli todella hyvä joka tapauksessa.
kun kuvitus ei ensiselailulla oikein vaikuttanut.Tässäkin omakustanteessa olisi minusta ihan pienellä viilauksella (tekstaus ja marginaalit) mahdollisuus parantaa tuota ensivaikutelmaa. Harkitsisin jopa rasterin käyttöä tuomaan sommitteluun selkeyttä. :)
Mistä näitä sitten saa?
...Mutta miten roomalaiset kiroilivat? Perus piruja ja perkeleitä ei varmaan kauheasti käytetty ennen kristinuskon vakiintumista, joten arvelin, ja jossain yhteyksissä täällä kvaakissakin joku sanoikin, että todennäköisesti noitumiset sun muut karkeudet liittyivät alapään asioihin...Televisiosarjan Rooma kohdalla tuli mietittyä tuota asiaa itsekin. Sarjassahan pyrittiin maksimaaliseen realistisuuteen, ja hyvin siinä onnistuttiinkin, mutta mitä kiroilemiseen tulee, niin mietin usein kuinka hatusta vetäistyjä kiroukset mahtoivat sarjassa olla. Sarjassahan käytettiin harmistumista ilmaisemaan sanontoja kuten "kusi ja veri", sekä "Junon pimppi" (Juno oli Juppiterin vaimo ja jonkinlainen naisten suojelusjumaluus). Juuri jumaliin liittetyt alapääilmaukset ja ihmiskehon eritteiden kuvailut tuntuvat äkikseltään aika todennäköisiltä antiikin ihmisten käyttämiltä kirouksilta, mutta varmaksi en osaa sanoa, kun en ole asiaan perehtynyt.
..."Junon pimppi" (Juno oli Juppiterin vaimo ja jonkinlainen naisten suojelusjumaluus).
Viimeiseksi täytyy todeta, että on aika hauskaa miten kaikkia kiinnostaa eniten juuri tämä karkeuksien käyttö. Muistan , että kun laitoin Rhenuksen ykkössivun tänne ikuisuus sitten niin sielläkin käytiin aika pitkä ja perusteellinen keskustelu aiheesta.Joskus karkeudet yms. sanonnat (viitaten myös Petri Hiltusen albumiin Anabasis ja siitä toisaalla käytyyn keskusteluun) romuttavat huolimattomasti käytettyinä hyvän historiallisen tunnelman perusteellisesti. Joku mainitsi (muistaakseni juuri Anabasis-ketjussa) itseään häirinneen jossakin historiallisessa romaanissa sen, että hahmot käyttäytyivät nykyaikaisen länsimaisen ihmisen tavoin. Se onkin todella ärsyttävää. Myös vääränlainen kielenkäyttö karkeuksineen liittyy juuri tuohon. Mika Waltari on mielestäni onnistunut kiertämään tuollaiset karikot, sillä hänen historiallisten romaaniensa hahmot ovat aina uskottavia ja käytökseltään edustamansa aikakauden oletusten kaltaisia. Christian Jacqin Ramses -kirjasarja on saippuaoopperamaisuudessaan puolestaan hyvä varoittava esimerkki hahmojen täydellisestä epäuskottavuudesta. Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset muinaista faaraota, Ramsesta, joka käyttäytyy kuin Don Johnson!
Muistaakseni Cameronin Titanic-elokuvassa oli kohtaus, jossa joku hahmoista näytti keskisormea ja se latisti tunnelman pölkkypäisyydessään välittömästi. En edes tiedä, vaikka 1900-luvun alussa jo olisikin uhiteltu vilauttelemalla keskisormea. Jotenkin tuo ele ei kuitenkaan sopinut yhtään ajan henkeen, tai ainakaan siihen ajan henkeen kuin millaiseksi sen halusin elokuvaa katsoessani mieltää, ja siksi se tuntui niin päälleliimatulle ja tyhmälle.
Keskisormen näyttäminen on ikivanha tapa osoittaa halveksuntaa. Kyse ei ole mistään hippien 60-luvulla keksimästä jutusta.Varmasti näin onkin, mutta tuskin sillä on ollut samanlaista penikkamaista "cooleus-arvoa", kuten nykyisin annetaan ymmärtää. Esimerkiksi italialaista perua olevan pahansilmän merkin näyttäminen (siis se Dion populaarikulttuuriin lanseeraama hevisormijuttu) ei alun perin kaivannut toimiakseen yleisöä, eikä muuta oheisilveilyä.
Varmasti näin onkin, mutta tuskin sillä on ollut samanlaista penikkamaista "cooleus-arvoa", kuten nykyisin annetaan ymmärtää. Esimerkiksi italialaista perua olevan pahansilmän merkin näyttäminen (siis se Dion populaarikulttuuriin lanseeraama hevisormijuttu) ei alun perin kaivannut toimiakseen yleisöä, eikä muuta oheisilveilyä.
Arvelet ihmisluonnon muuttuneen paljonkin vuosisatojen / -kymmenten varrella?Ihmisluonnon en, mutta käyttäymistä ohjaavien kulttuuristen rajojen kylläkin. Jos esimerkiksi isoisäsi vuolee puukolla sormeensa, ei isoisän suusta kuulu ensimmäisenä "vittu", vaan kenties jotakin muuta. Räppiä kuunteleva ja housunpersettään roikottava naapurin Sakari sanoo "vittu" monta kertaa, ennen kuin hänen päästään juuri pudonnut lippalakki ehtii edes osua maahan. Ihmisluonnolla ja sillä miten kulttuuri määrittää ihmisten käyttäytymistä, on kovin vähän tekemistä keskenään.
Ihmisluonnon en, mutta käyttäymistä ohjaavien kulttuuristen rajojen kylläkin. Jos esimerkiksi isoisäsi vuolee puukolla sormeensa, ei isoisän suusta kuulu ensimmäisenä "vittu", vaan kenties jotakin muuta. Räppiä kuunteleva ja housunpersettään roikottava naapurin Sakari sanoo "vittu" monta kertaa, ennen kuin hänen päästään juuri pudonnut lippalakki ehtii edes osua maahan. Ihmisluonnolla ja sillä miten kulttuuri määrittää ihmisten käyttäytymistä, on kovin vähän tekemistä keskenään.
Ihmisluonnon en, mutta käyttäymistä ohjaavien kulttuuristen rajojen kylläkin. Jos esimerkiksi isoisäsi vuolee puukolla sormeensa, ei isoisän suusta kuulu ensimmäisenä "vittu", vaan kenties jotakin muuta.pidä paikkaansa.
Totta, isoisäni olisi varmasti sanonut: "Voi tuhannen pentelettä! Kirotkoon taivas tämän puukon, jolla sormeeni palkeenkielen veistin!"Arkaainen isoisäsi kenties kiroili juuri tuon suuntaisesti. Kenties hän manasi myös arallun syövereitä ja Baalin tuhatta kuppaista äpärää...
Ja mitä tulee eliitin sisäsiittoisuuteen, useimmat keisarit eivät ehtineet juurikaan lisääntyä ennen kuin saivat gladiuksen sternumiinsa.Ja mitä tulee eliitin sisäsiittoisuuteen, useimmat keisarit eivät ehtineet juurikaan lisääntyä ennen kuin saivat spathan sternumiinsa.
Ja mitä tulee eliitin sisäsiittoisuuteen, useimmat keisarit eivät ehtineet juurikaan lisääntyä ennen kuin saivat spathan sternumiinsa.
;)
Wikipediaa paremman kuvan Rooman luhistumisesta (lännessä) saa vaikkapa kuuntelemalla loistaa podcastia The History of Rome (http://thehistoryofrome.typepad.com/).
Nyt mennään tangentille, mutta tämä muuten on aivan erityisen hyvä podcasti! Kannattaa kyllä ne 50+ tuntia käyttää. Elätän toivoa että itäosienkin romahdukseen vielä mennään kunhan ensin saadaan hunnit pois päiväjärjestyksestä.
Jos ei malta odotella, löytyy myös 12 Byzantine Rulers (http://12byzantinerulers.com/) josta saa aika kivan läpileikkauksen itäosista. Parhaat palat tai spoilerit.
Tuo meni kyllä kuunteluun. Bysantin historia jos mikä on kiinnostava. Vielä siitäkin joskus sarjakuvaa pitää tehdä.
Eilen CCC-pöydässäni kiersi yksi kappale.Sorry of topic, mutta mikä on CCC?
Sorry of topic, mutta mikä on CCC?
Sori Matkamies, en ole ostanut viimesintäsi. EN ole kerennyt käymään Turussa hakemassa , koulu kiireitä. 'Loppuviikosta siellä sitten kerrotaan mitä julkaistaan seuraavaksi.' -En käytä Facebookkia siksipä en tiedä mitä on tulossa. Voitaisiinkö tännekkin raportoida tulevista julkaisuista? En haluisi liittyä Facebookkiin.
-(En kokeillut Mikaelin linkkiä mutta 90% linkeistä mitkä menevät Facebookkiin eivät toimi koska en ole rekisteröitynyt Pahoittelen.)