Aldo Pravian kirjoittama elämäkerta
Hugo, el Tano (Casa de Papel, 2020) keskittyy Prattin vuosiin Argentiinassa ml. myöhemmät matkat. Kirjoittaja tapasi Prattin henkilökohtaisesti vuonna 1986.
Fierron sivuilla on hyviä kuvia, ja kulttuurilehti
Pagina 1/2 kuvaa kirjan tietosisältöä ansiokkaasti, jo tuossa tulee niin yksityiskohtaisesti tarkkoja osoitteita myöten etten itse olisi tiennyt edes hakea sellaisia.
Tämä kirja piti joskus silloin 2020 koronakaranteenin viihteeksi hankkia, mutta sen julkaisu venyi vaikka tuossa kulttuurilehden linkissä sen sanotaan olleen jo kaupoissa saman vuoden elokuussa. Koko opus unohtui mielestä, ja asiakkaiden käsiin se on kommenttien mukaan päätynyt laajemmin vasta viime vuoden loppupuolella.
Toisaalta minua eniten koko kirjassa kiinnostanut yksityiskohta tulee jo tuossa jälkimmäisessä linkissä lainattuna. Koska Pratt ei aluksi halunnut työskennellä vakituisesti Editorial Abril -kustantajalle (vaan joutui tekemään niin pakon edessä myöhemmin), hän kolkutti
Dante Quinternon ovea. Quinternon lehdet nimittäin olivat suursuosittuja, joten kustantaja maksoi paremmin kuin vasta omaa sarjakuvatuotantoaan aloitteleva Editorial Abril. Lisäksi Quinternolle menestyssarjoja työstivät kuuluisista tekijöistä ennestään mm. Salinas ja Breccia.
Kustantajan kirjanpidon mukaan Hugo Prattille suoritettiin 5 000 pesoa sarjasta
Genghis Khan vuonna 1952. Sarjaa ei julkaistu sivuakaan.
Pascual Güida työsti samannimistä sarjaa (linkissä kuvanäyte sarjasta ja tietoa taiteilijasta) vasta vuonna 1955. Tästä syystä olen epäillyt aiemmin vuotta 1952, mutta tuo kirjanpito tietysti on ns. "kova" todiste. Sen sijaan muu jutusta on melkoista legendaa.
Tästä jutusta on tosiaan liikkeellä varsin uskomattomia versioita, mutta tuon jälkimmäisen linkin takaa lähteenä on
Walter Fahrer, joka kertoi Prattin tulistuneen siitä, että kustannustoimittaja kylmästi napsautti saksilla pois osan Prattin ruuduista ja sanoi, että piirrä uusiksi niin kuin pitää. Tämä päättyi sadatellen poistuvaan italialaiseen, ja loppu on sitten historiaa. Kuvittelisin tuon Fahrerin kuvauksen olevan totuudenmukainen kuvaus tapahtuneesta, Quinterno itse tuskin liittyi asiaan millään tavoin.
En sitten tiedä, onko asia mitenkään merkittävä Prattin mittakaavassa, mutta sivuhuomiona melkein ainoa yhteinen tekijä näissä jutuissa on, että sarjasta säilyi jokunen sivu ja luonnos. Kenties joku Kvaakin Pratt-tuntija osaa sanoa tuosta jotain ihan ulkomuistista.
Editorial Yago mainitaan jutun lopussa. Kustantaja oli siitä kuuluisa, ettei sillä ollut rahaa maksaa tekijöille enää myöhemmin sivuista, mikä teki lopun mm. Héctor Oesterheldin ja Alberto Breccian
Mort Cinder -sarjasta 1964. Kustantajan Editorial Abril -kustantajalta perimät lehdet
Misterix ja
Rayo Rojo vaihtoivat formaattinsa horisontaalisista vertikaaliseen, mikä näkyy niin ikään
Mort Cinder -kokoelmissa hassusti siten, että ensimmäiset sivut täytyy lukea pitämällä kirjaa vinksin vonksin, kunnes sivut sitten vastaavat formaattia.