Tietääkö joku miten näiden tarinoiden kronologia menee? Ovatko vinealais-albumit juonellisesti suoraa jatkoa toisilleen? Miten ne noin tarinamielessä suhtautuvat näihin Yokon "normaaleihin" maallisiin seikkailuihin? Kävikö poppoo avaruudessa seikkailemassa muutaman albumin verran ja tuli sitten takaisin, vai ovatko nuo niin kuin jotenkin kokonaan erillinen systeeminsä?
Tämä aihe lienee jo vanha, mutta ajattelin minäkin kirjoittaa siitä hmm...muutamalla sanalla. Tuosta mitä sinä, Jyrki, sanoit, niin minä olen ymmärtänyt tämän '
Tuulen Tytär' tarinan lopussa käydystä, Yokon ja hänen äitinsä keskustelusta, että näitä tähtienvälisiä matkoja tehdään kuin tehdäänkin vähän silloin tällöin. Etenkin kun tämän jälkeen tapahtui tuo '
La Lumière d'Ixo' -seikkailu, mikä ilmestyikin kronologisessa järjestyksessä seuraavana, kuten joku sanoikin jo aiemmin. Näin siis Leloup jo antaakin ymmärtää, mitä seuraavana on tulossa. Niin ja '
Titaanit' tarinassa on selvä viittaus, että matkoja Maasta Vineaan tapahtuu tilanteen ja tarpeen mukaan.
Tätä samaa aihetta eteenpäin tarkastellessa voisi ajatella esim. matkoja Vinealle ja takaisin. Nehän kestävät kuitenkin kaksi kuukautta yhteen suuntaan ja henkilöt ovat tänä aikana magneettisessa horroksessa. He eivät siis juurikaan vanhene. Jos joku alkaisi ajattelemaan (kuten esim. minä
), mitenkä nämä kaikki matkat näin yleensä olisivat mahdollisia, niin tässä yksi vastaus. Tosin kyllä sitten täytyy ajatella myös, miten aika kuluu muualla ja miten henkilöt muuttuvat näinä aikoina. Esim. Miten
Ingrid Hallberg muuttuu näinä aikoina kun Yoko, Vic ja Pol taas eivät muutu tai vanhene niinkään ja mitenkä esim. monet hahmot Vinealla vanhenevat tänä aikana. Kuten esim.
Poky, joka on totuttu näkemään vallattomana pikkutyttönä. Hmm...tästäkin saisi aikaan monta juttua, mutta luulenpa, että Roger Leloupilta löytyy vastaus tähän kaikkeen
.
Tämä, mitä minä luin '
Sielujen portti' tarinan viimeiseltä sivulta, niin siinä kerrotusta ajankulusta minä en kyllä oikein päässyt kärryille. Elikä siis se tapahtuma-jakso, mikä oli ollut Ultimassa ja sitten kun Yoko ystävineen oli palannut takaisin 'täkäläiseen' aika-sykliin. Sinä aikana oli ainakin suomennoksen mukaan mennyt kokonainen vuosi! Siltikin tilanne jatkui siitä mihin oltiin jääty seikkailun alkupuolella; Mieke valmisti väelle jälleen pastaa ja niin edelleen. Aivan kuin aikaa olisi mennyt kuitenkin vain vähän, korkeintaan pari päivää. Vähän samantapainen ajankulkua käsittelevä juttu löytyy myös '
Kifan pakolaiset' tarinan loppupuolelta. Katsokaapa.
Olenkin miettinyt, että onko suomennoksessa ja oikeinkirjoituksessa kaikki tehty niin kuin pitääkin. Sarjakuvan logiikastahan saisi myös monta keskustelua aikaan! Pienissä kirjoitusvirheissä ainakin olisi korjattavaa. Luin tarinaa '
Vinean kolme aurinkoa' ja siinä joku, todennäköisesti Khany, kuvaili Saturnuksen kokosuhteita lähestyttäessä vinealaista avaruusasemaa. Mietin, että miten niin 'PUOLEN KILOMETRIN päästäkin' Saturnus näyttää jättimäiseltä
. Katsoin '
Non Stop' - lehdestä mitenkä siellä lukee ja siellä puhutaan, kuten ajattelinkin, puolesta MILJOONASTA kilometristä. Samoin kuin '
Titaanit' tarinan sivulla, Yokon ja Khanyn keskustellessa, näkyy vain tyhjä puhekupla, vaikka selvästi siinä toinen on sanomassa jotain! Ei millään, mutta nämä tällaiset pikku jutut tällä tasolla pistävät silmään ja mietinkin, että taitto- ja tekstin oikoluku-puolella (mikäli sitä vielä tehdään) pitäisi voida huomioida tällaiset asiat. Tästäkin ehkä saisi monta keskustelua aikaan, mutta se siitä. Antakaapa kommenttia, jos on tähän vaikkapa jotain lisättävää, tai korjattavaa
.