Kirjoittaja Aihe: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista  (Luettu 79928 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

oikoj

• Jäsen
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #225 : 30.01.2022 klo 08:41:12 »
Pitää nostaa hattua tästä kulttuuriteosta!

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #226 : 30.01.2022 klo 17:50:44 »
Tarkistin ja täydensin Tarzanin pojan vuosikerrat 1970–1972, pohjaindeksointi kattoi vain sarjakuvaseikkailut ja nyt siellä on siis kaikki muu sisältö indeksoituna. Lisäksi listaan oli näköjään lipsahtanut vuoden 1972 lehdille vastaavien vuoden 1971 lehtien indeksointeja (sama numero siis kahteen kertaan) eli ne on nyt korjattu niin, että myös 1972 on niin oikein kuin se on mahdollista.

En ole varma miten päin Tarzanin poikien 10 ja 11/1970 pitäisi olla, sillä Moogin sivuilla kannet ovat eri järjestyksessä. Olen omiin muistiinpanoihin merkinnyt, että sisältö on niin kuin ne nyt ovat ts. lehtien kannet olisivat vaihtaneet paikkaa sisällön kanssa, mutta en ole varma mistä tuo tieto on peräisin, minulla tätä vuosikertaa ei ollut lainkaan.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #227 : 29.05.2022 klo 18:26:25 »
Sarjakuvasunnuntain kunniaksi kävin läpi Tarzanin pojan vuosikerrat 1973–1976. Kun ruotsalaiset tekijät kerran tuon pätkän loppupuolella tiedetään, niin alkuperäisnumeroina ovat myös ruotsalaiset numerot.

Se olikin viimeinen varsinainen puute. Tarzanin poikien tapauksessa. En edelleen tiedä, pitäisikö minun lisätä esim. Atlantic-numerot alkuperäisjulkaisuiksi, mutta todennäköisesti toimin näin ainakin Williams Förlag AB:n tapauksessa. Tältä osin työ onkin tehty, oma tekosyyni oli silloin vuosikymmen sitten, ettei ollut vielä indeksejä kuin norjalaisnumeroista.

Sen sijaan englanninkielisiä nimiä en ole lisännyt espanjassa julkaistuille tarinoille tarkoituksella (vaikka kyse oli brittien kirjoittamista tarinoista Britannian markkinoille, joten se olisi periaatteessa "oikein" tehty), mutta mahtaako sellaista kukaan kaivatakaan. Jos tuosta on kenelläkään vahvaa mielipidettä asian puolesta, niin ei se suuri lisäys ole.

Koetan sitä ennen jossain välissä käydä lävitse vielä Tarzan-lehtien vuosikertoja vuodesta 1981 eteenpäin, minkä jälkeen voisi sitten miettiä itsekin tällaisia ikuisuuskysymyksiä.

Korjauksia olen vienyt ja vien tietysti jatkossakin sisään sitä mukaa kuin ilmoitetaan.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #228 : 30.05.2022 klo 20:26:01 »
EDIT: Käytännössä ainoa suuri puute koko indeksoinnissa on puuttuvat alkuperäisnumerot Tarzan Jättikirja 4:stä (Moogin arkistossa siitä sanotaan seuraavaa). Kuvittelisin, että tämän sieltä varmaan joku kuittaa ihan mielellään pois, vaikka eihän tuo niin vakava puute ole että juhlia pitäisi sen vuoksi siirtää.

Jättikirja 4 on nyt mukana listassa, suurkiitos jälleen Kyöstille, jonka työn ansiosta Tarzan-indeksointi on tänä vuonna edennyt jättiläisenharppauksin. Kiitokset kuuluvat toki myös monille Petri Aarnion tapaisille puurtajille, jotka ovat huomauttaneet virheistä ja epätäydellisyyksistä vuosien mittaan.

Kaikkia en varmasti ole muistanut kiittää, kun on ollut aika jakaa kiitoksia. Useimmiten se johtuu vain siitä, että muutosten vieminen listaan on venynyt tai olen itse pudonnut kärryiltä (osa on toivonut pysyvänsä anonyyminä ja osa ollut yhteydessä suorasti, epäsuorasti ja molemmin päin, joten vähemmästäkin alkaa sekoilla, kun projekti kestää yli vuosikymmenen).

Huomasin, että olen tainnut käydä lävitse Tarzan-lehden 1980-luvun osalta aiemmin, vastoin edellistä viestiäni, joten ilmeisesti nyt indeksointi on niin kattava ja asiallinen kuin se vain voi olla. Virheistä saa ja pitää huomauttaa, aiemmin viittaamani täydennykset ehkä tänä tai ensi vuonna odottamattoman inspiraation sattuessa milloin vain.

Pahkut

• Uusi jäsen
« Vastaus #229 : 20.06.2022 klo 10:54:21 »
Hm. Itseni vaikea kuvitella ettei Tarzanin Poika olisi ollut suosittu koska henk.koht. pidän yhtä paljon kuin Tarzanistakin. Tosin on totta että TP muuttui vuoden 1979 puolessa välissä enemmän lasten lehdeksi ja Korak nuortui noin 10-11 vuotiaaksi kun ennen oli ollut aikamies. Ehkei se miellyttänyt kaikkia.

Itse Tarzan loppui vuonna 1990 myös "hämärissä merkeissä". Olen nähnyt netissä joitakin alankomaalaisia Branislav Keracin studion piirtämiä Tarzan-lehtiä, joita ei ole Suomessa julkaistu. Yhden kannessa oli Tarzan ja siivekäs hevonen Pegasus...  ??? Kerac, joka ilmeisesti teki Tarzania vain "leipäpappina", päätti kai lyödä kunnolla läskiksi.  :(

Aiempaan viestiini viitaten tässä on googlen kuvahaun tulos hakusanoilla "bane kerac tarzan netherlands":
https://www.muddycolors.com/wp-content/uploads/2017/12/3ed31-b12.jpg

Minulla on kaikki Tarzanin numerot 80-luvun lopusta sekä vuodelta 1990 eikä tällaista tarinaa ole julkaistu. Eli jugoslavialaista materiaalia olisi vielä ollut saatavilla vaikka lehti lakkautettiin lokakuuhun 1990 ilman että viimeistä vuosikertaa edes vietiin loppuun.