Kirjoittaja Aihe: Huonoin manga (muista asialliset perustelut)  (Luettu 40028 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pertti jarla

• Jäsen
Huonoin manga (muista asialliset perustelut)
« : 03.03.2005 klo 10:52:31 »
Mangan (ja animen) harrastajat tuntuvat niin kiusallisen positiivisilta, että keskustelevat yleensä vain suosikeistaan! Hämäräksi on jäänyt, että mitäpä pitäisitte oikein huonona mangana? Itse olen tutustunut kehnosti jaappanisarjakuvaan, mutta kyllä Gunsmith Cats oli aivan suututtavaa roskaa.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
Re: Huonoin manga
« Vastaus #1 : 03.03.2005 klo 10:57:22 »
Itse olen tutustunut kehnosti jaappanisarjakuvaan, mutta kyllä Gunsmith Cats oli aivan suututtavaa roskaa.
Hä, ja Chobits ja Gunsmith Cats ovat niitä ainoita joita olen lukenut... Ja melkein tykkäsin.

Noo. Ei minusta mangafanaatikkoa taida tulla. Kun olen jo toisen sortin fanaatikko...  ;D
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #2 : 03.03.2005 klo 11:57:09 »
Clampin Shirahime-syo on paskinta mitä mä oon lukenu. Haahuilua sanan varsinaisessa merkityksessä. Ehkä piäisi kutenkin puhua pettymyksistä, sillä väärä lajityyppi ON VÄÄRÄ LAJITYYPPI, oli kyseessä sitten japski tai jonkun muun maalainen sarja. Sain tuon kirjan lahjaksi ja niinpä se oli "pakko lukea". Muutenhan huonoja ei ookkaan pakko lukee, eik'ä tuukkaan luettua, ja niin muodoin ei voi tietää paraneeko sarja myöhemmin? :) Tuossa Clampin jutussa (poikkeaa hyvin paljon Chobitseista ja näistä söpöilyistä jotka on ihan siedettäviä) on ehkä sekin, että se ei ole mitään perinteistä länsimaista kerrontataidetta vaan jotain syvällistä hengittelyä, niin että se saattaisi punnertamalla paremmin avautua. Odotuksetkin oli siis väärät  :)
Toinen kammottava on Cowboy Bebob, siis nimen omaan mangana.

Muita pettymyksiä ovat olleet Otomon pidemmät sarjat, joita en ole jaksanut, sekä Mai the psychic girl, josta luin vain kirjan kolme. ...Ja ehkä juuri tästä syystä. Dragon Ballkin on ollut pettymys, mutta sehän onkin lastensarja, enkä sikäli ihan kuulu enää kohderyhmään. Gunsmith Catsista sentään tuntee, että se on tehty aikuisille, oon lukenut yhen kirjan, eikä ne jutut nyt niin huonoja olleet. Ach, ja vielä pitää mainita Oh My Goddess, joka on useammastakin syystä minusta melko ärsyttävää. Sekä Balde of immortal, jota en sit kumminkaan jaksanut lukea vaikka se onkin hyvin piirretty.

Yleisesti ottaen monissa mangoissa on minusta aika mielenkiintoisia alkuasetelmia, mutta pidemmän päälle hommat ja tarinat alkaa puutua. Ehkä se teeman ja alkuasetelman variointi ei ole japanilaisten vahvimpia puolia. Tuntuu kuin alun jälkeen vain sitten kisuteltaisiin lukjaa ja yritettäisiin venyttää mahdollisimman pitkään sitä lopetusta. Eurooppalaisessa ja amerikkalaisessa sarjakuvassa on tietenkin sama juttu, eli alkuasetelmat on seikkailusarjakuvissa enemmän tai vähemmän sementoitu. Tintti ei mene naimisiin, eikä Asterix tai Aku Ankka. Pitkässä mangassa on kuitenkin jo alkuasetelmaan rakennettu ristiriita, joka huutaa ratkaisuaan. Läntisessä sarjakuvassa alkuasetelma on pikemminkin vain jatkuvuutta tuova kehys. Tapahumien käynnistyminen, huumori, yms. kumpuaa enimmäkseen muualta kuin peruskattauksesta (esim. hahmojen välisestä suhteesta). Lyhyemmät mangat ovat luonnollisesti poikkeus em. kuvaukseen.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

laymon

• Vieras
« Vastaus #3 : 03.03.2005 klo 14:07:08 »
Gunsmith Cats on parhaimmillaan hiton hyvä, huonoimmillaan tylsä.

Jees, mutta listataanpa tähän nyt Peran iloksi sitten manganimikkeitä, jotka eivät välttämättä ole huonoja, mutteivät minuun henkilökohtaisesti kolahtaneet:

Oh my Goddess!
Vampire Princess Miyu/Yui yms.
GTO ei oikein iskenyt mangana, vaikka animesta tykkäsinkin.

Pläähh, en keksi enää. Mangaa tulee luettua sen verran paljon, että ne heikommat unohtuvat helposti, etenkin kun sellaisia jaksaa keskimäärin lukea vain sen yhden albumin, ja niitä hyviä puolestaan lukee tuhansia ja taas tuhansia sivuja (jossain Hajime no Ippossa taitaa olla jo kymmenen tuhatta puhki).

isokana

• Psykopehmo
  • Jäsen
  • Carpe canem!
« Vastaus #4 : 03.03.2005 klo 15:47:40 »
GTO ei oikein iskenyt mangana, vaikka animesta tykkäsinkin.

Juuri päinvastoin kuin minulla. 20 pokkarin jälkeen katsoin ensimmäisen jakson animea ja totesin, että GTO-tyyli ei toiminut ollenkaan animoituna. Hauskahan se oli vieläkin, mutta graafisesti ei vetänyt puoleensa. Mangallakin on ongelmansa sarjan keskivaiheilla, kun se vaipuu välillä tylsäksi ja itseääntoistavaksi, mutta on nyt loppua kohti jälleen tuntunut piristyvän.

Mutta huonoista piti puhua. Surkein manga, minkä olen lukenut on Bakune Young. Huonosti piirretty, tarinassa ei ollut mitään järkeä, hahmojen toivoi kuolevan heti pois (mitä tapahtuikin ihan kiitettävästi). Lukemisesta on jo monta vuotta aikaa, mutta en koskaan unohda sitä helpotuksen tunnetta, kun pääsin pokkarin loppuun. Toinen aika karmea viritys oli Striker vs. the Third Reich. Juoni on vaipunut suurimmilta osiltaan unohduksiin, mutta pointtina oli Hitlerin herättäminen kuolleista ja muuntuminen superolennoksi. Joku saattaa pitääkin siitä, mutta minulla meni yli sietokyvyn. Myös Kazuo Koiken ja Ryoichi Ikegamin Crying Freeman on jättänyt aika kylmäksi.

laymon

• Vieras
« Vastaus #5 : 03.03.2005 klo 16:07:40 »
Strikeria en ole lukenut, mutta sekä Bakune Young että Crying Freeman onnistuivat viihdyttämään asennevammaisuudellaan.

Hmm, nytpä tuli mieleen esimerkki todella huonosta mangasta: Banana Fish. Tämä oli ilmeisesti Japanissa kova hitti, mutta sai ainakin meikäläisen kuolemaan tylsyyteen.

Air findand

• Uusi jäsen
  • Mixxkset lähtis Etelmääxmxäx
« Vastaus #6 : 03.03.2005 klo 21:18:07 »
Kyl hamtaro on.....

Lurker

• Vieras
« Vastaus #7 : 03.03.2005 klo 21:25:12 »
Kyl hamtaro on.....

Täytyy puolustaa Hamtaroa, varsinkin animea. Se tunnari on niin tarttuva, hyräilkää sitä mielessänne niin tulette heti hyvälle tuulelle. Bijou is the cutest!

Vessapaperirullasta voi askarrella kivan Hamtaron!

http://www.dltk-kids.com/anime/hamtaro/crafts.htm

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 03.03.2005 klo 22:30:08 »
Vaikka en hirveästi välitä Gunsmith Catsin aiheesta, poliisiteemasta, niin kyllä se muistaakseni ihan otteessa piti, kerronta oli toimivaa ja räväkkää, ja oli siinä muutama kohtuullisen hyvä henkilökin.

Moebius -nimi mangan yhteydessä tuntuu olevan huono merkki:

Silent Möbius on mielestäni keskinkertaisin, tasapaksuin manga mitä olen lukenut. Ei huono.. vain totaalisen keskinkertainen.

Moebiuksen (Giraurdin) ideoima ja ilmeisesti käsikirjoittama Icaro -manga, (jonka piirtäjän nimeä en muista) oli visuaalisesti upea, mutta tarina oli hengetön, tylsä ja  yllätyksetön.

Tokyo Mew Mew on vielä yksi keskinkertaisuuden virstanpylväs...

En oikeastaan edes muista niitä huonoja, keskinkertaisetkin vain siksi, että olen paremman tekemisen puutteessa kahlannut ne läpi.

« Viimeksi muokattu: 05.03.2005 klo 15:06:50 kirjoittanut JJ Naas »

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 05.03.2005 klo 14:53:02 »
Jossain välissä vilkaisin kirjaston sarjishyllyä, ja siellä oli joku ...mikä Shutter Box sen nimi nyt sitten oli. Lukaisin läpi ja täytyy sanoa, että aika tympäännyttävä tapaus...

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
« Vastaus #10 : 05.03.2005 klo 21:07:55 »
Tämä on helppo, sehän on tietysti Dragon Ball Z.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #11 : 07.03.2005 klo 20:30:36 »
Clamp kannessa on aika hyvä takuu, että sarjis on minun silmilläni katsoen täyttä roskaa.
Banana Fish sensijaan oli verrattoman mainio sarja, harmi että ikäänkuin loppui kesken.

Manga jakaa mielipiteitä...  :P

tompelo

• Jäsen
  • Fakta on vain jähmeä mielipide.
« Vastaus #12 : 07.03.2005 klo 22:01:51 »
Saako tähän nyt sanoa ainoan mangan, mitä on lukenut? 8)
Jos saa niin Dragon Ball Z

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #13 : 17.03.2005 klo 19:27:29 »
Vihdoin osaan vastata tähänkin: Beyblade.
Also spracht Blau Tiger.

Storm

• Jäsen
  • Elämä ei ole aina helppoa.
« Vastaus #14 : 18.03.2005 klo 08:45:57 »
En ole kovinkaan vielä lukenut kaikkia, tai suurinta osaa, mutta en ainakaan tykännyt Conanista, Dragon Ballista, Beyblade (ihan outo...), GTO.
Kaverini tosin yrittää käännyttää lukemaan Yu Yu Hakushoa, että tällä hetkellä en kovin hyvänä mangana pidä sitä.
I live, when my heroes live...