Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Arvostelut: Mikä on kummitus? (09.05.2018 klo 11:50:17)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
23.05.2018, klo 02:27:35

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
463758 viestiä 10304 aihetta kirjoittanut 7272 jäsentä. Uusin jäsen: villeraju
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvantekijöiden keskustelut
| |-+  Julkaisu, markkinointi, tekijänoikeudet ja palkkiot
| | |-+  Sensuurista
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 5 6 7 8 9 [10] 11 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sensuurista  (Luettu 45258 kertaa)
Toni
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 334


Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan


« Vastaus #135 : 22.03.2018, klo 16:55:50 »

Hoplaa!

Myös Tähtivaeltajan arvio Sarjakuvasensuuri-kirjasta nyt netissä:

http://tahtivaeltajablogi.com/2018/03/22/kirjat-sarjakuvat-severi-nygard-sarjakuvasensuuri/

Sensuuri on sairaus. Keino, jolla valtaapitävät tai valtaan haluavat ryhmittymät yrittävät kontrolloida, mitä me ajattelemme.
tallennettu

http://www.tahtivaeltaja.com – Ilman on paha elää!
Pässi
Nukkuja
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 2 999



« Vastaus #136 : 22.03.2018, klo 18:12:35 »

"Nygård kuvaa kirjassaan pieteetillä Yhdysvaltojen sarjakuvavastaisia kampanjoita ja kirjoituksia, jotka lopulta johtivat alan itsesensuurikoodistoihin – ja samalla tuhosivat amerikkalaisen sarjakuvan kehityksen vuosikymmeniksi."

Kymmeniksi? Eikös underground-liike potkaissut jenkkien sarjakuvien kehityksen takaisin raiteilleen vajaassa vuosikymmenessä?
tallennettu

Hei, kuulittekstota? Ton torven torvi panee "bää bää"!
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 731


« Vastaus #137 : 22.03.2018, klo 18:16:04 »

"Nygård kuvaa kirjassaan pieteetillä Yhdysvaltojen sarjakuvavastaisia kampanjoita ja kirjoituksia, jotka lopulta johtivat alan itsesensuurikoodistoihin – ja samalla tuhosivat amerikkalaisen sarjakuvan kehityksen vuosikymmeniksi."

Kymmeniksi? Eikös underground-liike potkaissut jenkkien sarjakuvien kehityksen takaisin raiteilleen vajaassa vuosikymmenessä?

ei, ei  lähellekään ja UGväellä oli kovasti vähän tekemistä asian kanssa.
tallennettu
Lurker
Valvoja
***
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 441



« Vastaus #138 : 22.03.2018, klo 18:29:52 »

ei, ei  lähellekään ja UGväellä oli kovasti vähän tekemistä asian kanssa.

Kyllä underground comix sai melkoisesti inspiraatiota juurikin noista EC Comics -sarjakuvista ja olivat osaltaan kapinallinen vastareaktio Comics Code -sensuuriin.

Ja olihan sitten MAD, joka oli overground, mutta kova juttu silti.
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 731


« Vastaus #139 : 22.03.2018, klo 18:45:11 »

Kyllä underground comix sai melkoisesti inspiraatiota juurikin noista EC Comics -sarjakuvista ja olivat osaltaan kapinallinen vastareaktio Comics Code -sensuuriin.

Ja olihan sitten MAD, joka oli overground, mutta kova juttu silti.

ja underground comix joka vaikutti amerikkalaisen sarjakuvan sensuurin poistumiseen tasan---miten?

sarjakuvan kehitykseen vaikuttamisessa en näe ihan valtavaa tekoa underground sarjakuvalla. Crumbilla ja kumppaneilla oli kyllä näkyvyyttä levynkansien myötä mutta olisi hauska kuulla miten mursivat comics coden. Ihan mielenkiinnosta.

Tosi moni juttu oli kova, ellei peräti tosi ältsin kova , mutta niiden vaikutus ei taas ollut.

tallennettu
Lurker
Valvoja
***
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 441



« Vastaus #140 : 22.03.2018, klo 18:54:10 »

ja underground comix joka vaikutti amerikkalaisen sarjakuvan sensuurin poistumiseen tasan---miten?
--

?!?

Ymmärsit nyt jotenkin väärinpäin. Ei kai tällaista kukaan väittänyt?

Comics Coden ulkopuolelle siis kehittyi sarjakuvaa, jotakin aivan muuta, joka ei noudattanut tätä säännöstöä ja suorastaan kapinoi sitä vastaan. Eli tätä kautta syntyi uutta ja jännittävää, taiteellisesti kunnianhimoista sarjakuvaa.
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 731


« Vastaus #141 : 22.03.2018, klo 19:10:36 »

?!?

Ymmärsit nyt jotenkin väärinpäin. Ei kai tällaista kukaan väittänyt?

Comics Coden ulkopuolelle siis kehittyi sarjakuvaa, jotakin aivan muuta, joka ei noudattanut tätä säännöstöä ja suorastaan kapinoi sitä vastaan. Eli tätä kautta syntyi uutta ja jännittävää, taiteellisesti kunnianhimoista sarjakuvaa.

tästäkin on lähinnä teidän sananne ja senkin sisällöstä mielipide-eroavaisuus.
Yksi Rick Veitch ei kesää tee ja hän sentään otteli/ottelee järjestelmän sisällä kuin ulkonakin.

tallennettu
Toni
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 334


Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan


« Vastaus #142 : 22.03.2018, klo 19:29:58 »

"Nygård kuvaa kirjassaan pieteetillä Yhdysvaltojen sarjakuvavastaisia kampanjoita ja kirjoituksia, jotka lopulta johtivat alan itsesensuurikoodistoihin – ja samalla tuhosivat amerikkalaisen sarjakuvan kehityksen vuosikymmeniksi."

Kymmeniksi? Eikös underground-liike potkaissut jenkkien sarjakuvien kehityksen takaisin raiteilleen vajaassa vuosikymmenessä?

No ei oikeastaan. Underground-marginaalissa – ja sittemmin indie-puolella – toki tehtiin paljon päheetä kamaa, mutta keskeisin osa amerikkalaisen sarjakuvan kehityksestä pysähtyi vuosikymmeniksi – ja tuon ajan kaiut näkyvät vahvasti myös nykyisin parhaiten myyvissä jenkkisarjiksista, vaikka Comics Codesta onkin luovuttu. Vuosikymmeniä jatkunut trendi ei voi olla jättämättä itsestään jälkiä.

Ja olen aivan satavarma, että jenkkien sarjakuvamaailma olisi ollut viimeiset 70 vuotta aivan toisennnäköistä ilman tätä sensuurimentaliteettia, joka ohjasi niin tekijöitä kuin kustantajiakin – sekä yleistä käsitystä ja ilmapiiriä sarjakuviin liittyen.
tallennettu

http://www.tahtivaeltaja.com – Ilman on paha elää!
Pässi
Nukkuja
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 2 999



« Vastaus #143 : 22.03.2018, klo 20:05:57 »

No lähinnä tuo keskeinen väittämä, että koko amerikkalaisen sarjakuvan kehitys pysähtyi ja suorastaan tuhoutui oli tuollaisenaan aika raju, kun valtavirran ulkopuolella tapahtui kuitenkin kaikenlaista, kuten Lurker tuossa myös osoitti.

Ja olen aivan satavarma, että jenkkien sarjakuvamaailma olisi ollut viimeiset 70 vuotta aivan toisennnäköistä ilman tätä sensuurimentaliteettia, joka ohjasi niin tekijöitä kuin kustantajiakin – sekä yleistä käsitystä ja ilmapiiriä sarjakuviin liittyen.

Tästä ei varmasti kukaan ole eri mieltä.
tallennettu

Hei, kuulittekstota? Ton torven torvi panee "bää bää"!
Lurker
Valvoja
***
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 441



« Vastaus #144 : 22.03.2018, klo 20:12:34 »

No lähinnä tuo keskeinen väittämä, että koko amerikkalaisen sarjakuvan kehitys pysähtyi ja suorastaan tuhoutui oli tuollaisenaan aika raju, kun valtavirran ulkopuolella tapahtui kuitenkin kaikenlaista, kuten Lurker tuossa myös osoitti.

Tästä ei varmasti kukaan ole eri mieltä.

Eipä tietenkään.

Muistutettakoon muuten, että Warren jatkoi mustavalkoisissa isokokoisissa lehdissään  hienosti EC:n perinnettä - ja tekijätkin olivat osin samoja.

Mutta supersankarit eivät ehkä olisi ilman Comics Codea nousseet nykyiseen valta-asemaansa Jenkeissä, voi arvailla (kuten Watchmenissa).
tallennettu
Veli Loponen
Isoveli
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 10 831


<><


« Vastaus #145 : 22.03.2018, klo 20:27:11 »

Mutta supersankarit eivät ehkä olisi ilman Comics Codea nousseet nykyiseen valta-asemaansa Jenkeissä, voi arvailla (kuten Watchmenissa).
Tää. Mutta muuten näen tuon ajan sensuurin ja Comics Coden semmoisena luovuuden herättäjänä. Eli, kun on ollut pakko tehdä tietyllä tyylillä, niin se on johtanut sitten luoviin ratkaisuihin. Ei kokonaisvaltaisesti, mutta kuitenkin. Oliksiko esim. mainittua Watchmenia ollut ilman Comics Codea?
tallennettu

Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva
Jiksi
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6 230



« Vastaus #146 : 23.03.2018, klo 01:33:01 »

Ei kukaan varmaan sano, etteikö Comics Coden sääntöjen mukaan tehdyllä olisi mitään arvoa.

Kokonaisvaikutus oli kuitenkin negatiivinen: sensuuri vei aikuislukijat, naiset ja tytöt sekä näkyy paitsi asenteissa sarjakuvaa kohtaan myös kustantajien valta-asetelmissa – tänään valkokangasta myöten.

Vanhoja toistamatta, kirjoitin etusivulle näin vuonna 2009.

Kenties jonain yönä näen unta siitä vaihtoehtotodellisuudesta, jossa sarjakuvasensuuri olisi taltutettu elokuvasensuurin tavoin. Sitä voikin vain unelmoida, millaisia sarjoja olisi ilman Comics Codea luotu.
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 731


« Vastaus #147 : 23.03.2018, klo 10:23:08 »

Ei kukaan varmaan sano, etteikö Comics Coden sääntöjen mukaan tehdyllä olisi mitään arvoa.

Sitten varmaan luetaan ihan eri foorumia.
tallennettu
Lurker
Valvoja
***
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 441



« Vastaus #148 : 23.03.2018, klo 18:25:50 »

Ei kukaan varmaan sano, etteikö Comics Coden sääntöjen mukaan tehdyllä olisi mitään arvoa.
--

Juuh. Siis monet parhaista supersankarisarjakuvista on tehty Comics Coden aikana, kuten nyt vaikkapa Marvelin alkujuoksu (Jack Kirby, Steve Ditko jne.), Neal Adams ja John Byrne DC:llä, ja funny animals -puolella Carl Barks Dellillä jne.
tallennettu
Jiksi
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6 230



« Vastaus #149 : 23.03.2018, klo 19:38:41 »

Sarjakuvakulttuurin luonnollisen kehityksen sensuuri tuhosi.

Kehitys aina kehittyy, mutta mihin suuntaan jos sensuuria ei olisi koskaan ollut.

Hyvää tehtiin Comics Codesta huolimatta, ei sen ansiosta.

Täytyy kuitenkin muistaa, että Comics Code oli itsesensuuria, ei siis viranomaiskontrollia jonka vihaamisen voisi ulkoistaa, vaan alan oma emämunaus.

EDIT: Viimeinen lause leikkautui hassusti.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2018, klo 19:41:07 kirjoittanut Jiksi » tallennettu
Sivuja: 1 ... 5 6 7 8 9 [10] 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: