Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Artikkelit ja henkilökuvat: Entistä rohkeampi Valiant (27.09.2019 klo 23:00:00)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
13.11.2019, klo 18:58:46

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
477914 viestiä 10445 aihetta kirjoittanut 3836 jäsentä. Uusin jäsen: PJ 1
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvantekijöiden keskustelut
| |-+  Piirtäminen, tekstaus, väritys ja skannaus
| | |-+  Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 ... 12 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sivusommitelmat. (HUOM! Lue aloitusviesti.)  (Luettu 53039 kertaa)
[kivi]
Toimittaja
**
Poissa

Viestejä: 1 570


Akvaarious.


« Vastaus #60 : 26.02.2013, klo 18:49:57 »

Näissähän tulee koko ajan mieleen, että millainen on sivupari ja kummalla puolella. Jotkut tekijäthän erityisesti painottavat aukeaman sommitelmaa.

Tai sanotaanko että kaikkien tekijöiden pitäisi sitä ajatella. Aukeaman kokonaisliikesuunnan pitää pääsääntöisesti aina olla ulkoa sisäänpäin, mutta lukusuuntaa vastaan (meillä siis vasemmalle) katsovilla kuvilla on suurempi huomioarvo kuin lukusuuntaisilla.
tallennettu
JJalonen
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 807



« Vastaus #61 : 26.02.2013, klo 19:13:32 »

Kirjoitinkin erityisesti. Tarkoitin sillä tekijöitä jotka sommittelevat niin, että tarinan lukeminen muuttuu vaikeaksi tai mahdottomaksi, jos aukeaman parit muutetaan.

Tämän suhteen onkin mielenkiintoista, kun Corto Maltese Samarkandissa-albumin uuteen painokseen on lisätty puoli sivua. Sivusommitelmat hyppäävät näin kahdeksi erilaiseksi versioksi. Niitä on hienoa katsella vierekkäin ja pähkäillä kumpi on mestarillisempaa. Grin
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013, klo 20:32:09 kirjoittanut JJalonen » tallennettu
tertsi
Vieras
« Vastaus #62 : 26.02.2013, klo 20:01:06 »

Onko kellään käsitystä siitä, muodostaako sama sivupari aukeaman, jos sarjakuva on julkaistu ensin lehdessä ja vasta myöhemmin albumina? Comesin varhaiset työt ilmestyivät ensin A Suivre -lehdessä.

Muusta en nyt tiedä, mutta Franquinin keskeisissä Pikoissa ja Fantasioissa sivutaittokin meni albumiin uusiksi, koska lehdessä ilmestyi aina kaksi sivua sarjakuvaa kerrallaan ja toinen oli nelirivinen ja toinen ainoastaan kolmirivinen. Piko ja Fantasio -albumit olivat nelirivisiä. Saksille tuli käyttöä.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013, klo 22:29:07 kirjoittanut Tertsi » tallennettu
JJalonen
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 807



« Vastaus #63 : 26.02.2013, klo 20:31:19 »

Katsastin pikaisesti Buddhan vanki -albumin. Non stop julkaisi aukeamat eri pareilla.

Ei se lukemista haitannut, mutta albumin sivujako oli minulle mieleisempi.

Huomasin myös, että Non stopissa sarjat aloitettiin aukeamalla, joten ilmeisesti kaikki tarinat juoksevat eri rytmillä, kun albumit alkavat sivulla yksi oikealla puolella.
tallennettu
tertsi
Vieras
« Vastaus #64 : 26.02.2013, klo 20:49:29 »

Jos joku ihmettelee Franquinin piirtämän Pikon ja Fantasion outoja sivunumerointeja (siis Franquinin ruutuihin merkkaamia) ne juontuvat juuri siitä, että Spiroussa kaksi sivua muodostui seitsemästä ruuturivistä. Albumissa nuo numeroinnit eivät tarkoita siis yhtään mitään. Tätä mä ihmettelin vuosikymmenet, kunnes asia vihdoin selvisi.

Jotta emme rönsyilisi: Takaisin Comesiin, olkaa hyvä.
tallennettu
tertsi
Vieras
« Vastaus #65 : 26.02.2013, klo 20:50:42 »

Kannattaako noita sivuja lisäillä ihan näin tiiviiseen tahtiin?
tallennettu
JJalonen
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 807



« Vastaus #66 : 26.02.2013, klo 21:19:01 »

Ketjun tarkoitus ei ole "näytä hieno sivu"!

Tässä vielä kaikki kolme pötköön ihmeteltäviksi.

Miksi ihmeessä? Huh
tallennettu
Lurker
Valvoja
***
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 16 125



« Vastaus #67 : 26.02.2013, klo 21:44:34 »

Ketjun tarkoitus ei ole "näytä hieno sivu"!

Miksi ihmeessä? Huh

Ei lisätä sitten. Poistin kaikki lisäämäni kuvat ja viestini tästä ketjusta niinku tosi tylyn viestisi takia. (Herkkä luonteeni sai kolhun.)
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 9 086



« Vastaus #68 : 26.02.2013, klo 22:09:05 »

Yllättävän paljon tunteita näinkin neutraalin oloinen aihe onnistuu herättämään.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
tertsi
Vieras
« Vastaus #69 : 26.02.2013, klo 22:11:28 »

Kopsataanpa tähän ketjun aloitusviestistäni oleellisin.

Tämän ketjun ideana on kommentoida kunkin esimerkkisivun (kuva)kerronnallisia ratkaisuja. Tekijän tai lukijan näkökulmasta. Hyvin tai huonosti piirretty -kommentit jääkööt huomattavaan vähemmistöön tai mieluummin puuttumaan kokonaan.


Huom!!!
Voisko sopia, että yrittäisimme antaa kullekin sivulle aikaa vaikkapa neljä päivää olla kommentoitavana, ennen kuin lisäämme uuden sivun, jotta tästä ketjusta ei tulisi ihan sillisalaattia. Olisi myös varmaankin hyödyllistä ja opettavaistakin saada mahdollisimman monen henkilön kommentit aina kustakin sivusommitelmasta ennen uuden sivun lisäämistä.


Tätä viestiä voisi kopsailla jatkossakin, jos tää ketju pysyy aktiivisena,  jotta ei tulisi enempää väärinkäsityksiä.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013, klo 22:31:22 kirjoittanut Tertsi » tallennettu
tertsi
Vieras
« Vastaus #70 : 26.02.2013, klo 22:39:27 »

Eiköhän tuo Deribin sivu ole kaluttu jo puhki. Joku teistä voinee lisätä seuraavan sivun, varsinkin, kun tuo Lurkerin lisäämä Comes-sivu (jota ehdittiin kommentoidakin) otti ja lähti.

Ideahan ei ole siis varsinaisesti "Näytä upea sivu", vaan keskustelu kerrontateknisistä ratkaisuista. Sivu voi olla huonokin, minulla on ainakin yksi semmoinen jo takataskussa odottamassa.

Sivun olisi syytä sisältää joku tolkullinen kokonaisuus, jotta siitä voisi keskustella.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013, klo 23:06:49 kirjoittanut Tertsi » tallennettu
JJalonen
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 807



« Vastaus #71 : 26.02.2013, klo 23:34:12 »

Ei lisätä sitten. Poistin kaikki lisäämäni kuvat ja viestini tästä ketjusta niinku tosi tylyn viestisi takia. (Herkkä luonteeni sai kolhun.)

 Huh
Lyhyt ja ytimekäs, korkeintaan.


Aika säädöt tylyysmittarissa. Omassani ei viisari värähtänytkään. Onko se rikki? angel

Cheers anyways!
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 282


« Vastaus #72 : 27.02.2013, klo 01:07:45 »

Huh
Lyhyt ja ytimekäs, korkeintaan.


Aika säädöt tylyysmittarissa. Omassani ei viisari värähtänytkään. Onko se rikki? angel

Cheers anyways!

Jalonen, sinäkin olet turkulainen, se selittää paljon. Täkäläinen suudelmakin muistuttaa Glasgow'n vastaavaa.

Opintojen äidin vuoksi, ketjun idea on laittaa esimerkkejä sivusommittelusta ja käydä läpi sitä toimiiko se vai ei.
 Ei  runtata piirtäjiä tai ylistää piirrosjäljen viivaa vaan käydä läpi miten näyte toimii tai mikä siinä ei toimi, perustellusti.
Koetan etsiä joskus syksymmällä J.H.Williams IIIlta tyylinäytettä sivusommittelusta, luovasta ja poikkeuksellisesta sellaisesta joka edesauttaa tarinankerrontaa ja siitä joka saa lukemaan saman sivun/aukeaman viisi kertaa "ööömm...missä järjestyksessä tämä sivulle räjähtänyt kaleidoskooppiprisma pitäisi lukea?"


tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 9 086



« Vastaus #73 : 27.02.2013, klo 12:47:26 »

Eli nillität , Reima , taas turhaan makuasioista.
Tässä kun tätä metakeskustelua näkyy olevan niin sanokaapas nyt muutkin että oliko kommenttini Jukan luonnoksesta liian tyly? Mitä muuta nämä ovat kuin makuasioita?  Huh

Deribin sivusta vielä sellainen huomio, että eikös siinä liikuta pikemminkin vuoristossa kuin...
Ensimmäinen suuri ruutu on ns establishing shot: paikka ja tila, luminen preeria
Ja silloin kun yrittää kuvata mahdollisimman hyvin ns. vertikaalia maisemaa (vrt. supersankarikaupunki) joutuu väkisinkin rikkomaan sitä perinteistä kolme tai neljä riviä per sivu.

Mulle tuli näistä petojen kohtaamisista mieleenTimpan Mannerheim ja ihmissyöjätiikeri. Siinä metsästyskohtaus päättyy hieman toisella lailla kuin näissä nähdyissä esimerkeissä. Mitä sitä nyt kattelin, niin kyllä on poikkeuksellisen hienosti kuvilla kerrottu sitä...

Sivusommittelusta olen itse pitkään käyttänyt joitakin vakiesimerkkejä. Kupla-akatemiaan niistä on päätynyt näköjään muutamia näytteitä. ...Koskien vapaata sivusommittelua  (Gary Leachin  Judge Dredd) ja lukusuuntaa (Busceman Hulk-sivu).
P. Craig Russellilta voisi varmaan ottaa melkein minkä tahansa sivun tarkempaan katseluun...
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Miha
Vieras
« Vastaus #74 : 27.02.2013, klo 13:21:14 »

En nyt ehdi ottaa kantaa näihin syvälle meneviin akateemiseen keskusteluihin, mutta jos siitä on muuten tähän ketjuun mitään iloa tai hyötyä niin voisin vapaamuotoisesti siteerata Eisnerin päivitettyä "Graphic storytelling and visual narrative"-kirjaa.

Siinä oli mielenkiintoinen maininta jossa todettiin että sarjakuvissa näytetään elokuvamaisia leikkauksia nykyään useammin, koska ihmiset ovat niin tottuneita elokuvan muotokieleen että se tuntuu helpommin luonnolliselta.

Ongelmana tässä esitystavassa on kuitenkin sarjakuvan formaatin tuoma rajoitus; elokuvissa liike on luonnollisesti jatkuva, 24 kuvaa sekunnissa, mutta paneelissa aika on "pysähtynyt", siirtymän tapahtuessa lukijan mielikuvituksen voimalla. Näin ollen elokuvamainen sarjakuvakerronta vahvoine lähikuvineen (jotka saattavat hyppiä hahmosta ja paikasta toiseen) saattavat helposti vaikeuttaa lukukokemusta, koska liikkumattomassa kuvasarjassa lukija ei voi yhtä helposti hahmottaa minne kulloinkin katsotaan ja missä suhteessa paneelin esittämä kuva on edelliseen paneelin tapahtumaan, koska kuva ei "liiku", eikä näin mahdollista helppoa ajan ja paikan ymmärrystä vähällä vaivalla kuten filmissä. Siksi elokuvamaisen kerronnan kanssa pitää sarjakuvissa olla varovainen.

Alkuperäisen viestin sivussa tätä mitä ilmeisemmin yritettiin ratkoa upottamalla lähikuvat isompaan paneeliin joka selitti missä ja minkä ajan sisällä lähikuvat tapahtuivat, ja vaikka se tuntui minusta toimivan kohtuu hyvin, oli kommenttien perusteella selvä että väärinymmärryksen riski on silti ilmeinen.

Perinteisin tapa, eli se että hahmot näkyvät lähes aina kokonaan ja taustaa on vain sen verran kuin tarinankuljetus vaatii, ja että tapahtumat menevät loogisesti, kaiken tarpeellisen näyttäen paneelista toiseen, on tietenkin kaikille helpoin tapa seurata sarjakuvan kerrontaa, vaikka se ei mahdollistakaan yhtä suurta visuaalista impaktia. Mutta se mahdollistaa myös sen että saattaa selvitä vähemmällä sivumäärällä, ja sivumäärä voi joskus olla hyvinkin kriittinen tekijä.

PS. luin aloitusviestin ja sitä seuraavat pari sivua mutten jaksanut lukea koko ketjua. Jos joku teistä esitti jo saman asian niin pahoittelen.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 ... 12 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: