Skannereiden kanssa saa kyllä olla kauhuissaan aina, kun on tekemässä jotain vakavissaan. Niiden valtakäyttö kun on valokuvien skannaaminen weppiin tai sähköpostiliitteeksi, niin niiden ohjelmistoissa on sitten kaikenlaista kuvaa käsittelevää härpäkettä.
Jos skanneri pystyy 100dpi skannaukseen, niin ainakin ihan periaatteestakin inhottaa kaikenmaailman digitaaliset tarkennukset 150dpi:hin ym., joita itse skanneri ei välttämättä tue, vaan se ajuri puuhaa jotain anti-aliasing-juttujaan.

Tällaiset operaatiot haluan itse aina tehdä jollain järkevällä kuvankäsittelyohjelmalla.
Tokihan se on valokuvia skannatessa kiva, että ajuri kääntää kuvan suoraan, jos se on sattunut lasille hiukan vinoon, mutta tosiaan tämänkin pystyy käyttäjä tekemään paremmin pätevällä softallakin.

Kunnon käyttöliittymän hankkiminen skannerin ohjaimeen on nykyisin vähän okkulttista puuhaa. Jos heti CD:ltä löytyy versio, josta pääsee itse säätämään kaikkia ominaisuuksia, ei kannata päivittää netistä mitään. Muussa tapauksessa kannattaa latailla päivitysversioita läpi, kunnes kiva versio löytyy. Jos löytyy.

Yhden digikameran mukana tuli kerran ihmeeksi ihan järkeväkin ohjelma, jonka avulla pystyi yhdistämään useita kuvia panoraamaksi. Ohjelman erinomaisuus oli siinä, että se osasi jossain määrin kääntää kuvia keskenään sopivaan asentoon ja korjailla perspektiivejä liittymäkohdan ympärillä. Ohjelma ei myöskään ollut mikään pelkkä yhden napin ihme, vaan siinä pääsi halutessaan itse osoittelemaan, mitkä kohdat kuvissa ovat toistensa vastikkeet ja yrittämään uudestaan, kunnes se onnistui.
Hauskaa oli myös katsella, kun ohjelmalle antoi kaksi ihan eri kuvaa ja poimi sieltä satunnaisia yhdistelykohtia.

Ikävä kyllä tuo systeemi on minulle nykyisin vain historiaa, enkä muista enää nimeäkään. Canonin digikameran mukana tuli. Kaipasin kyllä mennäviikollakin, kun jouduin skannaamaan A3-kokoisen kuvan A4-kokoisella skannerilla.