Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Arvostelut: El Pasante (01.01.2020 klo 00:00:01)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
19.01.2020, klo 06:03:26

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
479589 viestiä 10416 aihetta kirjoittanut 3827 jäsentä. Uusin jäsen: jyrgen
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Galleria | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Kotimaiset sarjakuvat ja tekijät
| | |-+  Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 ... 41 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari  (Luettu 139778 kertaa)
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 352


« Vastaus #165 : 10.09.2012, klo 14:29:26 »

K. Leppänen pukee sanoiksi sen, mitä moni muukin ajattelee, mutta ei viitsi sätityksi ja paheksutuksi tulemisen "pelossa" sanoa ääneen. Oman mukavuudenhalun vuoksi on näistä asioista helpompi pitää päänsä kiinni, niellä näkemyksensä, ja jatkaa nyökyttelyä muun porukan mukana. Tietysti Kari Leppänen käyttää blogissaan ilmauksia, joista on halutessaan helppo provosoitua, mutta ihan oikealla asiallahan hän pääpiirteissään on.
Tuosta sanoiksi pukemisesta:
Kari T Leppänen pukee sanottavansa tarpeettoman sapekkaaksi ja hukkaa asiallisen kritiikkinsä(?) ad hominem-nokitteluun.
Tämähän on tietenkin netin ja maailman normi, mutta kun sillä ei ole kantavaa pohjaa.

ymmärränkö Leppäsen kannan? ymmärrän
olenko tismalleen samaa mieltä? en
onko Leppänen kaiken oikean tiedon lähde?ei
onko hän 100% väärässä? ei

ja huomaako tätä kukaan koska asia on muotoiltu näin? ei
provokaatioon ja liioitteluun on helppo vastata samalla mitalla ja olla näkemättä asiapitoisuutta.

uutta tämä ei ole, kvaakissa varsinkin ulkomaisista tekijöistä eritoten niistä jotka "ei-ole-miun-maun-mukkaan" on helppo tarkoitushakuisten esimerkkien kautta vääntää millaisia idiootteja ja lahjattomia tapauksia.
Esimerkkejä tästä ei ole edes mitenkään vaikea löytää.

Niiden suora vertailukelpoisuus ei ole ihan yhtä selvää.

jotenkin vaan vaikea nähdä että tämä olisi se linjaus jolla sarjakuvakenttää saisi käännettyä monipuoliseen ja terveempään suuntaan.
Minä en ainakaan halua vain KTLsarjakuvaa sen enempää kuin vain Ville Ranta sarjakuvaa.
haluan molempia ja kaikkea siltä väliltä jotta voin valita itse mitä luen ja teen.
tallennettu
matkamies
taiteellinen maatalousmies
Galleriataiteilija
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 626


Ukon lapset


« Vastaus #166 : 10.09.2012, klo 15:06:24 »

Curtvilen kanssa samoilla linjoilla. Tällainen äärimmäisen provosoiva avautuminen ei rakenna eikä hyödytä yhtään ketään. Samanmieliset voi nyökytellä ja erimieliset ampua yhtä kovilla takaisin, mutta lopputulos on että juoksuhautoja kaivetaan ja jämähdetään niihin.

Itse tykkään lukea kaikenlaista sarjakuvaa ja jos jonkun kynänjälki ei miellytä niin jää kaupanhyllylle sitten. En tunne tarvetta siitä silti avautua kenellekään koska aina on joku joka tykkää eikä se tee hänestä typerystä. Tokihan joskus ihmettelee, miksi joistain sarjakuvista tulee sellaisia menestystarinoita kuin tulee vaikken itsekään tykkäisi jäljestä, mutta maailma mataa niinkuin mataa,haukkuminen ja turha älämölö ei sitä muuta miksikään, potuttaapahan vain kaikkia enemmän.

En pidä hirvreästi Ville Rannan piirustustyylistä, mutta onhan se aika oivaltava kaveri ja olen pitänyt niistä hänen Kirkko ja kaupunki-lehteen tekemistään jutuista, sopivat hyvin siihen. Sen sijaan Rannan jälki ei jossain historiallisessa tarinassa, kuten vaikkapa Engelsmannit tulevat-albumissa, oikein toimi ja jättää kylmäksi.

Leppänen on hieno piirtäjä ja tarinankertoja, mutta voisi sitä turhanpäiväistä lällättelyä vähentää, niin ehkä ihmiset kuuntelisivat mitä asiaa piirtäjämestarilla oikeastikin olisi.
tallennettu

Merrot
Nyt niin tuota jumalauta
Jäsen
*
Poissa

Viestejä: 347



« Vastaus #167 : 10.09.2012, klo 16:07:57 »

Kokeilkaahan Leppänen et al. piruuttanne tehdä pastisseja vihaamistanne sarjakuvista. Ei ole ihan nin helppoa kuin äkkiseltään tuntuu. "Taidesarjakuvan" tekeminen ja julkaiseminen ei muutenkaan ole kokonaisuutena tosiaankaan ihan läpihuutojuttu. Taiteellisesti piirtäminenkään ei onnistu ihan tuosta vaan, luulisi että jokainen piirtävä ihminen ymmärtää tämän.

Umpirealistista jälkeä on monessa suhteessa helpompi luoda kuin kokeellista, realismista kaukana olevaa. Realistinen, teknisesti hiottu piirrostyyli ensinnäkin suojelee tekijäänsä kritiikiltä. Hienosti ja vaivalla piirretty sarjakuva saa hyväksyntää, vaikka tarina olisikin keskinkertainen ja mitäänsanomaton, tai jopa kerronnallisesti heikko. Karkeammin piirretyllä sarjakuvalla ei tällaista suojaa ole. Jos tarina tai läpät eivät toimi, koreat kuvat eivät ole pelastamassa. Tällöin myös kritiikki on aika pirusti julmempaa.

Toinen asia on, että realistinen tyyli tarjoaa tekijälleen taiteellisesti turvallisen polun edetä. Yksinkertaistaen, tekijä voi luomistyössään aina katsoa referensseistä ovatko "asiat oikein", eikä omaan visioon tarvitse samassa määrin luottaa. Sen sijaan mitä abstraktimpi ja "taiteellisempi" tyyli, sitä vähemmän kaikille lukijoille (enemmän tai vähemmän) yhteinen käsitys todellisuudesta tarjoaa sarjakuvittajalle raameja ja opastusta kuvalliseen luomiseen.  

Leppänen ja Touko Laaksonen ovat tienneet miten mies "pitää" piirtää (=mikä saa viisarin värähtämään Smiley ), ja ovat voineet luottaa siihen, että lukija kokee kuvan ainakin suunnilleen samalla tavalla, "vähävirheisenä".  Tommi Musturi, Ville Ranta, Joonas Rinta-Kanto jne. voivat omassa piirrostyössään nojata tällaiseen todella paljon vähemmän. He ovat enemmän yksin omien taiteellisten valintojensa kanssa. Tällainen vaatii uskallusta, jota myös on syytä arvostaa.







tallennettu
Gothicus
Jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 818



« Vastaus #168 : 10.09.2012, klo 16:16:32 »

Leppänen on hieno piirtäjä ja tarinankertoja, mutta voisi sitä turhanpäiväistä lällättelyä vähentää, niin ehkä ihmiset kuuntelisivat mitä asiaa piirtäjämestarilla oikeastikin olisi.
Täytyy muistaa, että myös Leppänen on vuosien saatossa saanut osakseen "lällättelyä" ja vieläpä hyvin suomalaiskansallisesti ns. "omalta väeltään".
tallennettu

"Ihminen on ihmiselle kettu."
matkamies
taiteellinen maatalousmies
Galleriataiteilija
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 626


Ukon lapset


« Vastaus #169 : 10.09.2012, klo 16:22:36 »

Ja kysymys kuuluukin: Onko itse koettujen vääryyksien jakaminen muille jotenkin rakentava ratkaisu?

Mielestäni ei.

tallennettu

Ossi Hiekkala
Archipictor
Galleriataiteilija
*
Poissa

Viestejä: 1 764


archipictor.com


« Vastaus #170 : 10.09.2012, klo 19:21:34 »

Noh, todella merkittävän tekijän tunnistaa siitä, että hänellä on vihamiehiä. Ilmeisesti  Ville Ranta on sitten tällainen. Jotenkin tuollainen on vähän surullista. Jos haluaa maailman muuttuvan mieleisekseen, lienee oma esimerkki ja opastus se paras ja eniten hedelmää kantava tapa (vrt. Joe Kubert). Muiden töitä voi toki kritisoida, se kuuluu ammattiin, mutta henkilöön käyvä nimittely jaksaa aina hämmästyttää, varsinkin jos se tulee arvostetulta ammattilaiselta. Mutta kukin tavallaan.
tallennettu

Gothicus
Jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 818



« Vastaus #171 : 10.09.2012, klo 20:00:23 »

Leppänen ja Touko Laaksonen ovat tienneet miten mies "pitää" piirtää (=mikä saa viisarin värähtämään Smiley ), ja ovat voineet luottaa siihen, että lukija kokee kuvan ainakin suunnilleen samalla tavalla, "vähävirheisenä".
En tiedä mitä tekemistä sillä, että Leppäsen ja Laaksosen kuvat saavat "viisarisi värähtämään" on käydyn keskustelun kanssa, mutta aivan kuten VesaK halusi tuossa aikaisemmin hyvää hyvyyttään omalla kirjoituksellaan muistuttaa, ovat sekä Leppänen, että Laaksonen kiistatta kovia nimiä maailmalla.
tallennettu

"Ihminen on ihmiselle kettu."
Ossi Hiekkala
Archipictor
Galleriataiteilija
*
Poissa

Viestejä: 1 764


archipictor.com


« Vastaus #172 : 10.09.2012, klo 20:16:29 »

KTL poistaa postauksiaan siinä määrin nopeasti, ettei niiden sisältö tule selväksi myöhemmin.

Kollegojen kritisoinnin vielä ymmärrän mutta se, että aletaan haukkua yleisöä siitä, että tykkäävät vääränlaisesta sarjakuvasta, menee jo ylimielisyyden puolelle.

Lainaus
Loppukaneettina vielä:   Ville Ranta on humpuukintekijä siinä missä moni muukin tätä nykyä, mutta mahdollisuuden sellaiseen salliikin vain se, että julkaisijat ja yleisö ovat mitä ovat. Haluankin kertoa vielä viimeisimmille kvaakin kommentaattoreille, että tällainen sarjakuva-alan henkilö kuin mitä olen ja joka 70-luvun alkuun oli sarjakuvan suurkuluttaja, ei kovin hyvällä silmällä katso, miten genre on suhteellisen lyhyessä ajassa muuttunut nimenomaan sitä lukevan ja tukevan yleisön aikaansaannoksena.
tallennettu

JJalonen
Jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 810



« Vastaus #173 : 10.09.2012, klo 20:30:28 »

Umpirealistista jälkeä on monessa suhteessa helpompi luoda kuin kokeellista, realismista kaukana olevaa. Realistinen, teknisesti hiottu piirrostyyli ensinnäkin suojelee tekijäänsä kritiikiltä. Hienosti ja vaivalla piirretty sarjakuva saa hyväksyntää, vaikka tarina olisikin keskinkertainen ja mitäänsanomaton, tai jopa kerronnallisesti heikko. Karkeammin piirretyllä sarjakuvalla ei tällaista suojaa ole. Jos tarina tai läpät eivät toimi, koreat kuvat eivät ole pelastamassa. Tällöin myös kritiikki on aika pirusti julmempaa.
Tämä on aivan totaalisen häränpyllyinen kommentti taas vähään aikaan.

Umpirealistista piirustusjälkeä ei ole missään suhteessa sen "helpompaa" luoda, kuin kokeellisempaa jälkeä. Realismiin pyrkiminen ja siinä onnistuminen vaatii lahjakkuutta ja armottoman paljon harjoitusta; kokeellisemmat tekijät monasti operoivat jopa ihan pystymetsästä käsin. Kerronnankin suhteen on mahdotonta ajatella, että "taidesarjakuvassa" olisi mitenkään laadukkaampaa tarinointia noin keskivertotasolla.

Tietysti tässä täytyy muistaa, että Suomessa taidesarjakuva on jossain määrin lokeroitunut tuonne hipsteri-nurkkaukseen, eli tiedostavaksi ja itsetietoiseksi piirtäjään henkilöityneeksi liikkeeksi. Itselläni ei ole ihan varmaa kuvaa, että onko muualla Euroopassa yhtä jaoteltua sarjakuvakenttää.

Euroopassa ja maailmalla on runsaasti kokeellisempaa sarjakuvaa. Kokeellista sarjakuvaa joka visuaalisesti noin sivumennen myös räjäyttää pään teknisellä laadullaan. Suomessa joku Tietäväinen pääsisi lähelle, jos alkaisi tässä työstämään "kafkalaista" albumia seuraavaksi.

Pelkistetty piirrosjälki ei itseäni häiritse, kun se on johdonmukaista ja kerronnallisesti toimivaa - Reiser, Gary Larson, J Lehto...

Sitten on tietysti vielä ne saatanan tikku-ukot! ...sen islantilaisen joku kyllä saisi pudottaa laavavirtaan.

Alla
 
meksikolainen Tony Sandoval
http://losmonstruosdetony.blogspot.fi/

argentiinalainen Enrique Breccia

ranskalainen Nicolas de Crécy

Kollegojen kritisoinnin vielä ymmärrän mutta se, että aletaan haukkua yleisöä siitä, että tykkäävät vääränlaisesta sarjakuvasta, menee jo ylimielisyyden puolelle.

Yleisön makuhan on nykyään web-kulttuurin aikana muotoutunut kaikkitekee-kaikkiosaa-mentaliteetille. Blogeja on jokasorttia, ja itseironisesti on niin hip, kun voi digata aivan kädettömiä ja päättömiä juttuja.



* ts_004.jpg (169.08 kilotavua, 800x1066 - tarkasteltu 369 kertaa.)

* lovec026b.jpg (309.74 kilotavua, 780x1200 - tarkasteltu 346 kertaa.)

* decrecysequence2b.jpg (390.78 kilotavua, 1413x906 - tarkasteltu 356 kertaa.)
tallennettu
OM
Galleriataiteilija
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 189



« Vastaus #174 : 10.09.2012, klo 20:35:31 »

KTL poistaa postauksiaan siinä määrin nopeasti, ettei niiden sisältö tule selväksi myöhemmin.

Kollegojen kritisoinnin vielä ymmärrän mutta se, että aletaan haukkua yleisöä siitä, että tykkäävät vääränlaisesta sarjakuvasta, menee jo ylimielisyyden puolelle.


 Jokainen ihminen kokee sarjakuvat omalla henkilökohtaisella tavallaan ja siksi makuasioista on ehkä kovin vaikeaa kiistellä ja sanoa koko totuutta.
 Sivuan nyt hieman aihetta josta keskustelemme. Sanoisin tähän väliin sen, että minusta Kari leppänen on jotenkin unohdettu Suomen sarjakuvakultturissa. En ole nähnyt hänestä haastatteluja vuosikausiin tai yleensäkkään mitään juttuja lehdissä. Kaipaisin kovasti sitä, että Kari Leppäsestä saataisiin joskus samanlainen isokokokoinen kirja, jonka Heikki Jokinen kirjoitti Veikko "Joonas" Savolaisesta. Olen kait joskus muistaakseni täällä kirjoittanut, että soitin Heikki Jokiselle ja keskustelimme Kari leppäsestä ja kyselin tuollaisen kirjan perään. Odottelen edelleen ja olen nyt odotellut 15 vuotta, että Kari Leppäsestä tehtäisiin kirja jonka hän todella ansaitsee. Jos mulla olisi rahaa, niin julkaisisin sellaisen itse. Mutta ensi vuonna iskee taloudellinen katastrofi, kun joudun lähtemään nykyisestä asunnosta yksityisten markkinoiden sikakalliisiin vuokra asuntoihin. Mutta se sitten ensi vuonna.

 Ja totuushan on, että kyllä löytyy paljon sellaista, jota ei ehkä voisi sanoa hyvin tehdyksi sarjakuvaksi Suomessa.  Mutta kuten totesin, asiat voidaan ilmaista monella eri tapaa. Ehkä tähän mielenkiintoiseen aiheeseen ole olemassakaan absoluuttista totuutta. On vain meidän  jokaisen mielen ja sielun variaatioita ja toituus on ehkä tuolla jossain? Huh
« Viimeksi muokattu: 21.10.2013, klo 02:21:51 kirjoittanut Orjan May » tallennettu
Jiksi
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6 715



« Vastaus #175 : 10.09.2012, klo 20:50:25 »

Leppäsen käyttämillä tekniikoilla mietteiden julkituominen on tuskaisen hidasta tuottaa ja lukijoille tuskaisen vaivalloista seurata. Vaikeammaksi se käynee, kun osaa vanhoja tekstejä ei palvelimelta enää löydy.

Harmi että Leppänen ilmeisesti itse ne sieltä poisti, sarjakuvan taustat ja vaiheet tekijöiden itsensä kirjoittamana on aina antoisaa seurattavaa. Muistelen Amok-julkaisun taustojen lisäksi siellä olleen muutakin kiintoisaa luettavaa.

Leppänen sentään kuului myös omaan lapsuuteeni Mustanaamioineen ja Achilles Viggen -sarjoineen.

Wordpress ei olisi kovin kummoinen valjastaa käyttöön, ja jos Leppänen on nykytasonsa itseoppineena saavuttanut, myös tuon blogi-alustan perusteet ottaisi pikaisesti haltuun.

Tämän jälkeen voisi Leppänenkin keskittyä mietteiden näpyttelemiseen, kun ei enää tekniikka rajoittaisi tuota ajatusten virtaa, joka Imatrankosken tavoin valtoimena kuohuaa.
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 9 142



« Vastaus #176 : 10.09.2012, klo 21:04:53 »

Tällöin myös kritiikki on aika pirusti julmempaa.
Kritiikki on aika laaja käsite. Se voi olla ja usein onkin epämääräistä vihjailua, epäolennaisuuksiin tarttumista, henkilökohtaisten traumojen purkua teoksen sisällön unohtuessa ja silkkaa ymmärtämätöntä pörinää. Hyvä kriitikko ymmärtää jotakin aiheesta jota käsittelee (siis tuntee sen joten kuten laajasti) paneutuu teokseen sekä koettaa ymmärtää tekijän tavoitteita ja lopuksi perustelee MIELIPITEENSÄ. Vaikka Leppänen on ansioitunut tekijä, hänen tekstistään paistaa se että ongelmia on muuallakin kuin "kritiikin" kohtessa. En kutsuisi Leppäsen avautumista varsinaisesti kritiikiksi. Pikemminkin hän laukoo mielipiteinään mitä sylki suuhun tuo.
Samaa tekevät toki monet muutkin, jopa siinä mitassa että nettiavautumisista saatetaan pitää arvokkampanakin kritiikkinä kuin mitä se on.
 
Toinen asia on, että realistinen tyyli tarjoaa tekijälleen taiteellisesti turvallisen polun edetä. Yksinkertaistaen, tekijä voi luomistyössään aina katsoa referensseistä ovatko "asiat oikein", eikä omaan visioon tarvitse samassa määrin luottaa. Sen sijaan mitä abstraktimpi ja "taiteellisempi" tyyli, sitä vähemmän kaikille lukijoille (enemmän tai vähemmän) yhteinen käsitys todellisuudesta tarjoaa sarjakuvittajalle raameja ja opastusta kuvalliseen luomiseen.  
Olen eri mieltä kaikesta mitä tuossa väität. Smiley

Edit:typo
« Viimeksi muokattu: 10.09.2012, klo 22:09:15 kirjoittanut Reima Mäkinen » tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
matkamies
taiteellinen maatalousmies
Galleriataiteilija
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 626


Ukon lapset


« Vastaus #177 : 10.09.2012, klo 21:51:40 »

Leppänen tuntuu sisäistäneen tään internet-kulttuurin vähän liian hyvin.

Itse olen kasvanut täällä korvessa ja peltojen keskellä ja jotenkin oppinut että ihmisten kanssa pitää aina olla skarpisti ja asiallinen, niin asiat hoituu eikä kenenkään tarvii vetää hernettä nenään. Samaa periaatetta olen koettanut noudattaa täällä internetissä vaikka se toisinaan vaikeaa onkin.

Mikä tahansa Leppäsen viesti tässä olikin, se hukkuu täysin kaikkien asiattomuuksien ja haukkumisen takia minulta, sillä loukkaava kielenkäyttö leimaa minun silmissäni sen käyttäjän välittömästi ja häiritsee liikaa. Siinä mielessä Leppänen on kyllä oikeassa että kirjoittelusta ei juuri ole hyötyä, vaikkei se lukijoiden tyhmyydestä johdukaan.

Asiallisuutta kaivataan, ja näin teinimäinen käytös vanhalta konkarilta ei vain silmissäni ole millään lailla siedettävää.
tallennettu

Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 9 142



« Vastaus #178 : 10.09.2012, klo 22:31:04 »

Sanoisin tähän väliin sen, että minusta Kari leppänen on jotenkin unohdettu Suomen sarjakuvakultturissa. En ole nähnyt hänestä haastatteluja vuosikausiin tai yleensäkkään mitään juttuja lehdissä.
Minulle on jostain syntynyt se käsitys, että Leppänen on aivan omatoimisesti eristäytynyt tai peräti erakoitunut. Silloin tällöin voi hyvällä onnella kuulla miehestä tarinoita kollegoilta tai sarjakuvaharrastajilta, jotka ovat hänet sattuneet tapaamaan. "Blokkaus" onkin tässä mielessä Karilta aivan uusi aluevaltaus. Avautumista on tänä nettiaikana siis tapahtunut aika lailla.

Tässä onkin mielenkiintoinen lähestymiskulma Leppäseen. Siis kysymys siitä miksi hän ei anna haastatteluja, kirjoita foorumeille tai edes käy Sarjakuvaseurojen riennoissa, edes Sarjakuvantekijät ry:n. Olisi tietenkin hienoa jos syynä olisi pelkästään se että, mies on sitä mieltä että työt puhukoon puolestaan, muu on ylimääräistä ja siksi turhaa. Blokkaaminen viittaa kuitenkin vahvasti siihen että on muitakin syitä.
Ja joo, olen samaa mieltä että pieteetillä tehty Leppäs-kirja olisi hieno tapaus. Vaikea vain kuvitella kuka sellaisen pystyisi tekemään.

Lainaus
...tällainen sarjakuva-alan henkilö kuin mitä olen ja joka 70-luvun alkuun oli sarjakuvan suurkuluttaja, ei kovin hyvällä silmällä katso, miten genre on suhteellisen lyhyessä ajassa muuttunut...
Onpa Leppänen kuitenkin siinä mielessä onnekas että ehtinee eläkkeelle ennen kuin digiaika ajaa totaalisesti hänen ohitseen (ja ylitseen).  Smiley
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Dennis
Jäsen
*
Poissa

Viestejä: 2 790



« Vastaus #179 : 10.09.2012, klo 22:57:44 »

Tämä on aivan totaalisen häränpyllyinen kommentti taas vähään aikaan.

Umpirealistista piirustusjälkeä ei ole missään suhteessa sen "helpompaa" luoda, kuin kokeellisempaa jälkeä. Realismiin pyrkiminen ja siinä onnistuminen vaatii lahjakkuutta ja armottoman paljon harjoitusta; kokeellisemmat tekijät monasti operoivat jopa ihan pystymetsästä käsin. Kerronnankin suhteen on mahdotonta ajatella, että "taidesarjakuvassa" olisi mitenkään laadukkaampaa tarinointia noin keskivertotasolla.

Tietysti tässä täytyy muistaa, että Suomessa taidesarjakuva on jossain määrin lokeroitunut tuonne hipsteri-nurkkaukseen, eli tiedostavaksi ja itsetietoiseksi piirtäjään henkilöityneeksi liikkeeksi. Itselläni ei ole ihan varmaa kuvaa, että onko muualla Euroopassa yhtä jaoteltua sarjakuvakenttää.

Euroopassa ja maailmalla on runsaasti kokeellisempaa sarjakuvaa. Kokeellista sarjakuvaa joka visuaalisesti noin sivumennen myös räjäyttää pään teknisellä laadullaan. Suomessa joku Tietäväinen pääsisi lähelle, jos alkaisi tässä työstämään "kafkalaista" albumia seuraavaksi.

Pelkistetty piirrosjälki ei itseäni häiritse, kun se on johdonmukaista ja kerronnallisesti toimivaa - Reiser, Gary Larson, J Lehto...

......Yleisön makuhan on nykyään web-kulttuurin aikana muotoutunut kaikkitekee-kaikkiosaa-mentaliteetille. Blogeja on jokasorttia, ja itseironisesti on niin hip, kun voi digata aivan kädettömiä ja päättömiä juttuja.

Hyvin kirjoitettu, juuri itsekin olen ajanut takaa välillä kun olen noista tikku-ukoista kirjoitellut.

Leppänen ui vastavirtaan tässä ajassa, jota hallitsee juuri "hipsteri-sajakuvataitelijat" ja heidän falanginsa. Ja juuri tämä "taideporukka" on se joka jaottelee pahiten ja on ottanut  "kaupallisen" sarjakuvan kirosanakseen, puhumattakaan mangasta. Suvaistevaisuudesta ei voida puhua.

Leppänen on siis toisinajattelija ja näitä tarvittaisiin Suomessa enemmän, kaikilla yhteiskunnan aloilla!
tallennettu

Je suis alle kuuden euron pizza!
Sivuja: 1 ... 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 ... 41 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: