Itseltäni löytyy osat 1-9 ja 13-15 helposti sanottuna. Vaikeammin sanottuna:
Osat 1-5 ja 7-9, suomijulkaisuna
Osa 6, englanninkielisinä yksittäisjulkaisuna
Osat 13-15, viidentenä Viz big editionina
Vagabondia voin sanoa toiseksi parhaaksi mangaksi, johon olen tutustunut. (Näin lisätäkseni, että olen tutustunut moneen.) Alkuperäiseen kirjaan en ole tutustunut, joten en osaa verrata mangaa alkuperäiseen teokseen.
Tarinan kuljetus on myöhemmissä osissa taidokasta, eikä ensimmäistä osaa melkein halua myöntää samaksi sarjaksi. Olihan ensimmäinen osa melko viihdyytävä, ei siinä mitään, mutta jäi yksipuoliseksi . Vagabondissa myöhemmin se kaikkein tärkein asia onkin, että tarinaa ei todellakaan kuljeteta pelkällä näyttävällä miekan heilutuksella, verellä ja lentävillä raajoilla. Olenkin iloinen että Vagabondista ei tullut floppia, kuten Hellsingistä mielestäni. Itse juonessa ei ole omasta mielestäni mitään uutta tai mullistavaa, mutta ihannoin Inouen tapaa saada näistä aiheista parsittua toimiva kokonaisuus. Tarinassa on monia hienoja kohtia ollut, joita on vaikea kuvailla kirjoittaen lukematta kohtia samaan aikaan. Silloinkin epäonnistuisin kuvaamaan Vagabondin selittämätöntä hienoutta.
Taide on erittäin hienoa, enkä näin äkkisältään muistelemalla ole törmäännyt parempaan. Erityisesti pidän maisemakuvista, joissa ruuduissa on niin paljon yksityiskohtia, että sivua voisi vain toljottaa pitkään. Taistelu kohtauksetkin on onnistuttu toteuttamaan näyttävästi, realistisesti ja toimivasti samaan aikaan. Inoue myös yhdistää taiteessaan näyttävät monimutkaiset sekä yksinkertaiset "kevennys" kuvat paikoitellen. Tämä on mukava seikka, mutta välillä itseäni on häirinnyt esimerkiksi "tökerösti" piirretyt "kevennys" kasvot.
Sarjaa olen jatkossa ajatellut ostaa Viz big editioneina, sillä Ivrealla on ikävän hitaat julkaisutahdit. Toisaalta voisi ostaa seuraavaksi Big editionin kuudennen osan, ja ostaa osat 10-12 suomenkielisinä ilmestyessään. Pitää laittaa harkintaan.