Kirjoittaja Aihe: Vagabond  (Luettu 41404 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Vs: Vagabond
« Vastaus #60 : 07.01.2010 klo 19:16:14 »
Sarjan seitsemäs pokkari on ilmestynyt lehtihyllyille.

Edellisestä osasta alkanut, kahdeksanteen pokkariin ulottuva, tarinakaari alkaa vetää, kuten tekee myös koko sarja. Tästä mennään parempaan suuntaan koko ajan.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #61 : 09.01.2010 klo 22:10:34 »
Anime-lehti tietää kertoa, että sarjan tekijä on vahvistanut päättävänsä sarjan tämän vuoden aikana.

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #62 : 09.01.2010 klo 23:53:39 »
Toukokuuhun mennessä oli Japanissa ilmestynyt 30 tankōbonia eli kyllä tässä tovi on vielä Ivrealla puuhattavaa...

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #63 : 12.01.2010 klo 12:41:42 »
Luettu nro 7. Fiilisteli liikaa, ei edennyt.

Kirja on n. 1000 x parempi. Yhä.

Silti: jatkan ostamista. (tyhmä?)

schweigend

• Vieras
« Vastaus #64 : 31.01.2010 klo 20:55:10 »
Tätä sarjaa on ihan pakko ostaa jo siitä syystä, että Yoshikawan Musashi on paras kirja ikinä. Koskaan. Missään.

Onhan tässä sarjakuvassa muutenkin tyyliä. Erityisesti piirrostyyli poikkeaa mukavasti muusta markettimangasta. Hidas (...joo, olen kärsimätön) ja epätasaisen oloinen julkaisutahti vain hieman häiritsevät.

Micco

• Jäsen
« Vastaus #65 : 23.02.2010 klo 18:15:19 »
.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2010 klo 19:20:22 kirjoittanut Micco »
Sarjakuva "puritanisti".

Marsumestari

• Jäsen
« Vastaus #66 : 23.02.2010 klo 18:25:24 »
En oikein näkisi suotavana linkittää scanlation-sivulle, etenkin kun Vagabondia saa englanniksi ja suomeksi ihan laillisestikin.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #67 : 23.02.2010 klo 19:51:25 »
Nollaviestini poistettu.

Pitäisi varmaan opetella sisälukutaitoa...
« Viimeksi muokattu: 23.02.2010 klo 22:14:28 kirjoittanut Lönkka »

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
« Vastaus #68 : 23.02.2010 klo 19:59:14 »
Jos diggailu on tuota tasoa niin käypä hakemassa kirjastosta lainaan romaani johon sarjakuva perustuu.

Kaipa se sen on jo lukenut, kun kerran sanoi sitä parhaaksi ikinä.  ::)

Itse en siitä kirjasta niin välittänyt, mutta mangaa lukee ihan ilokseen.

Nina Jurvanen

• Maailmantuskailija
  • Jäsen
  • I will find out who killed my bro.
« Vastaus #69 : 19.04.2010 klo 15:14:44 »
Nyt on tullut kahdeksas albumi Lehtipisteisiin. Kunhan rahaton opiskelija saa jostain fyffeä, täytyy kerätä koko sarja englanniksi, sillä en jaksa odotella Vagabondin ilmestymistä kokonaisuudessaan suomen kielellä.

Olen pitänyt alusta asti Takehiko Inouen grafiikasta - jos joku väittää sitä jäykäksi, sopii vaan verrata esim. realistisen piirrostyylin kotimaisen edustajan Petri Hiltusen kynänjälkeen. Hiltusta näet monet näyttävät kehuvan taivaisiin Kvaakissa, vaikka itseäni on aina häirinnyt hänen töissään ihmishahmojen piirteiden jäykkyys, ilmeettömyys ja samankaltaisuus (ellen jopa sanoisi persoonattomuus) albumista toiseen.

Kiitos Sanukalle keskustelijoiden valistamisesta kolmella esimerkkisivulla - Inouen graafinen ilmaisu tosiaan vain paranee ja kehittyy, mitä edemmäs sarjassa edetään. Monien miespuolisten hahmojen silokasvoisuus hieman pistää ikävästi silmään sarjan alkupuolella, mutta ilmeet ja tunnetilat välittyvät niistäkin huiman upeasti ainakin allekirjoittaneen mielestä.

Itse hämmästelen eniten taiteilijan kykyä tehdä noin yksityiskohtaisia kuvia huimaan tahtiin, Inouehan ei piirrä yksinomaan Vagabondia, vaan hänellä on koko ajan ollut muitakin projekteja. Kukaan tämänhetkinen suomalainen sarjakuvapiirtäjä ei kykene moiseen, eikä vastaavaa kykyä taida löytyä Euroopankaan mittakaavassa.

Pienenä detaljina, jos tekniikka ei ole kaikille tuttu:

Inoue heittää kerrontaa elävöittämään toisinaan perinteisellä japanilaisella tussimaalaustekniikalla (sumi-e) tehtyjä ruutuja. Olen itse koettanut sumi-eta harrastaa joskus muinoin parikymppisenä Hakuho Hirayaman oppaan avustuksella, mutta en kauaa yksikseni viitsinyt yrittää, sillä tuo tekniikka ylittää kykyni. Yksityiskohtaista realistista viivanjälkeä on huomattavasti helpompaa saada aikaan kuin sumi-e-maalauksia, joita luodessa täytyy oikeasti reaaliajassa tietää, mitä tekee (koettakaa vaikka!)

Olen lähestulkoon kade Inouelle, sillä piirtäjänä en tule koskaan pääsemään samalle tasolle. Onneksi oma tyylini ei suurta virtuositeettia vaadikaan, kunhan ihmiset ja maisemat vain näyttävät riittävän persoonallisilta ja realistisilta omaan silmääni ;D
« Viimeksi muokattu: 20.04.2010 klo 16:38:25 kirjoittanut Nina Jurvanen »
"Hiljaiset askeleet kaikuvat syvissä vesissä / Tunteja laskien kulkee hämärä varjoina / Pisarat pirstovat polkua maailman reunalta / Kuolevan auringon alla kaikki on kaunista" -Kertosäe Moonsorrown biisistä Pimeä, albumilta Verisäkeet

Mara

• Jäsen
« Vastaus #70 : 28.04.2010 klo 00:24:24 »
Itse hämmästelen eniten taiteilijan kykyä tehdä noin yksityiskohtaisia kuvia huimaan tahtiin, Inouehan ei piirrä yksinomaan Vagabondia, vaan hänellä on koko ajan ollut muitakin projekteja. Kukaan tämänhetkinen suomalainen sarjakuvapiirtäjä ei kykene moiseen, eikä vastaavaa kykyä taida löytyä Euroopankaan mittakaavassa.
En ole nyt ollenkaan varma (oikaiskaa, jos on tarkempaa tietoa), mutta eikös Inoue käytä assistentteja taustoihin? Ainakin viikottaisissa julkaisuissa assistentteja käytetään oikein urakalla. Joten eihän hänen kaikkea tarvitse piirtää. Hahmojen piirtämiseen menee lopulta aika vähän aikaa.

Olen lähestulkoon kade Inouelle, sillä piirtäjänä en tule koskaan pääsemään samalle tasolle. Onneksi oma tyylini ei suurta virtuositeettia vaadikaan, kunhan ihmiset ja maisemat vain näyttävät riittävän persoonallisilta ja realistisilta omaan silmääni ;D
Se on kaikkien itse päätettävä mihin tähtää. Inouen kuvat ovat varmasti vaatineet todella paljon harjoittelua. Ja onhan hän ollut ammattimainen mangaka jo kymmeniä vuosia.

Nina Jurvanen

• Maailmantuskailija
  • Jäsen
  • I will find out who killed my bro.
« Vastaus #71 : 28.04.2010 klo 23:29:14 »
En ole nyt ollenkaan varma (oikaiskaa, jos on tarkempaa tietoa), mutta eikös Inoue käytä assistentteja taustoihin? Ainakin viikottaisissa julkaisuissa assistentteja käytetään oikein urakalla. Joten eihän hänen kaikkea tarvitse piirtää. Hahmojen piirtämiseen menee lopulta aika vähän aikaa.

Hyvä tietää, itse koetin ottaa selvää tuosta asiasta netitse, mutta en löytänyt mitään tietoa mahdollisista avustajista. Jos tai kun Inoue käyttää assistentteja taustojen piirtämiseen, tulee kova julkaisutahti vs. grafiikan yksityiskohtaisuus ymmärrettäväksi (luojan kiitos!)

Se on kaikkien itse päätettävä mihin tähtää. Inouen kuvat ovat varmasti vaatineet todella paljon harjoittelua. Ja onhan hän ollut ammattimainen mangaka jo kymmeniä vuosia.

Jees, jos tai kun saan joskus julkaista scifisarjani, olen satavarma, että monien mielestä piirrostyylini on harvinaisen jäykkä tai ovat jopa sitä mieltä, etten osaa piirtää ollenkaan. Mitäpä sillä väliä, sillä itse tiedän tarkkaan, millaista jälkeä haluan tehdä.

Eivät kaikki pidä Clifton Karhun japanilaisisista puupiirroksistakaan, vaikka minusta ne ovat upeinta näkemääni taidetta. Tarkoitukseni on päästä joka sivussa ja ruudussa Karhun puupiirroksiin verrattavaan tunnelmaan - ts. aivan kuin kykenisi näkemään oikean maiseman tyylitellyn piirrosjäljen läpi.

Inouen kuvat muistuttavat mielestäni parhaimmillaan Karhun taidetta - erityisesti joistakin hahmojen ilmeistä välittyvät tunnetilat ja tilanteen kokonaistunnelma kuin seuraisi tapahtumia todellisuudessa reaaliajassa. Se jos mikä on todella kunnioitettava taito :D
« Viimeksi muokattu: 28.04.2010 klo 23:30:54 kirjoittanut Nina Jurvanen »
"Hiljaiset askeleet kaikuvat syvissä vesissä / Tunteja laskien kulkee hämärä varjoina / Pisarat pirstovat polkua maailman reunalta / Kuolevan auringon alla kaikki on kaunista" -Kertosäe Moonsorrown biisistä Pimeä, albumilta Verisäkeet

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #72 : 12.05.2010 klo 20:10:56 »
Inoue heittää kerrontaa elävöittämään toisinaan perinteisellä japanilaisella tussimaalaustekniikalla (sumi-e) tehtyjä ruutuja.

Tässä uusimmassa, eli kahdeksannessa pokkarissa, Inoue käyttää tekniikkaa takautumissa, kun normaaliajassa pysytellään perustekniikassa.

Minusta nuo elävöittävät mukavasti, joskin tietty lumo on myös siinä, että silmille heitetään lehti kerrallaan piirrettyjä kuvia luonnosta, olkoonkin avustajien kynästä lähtöisin.

Papurys

• Vieras
« Vastaus #73 : 29.11.2010 klo 18:09:55 »
Itseltäni löytyy osat 1-9 ja 13-15 helposti sanottuna. Vaikeammin sanottuna:

Osat 1-5 ja 7-9, suomijulkaisuna
Osa 6, englanninkielisinä yksittäisjulkaisuna
Osat 13-15, viidentenä Viz big editionina

Vagabondia voin sanoa toiseksi parhaaksi mangaksi, johon olen tutustunut. (Näin lisätäkseni, että olen tutustunut moneen.) Alkuperäiseen kirjaan en ole tutustunut, joten en osaa verrata mangaa alkuperäiseen teokseen.

Tarinan kuljetus on myöhemmissä osissa taidokasta, eikä ensimmäistä osaa melkein halua myöntää samaksi sarjaksi. Olihan ensimmäinen osa melko viihdyytävä, ei siinä mitään, mutta jäi yksipuoliseksi . Vagabondissa myöhemmin se kaikkein tärkein asia onkin, että tarinaa ei todellakaan kuljeteta pelkällä näyttävällä miekan heilutuksella, verellä ja lentävillä raajoilla. Olenkin iloinen että Vagabondista ei tullut floppia, kuten Hellsingistä mielestäni. Itse juonessa ei ole omasta mielestäni mitään uutta tai mullistavaa, mutta ihannoin Inouen tapaa saada näistä aiheista parsittua toimiva kokonaisuus. Tarinassa on monia hienoja kohtia ollut, joita on vaikea kuvailla kirjoittaen lukematta kohtia samaan aikaan. Silloinkin epäonnistuisin kuvaamaan Vagabondin selittämätöntä hienoutta.

Taide on erittäin hienoa, enkä näin äkkisältään muistelemalla ole törmäännyt parempaan. Erityisesti pidän maisemakuvista, joissa ruuduissa on niin paljon yksityiskohtia, että sivua voisi vain toljottaa pitkään. Taistelu kohtauksetkin on onnistuttu toteuttamaan näyttävästi, realistisesti ja toimivasti samaan aikaan. Inoue myös yhdistää taiteessaan näyttävät monimutkaiset sekä yksinkertaiset "kevennys" kuvat paikoitellen. Tämä on mukava seikka, mutta välillä itseäni on häirinnyt esimerkiksi "tökerösti" piirretyt "kevennys" kasvot.

Sarjaa olen jatkossa ajatellut ostaa Viz big editioneina, sillä Ivrealla on ikävän hitaat julkaisutahdit. Toisaalta voisi ostaa seuraavaksi Big editionin kuudennen osan, ja ostaa osat 10-12 suomenkielisinä ilmestyessään. Pitää laittaa harkintaan.

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #74 : 03.12.2010 klo 18:09:26 »
Jos kiinnostaa nähdä Inoue työskentelemässä, hän oli NHK:n eri alojen ammattilaisten arkea esittelevän TV-sarjan yhden jakson päähenkilönä tässä hiljan.

Osa 1
Osa 2
Osa 3
Osa 4
Osa 5
Osa 6

Näyttää olevan aikamoisen luomisen tuskan takana jokainen edistysaskel. Ei ihme että hän päätti syyskuussa pitää lomaa...