Kirjoittaja Aihe: Tietokone kuvankäsittelyyn  (Luettu 8088 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wiljami

• Jäsen
Tietokone kuvankäsittelyyn
« : 11.05.2008 klo 21:55:11 »
Kaikenlaisten kaputtien lisäksi nykyinen tietokoneeni köhii suurten kuvatiedostojen kanssa jo sen verran pahasti, että harkinnassa olisi uusi kone. Niinpä olisi mukava kuulla, minkälaisilla koneilla teillä työt SUJUVAT (tai millaisella sujuisivat :) )?

Mitä koneessa pitäisi olla (esim. prosessori, näytönohjain, muisti, yms.), että mm. värittäminen sujuisi luonnekkaasti vielä originaalin ollessa vähintään A4-kokoa ja resoluution vähintään 600dpi? Nykyinen koneeni jaksaa nippanappa vääntäytyä 300:n resoluutiolla, mutta sen jälkeen alkaa odotteluun mennä enemmän aikaa kuin varsinaiseen työskentelyyn.   

En ainakaan pikaisesti hakemalla löytänyt aiheeseen liipaten kuin yhden mac-ketjun, mutta jos tästä on jo jossain, niin ohjeistakaa sinne. Sillä ei itselleni ole juurikaan väliä, olisiko kone mac vai pc, kunhan jaksaisi pyöriä... eikä nyt maksaisi aivan koko kuun palkkaa :)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Vs: Tietokone kuvankäsittelyyn
« Vastaus #1 : 11.05.2008 klo 22:04:06 »
Mitä koneessa pitäisi olla (esim. prosessori, näytönohjain, muisti, yms.), että mm. värittäminen sujuisi luonnekkaasti vielä originaalin ollessa vähintään A4-kokoa ja resoluution vähintään 600dpi?
Miksi värität noin isolla resoluutiolla? Itse teen niin, että ensin teen viivatiedoston, jonka tallennan 1-bittisenä tiffinä 600 dpi:n resolla. Sitten muutan tämän 1-bittisen kuvan värikuvaksi, lasken reson 300:een ja nimeän tiedoston uudelleen. Sen jälkeen vain värittämään. Lopuksi poistan viivatason, jolloin jäljelle väritiedostoon jää vain väritys.
Mulla on aika perusläppäri ja näin toimii ihan hyvin. Näyttö on ainoa, mikä tuottaa toisinaan päänvaivaa. Värit kun on tosi huonot.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Wiljami

• Jäsen
« Vastaus #2 : 11.05.2008 klo 22:18:33 »
Miksi värität noin isolla resoluutiolla? Itse teen niin, että ensin teen viivatiedoston, jonka tallennan 1-bittisenä tiffinä 600 dpi:n resolla. Sitten muutan tämän 1-bittisen kuvan värikuvaksi, lasken reson 300:een ja nimeän tiedoston uudelleen.

Jep, noin teenkin tällä hetkellä. Toisinaan värityksen myötä tulisi vain tarvetta viilailla vielä viivojakin, ja tällöin tulee hankaluuksia, jos alkuperäiset viivat ovat toisena tiedostona. Lisäksi nykyinen koneeni jämähtää, jos viivapiirroksen resoluutio on esim. 1200 dpi eli olen vain kyllästynyt kuljeskelemaan koneen äärirajoilla.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #3 : 11.05.2008 klo 22:50:20 »
No en ole kuullut mäkki-ihmisten valittavan. (Minä kitisen kun peeseessä on Vista jolla ei suju mikään.)

Kyllä perustyökalu saa maksaa enemmän kuin kuukausipalkan. Ostaahan ihmiset monen tonnin autojakin, joihin vain uppoaa lisää rahaa ja joilla pääsee markettiin. Joku tuhlaa matkustamiseen. Joku dokaa monta tonnia vuodessa. Ennen vanhaan sai tehdä puoli vuotta työtä että sai polkupyörän irti, jolla sitten pääsi töihin. Tietsikka on monipuolisempi hyödyke.

Joten neljä gigaa muistia koneeseen niin luulis jaksavan. Uudessa koneessa lienee aina ajantasainen prosessori ettei siitä sen enempää. Mutta näytön pitäisi pystyä toistamaan sen verran värejä että pystyisi kontrolloimaan painotulosta. Ei onnistu läppäreillä.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #4 : 12.05.2008 klo 09:17:01 »
Komppaan Keijoa muuten paitsi läppärin näytön osalta. On näissä aivan riittävän hyviäkin näyttimiä. Resoluutiota ja värintoistoa, kun jaksaa vähän tutustua ja miettiä. Hyvän erillisen näytön saa viidelläsataa.

Olen nyt viikon totutellut Vistaan ja näyttää siltä että en totu. Siihen nyt sentään saisi kaksi näyttöä rinnan (toisin kuin XP Homeen). Ekaa kertaa elämässäni (vaikka olen PC:itä käyttänyt jo 15 vuotta) olen joutunut mm. formatoimaan levyn eli asentamaan koko sotkun uudestaan.

Yllätys oli sekin että Vista Premium Home on 32 bittinen eikä osaa näyttää muistia kuin 3gigaa. En tiedä sitten osaako käyttää kaikkea koneen 4 gigaa?

Itse asiassa olen siirtymässä Ubuntuun (myös 32-bittinen) ja elän toivossa että Vista jäisi vain lyhyeksi kokeiluksi. Muistiavaruuden kanssa puljaamista on taas sekin että kiintolevyä kannattanee hieman jakaa pienempiin osiin.

Meininki olisi jättää Winkku vielä pyörittämään Fotaria ja Inkkaria, mutta saa nähdä kuinka käy. ...Että lentääkö Vista lopullisesti pellolle. Kaikkea paskaa sitä ihmisille myydään! Käsittääkseni XP pro on ainoa järki-Windows.

Ja jos mielit jouhevasti työskennellä, niin kaverit kertoi että CS3:n kolmen (varsinkin Fotari) kanssa kaikki taas hyytyy vaikka olis mikä tykki alla. Että hyvää, toimivaa softaa älä ikinä vaihda pois  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Holle

• Jäsen
« Vastaus #5 : 12.05.2008 klo 10:20:27 »
Jos itse uusisin konekantaa (iMac 20" PPC) niin laittaisin uudemman 20 " Intel-iMacin jossa pitäisi olla selvästi enemmän tehoja kuin tässä PPC-mallissa joka sekin pyörittelee kuvia kevyesti vaikka parikymmentä muuta ohjelmaa onkin auki. Hintaa tuollaisella on 999€. Muistia kannattaa lisätä mutta muutamalla kympillä saa pari gigaa lisää. Luksusta olisi 24 tuuman iMac jossa varmasti mahtuu työskentelemään. iMaccien näyttöjen pitäisi olla kohtuutasoisia mutta vaihtelua kuulemma on eri mallien välillä. Tuolla 24 tuuman koneella oli hintaa 1600€. iMac-kanta on askettäin päivitetty.
Oma kone on kaksi ja puoli vuotta toiminut ilman mitään ongelmia.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #6 : 12.05.2008 klo 12:01:28 »
Komppaan Keijoa muuten paitsi läppärin näytön osalta. On näissä aivan riittävän hyviäkin näyttimiä.
On varmaan hyviäkin, mutta viittaan tähän uutiseen:
Lainaus
Todellisuudessa MacBookeissa on 6-bittiset näytöt, jotka voivat esittää kerralla aidosti vain 262 144 eriväristä pikseliä

Wiljami

• Jäsen
« Vastaus #7 : 12.05.2008 klo 13:46:47 »
Kiitos kaikille kommenteista. Tuo iMac kyllä vaikuttaa aika mukavalta, kun pääsisi tuosta erillisestä pömpelistäkin eroon. Toisaalta samantasoisen paketin saisi varmaan koottua pc:nkin puolelle, mutta liekköhän tuossa edes paljoa hinnassa säästäisi...

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #8 : 12.05.2008 klo 14:26:07 »
Ja jos mielit jouhevasti työskennellä, niin kaverit kertoi että CS3:n kolmen (varsinkin Fotari) kanssa kaikki taas hyytyy vaikka olis mikä tykki alla. Että hyvää, toimivaa softaa älä ikinä vaihda pois  :)

Eikä hyydy. Itsellä pari vuotta vanha kone ja CS3 pyörii ihan jouhevasti. Ei oo töissä muutkaa valittanu vaik kokoonpanoja löytyy vähän joka lähtöön.

Vistaki tuli hankittua ja hirmuisen hyvä käyttis on ollut. Linuxeista ja mäkeistä on pöllitty paljon hyviä asioita ja meikäläisen käyttökokemus on ollu tähän asti hyvin miellyttävä. Pyyhkii XP:llä lattiaa mennen tullen.

JussiP

• Jäsen
  • Muutoksen tuulipuvut
« Vastaus #9 : 12.05.2008 klo 14:40:08 »
Itse asiassa olen siirtymässä Ubuntuun (myös 32-bittinen) ja elän toivossa että Vista jäisi vain lyhyeksi kokeiluksi. Muistiavaruuden kanssa puljaamista on taas sekin että kiintolevyä kannattanee hieman jakaa pienempiin osiin.

Ubuntusta löytyy täysin 64-bittinen versiokin samaan edulliseen nollan euron hintaan. Ainoaksi kysymysmerkiksi jää se, pyörittääkö se 32-bittisiä Windows-ohjelmia Winen avulla. Olettaisin että kyllä, mutta kokemusta ei ole.

Kovalevyn osioinnista sen verran, että uusin Ubuntu voidaan asentaa suoraan Windowsin alle, jolloin levyn asetuksiin ei tarvitse koskea lainkaan (joskin lopputulos toimii himpun verran hitaammin). Itse asiassa asennus tapahtuu samalla tavalla kuin minkä tahansa Windows-softan asennus: imuroidaan asennusbinääri netistä ja käynnistetään se kaksoisklikkauksella. Loppu on automaagista: ei tarvitse polttaa CD-levyjä, osioida levyä tai huolehtia kovalevyn räjähtämisestä. Lisää tietoja täältä.
Jos haluat masentua tai vahingoniloistua, lue Ilman naista.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #10 : 12.05.2008 klo 16:28:50 »
Kiitos kaikille kommenteista. Tuo iMac kyllä vaikuttaa aika mukavalta, kun pääsisi tuosta erillisestä pömpelistäkin eroon. Toisaalta samantasoisen paketin saisi varmaan koottua pc:nkin puolelle, mutta liekköhän tuossa edes paljoa hinnassa säästäisi...
Saa varmaan koottua mutta iMacissa varmaan yksi pointti onkin ettei tarvi koota. Toisaalta taas näytön pimahdettua (!) menee koko kone huoltoon. Kannattaa muistaa että Intel-macissa voi ajaa  vaivattomasti myös Windowsia jos esim. jotain ohjelmaa siltä puolelta kaipailee.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

MMakke

• Vieras
« Vastaus #11 : 12.05.2008 klo 17:16:43 »
Pari viikkoa sitten hajosi vanha uskollinen 6 vuatta vanha (XP)pöytämyllyni, kovalevystä tuli romurautaa. Onneksi sentään ulkoisella kovalevyllä oli kaikki "elintärkeät" työt ja arkistot. Kipinkapin siitä sitten konekauppaan uutta myllyä ostamaan, sillä deadlinet puskivat monelta suunnalta niskaan. Katkerasti tulin myöhemmin katumaan, etten maksanut sitä 100 euroa ylimääräistä, jolla olisi uuteen koneeseen saanut XP:n tämän Visvan tilalle. Todella kalliiksi kävi tämä koneen- ja visvaanvaihtoepisodi.

Vanhaan HP:n skanneriini ei löytynyt Vistaan sopivia ajureita mistään. Siis uusi skannerikin oli hankittava. Ja usb-hubi.
Wacomin piirtöpöydälle löytyi ajuri, mutta oudosti se aina katosi, kun koneen käynnisti uudestaan.
Vanha Photoshop asentui kyllä koneelle, mutta näyttö välkkyi ja pätki ikävästi, eikä toimintojen jouhevuus ainakaan lisääntynyt vistan myötä.
Vanha CorelDraw asentui myös vaivattomasti, mutta monet toiminnot nykivät ja hidastuivat niin, että tuntui kuin olisi palattu 15 vuotta ajassa taaksepäin. Uudet ohjelmaversiot siis hankittava.
Ainoastaan lasertulostin (HP) toimi ja asentui ongelmitta heti.

Nyt koneessani on Photarin CS3 ja CorelDraw X4, ja molemmat toimivat tässä vistassa todella jouhevasti eikä missään toiminnossa ole esiintynyt minkäänlaista viivettä tai häikkää.

Tiedä sitten johtuiko nuo ohjelmisto-ongelmat pöytäkoneessani pelkästään tuosta vista-käyttiksestä, vaiko olisiko moniytimellisellä prosessorillakin tms. jotain tekemistä noitten "nykimisten" kanssa, sillä "vanhassa" vista-läppärissäni nuo vanhemmat versiot Photarista ja Corellista olivat toimineet ongelmitta?!
Ehkä joku "naapurin viisas poika" olisi joihinkin ajuri- ja yhteensopivuusongelmiin keksinyt nopeastikin ratkaisun, mutta kun itse tuskanhiessä kylpien taisteli samalla deadlineörkkejä vastaan, niin paniikissa muuta osannut tehdä kun heilutella Visakorttia ja tutkia että kaikissa paketeissa varmasti luki tuo maaginen VISTA.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #12 : 12.05.2008 klo 19:00:26 »
Kyylsse nii o, että vaikka kuinka jotkut ylistää viihtyvänsä Vistan kanssa, työtä tekevälle se.vain.ei.toimi. Tietokone on työkalu eikä mikään välkkyflipperi. Sen pitää ruveta hommiin kun sen avaa ja siihen asentaa ohjelmat eikä pakottaa ihminen etsimään foorumeilta vinkkejä kuinka saada itsestäänselvät asiat toteutumaan.

Ja XP-kone on ollut toista kuukautta korjattavana vaikka luvattiin 7 arkipäivän aikana, joten työt vain jää tekemättä. LG:n huolto on kaikkien aikojen surkeinta.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #13 : 12.05.2008 klo 19:05:10 »
Vistan Office -versio on toiminut meikäläisellä moitteetta. Kuvankäsittelyohjelmana on ollut Photoshopin kevytversio. HP:n skannerin ajurina käytin XP-versiota. No problems.

Ei missään nimessä kannata käyttää sitä Vistan karamelliversiota, jossa ikkunat leijuu diagonaalisen kolmiulotteisena ja läpinäkyvinä ja ties mitä. Service Pack ei ole vielä updatesta asentunut. Onko Suomi-versio jo valmis?

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #14 : 12.05.2008 klo 20:02:06 »
Ubuntusta löytyy täysin 64-bittinen versiokin samaan edulliseen nollan euron hintaan. Ainoaksi kysymysmerkiksi jää se, pyörittääkö se 32-bittisiä Windows-ohjelmia Winen avulla. Olettaisin että kyllä, mutta kokemusta ei ole.
Itsellä on kannettavassa 64-bittinen Ubuntu. Oli virhe.En ole ihan varma mitä konkreettisia etuja sain 64-bittisestä käyttöjärjestelmästä*, mutta haittoja sitäkin enemmän; ainakin monet kaupalliset ohjelmat (esim. Skype) eivät suostu asentumaan 64-bittiseen Ubuntuun.

Pöytäkoneeseen asensin 32-bittisen, ja olen ollut oikein tyytyväinen.

*Minulla on kummassakin koneessa vain giga rammia.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2008 klo 20:04:36 kirjoittanut ijusten »