Lopettamiset oli valitettavasti odotettavissa. Oli melko enteellistä, kun Sarjisfestareilla muutama ihminen kysyi milloin Mustanaamio on lopetettu, kun niitä uusia numeroita ei ole enää vuosiin näkynyt missään.
Jokainen voi miettiä, että mistä se sarjakuvien lukeminen itsellä aikoinaan lähti. Lähtikö se lehdistä, vai lähtikö se albumeista? Jos kaikki lehdet lopetetaan tarkoittaa se, että uuden sarjakuvaharrastajan täytyy investoida ensimmäisiin lukukokemuksiinsa 14-40 euroa per albumi (poislukien ankka & manga). Ei taida kovin monella juniorilla olla moiseen varaa ja haluja. Eikä tuotteilla ole kovin hääviä näkyvyyttä, jos ne on vain kirjakauppa levityksessä. Perinteisestihän uuden sarjakuvan ostajat ovat asioineet kioskeilla, eivät kirjakaupoissa.
Kolikon toisella puolen on se, että ei Egmont päätä mitä R-kioskeilla on myynnissä ja mikä tuote on paraatipaikalla. Esim. käsittääkseni Rautakirja kieltäytyi ottamasta Tex Willer kirjastoja valikoimiinsa. Mielestäni melko idioottimaista, tosin minulla ei ole tässä hajuakaan käytännön asioista. Jos Rautakirjalla päätetään ottaa jotain lehteä vain yksi kappale per kioski ja piilotetaan se perimmäiseen hyllyyn, niin kyllä silloin voidaan jo alkaa valmistelemaan lehden hautajaisia.
Toisaalta jos muuttaa mielessään jokaisen ilmestyvän mangasarjan Mustanaamioksi, Tarzaniksi jne. niin eihän Suomessa ole ikinä ilmestynyt näin paljoa erilaisia sarjakuvalehtiä. Maailma muuttuu.. Mihin ja onko muutos pysyvä? Ei voi tietää. Minä en tästä muutoksesta pidä.
Mitä voisi tehdä toisin ja paremmin? Onko ideoita?
Voisiko lehtiä alkaa myymään sähköisessä muodossa, edulliseen hintaan?
Pidettäisiin erillään laadukkaat albumisarjat, kokoelmat yms ja alettaisiin myymään lehtiä edullisesti sähköisesti. Ongelmia varmasti olisi, mm. se sukupolvi joka näitä lehtiä kaipaa, ei suurelta osin tule oppimaan/opettelemaan tämänkaltaista lukemista. Ei minulla ole hajuakaan voiko tätä toteuttaa.
Egmont?
Egmont on suomalaisen sarjakuvan selkäranka, ilman selkärankaa ei tulla toimeen, toisaalta jos selkäranka on pahasti vioittunut ei myöskään mennä eteenpäin. Parantaako nämä leikkaukset? Aika näyttää, mutta itkua & kiukkua taitaa olla vielä luvassa.